جاباما
۸۲۰۷۹۰
۲۱ نظر
۵۰۰۸
۲۱ نظر
۵۰۰۸
پ

روایتی اصولگرایانه؛ جدایی بحرین از خاک ایران

روزنامه اصولگرای فرهیختگان در گزارشی به موضوع جدایی بحرین از خاک ایران پرداخته است.

روزنامه اصولگرای فرهیختگان در گزارشی به موضوع جدایی بحرین از خاک ایران پرداخته است.

یکی از مهمترین وقایع دوران پهلوی دوم که اساسا نه تنها استقلال عملی ایران را نقض کرد بلکه پا را فراتر هم گذاشت و موجب جدایی بخش مهمی از خاک ایران شد ماجرای جدایی جزیره بحرین از ایران است. اتفاقی که در بسیاری از متون به عنوان تلخ‌ترین و مهمترین اتفاق حاکمیتی-جغرافیایی نام برده می‌شود و از آنجایی که یک کشور خارجی عامل اصلی این اتفاق بود به عنوان یک توطئه طراحی شده و نظام یافته در افکار عمومی به حساب می‌آید.

روایتی اصولگرایانه؛ جدایی بحرین از خاک ایران

بحرین که از دیرباز و حتی پیش از اسلام جزء لاینفک ایران محسوب می‌شد، در نگاه انگلیسی‌ها بسیار خوش درخشیده بود و سال‌ها سیطره خود را بر این گوشه از خاک وطن‌مان انداخته بودند. در همه اسناد و متن‌هایی که نه تنها به یکی دو سده اخیرکه مربوط به قرن‌های گذشته است بحرین به عنوان جزئی از ایران شناخته شده که تا پیش از حضور انگلیسی ها در منطقه به طور تام و تمام ذیل حکومت مرکزی ایران تعریف می شده است. در دوران پهلوی دوم و سلطنت محمدرضا و دقیقا در آبان‌ماه ۱۳۳۶ که کشور به 14 استان تقسیم شد، عنوان چهاردهمین استان به بحرین اختصاص داده شد و دو کرسی نمایندگی در مجلس شورای ملی برایش درنظر گرفته شده بود. با این‌حال خوش‌رقصی محمدرضا پهلوی مقابل بریتانیا، ۲۳ مرداد ۱۳۵۰، بحرین را از سرزمین مادری جدا کرد!

در سال 1347 انگلستان که پس از 150 سال حضور استعماری، آهنگ خروج از خلیج‌فارس را کرده بود، برای اینکه همزمان با این خروج، منافع استعماری‌اش را از دست ندهد طرح تشکیل اتحادیه‌ای متشکل از قطر، بحرین و هفت امیرنشین سواحل خلیج‌فارس (امارات متحده عربی) را ارائه کرد. طرحی که به‌راحتی آب‌خوردن بحرین را جدا از سرزمین مادری‌اش می‌خواند. بحرین سال‌ها به دلیل خوش‌خدمتی به انگلستان به صورت عملی تحت سیطره ایران نبود؛ شهریور 1345 محمدرضا پهلوی در مصاحبه با روزنامه «گاردین» لندن گفته ‌بود: «بحرین با توجه به اینکه ذخایر مروارید در سواحل آن به پایان رسیده ‌است، از نظر ایران اهمیتی ندارد

از این رو آن زمان محمدرضا پهلوی هم که توان مقابله با خواست بریتانیا را نداشت با ژستی دموکراسی‌‌خواهانه در دی‌ماه 1347، در دهلی‌نو بی‌آنکه تلاشی برای حفظ تمامیت ارضی ایران داشته باشد، از احترام به رأی مردم بحرین سخن گفت و تصریح کرد: «چنانچه مردم بحرین علاقه‌مند به الحاق به کشور من نباشند، ایران ادعای ارضی خود را نسبت به این جزیره پس خواهد گرفت!»

از آن زمان به بعد، قلم‌فرسایی و سخنان شاه درخصوص کم‌اهمیتی بحرین از طرفی و حتی کسب منافع بی‌شمار از طریق خوش‌خدمتی به اعراب آغاز شد.

عباس مسعودی، گرداننده وقت روزنامه اطلاعات و سناتور شاهنشاهی نیز اردیبهشت 49 در روزنامه اطلاعات نوشت: «بحرین از نظر منابع طبیعی وضعیت چشمگیری ندارد... در این سرزمین، مثل دیگر شیخ‌نشین‌ها، کشاورزی وجود خارجی ندارد. از سیر تا پیاز و به قول معروف از سفیدی گچ تا سیاهی زغال خود را از خارج وارد می‌کنند.»

اردشیر زاهدی، وزیر امور خارجه وقت نیز 11 بهمن 49 در گفت‌وگو با خبرنگار هفته‌نامه آمریکایی «لایف» گفت: «بحرین در حدود 150 سال پیش از ما دور بود. چون انگلیسی‌ها گفتند از منطقه باید بروند و ما برای اینکه خطری ایجاد نشود، گفتیم هرچه نظر اکثریت اهالی است و هرچه آنها تصمیم گرفتند برای ما هم قابل‌قبول است. برای حل این مساله به سازمان ملل مراجعه شد و ما نظر اکثریت را قبول کردیم.»

امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر، نیز 16 اردیبهشت 1350 در جلسه خصوصی و محرمانه کنگره حزب ایران‌نوین، در پاسخ به پرسشی درباره بحرین به این جملات بسنده کرد: «بحرین به‌مثابه یکی از دختران ما بود که این دختر شوهر کرد و رفت و چون عضوی از خانواده ما بوده، باید به‌مانند بزرگ هر خانواده از او پشتیبانی کنیم و خواهیم کرد!»

ناگفته ریشه تمام این بی‌ارزش‌خوانی‌های جدایی بحرین از ایران را می‌توان در سخنرانی محمدرضا پهلوی در جمع کارکنان وزارت امور خارجه (۲۴ دی ۱۳۴۸) جست‌وجو کرد. شاه در آن دیدار تصریح کرد: «انگلیس این جزیره (بحرین) را به ایران پس نخواهد داد و من نمی‌توانم چون دن‌کیشوت رفتار کنم!»

از این رو با تصمیمی از پیش تعیین‌شده، همه‌پرسی از مردم بحرین به نظرخواهی خلاصه شد و ویتوریا سی‌یاردی، با هیاتی به نمایندگی سازمان ملل، از 29 مارس 1970 (9 فروردین 1349) به مدت 20 روز به بحرین رفت و نظرخواهی از مردم بحرین را آغاز کرد. نظرخواهی‌ای که حتی اسدالله‌علم نیز به صوری‌بودن رفراندوم بحرین تاکید کرد و نوشته است: «امشب راجع‌به بحرین با یکی از دوستان در منزل خود صحبت می‌کردیم. باید بگویم وضع نظرخواهی در آنجا خلاف اصول بود، یعنی رفراندوم نبود. سوال از جمعیت‌ها و باشگاه‌ها و اشخاص مختلف بود.»

سرانجام ۱۰ اردیبهشت ۱۳۴۹، استقلال بحرین در شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید قرار گرفت. تاییدی که حتی اسدالله علم نیز با آنکه بر موافقتش تاکید داشت، در خاطراتش نمی‌تواند احساس سرافکندگی از جدایی بحرین را کتمان کند و می‌گوید: «شورای امنیت به اتفاق، میل مردم بحرین را در داشتن استقلال کامل تصویب کرد. نماینده ایران هم فوری آن را پذیرفت. خنده‌ام گرفته بود؛ گوینده رادیوی تهران طوری با غرور این خبر را می‌خواند، که گویی بحرین را فتح کرده‌ایم!»

مجلس شورای ملی نیز ۲۴ اردیبهشت تنها با چهار مخالف که عضو حزب پان‌ایرانیست بودند- که بعدها مخالفت‌شان صوری، نمایشی و از سوی دولت دیکته‌شده عنوان شد- جدایی بحرین را تایید کرد. ۲۸ اردیبهشت هم با رأی همه ۶۰ نماینده مجلس سنا، آخرین گام برای جدا شدن استان چهاردهم ایران برداشته شد. درنهایت ۲۳ مرداد ۱۳۵۰، بحرین به صورت رسمی اعلام استقلال کرد و بلافاصله پیام تبریک شاه ایران را نیز دریافت کرد!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      والله بحرینی خوشحال هستند که جز ایران نیستند

    • بدون نام

      خدا مردم بحرین را خیلی دوست داشت که از ایران جدایش کرد چون اگه بحرین در این برهه از زمان مال ما بود مثل ما بدبخت شده بودند ومسئولان به بهانه های مختلف مثل سیستان،بلوچستان رهایش میکردند الان هم که خیلی ها مدعی هستند وبحرین بحرین میکنند همین استانهای که دارند را نمی تواننداداره بکنند نگاه کنید اصفهان، یزد از خشکسالی،گرمانشاه گرفتار زلزله، سیستان گرفتار فقر،خوزستان گرفتار گرد،غبار،گیلان مازندران گرفتارفقربیکاری خود پایتخت گرفتار الودگی و.......وکل کشور هم گرفتار دزدی اختلاس و........

    • علی

      عجب شاه وطنپرستی بوده!اینست اقتدار شاه ملعونی که عده ای معلوم الحال دم از وطندوستی و میهن پرستیش می زنند.

    • بدون نام

      خدالعنت کند شاه پهلوی وانگلیس

    • بدون نام

      خانواده هرزه وبی عرضه پهلوی

    • ناشناس

      سند خیانت پهلوی

    • آپرین

      اگه پهلوی دوم بحرین رو تحویل داد.چرا ما که باید آدربایجان و دیگر کشورها رو که اجاره به صورت 100 ساله بود ..و باید حدود سال 1363 ایران تحویل میگرفت ،هنوز تحویل نگرفت و عطاشو به لقاش بخشید؟

    • بدون نام

      جالبه که نویسنده به هیچ وجه نمی‌خواد بفهمه که بحرین در زمان قاجار و زمانی که دکتر مصدق وزیر خارجه بود، با درخواست مصدق از ایران جدا شد و به تصرف انگلیس دراومد و بعد از اون ایران اجازه اداره بحرین را نداشت. کاری که شاه کرد این بود که صرفا از ادعای بحرینی که در دست ایران نبود دست برداشت و عوضش جامعه جهانی با تصرف و الحاق سه جزیره تنب و ابوموسی به ایران مخالفتی نکرد

    • بدون نام

      رضا شاه پهلوی یک خائن وطن فروش بود که باعث شد کشور بحرین که ذخایر نفت و گار زیادی دارد و پولش بعد از کویت دومین یا سومین پول قدرتمند دنیا است براحتی از ایران جدا شود ، شاه خائن نوکر سرسپرده انگلیس و آمریکا بود،!!!؟؟؟؟!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      ما در زمان شاه قسمتی از میهن عزیزمان را از دست دادیم.
      ولی در جنگ تحمیلی یک وجب از خاک کشورمان از دست نرفت.
      این یعنی پهلوی ناتوان است.

    • آدولف هیتلر

      بحرین و پس میگیریم

    • بدون نام

      این چه تیتریه انتخاب کردید؟

    • مهسا احمدی

      بحرین دوره قاجار از ایران جداشده بود هم فیلم و سندش هست

    • بدون نام

      دردسرهایی که از انگلیس این پدرشیطان کشیدیم ازهیچ کشوری نکشیدیم.کاش همان کسانی که سفارت امریکارااشغال کردند مسیر رادرست میرفتندوسفارت شیطان اکبر(انگلیس)رااشغال میکردند.

    • بدون نام

      لطفا تاریخ رو درست مطالعه کنید و درست آگاهی بدید ..... ناسلامتی شما خبرنگار هستید !!!!!

    • رضا

      خاک برسر شاه بی عرضه و وطن فروشان ترسو

    • بدون نام

      الانم روحانی ابتکارمولاوردی دنبال فروختن ودادن ایران به افغانهاهستن

    • محمد

      خاک توسر پهلوی بی عرضه .

    • علی۲۲۰

      حالا بود مثل بقیه کشور محروم وبدبخت بود.

    • سوران6666

      بحرین رو دادیم تنب کوچک وبزرگ وابوموسی رو گرفتیم.
      کاش ...

    • بدون نام

      کاشکی استان ما هم استقلال پیدا میکرد که این بدبختی رو نکشیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج