۸۱۸۸۱۳
۱۵ نظر
۵۰۰۸
۱۵ نظر
۵۰۰۸
پ

درخواست بی‌نمکِ «ده‌نمکی» از ورزشِ سیاسی

«ایران هنر کرد که به یمن ۵ گل زد. من اگر جای آن‌ها بودم سعی می‌کردم این ۵ تا را به عربستان، امارات یا تیم دیگری بزنم». این بخشی از اظهارنظر مسعود ده نمکی در یک برنامه تلویزیونی پیرامون جام ملت های آسیاست.تاثیر سیاست بر فوتبال ایران همواره حاشیه ساز بوده، یک روز با گل های زیادی که به حریف زدیم و روز دیگر با تساوی جنجالی.

روزنامه قانون نوشت: «ایران هنر کرد که به یمن ۵ گل زد. من اگر جای آن‌ها بودم سعی می‌کردم این ۵ تا را به عربستان، امارات یا تیم دیگری بزنم». این بخشی از اظهارنظر مسعود ده نمکی در یک برنامه تلویزیونی پیرامون جام ملت های آسیاست.

او که با نگاهی آلوده به سیاست، نخستین دیدار ایران در جام ملت‌های آسیا را نقد می کرد به ناگاه جملاتی را عنوان کرد که پیش از این حسین شریعتمداری در کیهان و پس از پیروزی تیم ملی ایران برابر فلسطین نوشته بود. «نگاه سیاسی» سال‌هاست گریبان گیر ورزش ایران شده و پس از ورود مدیران سیاسی به باشگاه داری با بودجه دولتی شدت بیشتری گرفت.

درخواست بی‌نمکِ «ده‌نمکی» از ورزشِ سیاسی

تاثیر سیاست بر فوتبال ایران همواره حاشیه ساز بوده، یک روز با گل های زیادی که به حریف زدیم و روز دیگر با تساوی جنجالی.

حدودهفت سال پیش، تیم ملی فوتبال کشورمان در یک دیدار تدارکاتی موفق شد فلسطین را با نتیجه هفت بر صفر شکست دهد، درحالی‌که همه فوتبال دوستان سرمست از قدرت تیم ملی بودند اما کیهان چند روز بعد در مطلبی عجیب به ملی پوشان تاخت و نوشت: « تيم ملي فوتبال كشورمان در يك ديدار تداركاتي تيم فوتبال فلسطين را با نتيجه 7 بر صفر شكست داد و به نوشته ورزشي‌نويسان جشنواره گل به راه انداخت!

ذوق زدگي برخي محافل ورزشي كشورمان از اين پيروزي و دست افشاني آن‌ها در پي اين به قول خودشان،«جشنواره گل»! ديدني و تاسف خوردني بود و بعيد نيست كه روح پورياي ولي از خنده آن‌ها به گريه افتاده و به زبان حال خطاب به آنان گفته باشد؛ من براي به دست آوردن دل شكسته يك مادر پير، در مقابل حريفي كه بي ترديد بر او پيروز مي شدم، تن به شكست دادم و شما همه آنچه در توان داشتيد را براي شكست تيمي كه به نمايندگي از مردم مظلوم فلسطين مهمان شما بود به كار گرفتيد و در پي اين پيروزي به وجد آمده و آن را «جشنواره گل» ناميديد!

و حال آنكه اين پيروزي، با توجه به شرايط سخت تحميل شده از سوي صهيونيست ها بر مردم مظلوم فلسطين و محروم بودن اجباري تيم ياد شده از تمرينات و امكانات فراواني كه شما در اختيار داريد، اهميت چنداني هم نداشت، چه رسد به آن كه «جشنواره گل»! ناميده شود!». 6 سال بعد نگاه سراسر سیاسی به نتایج تیم ملی، نمود دیگری پیدا کرد.

تساوی تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل تیم ملی فوتبال سوریه در آخرین بازی از سری رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ برای فوتبال‌دوستان ایرانی بسیار تلخ و ناراحت‌کننده بود اما تلخ‌تر از این نتیجه و خوردن دو گل که باعث شکسته شدن رکورد گل نخوردن تیم ملی شد، پست جنجالی یک نماینده مجلس در یکی از شبکه‌های مجازی ناراحتی و تلخی بیشتری داشت؛ آنجا که یک نماینده مجلس شورای اسلامی که شاید کمترین شناختی از فوتبال را داشته باشد.

بحث تبانی تیم‌های ملی ایران و سوریه را به میان کشید. پس از تساوی تیم ملی مقابل کره جنوبی برخی رسانه‌های معاند نظام به دلیل روابط سیاسی ایران و سوریه یک شایعه کثیف را در فوتبال به راه انداختند که تیم ملی ایران مقابل تیم ملی سوریه بازی را رها می‌کند تا سوری‌ها بتوانند به جام جهانی بروند اما از مسئولان فدراسیون فوتبال گرفته تا سرمربی و بازیکنان تیم ملی همگی مصمم بودند تا رکورد گل نخوردن تیم ملی در راه صعود به جام جهانی را حفظ کنند.

این شایعه حتی با آغاز بازی از سوی رسانه‌های معاند نظام بازنشر ‌شد، هرچند بعد از گلی که تیم ملی از سوریه خورد، حمایت یکپارچه هواداران و هجوم همه‌جانبه ملی‌پوشان به دروازه سوریه برای رعایت شعار فیرپلی باعث شد تا این ذهنیت از بین برود. همه چیز متعادل پیش می‌رفت تا اینکه دروازه ایران در دقایق پایانی برای دومین بار باز شد، هرچند که ناراحتی این گل خورده خیلی کمتر از پستی بود که حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه، نماینده مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود منتشر کرد.

و در آن خواستار رسیدگی به شایعه تبانی بین ایران و سوریه و پاسخگویی وزیر ورزش به این موضوع شد. اتفاقی که با واکنش های تندی از سوی پیشکسوتان فوتبالی همراه شد. یک‌سال بعد مسعود ده نمکی در یک برنامه تلویزیونی با به رخ کشیدن مرام تختی، شاگردان کی روش را به دلیل پنج گلی که به یمن زدند سرزنش کرد.

نگاه سیاستمدارانه به فوتبال محکوم به شکست است. تایید این ادعا در چند روز گذشته توسط کاربران فضای مجازی ارائه شده اما برای آنکه نگاه مسعود ده نمکی و امثال او به ورزش، سیاسی نباشد چه باید کرد؟ تفکری که روزی از کیهان آغاز شد و این روزها به صدا و سیما رسیده نشان از یک اتفاق هولناک دارد. کسی چه می‌داند شاید در آینده‌ای نه چندان دور مجبور به شکست تیم ملی فوتبال مان در برابر سوریه، لبنان و یمن باشیم.

شمار مردانی که مدارا با هم پیمانان را در زمین فوتبال نیز خواستارند رو به افزایش است. گسترش تفکرشان البته سریع تر از تعداد آن هاست، کاش خیلی زود به این اظهارات پاسخی نشان داده شود، کاش عزت خودمان را قربانی نکنیم مگر نه اینکه همه مرارت ها و مشکلات را برای همین آب و خاک به جان خریده ایم؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      در رده بندی تیمی بعد از امتیاز ، تفاضل گل ، معیار رتبه بندی قرار می گیرد.

    • بدون نام

      والا آدمیزاد به گفته ایشان شک میکنه من موفق نشم که روبرو ی من آدمی ضعیف بازی میکند یکهو بگید سرتونو بیارید جلو تو سرت بزنند برای دلخوشی طرف مقابل حالتان مناسب صحبت کردن نبوده خود شیرینی در هر زمانی خوب نیست

    • بدون نام

      سعدی یه شعری داره که می گه: ................................. خودتون حدس بزنید چی میگه راجع به امثال ایشون

    • آ زاد

      بی نمک ،چرا دلت به حال مردم کشور خودت نمیسوزه ؟؟؟

    • بدون نام

      جداً که درخواست بی نمک از ده نمکی، یه چند وقتی خبری نبود ازش، اومد مثلا یه چیزی بگه که مردم حسابش کنند بد خراب کرد، بعدم مثال تختی رو زد ، آخه تو رو چه به تختی

    • یاران 57

      پس مردم ایران کجایی نقشه دنیا هستند،، همین فلسطین با ما بازی تدارکاتی نداد،، آیا ما به یمن باخت میدادیم آنها خوشحالی میکردن مردم ایران ناراحت بشن که چی پهلوانی!!! ...

    • بدون نام

      بابا تیم ملی در هر بازی با ده نمکی مشورت کند بازی را ببرد ببازد مساوی کند چند گل بزند چند گل بخورد راستی کیروش داره میره. بهتر ده نمکی مربی تیم ملی بشه

    • بدون نام

      ...،، سرافرازی کشورکه برایش مهم نیست

    • بیژن

      من آقای ده نمکی را فرد ژرف نگر می دانستم ایشان با این اظهارات ناامیدم کرد نمی داند که باید بیشتر هم می زدیم چون اینها نماینده منصور عبد ربه هستند نه انصارالله وکل مردم یمن

      پاسخ ها

      • بی . نام؛

        نماینده هر خری هم باشند ایران باید با تمام قدرت جلویشان بازی کند

    • K2

      بابا ده نمکی را بکنید دروازبان تیم ملی ک تمام توپهای حریف را گل ب خودی بزنه کما اینکه تا الانشم گل ب خودی زده . بگو تو چی میفهمی از ورزش و غرور ملی .......

    • بختیار

      به کوری چشم بدخواهان همه تیم ها را با گل های فراوان و اقتدار میبریم ..کور شود آن ک نتواند شادی ما را ببیند. ...

    • بدون نام

      نگاه آلوده متعلق به روزنامه های زردی مثل قانون است که هیچ و درک و فهمی از اخلاق و سیاست و ورزش ندارند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایکاش افغانستان بود۲۰تامیزدیم

    • اسفندیار

      از دیدن فیلم اخراجی هاومناظره تلویزیونی سال 88 فکر میکردم آقای ده نمکی آدم حقیقت جو وعادلی هستند امروز معلوم شد شخصیت با ثباتی ندارند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج