۸۲۱۱۴۰
۴ نظر
۵۰۰۶
۴ نظر
۵۰۰۶
پ

مبلغ: نمایندگان امیدیِ مجلس را محکوم نکنیم

یک عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره حواشی برخی از چهره‌های فراکسیون امید و پیامد‌های آن برای جریان اصلاحات می‌گوید: قضاوت‌های امروز مربوط به پس از وقوع رویدادهاست، نه پیش از آن.

خبرگزاری ایرنا: یک عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره حواشی برخی از چهره‌های فراکسیون امید و پیامد‌های آن برای جریان اصلاحات می‌گوید: قضاوت‌های امروز مربوط به پس از وقوع رویدادهاست، نه پیش از آن.

او معتقد است ما باید درباره نمایندگان قضاوت‌های موردی داشته باشیم نه کلی و باید با فردی که اشتباهی مرتکب شده برخورد شود و اصلاح‌طلبان خود منادی برخورد قانونی با او باشند.

مرتضی مبلغ، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره حواشی که طی دو سال اخیر پیرامون نمایندگان فراکسیون امید شکل گرفته و انتقادات نسبت به جریان اصلاح‌طلب که آن‌ها را حمایت می‌کنند، افزایش داده است، می‌گوید: هر زمانی اقتضائاتی دارد، در زمان مجلس نهم ما با معضل حضور تندروها در مجلس مواجه بودیم که مرتب آسیب و خسارت به کشور وارد می‌کردند و به این ترتیب، وجدان جامعه را خدشه‌دار کرده بودند.

وی ادامه می‌دهد: از طرف دیگر، شرایط نظارت استصوابی به‌گونه‌ای است که اجازه نمی‌دهد اصلاح‌طلبان به شکل جدی وارد عرصه شوند و با رد صلاحیت‌های گسترده مواجه هستیم. به همین دلیل، اصلاح‌طلبان یک راهبرد ملی را پیشنهاد کردند، و آن هم به حاشیه راندن تندروها در مجلس بود. از آنجایی هم که با ردصلاحیت گسترده مواجه بودیم، اعلام کردیم برای اجرای راهبرد خودمان کسانی را در فهرست‌ها قرار دادیم که مجلس را از حالت قبل خارج کنند. حتی حاضر شدیم در حوزه‌هایی که اصلاح‌طلبی وجود ندارد، اصولگرایان معتدل را لیست قرار دهیم و این مسئله شفافی بود که آن زمان هم اعلام شد.

این عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به اینکه باید توجه داشت راهبرد تعیین نمایندگان موردحمایت اصلاح‌طلبان این بود، تصریح می‌کند: به نظر من این مجلس تا حد زیادی موفق بوده است. اما بعد از انتخابات مجلس، یک‌باره سطح توقعات مردم افزایش یافت و تصور عمومی این بود که این پیروزی از آن اصلاح‌طلبان است در حالی‌که این‌طور نبود. البته باید این نکته را در نظر گرفت که مجلس دهم با نهم قابل‌مقایسه نیست، این را از شیوه تصویب مصوبات در مجلس می‌توان دید که تندروها با وجود تلاش‌های بسیار، عمدتاً ناکام می‌مانند.

مبلغ با بیان اینکه از این منظر باید به مجلس دهم نگریست، می‌گوید: نظارت استصوابی راه دیگری برای اصلاح‌طلبان نگذاشت.

به گزارش خبرنگار ایرناپلاس، حاشیه نمایندگان عضو فراکسیون یا لیست امید، محدود به موارد اخلاقی نمی‌شود و شائبه فساد سیاسی و اقتصادی هم درباره برخی از آن‌ها مطرح شده است. حتی برخی از معامله آن‌ها با وزرا بر سر حقوق نمایندگی‌شان مثل استیضاح‌ها می‌گویند و این را نشان از ضعف اصلاح‌طلبان در شکل گزینش آن‌ها می‌دانند.

مبلغ در این خصوص توضیح می‌دهد: همین قضاوت شما نیز مربوط به پس از وقوع است. اینکه فردی سابقه فساد اخلاقی داشته و با وجود فیلترهای شورای نگهبان توانسته تأیید صلاحیت شود جای سؤال است، مگر اینکه فساد او آشکار نبوده است. زمانی که چنین موضوعی برای دستگاه‌های نظارتی آشکار نبوده، به نحو اولی برای دیگران هم آشکار نبوده است.
معاون سیاسی اسبق وزارت کشور با اشاره به موضوع رابطه نمایندگان و وزرا در مجلس می‌گوید: در این باره نیز نمی‌توان قضاوت کلی کرد. همواره این‌گونه بوده که برخی درخواست استیضاح وزیری را امضا می‌کردند و بعدا آن را پس می‌گرفتند و درباره دلایل آن نیز نمی‌توان قضاوت کرد. ممکن است فردی معامله کند و فرد دیگر به خاطر قانع شدن امضایش را پس بگیرد. بنابراین نمی‌توان این‌گونه قضاوت کرد؛ البته تأکید می‌کنم اعضای فراکسیون امید، قطعاً خطا و اشتباه می‌کنند و انتقادات بسیاری به آن‌ها وارد می‌شود.

وی می‌افزاید: وقتی فهرست اصلاح‌طلبان در آن شرایط بسته شد، طبیعی است که چنین اتفاقاتی رخ دهد. چراکه عمده این افراد سابقه فعالیت سیاسی و حزبی ندارند و صرفاً بر اساس راهبرد اصلاح‌طلبان وارد فهرست شده‌اند.
مبلغ در پاسخ به اینکه پس شما راهبرد اصلاح‌طلبان را اشتباه نمی‌دانید، تصریح می‌کند: بله! من صحبت شما را رد می‌کنم؛ مگر اینکه بگویید اصلاح‌طلبان از ابتدا نباید در انتخابات مجلس شرکت می‌کردند که در آن صورت باز هم شاهد یک مجلس تندروتر بودیم که امروز هزار بار بیشتر به اصلاح‌طلبان نقد می‌شد که چرا در انتخابات شرکت نکردند تا این وضع ایجاد شود.

وی ادامه می‌دهد: قطعاً انتقاد وارد است و اصلاح‌طلبان به شکل علنی و غیرعلنی، پیش از هر کس آن را مطرح می‌کنند و تذکر می‌دهند. ما با افرادی مواجه هستیم که فاقد پیشینه سیاسی و تشکیلاتی هستند. بنابراین طبیعی است آزمون و خطای زیادی خواهند داشت، البته به این معنا نیست که تمامی رفتارهای آن‌ها معامله سیاسی است. پس ما باید قضاوت‌های موردی داشته باشیم نه کلی و با فردی که اشتباهی مرتکب شده است برخورد شود و اصلاح‌طلبان خود باید منادی برخورد قانونی با او باشند.

این عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره اینکه با توجه وضع کنونی و انتقاداتی که نسبت به نمایندگان مطرح می‌شود، اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس آینده چه باید بکنند، می‌گوید: همان‌طور که اشاره کردم، هر زمانی اقتضائاتی دارد و قطعاً در انتخابات آینده با سازوکار انتخابات گذشته عمل نخواهد شد. ما امروز با مجلس تندروی گذشته مواجه نیستیم و آن راهبرد دیگر ضروری نیست. راهبرد لازم برای انتخابات آینده با توجه به شرایط، خواست و مشکلات امروز مردم اتخاذ خواهد شد. البته ضروری است اصلاح‌طلبان در زمان مناسب راهبردهای خود را به شکل شفاف با مردم در میان بگذارند و مشخص شود نیازهای کشور چیست و چه باید کرد.

مبلغ در پاسخ به این که با توجه به حجم زیاد انتقادات نمایندگان امیدی، اگر معرفی چهره‌های جدید بخشی از راهبرد اصلاح‌طلبان باشد، شیوه گزینش‌ها مانند دوره قبل خواهد بود یا نه، تصریح می‌کند: متناسب با راهبردهایی که اتخاذ می‌شود، شیوه گزینش‌ها نیز تغییر کند. اما اینکه چارچوب‌هایی در نظر گرفته شود، منوط به آینده است و ما هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم، اما باید دقت داشته باشیم راهبردها هرچه هست صادقانه و شفاف با مردم درمیان بگذاریم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مجلس را بذار در کوزه آبش بخور دلت خوش به این مجلس

    • بدون نام

      هرکاری بکنید وهر حرفی بزنید ملت شما را شناخته ونمی توانید با هفت آب زم زم گند های خودتان رابشورید

    • بدون نام

      مردم دیگه اصولگرا و اصلاح‌طلب رو قبول ندارند.

    • خزایی

      اصلاح طلبها باید از رئیس جمهور شروع کنن و بخاطر این وضعیت نابسامان خودشون پیشقدم استیضاح ایشان بشوند
      در مملکت طوری به استیضاح نگاه میکنن انگار میخان طرف رو اعدام کنن خیر برادران شخصی واقعا باید درمقابل اینکه مملکت رو دستش دادن از نظر سیاسی و اقتصادی و فرهنگی پاسخگو باشه این نمیشه که هر اتفاقی بیافته بندازیم گردن دشمن خیر خیلی و شاید 80 درصد معضلات مملکت ریشه در بیتدبیری و نابسامانی دولت داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج