جاباما
۸۲۳۱۸۸
۶ نظر
۵۰۰۴
۶ نظر
۵۰۰۴
پ

غرویان: دین را با چماق به کسی تحمیل نکنید

آیت‌الله محسن غرویان درباره واکنش مدیرمسئول کیهان به اظهارات اخیر رئیس جمهوری گفت: «صحبت‌های روحانی بر اساس آیات ‏قرآن است که فرمونده «‎لا اکراه فی الدین‎»؛ یعنی در دین اکراه نیست و حقیقت دین به گونه‌ای است که باید با عقل و تعقل و با ‏فطرت سازگار باشد تا خود انسان دین را قبول کند‎.»

روزنامه ایران: آیت‌الله محسن غرویان درباره واکنش مدیرمسئول کیهان به اظهارات اخیر رئیس جمهوری گفت: «صحبت‌های روحانی بر اساس آیات ‏قرآن است که فرمونده «‎لا اکراه فی الدین‎»؛ یعنی در دین اکراه نیست و حقیقت دین به گونه‌ای است که باید با عقل و تعقل و با ‏فطرت سازگار باشد تا خود انسان دین را قبول کند‎.»

این مدرس حوزه علمیه قم پیرامون این موضع حسین شریعتمداری علیه سخنان حسن روحانی که در سرمقاله دیروز کیهان نوشته بود ‏‎»‎دیدگاه او از نسخه واتیکانیسم هم خطرناک‌تر است‎»، با بیان اینکه «من برای حرف‌های آقای شریعتمداری زیاد ارزشی قایل نیستم»، گفت: «دین مثل ریاضیات است؛ با ضرب چماق و فشار نمی‌توان آن را به کسی تحمیل کرد. مطالب دینی باید بر اساس عقل ‏توسط خود شخص پذیرفته شود و لذا مراجع تقلید و علما هم گفته‌اند که اصول عقاید تقلیدی نیست. تقلید برای فروع دین است ‏نه برای اصول دین‎»

غرویان با تاکید بر اینکه «در هیچ کجای دین نیامده است که ‏ضرب و زدن و تحمیل روش امر به معروف و نهی از منکر باشد»، این واجب دینی را مبتنی بر شناساندن معروف و منکر و ایجاد معرفت در جامعه دانست و افزود: «ما باید در جامعه مردم و جوانان را با معروف و منکر آشنا کنیم و خود افراد با اختیار و اراده خود به ‏سمت معروف تمایل پیدا کنند و از منکر فاصله بگیرند.»

او درباره سخنان روز دوشنبه رئیس‌ جمهوری در جمع مدیران وزارت ارتباطات گفت: «این صحبت‌های روحانی کاملاً بر اساس مبانی قرآنی و مبانی فقهی قابل تفسیر است. نکته دیگر این است که قرائت ‏ها و استنباط‌ها از دین مختلف است و هیچ کسی نمی تواند قرائت و استنباط خودش را وحی منزل بداند و همه دیدگاه‌های ‏دیگر را محکوم و ابطال کند.‎»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه عجبی یکی پیدا شد به عقل و تفکر مردم اهمیت داد

    • منتظر

      تو امسال تو مردمو دین گریز کردین.

    • xgg

      آقای غرویان ازشماکه عالم به مبانی دینی هستیدخیلی بعید هست اینجوراظهارنظر...اسلام گفته قبولی دین نبایدبه زورباشدنه کسی که اسلام روقبول داردولی هرجاش که به نفعش نبودقبولش نداشته باشد

    • مهدی

      جناب آیت‌الله غرویان، بسیار از این دیدگاه مثبت و واقع بینانهٔ شما ممنونم، ایکاش سایر ین نیز چون شما فکر کنند، ولی چه میتوانید انجام دهید در مورد قلم فرسایی ‌های کیهان که تنها کارشان گل.آلود کردن آب برای گرفتن ماهی بوده و هست؟!

    • بهلول

      آقای غرویان اینکه گفتی دین را نمی شود با چماق به مردم تحمیل کرد حرف درستی است اما فکر نمی کنم در کشور ما هیچ عالم دینی باشد که بگوید با چماق مردم را مسلمان کنید. وحتی اقای شریعتمداری هم هیچ وقت نگفت با چماق مردم را دین دار بکنید ..اما صحبت بر سر این است که برای چهارتا رای حداقل بزرگان دینی دین شان را چوب حراج نزنند! جناب استاد تو اگر نمی توانی کسی را به دین دعوت کنی حد اقل مروج بی دینی نباش محض رضای خدا وبدان هر تعداد نفر را از خدا دور کردی فردای قیامت هم باید پاسخگو باشی .البته اگر قیامت را قبول داری !!

    • بدون نام

      احسن به شما ، باریشه کن کردن تبعیض ها با اجرای عدالت اجتماعی با به حداقل رسیدن فاصله های طبقاتی دین کامل ونقلاب استحکام می یابد ،نه اینکه برای مثال ئ25 درصد تفاوت کمترین حقوق کارمندان دولت با معلولین شدید بهزیستی درمنزل با ماهی 100 وهشت تومن « صدقه » بجای حقوق واقعی تأمین اجتماعی ،قضاوت با هموطنان عزیز .برای امام وشهدا صلوات.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج