۸۲۵۱۸۸
۸ نظر
۵۰۰۴
۸ نظر
۵۰۰۴
پ

نقش خودروسازان دولتی در ۶ نرخی کردن بازار

در حالی که هنوز چشـم‌هـا به قیمت‌های جدید خودروهای تولید داخل که شنبه گذشته اعلام شده‌بود، عادت نکرده‌اند، سایپا در یک اقدام شبانه بار دیگر قیمت خودروهای پر تیراژ خود را افزایش داد، تا شگفتانه خریداران را بیش از هر زمان دیگر کند.

روزنامه کیهان نوشت: در حالی که هنوز چشـم‌هـا به قیمت‌های جدید خودروهای تولید داخل که شنبه گذشته اعلام شده‌بود، عادت نکرده‌اند، سایپا در یک اقدام شبانه بار دیگر قیمت خودروهای پر تیراژ خود را افزایش داد، تا شگفتانه خریداران را بیش از هر زمان دیگر کند.

هفته گذشته بود که سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان چند ماهه درخصوص قیمت خودرو که باعث کاهش شدید عرضه این کالا به بازار شده‌بود، دولت و خودروسازان به توافقی درخصوص افزایش قیمت محصولات دست پیدا کردند.

این توافق در شرایطی حاصل شد که خودروسازان موظف شدند بلافاصله پس از این افزایش قیمت، خطوط تولید خود را فعال و خلأ‌های به وجود آمده در بازار را پر کنند، اما قیمت‌های جدید تنها چند روز دوام آوردند و کمتر از یک هفته پس از این افزایش، شرکت سایپا به صورت شبانه قیمت محصولات پر تیراژ خود را بار دیگر افزایش داد.

مطابق اعلام جدید شرکت سایپا قیمت پراید ۱۱۱ از ۲۹ میلیون و ۵۲۵ هزار تومان به ۳۶‌میلیون و۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت. همچنین قیمت پراید ۱۳۲ از ۲۸‌میلیون‌و ۷۶۵‌هزارتومان به ۳۴میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و پراید ۱۵۱ از ۳۰میلیون و ۴۲۵ هزار تومان به ۳۴میلیون‌ و۲۰۰ هزار تومان رسیده‌است.

قیمت تیبا SX هم در قیمت‌گذاری جدید شرکت سایپا از ۳۵‌میلیون و ۷۶۵‌هزارتومان به ۳۹میلیون و ۴۲۵ هزارتومان و تیبا ۲ با رینگ فولادی از ۳۹میلیون و ۱۶۵‌هزارتومان به ۴۲میلیون و ۲۷۵‌هزارتومان افزایش یافته‌است. ایجاد تلاطم در بازار خودرو که به نظر می‌رسد منشأ اصلی آن نه دلالان و واسطه‌گران، بلکه خود خودروسازان هستند، باعث‌شده که هم اکنون چندین نوع نرخ‌گذاری روی خودروها داشته باشیم.

بر این اساس، نرخ اول خودرو مربوط به قیمت‌های گذشته و قبل از افزایش رسمی است. این نرخ مختص کسانی است که جهت دریافت خودرو خود تکمیل وجه انجام داده بودند و قیمت قطعی در قراردادشان ذکر شده‌ است، اما با توجه به شرایط خاص بازار، خودروساز از تحویل خودرو امتناع کرد و ترجیح داد تا زمان افزایش رسمی قیمت خودرو، به این دسته از مشتریان جریمه تأخیر پرداخت کند.نرخ دوم مربوط به نرخ موقع ثبت‌نام است.

بر این اساس متقاضیان خرید خودرو در شرایطی پول خود را به خودروسازان داده‌اند که آنان در هنگام ثبت‌نام وعده‌هایی درخصوص قیمت تمام‌شده خودرو به متقاضیان داده بودند، اما هم‌اکنون با این نرخ امکان واگذاری خودرو وجود ندارد و بیشتر یک قیمت ذهنی است که خریداران با آن چند ماه زندگی کرده‌اند. نرخ سوم مربوط به قیمت‌های یارانه‌ای خودروسازان است که هفته پیش سرانجام افزایش پیدا کرد.

نرخ چهارم مربوط به افزایش قیمت‌های یارانه‌ای است که پنج‌شنبه شب توسط سایپا اعمال شد و همان قیمت ۵ درصد زیر قیمت بازار را بار دیگر افزایش دادند تا بتوانند با این کار نرخ بازار را بالاتر ببرند. پنجمین نرخ شامل قیمتی است که دلالان و فروشندگان خود اعلام می‌کنند. در نهایت نرخ ششم نیز مربوط به قیمتی است که مصرف‌کننده نهایی از حاصل جمع قیمت بازار و هزینه‌هایی است که برای رفع مشکلات فنی و افزودن لوازمی مانند زه بغل پراید یا سینی زیر خودروهای برلیانس و فعال کردن مانیتور می‌پردازد، تعیین می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • والنتیناخانم

      دست خودروسازان دردنکنه باس بیش ازگران بکنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این خودور سازان میدون چیکار کنن ماشین رو گرون میکنن و تو بازار هم نمیدن با این روش بازار تشنه ماشین میشه و کمبود حس میشه و با هر قیمتی بیاد مردم میخرن و میگن خدا رو شکر همین گیرمون اومد

    • محمود

      باید فرهنگ نخریدن را توسعه دهیم

    • محمود

      باید فرهنگ نخریدن را توسعه دهیم

    • کوروش ایرانی

      نتیجه انحصار دولت !!!!!!
      خودروسازان در اغلب کشورهای دنیا و همین کشورهای هم مرز با ایران ، دنبال خریدار می گردند و برای خودروهای بروز و مدرن خود به روشهای جالب و وسوسه انگیز در پی جذب مشتری بیشتر هستند و خودروساز داخلی چون حمایت انحصاری دولت پست سر خود می بیند با تولید خودروهای اغلب از رده خارج و بی کیفیت و قیمت ناعادلانه ، هر گونه بی احترامی و توهین و کج ذهنی که دلش بخواهد به سلیقه و شعور و جیب مشتریان انجام می دهد !!!!!!
      آقایان می دانیم که پر کردن جیب های گشاد و حریص تان برای شما اهمیت ویژه ای دارد و به هیچ چیز دیگری اهمیت نخواهید داد ولی بدانید با اینهمه ستمی که به این مردم بینوا و مظلوم می کنید در تاریخ به عنوان ریاکارترین و بی وجدان ترین و حریص ترین و .... افراد تاریخ ایران از شما یاد خواهد شد

    • بدون نام

      ملت فهیم بیشتر میخرن و گرونتر میشه خلایق هرجه لایق

    • بدون نام

      درست میگی لیاقت ما ایرانیها بیش ازاین نیست باید دوتا مدیرعامل دو مجموعه هرجور عشقشونه سر مردم را گوشت تا گوشت ببرند جون مامردم فریادرسی نداریم به کی شکایت کنیم به دولت؟؟؟؟؟!!! یا به سازمان حمایت از تولیدکنندگان که بازهم خوددولته خدایا دیگه بسه چقدر ظلم رو مددویاری میکنی

    • احمدم احمد

      این مردم حقشون وقتی میگیم اقا گرونه نخرید میرن صف میکشن ثبت نام میکنن اخرش میشه همین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج