جاباما
۸۱۷۸۹۹
۹ نظر
۵۰۰۹
۹ نظر
۵۰۰۹
پ

گلریز: تا نفس دارم برای انقلاب و ایران می‌خوانم

خواننده انقلابی کشورمان، از دغدغه خود برای موسیقی ارزشی کشور گفت.

باشگاه خبرنگاران جوان: به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی به سراغ محمد گلریز یکی از خوانندگان انقلابی رفتیم و از او در خصوص موسیقی انقلابی کشور پرسیدیم. در ادامه می‌توانید این گفتگو را بخوانید:

گلریز: تا نفس دارم برای انقلاب و ایران می‌خوانم

آقای گلریز؛ درباره چگونگی ورودتان به عرصه موسیقی و البته فعالیت در حوزه موسیقی انقلابی توضیح دهید.

بنده فعالیت در موسیقی انقلابی را از همان بدو انقلاب که به وقوع پیوست، شروع کردم. اوایل انقلاب محدودیت‌های زیادی وجود داشت و بر اثر درگیری‌هایی که بین انقلابیون و طاغوتیان به وجود آمده بود، همه امکانات از بین رفته بود. یادم است اولین سرود‌هایی که می‌خواستیم در رادیو بخوانیم، امکانات نبود. ما از میدان ارگ شروع به کار کردیم و سرود‌های انقلابی را اجرا کردیم. دو سرود هم بود مانند «خمینی‌ای امام» و «برخیزید» که قبل از ورود حضرت امام (ره) اجرا شد. تا اینکه از اوایل سال ۵۸ به رادیو آمدیم و سرود‌های انقلابی را اجرا کردیم. شاخص‌ترین آن سرود «این بانگ آزادی» بود که هنوز بعد از نزدیک به ۴۰ سال از رادیو پخش می‌شود.

سرود «خمینی‌ای امام» چه ویژگی داشت که برای مردم خاطره انگیز شد و به وفور از آن یاد می‌شود؟

سرود‌های اوایل انقلاب با همه وجود ساخته می‌شدند. آهنگساز، شاعر و خواننده با همه وجودشان سرود‌ها را می‌ساختند و یک وحدت کلام و همدلی در کار بود و همه بدون چشم‌داشت مالی کار می‌کردند. یکی از راز‌های موفقیت این سرود‌ها این بود که واقعا وحدت خاصی بین همه اعضای سازنده بود و همه کمک می‌کردند. وقتی ۹۸ درصد مردم به انقلاب رای می‌دهند، معلوم است که با جان و دل مسائل انقلاب را دنبال می‌کنند. وحدت، خلوص نیت و صداقتی در وجود همه بود و علاقه خالصانه‌ای به انقلاب داشتند.

مسئولان تا چه میزان از کار‌های انقلابی و ارزشی حمایت می‌کنند؟

به نظرم چندان حمایت نمی‌کنند؛ اگر حمایت کنند که ما آماده خدمت هستیم.

با وجود تمام این چالش‌ها و سختی‌ها، هنوز حاضر به ادامه این مسیر هستید؟

بله؛ اتفاقا همین چند شب پیش سر ضبط یک برنامه برای چهلمین سال انقلاب رفتیم که خیلی برنامه خوبی شد. ما هرگز از پا نمی‌نشینیم و تا نفس داریم برای انقلاب و ایران و اسلام و اهل بیت (ع) خواهیم خواند. ما این راه را می‌رویم و هیچ برگشتی هم برای من و امثال من ندارد. ما عاشق این انقلاب و مردم هستیم.

از آنجا که شما سال‌های زیادی برای انقلاب خواندید، به نظرتان نسل جدید تا چه اندازه با انقلاب آشناست؟

من صد‌ها سرود برای انقلاب خواندم، اما خیلی از آن‌ها اصلا پخش نشد. چشم نسل جدید به فضای مجازی و رسانه‌هاست. وقتی همه رسانه‌های ما از موسیقی‌های بی محتوا حمایت می‌کنند و اسمی از موسیقی انقلابی نمی‌برند، نسل جدید از انقلاب چه می‌شنود؟!

اتفاقا چند وقت پیش بعد از سال‌ها برنامه‌ای تحت عنوان تجلیل از ساز‌های خاکی در تالار وحدت برگزار شد. برنامه خوبی شد و مورد توجه هم قرار گرفت. اما در رسانه‌ها کمتر به آن پرداخته شد. دو مافیا در ایران وجود دارد که هیچ کس حریف آن‌ها نمی‌شود؛ یکی مافیای خودرو و دیگری مافیای موسیقی. دلالان موسیقی هفته‌ای یک خواننده معرفی می‌کنند و برایشان کنسرت برگزار می‌کنند و از کنار این‌ها میلیارد‌ها تومان می‌برند و مسئولان فرهنگی نیز فقط نظاره گر این اتفاق هستند. البته وقتی با آن‌ها صحبت می‌کنم می‌گویند بحران است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لازم نکرده

    • بدون نام

      بخون ولی بدون غرض و مرض,

    • بدون نام

      نه خیلی خوب میخونی وطرفدار داری.دوران شما دیگه گذشته

    • سلطان

      از روی ناچاری بود صداتو گوش میکردیم

    • بدون نام

      آفرین عزیزی

    • مازیار پارسی

      برو بابا .از بس که صدا هم داری.مواظب باش ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توکجا اکبر گلپایگانی کجا،اخوی را میگویم. حنجره طلایی.
        چرا نام خانوادگی را عوض کرد؟

    • بدون نام

      اصلا صدای خوبی نداره باز صد رحمت به رضا رویگری

    • سیدمجتبی صفوی

      اقای گلریز عزیز . یکی شما ویک نفر دیگه برادر عزیز آهنگران . هردو شما پشتوانه سرود وآواها و نوحه های انقلابی وپر محتوای این مملکتید . مدال افتخار موسیقی براستی فقط بر سینه شما دونفر برازنده می باشد . البته هستند انگشت شمار خوانندگانی که معنویت وانقلابیت را چاشنی اصلی آثار خود نمودند . از سوی دیگر بگذارید خوانندگان پاپ و کوچه بازاری ومادی پرست و هوس ران درین رشته هنری برتار و گیتار خود تکیه کنند و اشعار شاعران اصیل ایرانی را با جحالت خود بیامیزند واثار خود را به مدال های رانتی بیارایند . خواننده های معلوم الحال درباری وکوچه بازاری رژیم منحوس طاغوت هم از اشعار مولوی وحافظ و... بهره می بردند . آنان که باورها وروشهای غلط و هوس انگیز را در موسیقی ارائه وپشتیبانی میکنند سایه های سیاه وکبود ومتعفن هستند که باتکیه بر مقام های پوشالی وشیطانی خود وبا تکیه بر آلات موسیقی کثیف غربی ویا شرقی درین زمانه تار ساز دستمایه ها و تار ساز نوچه های خود را کوک می کنند لاکن نمیفهمند ونخواهند دانست که مریدان انقلاب و جنگ و عاشقان اشعار روح بخش حماسی در دوران چهل ساله انقلاب هیچگاه حاضر نخواهند بود سروده * مرگ بر تو ای آمریکا * ودیگر یادگاری های جنابعالی ویا نوحه های برادر عزیز آهنگران مثل * ای شهیدان بخون غلطان خوزستان درود *ودیکر آثار خوب و خاطره انگیز را با آهنگ های بی سروته و موسیقی هایی که صد من یک غاز هم ارزش معنوی ندارند را عوض کنند ویا اقلا در یاد وذهن خودشان بخوانند . برادر انقلابی وعزیز ، شما بدان وآگاه باش که درین زمانه که دست های سیاسی ابلیس در هر گوشه وکناری وارد بر هر کار سالمی شده وآن را به کثافت آغشته نموده مسئولیت شما وهم تفکرانتان را بیشتر از قبل سنگین نموده و در آینده ای نه چندان دور سعی برین خواهند داشت تا آثار بوجود آمده توسط شما را محو ونابود کنند . آهنگران عزیز به این مهم واقف شد وبا چاپ کتابی کامل از سروده هایش و ارائه یک دی وی دی به همراه آن کتاب اثار خود را به تثبیت وجاودانه نمود . اینک شما هم این قدم را بردارید وآثاری که حتی مافیای موسیقی از پخش آن جلوگیری نموده را در آن ارائه کنید وبدانید قطعا مفید واقع خواهد شد . مخلص ودوستدارشما سید مجتبی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج