۸۱۷۸۲۵
۱۱ نظر
۵۰۰۰
۱۱ نظر
۵۰۰۰
پ

در ترکیه خیریتی برای بازیکنان ایرانی نیست

لیگ برتر ترکیه که به سوپر لیگ معروف است هیچ‌گاه فرجام خوبی برای فوتبالیست‌های ایرانی نداشته؛ درواقع این کشور همسایه ایران هر چقدر بهشت توریستی هم‌وطنان‌مان محسوب می‌شود، به همان اندازه برای فوتبالیست‌های ایرانی یک جهنم به تمام معناست.

فرهیختگان: به این اسامی دقت کنید: سهراب بختیاری‌زاده، محمد مومنی، حامد کاویانپور، مهدی طارمی، رامین رضاییان، پیام صادقیان، مجید حسینی، وحید امیری و... کلیدواژه مشترک همه بازیکنانی که از آنها نام برده شده یک کلمه است؛ لیگ ترکیه.

لیگ برتر ترکیه که به سوپر لیگ معروف است هیچ‌گاه فرجام خوبی برای فوتبالیست‌های ایرانی نداشته؛ درواقع این کشور همسایه ایران هر چقدر بهشت توریستی هم‌وطنان‌مان محسوب می‌شود، به همان اندازه برای فوتبالیست‌های ایرانی یک جهنم به تمام معناست.

ناامید از مجید و وحید!

انگار همین دیروز بود که مجید حسینی پس از کش و قوس‌های فراوان راهی ترابوزان اسپور شد تا دومین بازیکن ایرانی این تیم ترکیه‌ای در فصل جاری لقب بگیرد و به این ترتیب مدافع ملی‌پوش کشورمان سیزدهمین لژیونر فوتبال کشورمان در ترکیه باشد. پیش از او نیز وحید امیری به همین تیم پیوسته بود.

این دو از مردان اصلی کارلوس کی‌روش در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه بودند و درخشش خوبی را از خود به نمایش گذاشتند، با این حال دیدار با یمن هرچند با پیروزی پرگل یوزهای ایرانی همراه بود، اما این دیدار نه شب وحید بود و نه شب مجید تا جایی که مجید حسینی بین دو نیمه جای خود را به پژمان منتظری داد و وحید امیری هم در همان اوایل نیمه دوم از زمین بیرون رفت تا قدوس جایگزین او شود.

امیری و حسینی درحالی شب پر افت و خیزی را پشت سر گذاشتند که همین چند ماه پیش عصای دست کادرفنی در روسیه بودند و هنوز نمایش بی‌نظیر آنها به‌خصوص امیری در اذهان باقی مانده اما اینکه چه اتفاقی افتاد که این دو در این چند ماه از لحاظ فنی از این رو به آن رو شده و نتوانستند در دیدار با یمن توقعات را برآورده کنند، شاید سوالی باشد که باید جواب آن را در کشور همسایه شمال‌غربی ایران جست‌وجو کرد.

ایستگاه آخر فوتبالیست‌های ایرانی؟

پیش از این بازیکنان زیادی از کشورمان در فوتبال ترکیه حضور داشته‌اند که البته اکثر آنها به موفقیت چندانی دست پیدا نکرده‌اند. در این بین صدقیانی در سال‌های قبل از قرن اخیر در تیم جوانان فنر‌باغچه بازی کرد تا اولین ایرانی در این عرصه باشد اما در سال‌های اخیر یا به عبارت صحیح‌تر در ۴۰ سال گذشته مردانی مثل ناصر صادقی، سهراب بختیاری‌زاده، محمد خاکپور، رضا شاهرودی، حامد کاویانپور، مهدی طارمی، رامین رضاییان، پیام صادقیان، مجید حسینی، وحید امیری و... در لیگ ترکیه بازی کرده‌اند.

ناصر صادقی، بازیکن سابق تیم پاس که دفاع راست بود در دهه ۸۰ در تیم گالاتاسرای حضوری کوتاه داشت و این حضور زمینه‌ساز آشنایی او با مربیان ترک شد، چنان‌که وقتی دنیزلی هدایت‌گر پاس و پرسپولیس شد او در مقطعی دستیار وی و مترجم این مربی مطرح در این دو تیم بود.

همچنین سهراب بختیاری‌زاده و محمد مومنی در دهه ۷۰ به تیم فوتبال ارزروم‌اسپور رفتند اما در نهایت بدون توفیق خاصی سفر را نیمه‌کاره رها کرده و به ایران بازگشتند. از سوی دیگر رضا شاهرودی با آلتا‌ازمیر قرار داد بست، اما به علت مشکلی خاص دیگر هیچ‌گاه به ترکیه برنگشت.

محمد خاکپور در تیم وان‌اسپور بازی کرد اما حضور او هم کوتاه‌مدت بود. در نهایت در همان سال‌ها نیز حامد کاویانپور هم در سال ۸۵ بعد از اخراج از پرسپولیس به لیگ ترکیه و قیصری‌اسپور رفت و او هم موفق نبود و به علت دوپینگ از این تیم اخراج شد.

جنجال بزرگ طارمی

در دور جدید حضور بازیکنان ایرانی و در رأس همه این ناکامی‌ها هم می‌توان به حضور نیمه‌کاره طارمی و رضاییان اشاره کرد که حضور جنجالی این دو در ترکیه تا مدت‌ها نقل محافل خبری بود تا جایی که بازگشت طارمی به پرسپولیس درنهایت موجب محرومیت این بازیکن و بسته‌شدن دو پنجره پرسپولیس شد. هم‌زمان با آنها صادقیان و شهباززاده نیز در تیم‌های خود با افول مواجه شده و درنهایت دست از پا درازتر به لیگ ایران بازگشتند.

حالا هم که جز ضعف فنی و نزول تاکتیکی، سرزمین عثمانی برای دو ملی‌پوش سطح بالای کشورمان حاصل دیگری نداشته تا درنهایت بتوان به این نتیجه رسید که کشور همسایه هرچقدر برای توریست‌های ایرانی شبیه بهشت است، برای فوتبالیست‌های ایرانی چیزی جز ناکامی به همراه ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      بزرگتر از کوارشما و پپه و ...نیستند که!اونا چرا موفق میشن ولی ایرانیا نه؟مشکل از یه جای دیگس!!!

    • بدون نام

      در ترکیه کلا خیریتی برای ایرانیها نیست مگه برای عیاشی و خوشگذرونی اون دست ایرانیهایی که آنتالیا و استانبول میرن

    • بدون نام

      تیم‌ترابوزون به به برکت این دو بازیکن الان دوم لیگ ترکیه هست. هیچ ربطی به اماده بودن یا نبودن این دو بازیکن نداره تشخیص مربی بوده. حسینی الان بهترین دفاع ایرانه . و امیری هم عالیه. پس چرت و پرت ننویسید. دیگه خبر تموم شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

      • بی . نام؛

        به برکت این دو نبوده و اینها به ویژه امیری دقایق زیادی بازی نکرده‌اند

    • mehrdad

      اگه یکم کنجکاو باشیدو تحقیق کنید میبینید مچید حسینی بین سه تا مدافع برتر لیگ ترکیه هستن.پیام صادقیانو حامد کاویانپور که تکلیفشون معلوم که دنبال حاشین.امیری اگه مصدوم نمیشد اول فصل الان ترکیب ثابت تیمش بود.بیخود جو ندین

    • بدون نام

      حسینی اینقدر خوب بوده که از لالیگا میخوانش، چی میگی تو؟!!!

    • فرهاد 7

      من استقلالی هستم ولی تو تیم ملی قرمز آبی فرق نمیکنه چه جوری این دونفر بدن که امیری هر بازی گل میزنه حسینی نمره 6 میگیره با یه بازی میخوای بگی مجید حسینی وحید امیری افت کردن الان حسینی بهترین دفاع آخر ایران امیری بهترین وینگر چپ ایرانن حرف حق بزن نه ناحق آقای خبرنگار

    • mmpi

      من پرسپولیسیم...ولی چرا یه بازی رو‌ملاک‌قرار میدید...شاید بازیکن روزش نباشه...خیلی زود نسخه رو میپیچین...ضمن اینکه این دوتا بازیکن تو تیم باشگاهیشون موفق هستن..چرا رسانه های ایران نمیخوان حرفه ای به ماجرا نگاه کنن که سال اول هر بازیکن تو هر باشگاه سخته و باید به مرور وارد شاکله تیم بشن...نمونش لوییز سوارز و سال اول و بازی های ابتدایی برای بارسلونا...این فقط یه مثاله

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والبته کوتینیوودمبله

    • الکی خوش

      خریت که هست کافیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج