جاباما
۸۲۰۰۷۲
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

پژمانفر: راه حل فضای مجازی «فیلترینگ» نیست

رییس کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: راه حل فضای مجازی «فیلترینگ» نیست، مردم و جوانان باید از ظرفیت‌ها و خدماتی که این عرصه در اختیارشان می‌گذارد، برخوردار باشند.

خبرگزاری ایسنا: حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مردم قم مبنی بر اینکه «جوانان با هوشمندی، فضای مجازی را به ابزاری برای زدن تو دهنی به دشمنان تبدیل کنند»، گفت: مرزهای فضای مجازی با توجه به اقتضائات و شرایط حاکم بر این فضا متفاوت است.

نماینده مردم مشهد در مجلس ادامه داد: باید به این سوال پاسخ داد که مخاطبِ محتوای عرضه شده در فضای مجازی شهروندان ایرانی هستند یا شهروندان جهانی که به نظر بنده باید به هر دو عرصه توجه کرد. از یک سو با توجه به انتظاری که دنیا از گفتمان انقلاب اسلامی دارد باید در فضای مجازی رویکرد آفند داشت و از سوی دیگر در مقابله با تهاجمات دشمن باید رویکرد پدافند اتخاذ کرد. باید به شبهاتی که دشمنان جمهوری اسلامی برای مردم و جوانان ایرانی طرح می‌کنند ورود کنیم. در کنار آن به دلیل بن‌بستی که در حوزه‌های فکری - اعتقادی برای دنیا به وجود آمده جهان منتظر ارائه راه‌حل‌های ایران برای خروج از این بن‌بست‌هاست.

وی ادامه داد: اگر به رفتار مقام معظم رهبری نگاه شود،‌ ایشان هم به مسائل داخلی نگاه می‌کنند و هم جوانان غربی را مورد غفلت قرار نمی‌دهند و هر از گاهی پیام‌ها و سلسله مطالبی را متناسب با نیازها و مسائل آنان بیان می‌کنند.

رییس کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس متذکر شد: «فضای مجازی» فرصت بسیار خوبی است به شرطی که برنامه معلوم و قرارگاه مشخص داشته باشد، به نحوی که بتوان محتوای این فضا را نظم داد، به درستی هماهنگ کرد و رویکرد جبهه‌ای را بر آن اعمال کرد کرد. اگر نیروهای بسیجی در دوران دفاع مقدس رها بودند و سازماندهی نشده بودند و بدون سازماندهی عملیات می‌کردند قطعا اقدامات‌شان نتیجه‌بخش نبود.

مسئله‌ای که در دفاع مقدس موجب عملیات‌های موفق و غرورآفرین شد، وجود قرارگاه و فرماندهی متمرکز بود. فرماندهان در قرارگاه، برنامه‌ریزی و تقسیم کار می‌کردند و ادوات و جنگ‌افزارها را بسته به اهمیت میدان‌های رزم در سراسر جبهه به خدمت می‌گرفتند و در پی آن فتوحاتی بود که در سراسر سالهای دفاع مقدس حادث شد.

وی تاکید کرد: امروز هم باید «نقشه راه عملیات در فضای مجازی» در هر دو حوزه داخلی و خارجی داشته باشیم تا علاوه بر پاسخ به تهدیدات و شبهات مطرح شده، بتوانیم فرصت‌های خوبی را در این عرصه به نفع خودمان به وجود بیاوریم.

پژمانفر در پاسخ به این پرسش که چقدر ضرورت دارد نهادها و مسؤولان اجرایی و قضایی در فضای سه‌گانه بستر حضور جوانان در فضای مجازی را فراهم کنند، گفت: بسیار روشن است که یک تقسیم کاری وجود دارد و آن اینکه یک نفر به عنوان دیدبانِ الهی، کشتی انقلاب اسلامی را که دائما در معرض تلاطم‌های گوناگون است دیده‌بانی، راهنمایی و هدایت می‌کند تا به سلامت به ساحل برسد.

طبیعتا همه خدمه کشتی با توجه به ماموریت، مسؤولیت و جایگاهشان باید وارد کار شوند و به اعلام خطرِ ناخدای کشتی توجه کنند و با اقدامات مناسب جهتِ حرکت کشتی را تغییر دهند در غیر این صورت تلاطم‌ها، امواج و خطرات گوناگون موجب اختلال در حرکت کشتی خواهد شد.

نماینده مردم مشهد در مجلس تاکید کرد: ضرورت دارد هر قوه و دستگاهی در جایگاه خودش بی‌آنکه بخواهد پایش را در کفش سایر قوا یا دستگاه‌ها بکند، انجام وظیفه کند، در این صورت صلاح و رستگاری در انتظار کشور خواهد بود.

وی متذکر شد: متاسفانه مسؤولانی که بیش از شش سال است سکان مسؤولیت قوه مجریه در اختیارشان است همچنان می‌گویند که «باید چنین و چنان بشود» غافل از اینکه باید پاسخ دهند چرا کشور در این دوره هنوز چنین و چنان نشده است؟ حالا که در سراشیبی تحویل دولت هستند باز می‌گویند که «باید چنین و چنان بشود» و هیچ اقدامی در حوزه فضای مجازی انجام نمی‌دهند.

رییس کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این پرسش که فیلترینگ فضای مجازی در راه تحقق هدف مدنظر مقام معظم رهبری چقدر مانع ایجاد می‌کند، گفت: در همه کشورها بسته به سیاست و نگاه کشورها، فیلترینگ وجود دارد اما راه حل فضای مجازی «فیلترینگ» نیست. مردم و جوانان باید از ظرفیت‌ها و خدماتی که این عرصه در اختیارشان می‌گذارد، برخوردار باشند.

پژمانفر ابراز تاسف کرد: متاسفانه نخواسته‌ایم برای تامین نیازهای مردم در فضای مجازی کار اثباتی مناسبی انجام دهیم و مردم هم خواسته یا ناخواسته با حضور در سایتها و فضاهای اینترنتی مدیریت نشده، دچار آسیب‌های مختلفی می‌شوند؛ البته در همه کشورهای جهان برای مدیریت این سایتها، فیلترینگ اعمال می‌شود به طور مثال در کشورهای پیشرفتهِ هم، اینترنت کودک با محدودیت در دسترس کودکان قرار می‌گیرد به بیان روشن‌تر حتی در کشورهای غربی هم برای گروه های مختلف، محدودیتهای متناسبی اعمال می‌شود که به نظر بنده این محدودیت‌ها ضروری است اما اگر در کنار این محدودیتها بتوانیم به نیازهای مردم پاسخ دهیم، مسیر کاملی را پیشرفته‌ایم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج