۸۲۱۵۵۹
۳۳ نظر
۵۰۱۱
۳۳ نظر
۵۰۱۱
پ

روزنامه جوان: عامل التهاب بازار، خودروسازان هستند

در حالی که هنوز چشـم‌هـا به قیمت‌های جدید خودرو‌های تولید داخل که شنبه گذشته اعلام شده‌بود، عادت نکرده‌اند، سایپا در یک اقدام شبانه بار دیگر قیمت خودرو‌های پر تیراژ خود را افزایش داد، تا شگفتانه خریداران را بیش از هر زمان دیگر کند.

روزنامه اصولگرای جوان: در حالی که هنوز چشـم‌هـا به قیمت‌های جدید خودرو‌های تولید داخل که شنبه گذشته اعلام شده‌بود، عادت نکرده‌اند، سایپا در یک اقدام شبانه بار دیگر قیمت خودرو‌های پر تیراژ خود را افزایش داد، تا شگفتانه خریداران را بیش از هر زمان دیگر کند.

هفته گذشته بود که سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان چند ماهه در خصوص قیمت خودرو که باعث کاهش شدید عرضه این کالا به بازار شده‌بود، دولت و خودروسازان به توافقی در خصوص افزایش قیمت محصولات دست پیدا کردند.

این توافق در شرایطی حاصل شد که خودروسازان موظف شدند بلافاصله پس از این افزایش قیمت، خطوط تولید خود را فعال و خلأ‌های به وجود آمده در بازار را پر کنند، اما قیمت‌های جدید تنها چند روز دوام آوردند و کمتر از یک هفته پس از این افزایش، شرکت سایپا به صورت شبانه قیمت محصولات پر تیراژ خود را بار دیگر افزایش داد.

مطابق اعلام جدید شرکت سایپا قیمت پراید ۱۱۱ از ۲۹ میلیون و ۵۲۵ هزار تومان به ۳۶ میلیون ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت. همچنین قیمت پراید ۱۳۲ از ۲۸‌میلیون‌و ۷۶۵‌هزار تومان به ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و پراید ۱۵۱ از ۳۰ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان به ۳۴ میلیون‌و‌۲۰۰ هزار تومان رسیده‌است.

قیمت تیبا sx هم در قیمت‌گذاری جدید شرکت سایپا از ۳۵ میلیون ۷۶۵ هزار تومان به ۳۹ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان و تیبا ۲ با رینگ فولادی از ۳۹ میلیون و ۱۶۵ هزار تومان به ۴۲ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان افزایش یافته‌است. علاوه بر این، مطابق این لیست جدید، قیمت کوئیک گیربکس دستی ساده از ۴۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان به ۴۶ میلیون تومان و ساینا رینگ فولادی از ۳۹ میلیون ۸۴۰ هزار تومان به ۴۴ میلیون ۱۷۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده‌است.

اما ایجاد تلاطم در بازار خودرو که به نظر می‌رسد منشأ اصلی آن نه دلالان و واسطه‌گران، بلکه خود خودروسازان هستند و باعث‌شده که هم اکنون چندین نوع نرخ گذاری روی خودرو‌ها داشته باشیم. بر این اساس، نرخ اول خودرو مربوط به قیمت‌های گذشته و قبل از افزایش رسمی است.

این نرخ مختص کسانی است که جهت دریافت خودرو خود تکمیل وجه انجام داده بودند و قیمت قطعی در قراردادشان ذکر شده‌است، اما با توجه به شرایط خاص بازار، خودرو ساز از تحویل خودرو امتناع کرد و ترجیح داد تا زمان افزایش رسمی قیمت خودرو، به این دسته از مشتریان جریمه تأخیر پرداخت کند. نرخ دوم مربوط به نرخ موقع ثبت‌نام است.

بر این اساس متقاضیان خرید خودرو در شرایطی پول خود را به خودروسازان داده‌اند که آنان در هنگام ثبت‌نام وعده‌هایی در خصوص قیمت تمام‌شده خودرو به متقاضیان داده بودند، اما هم اکنون با این نرخ امکان واگذاری خودرو وجود ندارد و بیشتر یک قیمت ذهنی است که خریداران با آن چند ماه زندگی کرده‌اند.

نرخ سوم مربوط به قیمت‌های یارانه‌ای خودروسازان است که هفته پیش سرانجام افزایش پیدا کرد. گفته می‌شود این نرخ‌ها برای این اعلام شد که تعداد منصرفان ثبت‌نام‌کننده را زیاد کند. این دسته از متقاضیان در روز‌های اخیر اعتراض خود را حتی تا دم در وزارتخانه برده‌اند، اما درهر صورت این نرخ اندکی از بازار و نرخ ۵ درصد زیر قیمت اعلامی شرکت‌های خودرو‌سازی کمتر است.

نرخ چهارم مربوط به افزایش قیمت‌های یارانه‌ای است که پنج‌شنبه شب توسط سایپا اعمال شد و همان قیمت ۵ درصد زیر قیمت بازار را بار دیگر افزایش دادند تا بتوانند با این کار نرخ بازار را بالاتر ببرند. پنجمین نرخ شامل قیمتی است که دلالان.

و فروشندگان خود اعلام می‌کنند. این نرخ همان نرخ موسوم به نرخ بازار است. بدیهی است با اعلام نرخ‌های جدید سایپا این نرخ احتمالاً بالا‌تر خواهد رفت و به همین بهانه دوباره نرخ‌های خودروسازان نیز بالاتر خواهد رفت.

در نهایت نرخ هفتم نیز مربوط به قیمتی است که مصرف‌کننده نهایی از حاصل جمع قیمت بازار و هزینه‌هایی است که برای رفع مشکلات فنی و افزودن لوازمی مانند زه بغل پراید یا سینی زیر خودرو‌های برلیانس و فعال کردن مانیتور می‌پردازد، تعیین می‌شود.

آیا سازمان حمایت وارد می‌شود؟

اما این افزایش روزانه قیمت خودرو توسط خودروسازان در شرایطی صورت می‌گیرد که چندی پیش عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان عنوان کرده که رعایت حقوق مصرف‌کننده موردنظر این سازمان است. وی می‌گوید: «سازمان حمایت خود را مکلف به حفظ حق و حقوق مشتریانی می‌داند که شاهد تغییرات قیمتی دور از انتظار در زمان موعد تحویل نسبت‌به زمان ثبت‌نام بودند.»

حال باید دید که آیا این سازمان حاضر است بر اساس این ادعای خود موضوع افزایش چندباره قیمت خودرو توسط خودروسازان را پیگیری کند یا خیر؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خودرو سازی ایران را باید ویران کرد

      پاسخ ها

      • مملی

        اعتراض کنی میشه ۷۰ ملیون تومن

      • ب

        میرزای شیرازی در مقابله با گرانی تنباکو. اونو تحریم کرد و مردم همه قلیانها رو ریختن بیرون. الان. میرزاهای شیرازیم آرزوست

      • بدون نام

        درب این آشغالسازها رو باید بست بجاش در زمینهای اون کارخانه ها شلغم کاشت , شلغم برای سلامتی خوبه , ولی اینها هم جان مردم و هم مال مردم رو بر باد میدن

    • بدون نام

      چون نظارت نیس... آدم زنده وجود خارجی نداره... مسئولان با اینا دارن میخورن... بابا ی قوطی کبریت میدید دست مردم ۳۵... چرا مراجع تقلید اعلام نمیکنن خرید از اینا حرامه... فتوا فقط واسه رقص و حجاب نیستا... اینا عملا دارن با روح و روان مردم بازی میکنن...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون دستگاههای نظارتی سهم سکوت دارن از خودروسازیها
        منجمله سازمان حسابرسی کل کشور،که یکسال تمام صورتهای مالی یه شرکتو ریال به ریال بررسی می‌کنه و فلان چندصد میلیارد دزدیو آمارشو در میاره و بعد فلان درصد میگیره و گزارش پایان سال رد می‌کنه در تیرماه و میگه موردی خاصی دیده نشد!!!! اطلاع دارم که این حرفو زدم
        لعنت بر هر چی دزده که از جیب مردم بیچاره دارن نامحسوس دزدی میکنن و دلشون هم خوش هست که کسی نمی‌فهمه

    • بی نام

      از اول هم کار خودشون بود معلوم بود بیچار عابروی دلال و میبرن ایران حودرو سایپا دو شیاد هستن

    • بدون نام

      یه روز مسولین..یه روز خودروساز..یه روز بازار بالاخره کدومشون مقسر شد

    • بدون نام

      دیگر خرید, پراید, وسمند, وتیبا هم برای مردم فقیر و قشر متوسط, ارزو شده. اقای نوبخت وجهانگیری وروحانی کحاهستید تمام قیمت ها بالای 70%بالا رفته. دلار سه برابر شده ولی عجیب تورم تازه شده 18%بخاطر اینکه حقوق بازنشسته ها وکارمتدان وکارگران با تورم بالا نره واقعا شرم هم خوب چیزی است

    • محمد

      اگه مردم عزیزمان همت کنند و کمی دیگه صبر کنن ایشالا ریشه این گرانی خودروسازان در میاد...خودور سازان دارن هر بلایی که دلشون میخاد سر این مردم درمیارن چرا کسی به داد این مردم نمیرسه. ؟آیا این حق ماست؟

      پاسخ ها

      • ب

        مردم خودشون مقصرن. هم اعتراض نمیکنن هم میخرن

    • محمد احمدی

      سپاه بیاد تولید تو دس بگیره،بعد میبینن این اشغالها هیچی نیستن،،،بی غیرت ها حیا کنید ایران خودرو،سایپا رها کنید،بی غیرت،بی غیرت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موافقم.سپاه باید بیاد این دو تا خودرو ساز رو بیچاره کنه.سپاهی که موشک درست میکنه با سوحت جامد با برد ۲۰۰۰کیلومتر قطعا میتونه خودرویی درست کنه که هم امنیت داره و هم ارزونتره

    • حامد

      اینجا هرکسی به هر کسی میباشد..دیالوگ یکی ازفیلمهای سالها پیش بود.عجب شلم شولباییه..یعنی اینقدر بی در وپیکرشده؟؟لعنت به شرکتهای سایپا وایرانخودرو..حسن جان کجایی؟؟دقیقا کجایی؟؟

    • از اسلامشهر

      مردم نخرند ،، کافیه مردم مثل 4سال پیش به کمپین نخرید خودرو داخلی به پیوندن ان وقت خودرو سازان خوب هم قیمت را کاهش میدن هرچه دولت و خودرو سازان ساززدن مردم رقصیدن ، مقصر مردم هم هستن عجله میکنن

    • احمدزارعی

      خدا لعنت کنه حامیان این دو خودروساز خونخوار زالو صفت.
      آقا نخرید تا با نخریدن کمر این دو شرکت بشکنه وبه امید خدا نابود بشند.

    • بدون نام

      دزدی روز روشن.

    • بدون نام

      آمریکا نمیگذاره وضعیت خودروسازها رو مشخص کنیم!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      قانون ۱۰ در صد سود اسلامی و شرعی را اجرا کرده اند بندگان خدا ،بله در این مملکت همه چی زیر ذره بینه ،خیالتون راحت،دولت قدرتمندی داریم ،سخت نگیرید و ترس به دلتان راه ندهید ،اینها همه حبابند و میترکند ،فقط کافیست تا ۶ ماه مانده به انتخابات بعدی صبر کنید .

    • مهدی سرابی

      مردم مجبورند خودروهای بی کیفیت تولیدی را با هر بهایی بخرند، چرا دولت دستش را از جیب مردم بیرون نمیاره

    • شانتاژگر

      راهش تغییر کلی ه
      از بن خرابه

    • بدون نام

      عامل التهاب وخیانتکاران مردم نادان وبیشرفه

    • بدون نام

      همه گرانی هازیرسراین دوشرکته هرکاری می کنندکه فرقون هاشون روگرون کنن فقط گناه روگردن دلال هاانداختندولی دلال اصلی خودشونند

    • تتت

      یعنی چهار تا مرد پیدا نمیشه این دوتا کارخونه شیطان صفت و آتیش بزنه،راحتمون کنه

    • بدون نام

      جالب!!
      اینا مردمو چی فرض میکنن واقعا!!! یه سری از مسئولین کشور،وزرا،مدیران،رؤسا،کارمندان،خودشونو دکتر و علامه می‌دونن و بقیه رو ..........
      آقای رحمانی یه مدت زیادی کارمند معاونت مالی ایران خودرو بود که بعد با پارتی بازی ارتقاء پیدا کرد و شد رئیس و بعد سر از مجلس درآورد و بعد.....و الان هم وزیرصنعت!!!!
      تو این مدت که وزیر شده با لابیگری خودروسازها،خوردو روز به روز داره میره بالا!! حالا اومده برای رد گم کردن میگه مدیرعاملین خودروسازیو دعوت کرده برای بررسی قیمت!!!
      برید از خدا و قیامت بترسید،اینقدر از جیب ملت مستضعف دزدی نکنید،اینقدر طمع و حرص پولو نزنید
      کثیف ترین و پر فسادترین و دزدترین صنعت کشور،خودروسازی هست

    • بدون نام

      خودرو ساز ها تمام کشور رو به مسخره گرفتند هم از دولت می خورند هم از مردم

    • بدون نام

      خودرو ساز ها تمام کشور رو به مسخره گرفتند هم از دولت می خورند هم از مردم

    • بدون نام

      تا دست واسطه ها ،مافیا ودلال ها قطع نشود انتظار خیلی بدتر قشر متوسط وپایین جامعه داشته باشند

    • mohamad

      دمتون گرم چ هوای مصرف کننده رو داشتین.ی کاری با ملت کردین ک ی پراید نمیتونن بخرن ک حداقل باش کار کنن.میگین پراید ارزانترین خودروی جهان هست.درست اما حقوق مردمم حساب کنین.یک کارگر باید چن سال کار کنه تا یک پراید بخره؟اما تو خارج با حقوق چندین ماهه میتونن بهترین ماشینو سوار بشن.شما ک قیمتو میبرین بالا پس حقوق کارگرم چند برابر کنین ک ن سیخ بسوزه ن کباب

    • بدون نام

      اگه مجلس نمایند گان ملت هستن خدا ب کمرتون بزنه یک ماه پول نفتا بدین از چین خودرو بیادین یک ماه لوازم خانگی چشم تولید کننده خودرو و لوازم خانگی در بیاد چون دارن به ملت خیانت میکنن مجلس شما نماینده ما ملت هستین وارد کنید تنها راه همینه خودرو سازها هر چقد میخان گرون کنن لعنت خدا بر کسی که خودرو ایرانی بخره

    • بدون نام

      ملت شریف ایران تو این بهمن ماه وعده همه ما جلو شرکت های تولید خودرو و ففط درخواست از سپاه و مجلس مدام از چین بجای نفت خودرو وارد کنن تنها راه ارزان شدن وارد کردن انبوه خودرو از هر جا که نفتا میخرن ناموسن اینا بدون سانسور پخش کنید

      پاسخ ها

      • اوس تقی بازنشسته

        پسحمایت ازتولیدداخلی چی میشه ؟ کسی حمایت نخواهدکرد

    • سالار

      اقا پس دولت و مسئوالین که حی فریاد میزنند تحرمی کار همش چند درصد است باقی مسایل را مردم خودشان به گرانی دامن میزنند پس چرا جلو خودروسازان نمی ایستند چرا چند تا از این سراران و مسئوالین این دو شرکت دزد گاری ساز را نمیاورند محاکمه کنند که شما چه کاره هستید که هر وقت دلتان خواست گران کنید و هرکار که خواستی با مردم گرفتار قرار دادهای یک طرفه ببندید چرا قوه قضایی چندتا از این دزدان خودروی که دارند خون مردم می مکند را شلاق نمزنند و زندان نمیکنند که حساب کار دستشان بیاید که این کشور قانون دفاع از مصرف کننده دارد اچهاف به مردم بست است ظلم و خالی کردن جیب مردم بست است ؟؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج