جاباما
۸۲۷۵۸۳
۸۱ نظر
۵۰۱۱
۸۱ نظر
۵۰۱۱
پ

میراث شوم احمدی نژاد برای اقتصاد بیمار ایران

وحید محمودی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران می گوید: از سال ۱۳۸۴ به بعد، ما چند دوره وارد رکود شدیم. وقتی آقای احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری شد و تز پول‌پاشی را در جامعه شکل داد و موضوعاتی از قبیل بنگاه‌های زودبازده و سهام عدالت در کشور مطرح شد، یک حجم عظیمی از نقدینگی در قالب بنگاه‌های زودبازده به اقتصاد کشور تزریق شد.

روزنامه «آرمان» برای بررسی اتفاقات مختلفی که در طول یک سال اخیر در حوزه اقتصاد رخ داده، گفت‌وگویی با وحید محمودی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

میراث شوم احمدی نژاد برای اقتصاد بیمار ایران

امروز که مردم کشور به‌شدت تحت فشارهای اقتصادی قرار دارند، عده‌ای از مجلسی‌ها یا محمود احمدی‌نژاد پیشنهاد افزایش مبلغ یارانه را مطرح می‌کنند. آیا این پیشنهاد امکان اجرایی‌شدن دارد؟ در صورت اجرا چه پیامدهایی دارد؟

اصولا پوپولیسم بلای جان ملت‌هاست و تفکرات پوپولیستی خریدار دارد. حتی اگر مبلغ یارانه‌های نقدی افزایش پیدا نکند، با نگاهی به اعداد و ارقام می‌توان به وضعیت فعلی دولت پی‌برد. دولتی که 80 درصد هزینه‌هایش را فقط هزینه‌های جاری تشکیل می‌دهد و امکان تخصیص منابع قابل‌ملاحظه برای هزینه‌های عمرانی را ندارد و سال‌هاست حوزه عمرانی دولت عملا تعطیل است. در حال حاضر حدود 76 هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که بخش قابل ملاحظه‌ای از آنها در دوره احمدی‌نژاد کلنگ‌زده شده و از این رقم 6000 به پروژه‌‌های ملی و 70 هزار به پروژه‌های استانی اختصاص دارد.

دولت حدود 700 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران، بانک‌ها و مجموعه‌های کشوری بدهی دارد و از طرف دیگر، حدود 700 هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام نیاز دارد تا آنها را تکمیل کند. همچنین دولت درعمل حدود 250 هزار تا 300 هزار میلیارد تومان آینده‌فروشی کرده است، یعنی اوراق خزانه منتشر کرده که از این بابت تعهداتی نیز دارد. همچنین، دولت امسال برای صندوق‌های بازنشستگی، 50 هزار میلیارد تومان بودجه مصوب کرده است، چون این صندوق‌ها ورشکسته‌اند. از آنجایی که نرخ پشتیبانی صندوق‌های بازنشستگی از استاندارد مدنظر به شدت پایین‌تر آمده است و در شرایط شدید بحرانی قرار دارند، دولت مجبور است برای آنها در بودجه عدد تعیین کند.

پیش‌بینی من این است اگر این روند ادامه داشته باشد، دولت در سال 1400 برای تامین اجتماعی نیز باید در بودجه عدد بگذارد. یارانه‌های فعلی نیز برای دولت بسیار هزینه‌زاست. هر روز هم در کشور مشکل جدیدی پیش می‌آید، به‌عنوان مثال، دولت مجبور است برای اینکه مشکل یک شرکت خصوصی مثل هفت‌تپه به بحران تبدیل نشود و مشکلی به‌وجود نیاید، حقوق و دستمزد معوقه کارگران را پرداخت کند. وقتی نرخ تورم افزایش یافته، به این معناست که بار هزینه‌ای دولت هم بالا رفته است. حال قرار است، حقوق کارمندان برای سال آینده 20 درصد افزایش پیدا کند.

باید گفت هزینه اداره دولت به تبع تورمی که شکل می‌گیرد، بالا می‌رود و بنابراین وقتی به طرف هزینه نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که طرف هزینه روزبه‌روز فربه‌تر می‌شود و بسیارسنگین است. اگر نگاهی به طرف درآمد هم بیندازیم، می‌بینیم که درآمد نفت در حال کاهش است و در آینده نزدیک، به زیر یک میلیون بشکه در روز می‌رسد، البته ناگفته نماند همین الان هم به این رقم رسیده‌ایم. بنابراین دولت در بهترین حالت حدود 20 تا 30 میلیارد دلار نفت در سال آینده می‌فروشد؛ این درحالی است که در قبال آن وجه نقد دریافت نمی‌کند، بلکه مجبور به واردات کالاست. درنتیجه، باتوجه به رکودی که در حال شکل‌گیری است، ما وارد یک دوره رکودتورمی جدید می‌شویم. درآمدهای مالیاتی دولت هم کاهش می‌یابد، همین امسال هم دولت 20 درصد از درآمدهای پیش‌بینی‌شده عقب‌مانده است.

به نظر می‌رسد بسیاری از اعدادی هم که در بودجه 98 پیش‌بینی شده است، محقق نخواهد شد. بنابراین، از طرفی درآمد دولت کاهش می‌یابد و از طرف دیگر هزینه‌های آن افزایش می‌یابد که این تعادل را برهم می‌زند. حال، این اعداد و ارقام برای یارانه 900 هزار تومانی از کجا آورده می‌شود؟ مشخص نبوده و نیست. اظهاراتی که به هیچ وجه عقلانی و اصولی نیستند. من همواره بر این موضوع تاکید کرده‌ام که هر سیاستی که سبب شود مردم به دولت و حکومت وابسته شوند، خلاف توسعه است و هر سیاستی که موجبات استقلال مردم از دولت و حکومت را فراهم کند، در جهت توسعه است. بنابراین این یک شگرد تبلیغاتی بیش نیست. نه این اعداد و ارقامی که برای یارانه‌ها مطرح می‌شود با منطق اقتصادی سازگاری دارد، نه ادامه مسیر فعلی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

ما باید نوع و کیفیت سیاستگذاری خودمان را به گونه‌ای ارتقا بدهیم که اولا کیک اقتصاد بزرگ شود. ثانیا ثبات و امنیت سرمایه‌گذاری و همچنین پیش‌بینی‌پذیری در حوزه اقتصادی افزایش پیدا کند. ثالثا نظام آموزش و پرورش متحول شود تا بتوانیم انسان‌های خلاق، آینده‌نگر و توانمند تربیت کنیم. نکته چهارم نیز این است که یک نهضت کارآفرینی و مهارتی در کشور شکل بدهیم تا مردم توانمند شوند و بتوانند از محل توان و دسترنج خودشان کسب معیشت کنند.

این امر هم سبب افزایش رشد اقتصادی و تحقق بهتر عدالت اجتماعی می‌شود و موجبات عزت و کرامت انسانی را در کشور فراهم می‌کند. چون پرداخت سبد کالا و یارانه‌های نقدی مخدوش‌کننده و خلاف کرامت انسانی است و با آموزه‌های اسلامی ما سازگاری لازم را ندارد.

براساس آمار، برای هفتمین‌بار در نیم‌قرن اخیر و برای سومین‌بار در همین ۱۰ سال گذشته، اقتصاد ایران در حال ورود به وضعیت رکود تورمی است. اقتصاد ایران چگونه در تله رکود تورمی گرفتار شده است؟ برای مردم دیگر فرقی نمی‌کند که عامل بروز این پدیده فشارهای اقتصادی داخلی است یا خارجی. آنها کاهش رفاه نسبی و کوچک شدن سفره خود را احساس می‌کنند. در این شرایط چه اقدامات اساسی و عاجلی باید در اولویت برنامه‌های دولت قرار بگیرد؟

یکی از دلایلی که ما نمی‌توانیم از این تله خارج شویم، به مسائل تحریم و موضوعات بین‌المللی برمی‌گردد. در این میان، پرسش‌هایی مطرح می‌شود. اینکه چه تدبیری برای بهبود شرایط حاکم اندیشیده شده است؟ چقدر سیاست خارجی ما پویاست تا بتواند با به‌کارگیری یک روش خلاقانه به مسیر تحریم پایان دهد یا آثار آن را کم کند؟ بدیهی است هر کشوری که نتواند تعاملات روان و سازنده‌ای با دنیا داشته باشد، در داخل با مشکل مواجه می‌شود. دلیل دوم باز به کیفیت سیاست‌گذاری ما مربوط می‌شود. از سال 1384 به بعد، ما چند دوره وارد رکود شدیم.

وقتی آقای احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری شد و تز پول‌پاشی را در جامعه شکل داد و موضوعاتی از قبیل بنگاه‌های زودبازده و سهام عدالت در کشور مطرح شد، یک حجم عظیمی از نقدینگی در قالب بنگاه‌های زودبازده به اقتصاد کشور تزریق شد که درنهایت با گسترش آن، آقای ابراهیم شیبانی، رئیس کل وقت بانک مرکزی، استعفا داد و آقای طهماسب مظاهری جایگزین او شد. آقای مظاهری اعلام کرد که بانک مرکزی را سه‌قفله کرده است و اتفاقا همان زمان بود که اقتصاد ما وارد یک دوره رکود شد؛ منتهی رکودی که با تورم همراه بود.

شما بیماری را در نظر بگیرید که دارویی با دوز بالا مصرف می‌کند، اگر داروی او یک‌دفعه قطع شود، قطعا بیمار دچار تشنج و عدم‌تعادل سیستمی می‌شود و حتی تا سر حد مرگ پیش می‌رود. به همین علت است که پزشکان به‌تدریج دوز یک قرص را کم می‌کنند. متاسفانه ما چنین تصمیماتی را در مورد اقتصاد گرفتیم. نوع تصمیم‌گیری ما در داخل باعث شد که وارد یک دوره رکود تورمی شویم. به تعبیری، مجموعه‌ای از تصمیم‌گیری‌های داخلی و فشارهای بیرونی ما را به دل رکودتورمی‌ کشاند و بدیهی است که نمی‌توان سهم تحریم را در این ماجرا نادیده گرفت.

اما حرف من این است، نباید تحریم بهانه‌ای باشد تا سیاستگذاران بخواهند از آن به عنوان پوششی بر ناتوانی مدیریتی خودشان استفاده کنند. بالاخره ما باید بتوانیم دو حوزه سیاست و اقتصاد را در کنار هم قرار دهیم و مسائل را از این بن‌بست خارج کنیم. مادامی که ناتوانی مدیریت داخلی و محدودیت‌های خارجی وجود دارند، طبیعی است که ما از وضعیت فعلی خارج نمی‌شویم. در این مسیر لازم است بسیاری از حلقه‌های مدیریتی شکسته و به بخش خصوصی واقعی بهای لازم داده شود و اعضای این بخش مورد حمایت جدی قرار بگیرند. چرا گفته می‌شود ما هنوز یک بخش خصوصی واقعی و توانمند در کشور نداریم؟ چرا به تقویت این بخش کمک نمی‌شود؟

در دنیا با به‌کارگیری روش‌های مختلف به بخش خصوصی کمک می‌شود تا آنها بر سر پای خودشان بایستند. واگذاری‌ها باید به بخش خصوصی واقعی تعلق گیرد و اگر بخش خصوصی توانایی لازم را ندارد، باید این کار در قالب تعاونی‌ها به شکل منطقی انجام شود. موارد متعددی در داخل مسبب شرایط فعلی است و تحریم را هم باید به آنها اضافه کرد. به هر حال مطالبه مردم این است که ما را دریابید. ما حال خوشی نداریم و راهکاری برای خروج از وضعیت فعلی اندیشیده شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خب یک سال پول به این ده تا کشور ندن تا اقصادمون درست بشه اگر بذارن نه نمیشه ندن واجبه خودمون به جهنم بی خیال

      پاسخ ها

      • ب

        غلط کردی تو. دوره دکتر احمدی نژاد تحریما چند برابر بود ولی اوضاع اقتصاد اینجوری نبود. پیشرفت علمی هم چند برابر بود

      • ب

        در ضمن برترین ها با این تیترهایی که میزنی خودتو خراب میکنی ولا غیر. درود بر دکتر احمدی نژاد خار چشم فاسدان

      • بدون نام

        مرده شور احمدی نژاد پوپولییست و بی خاصیت رو ببرن

      • بدون نام

        من یادمه قبل از احمدی نژاد کشور ما اصلا مشکل تورم نداشت، حتی در دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی ما تورم منفی داشتیم یعنی روز به روز اجناس ارزانتر میشدند، لذا باید به احمدی نژاد گفت: بر دروغگو لعنت

      • hassan.h

        در همه دولتها در دوره دومشان ملت دچار مصیبت گرانی نا معقول شدند
        و اتفاقا در دولت هاشمی برای اولین بار ملت آنرا تجربه کردند
        دولتها از سیستم بانکی غلط سوء استفاده کرده در دوره دومشان کسری بودجه ها را جبران می کنند وملت را دچار گرانی چند برابری می کنند

    • سخا

      فقط احمدی نژاد به درد این ملت میخوره و لاغیر. وقتی مسئولین گونی گونی حقوق نجومی میگیرند احمدی نژاد چیکار کنه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درود بر حامیان احمدی نژاد .
        هفته ی گذشته پژو slx - شصت و یک 61 میلیون بود دیروز 68 میلیون . مقصر گرانی دولت احمدی نژاده . !!!!

      • بدون نام

        روحانی واحمدی نژاد فرقی باهم ندارن. هردوشون پول ملی رو بی ارزش کردن. پنجاه پنجاه مقصرن. مگه زمان احمدی نژاد ماشین سه برابرنشد، مگه زمان احمدی نژاد دلارسه برابرنشد،حالاروحانی ادامه دهنده احمدی نژاده.

      • hassan.h

        رئیس جمهوری به درد ما می خورد که اولین اولویت وی اصلاح نظام بانکی ، به نفع بخش تولید و حفظ ارزش پول ملی باشد

    • رضا

      اگرفساد جلوگیری شود دولت کم نمی اره
      مردم خیلی آگاه شدن گردن احمدی نژاد
      نزارید

      پاسخ ها

      • بیخیال

        طرح هدفمندی یارانه ها كه احمدی‌نژاد شروع كرد همون اول شكست خورد و تا ابد مردم ایران باید تاوان بدن و صدتا روحانی و قالیباف هم نمیتونن درستش كنن

      • hassan.h

        دلیل مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها در زمان دولت هاشمی و خاتمی توزیع ناعادلانه یارانه ها بود
        البته باید دولت روحانی طریقه پرداخت یارانه را اصلاح می کرد

    • بدون نام

      احمدی نژاد دوست داریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقط عقده و توهم

    • علی

      مملکت گرداننده خوب میخواهد

    • کیوان

      احمدی نژاد خدا پدر مادرتا بیامرزن مردی بخدا یکی تو .......پدر ملت در اوردن خدا روحانی ا به ........

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ریشه این اقتصاد ویران احمدی‌نژاد و رفقای كاسبش بودن

    • ناشناس

      اگر از میزان حقوق مدیران کم بشه ریخت و پاچ های بیخودی حذف بشه از دزدی و اختلاس که بلای امروز ماست جلوگیری بشه یه مقدار عقل خرج کارها بشه خیلی اوضاع بهتر میشه منتها حل این مسائل ذکر شده رویایی بیش نیست ...

    • بدون نام

      میراث شوم.....قحطی بیکاری کاهش ارزش پول ......

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مفت نگو دوریاله یارانه احمدی نژاد اگر نباشد اخرماه چه خاکی تو سرت می کنی وجدان تعطیله !

    • علی زاهدان

      دیدید نمیتوانید جواب مردم زا بدهید باز رفتید سراغ گیر دادن به احمدی نژاد......خدا نگهدلر احمدی نژاد باشد

      پاسخ ها

      • بیخیال

        احمدی‌نژاد مساوی روحانی

    • بدون نام

      کلا دولت تعطیل و ورشکسته است آن از ناکارامدیی مدیران است که انتخاب آنها بر اساس تخصص نیست بلکه بر اساس سلیقه و فامیلی است خوب شد احمدنژاد مدتی رییس جمهور بود وگرنه شما عدم کفایت و بی لیاقتی خود میخواستید گردن کی بیاندازید دست بردارید از این سیاه کاری و سیاه نمایی دیگر مردم فرق خوب و بد را میدانند شاید شما بتوانید خود را رنگ کنید ولی دیگر مردم را نمیتوانید رنگ کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زنده باد احمدی نژاد مرد عمل

        زنده باد احمدی نژاد مردعمل

      • ب

        دم شما گرم درسته. دکتر احمدی نژاد مرد بود و هر حرفی رو عملی میکرد نه این بی عرضه های واداده

    • بدون نام

      بی شرمی هم حدی داره.

    • بدون نام

      خرابکاری های خودتون رو گردن آقای احمدی نژاد نندازین .بی شرمی هم حدی داره.

    • بدون نام

      بی عرضگی ودزدی خودتون را به گردن احمدی نژاد نندازید مثل اول ابتداییها یه تار موی احمدی نژاد می ارزه به این دولت ومجلس بی لیاقت حناتون پیش مردم دیگه رنگی نداره خود شما بیمارید ...

    • بدون نام

      مجبورنیستندکه خودشون ورشکسته کنندوملت هم گرفتارگرانی وتورم کمتربه سوریه وعراق ولبنان فلسطین باج بدهند لبنان پرازدیسکورکاباره خوشگذرانیه توعراق دارن هی صحن سرا میسازن توسوریه هم که الا ماشاالله که چکارهاکه نمیکنندمسلم وقتی کشوری که به قول خودش اس وپاس هست ملت بیچاره خودش ازفقروبدبختی زیربارتورم خوردشده چرا بایدبه کشورهای دیگه کمک کنه دولت ونظام بی تدبیر .اگردانی که نان دادن سوابه @خودت بخورکه بغدادت خرابه .چراغی که به خانه رواست برمسجد حرامه

    • بدون نام

      برید گم شید عوضی ها ... 6 سال گوه کاری هاتونو انداختید تقصیر احمدی نژاد بد بخت

    • بدون نام

      یک مشت اراجیف

    • حمید

      نقدینگی تو این دولت بیش از دولت احمدی نژاد رشد داشته. یه جوری میگی انگار روحانی سوپرمن هست و همش تقصیر احمدی نژاده. این از اون بدتر بود

    • بدون نام

      اتفاقا خیلی ادم خوبی است ما که جان بو کفش هستیم

    • ایدا شجاعی

      اقتصاد بیمار نیس مدیران بیمارند .مدیریت نادرست

    • بدون نام

      میراث شوم روحانی و اصلاح طلبان برای اقتصاد بیمار در این پنج سال چیست؟ چرا جک میگید؟ نمیتونید کار کنید بیخودی دولتهای گذشته را متهم میکنید؟! این ترفندتان دیگر نخ نما شده است

    • بدون نام

      چرت نگو

    • بدون نام

      قیمت ها رو ب قبل برگردونید یارانه هم نمیخایم

    • بدون نام

      درود بر دکتر احمدی نژاد

      انگلیسی ها هم بداند و آگاه باشند که ایرانی ها سرمایه های خودشون رو به کشور شوم شما نخواهند آورد

      حالا شما جاسوس ها هم که این مطلب رو می خونید آگاه باشین

      یارانه حق ملت ایران است و باید پرداخت شود و باید بیشتر هم بشود

    • بدون نام

      احمدی نژاد سگش شرف داشت به حسن کلید ساز که ۱۰ سال مردم رو عقب انداخت

    • بدون نام

      افزایش یارانه قابل اجراست و نقدینگی که از یارانه در طول سال حاصل میشه برابر با نقدینگی که بانک ها در طول فقط یک ماه ایجاد میکنن.پس تورم را به یارانه مرتبط نکنید که مشکل اصلی خود دولت تدبیر و شخص اقای روحانی و دوستانشون و بانک هایی هستن که در طول انتخابات از ایشون پشتیبانی کرده و هزینه تبلیغاتشون رو پرداخت کردن.

    • بدون نام

      آقای احمدی نژاد دوزد نبود به کارش درست بود خداوند متعال نگهدارش باشد

    • بدون نام

      درود بر احمدی نژاد ما با یارانه زنده ایم

    • فرجی

      با سلام
      باید قبول کرد که برخی کارهای دولت احمدی نژاد اشتباه است
      ولی این استاد بی سواد بهتر است از اساتیدی چون دکتر راغفر مطالبی در مورد اقتصاد یاد بگیرد

      تا بفهمد بدبختی اقتصادی ایران سیاست های اقتصادی لیبرال ها است که از زمان رفسنجانی در کشور اجرا شد

    • بدون نام

      احمدی نژاد اگربرای مردم بدکردبرای مسولین پستهایی درست کردکه راه اختلاس رابیشتربازمیکردومسولین هم همین رامیخواهند

    • بی سواد

      با این چرندیات به چه هدفی میخواهید برسید از عنوان مطلب شما دو نکته به چشم می آید که میخواهید به مخاطب منتقل کنید اولا آیه های یاس شما شوم است نه احمدی نژاد دوما خود شما بیمار هستید نه اقتصاد اگر بجای حرف زدن کمی به فکر کارکردن بودید و سعی در اختلاس و کلاهبرداری و گران فروشی نداشتید و همه را به راه درست رهنمون میکردید مجبور نبودید آقای احمدی نژاد و اقتصاد را به عنوان شوم و بیمار مخاطب قرار دهید

    • بدون نام

      زنده باددکتراحمدی نژاد.اگه اون نبودهیچ فقیری خانه دارنمیشد.هیچ مدرسه ای نوسازی نمیشد.هیچ یارانه ای پرداخت نمیشد.هیچ اشتغالی ایجادنمیشد.....اگه کاندید بشی مردونه رای میاری .مردبااخلاص احمدی نژاد.تومملکت ماامیرکبیرهاکشته میشن.تاریخ ثبت خواهدکرد خدماتت را.

    • احسان علیمرادی

      ...بابا درد احمدی نژاد بجونتون نه جلوی همه وایساد پول هر ایرانی رو بخودش میده شما فشار بهتون اومده نه همش شما بخورید هیچی سرت نمیشه نظر نده

    • ایرانی

      خخخخ خوبه این احمدی نژاد هست....

    • بدون نام

      علی‌برکت‌الله
      بعداز ۶ سال هنوز احمدینژاد مقصره
      خوب شما استعفا بدین که دیگه کسی از شما انتظاری نداشته باشه خوبه همون احمدینژاد بیاد
      شما برید کنار

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بخدا اگه بجای برخی از مسئولین فعلی یک هویج میذاشتند مملکت خیلی بهتر اداره میکرد
        چون هویج دو تا قابلیت مهم داره که خیلی از مسئولین فعلی ندارند:
        اول اینکه هویج، سوء مدیریت نداره
        دوم اینکه حقوق نجومی هم نمیگیره

    • بدون نام

      خخخخخخ
      عمه منم مقصر هست خخخ

    • ابن احمد

      یک سوال
      در اقتصاد چه کسی بهتر است
      حسن روحانی
      دونالد ترامپ

      من جواب میدم

      دلار ۳۲۰۰ تومان بود
      حسن روحانی در عرض ۳ ماه دلار را به قیمت ۱۹۶۵۰ تومان رسانید و در مدت ۳ ماه تا توانست دلار با نرخ بالا به مردم و ملت فروخت و بیش‌از ۳۰هزار میلیارد دلار به ملت فروخت و ببنیید چه سود هنگفتی کرد که توانست بخشی از بدهکاری‌ها و بودجشو از جیب ملت با این ترفند تامین کنه
      بعد با یک سیاست زیرکانه دلار را به ۱۱ هزار تومان دستور داد تا بانکها از همان مردم که ۱۹ هزار تومان خریدند باز از مردم ۱۱ هزار تومان بخرند
      اینجور بود که جناب دکتر حسن روحانی توانست با این سیاست بزرگ پولی یک پول هنگفتی به جیب دولت بزند

      ببین چی میگم بابای بابای بابای ترامپ هم که بیاد نمیتونه همچین اقتصادی رو پیاده کنه عقلش اصلا نمیرسه حالا هی بگو ترامپ بهتره


      علی‌برکت‌الله

    • بدون نام

      ای خدا باز شروع شد نه اینکه دولت عزیز شما خیلی کارها کرد

    • بدون نام

      یعنی بجز احمدینژاد کسی دیگا مقصر نیست فقط این بنده خدا مقصر شما خیلی خوب هستید زلال مثل آب هستید البته آب لجن

    • بدون نام

      به نظر ما میراث احمد ی نژاد شوم نبود فقط به ملت ایران بود نه مثل اقای روحانی که حقوق های نجومی به وزیران می دهد اصلا به فکر ما نیست

    • A 21

      اگه اینهمه مشکلات، از دولت قبلی هست پس چرا آقای روحانی اوایل قول حل مشکلات 100 روزه رو دادن؟ 5ساله گذشت هنوز میراث میراث میکنن
      میراث این دولت فعلی نیم قرنی هست یعنی کسی باید 50 سال کار کنه تا فقط یک خونه بخره اونم در نا کجا آباد

    • بدون نام

      پول مملکت را به تاراج کشورهای دیگه نکنید ملت راضی نیستن

    • بدون نام

      تمام بدبختیهای کشور به خاطر نظریات استادهای بیسوادی مثل تو بوده و هست

    • حامد

      خدا پدرت رو آمرزید با پولهایی ڪه به عنوان پاداش وحقوق و اختلاس توسط دولتی ها میشه کل پروژه ها رو تو یک سال به اتمام رساند دنبال بهانه برای این دو ریال یارانه نباشید تخبار روزانه رو نگاه کنید این چندین هزار میلیاردی که روزانه کشف میشه کاه در مقابل کوه است یا امثال رقیقدوست و.... دنبال ۴۵۰۰۰تومان یارانه مردم نباشید گلوگاه های اصلی را ببندید که طرف از وزارت نفت به اندازه یک سال یارانه مردم خورد وبرد یا قرارداد کرسنت و....

    • بدون نام

      درود بر احمدی نژاد با افتخار سجده بهش میکنم چون بهترین ریس جمهور ایران در انقلاب بوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سجده مخصوص خدای واحد متعال است که محمود هم بهش سجده میکنه

    • بدون نام

      جنابان خودتان ماهانه بالای ببست میلیون می گیرید اقتصاد نابود نمی شود ...اما برای مردم ۴۵ هزار اقتصاد را نابود میکند ..ننگ بر شما افسادطلبان .

    • بدون نام

      اگر این دولت تونست دو تا طرح های ایده ال احمدی نژاد را پی ریزی کنه اونوقت کاری کرده ، این دولت فقط فقر و فلاکت برای مردم اورده

    • پایدار

      ب نظرتون وقت اون نرسیده که از احمدی نژاد بکشین بیرون؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      خخخخخخ

    • نعمت

      هشت سالم احمدی نژاد رئیس بود هنوز یادمونه گونی گونی نامه دادیم بهش تو سفرهای استانی ...کدومش محقق شد ؟؟

    • بدون نام

      مشکلات این دولت کلا مربوط به دولت احمدی نژاد است .
      مگر یادتان رفته که رییس جمهور محبوب در مناظرات میگفت مشکلات ناشی از دولت قبل است.!!!

    • بدون نام

      برای توجیح گندکاری دولت میخواهن احمدی نجات خراب کنن وهمه بازمردمی نژادمیخواهن زمان اون اینقدربیکارر وفقرنجومی بی ابی کم بودجگی ناامنی نارصایتی ..نبودولی الاباروحانی رشدبی سابقه داشته ...

    • ۰۰«محمد مهدی عسکری»۰۰

      حالا روزی هم می‌بینیم که همین حرفا رو پشت سر روحانی بزنید. عده ای هستن که فقط وقتی آب از آسیاب افتاد حرف میزنن وقتی که دیگه خطری تهدیدشون نکنه. چرا همون موقع ریاست جمهوری احمدی نژاد آنقدر این زبونا دراز نبود.

    • محمد

      درود بر احمدی نژاد

    • iren

      آقای احمدی نجات ما چشم امیدمون فقط به شماست مگه نگفتی تمام مسئولان و میخوای یکی یکی از قطار انقلاب پیادشون کنی خب زود باشه دیگه ، میگن مرد عمل هستی شما...فقط لطفا همه رو که پیاده کردی خودتونم با همون قطار برید جیبوتی...

    • بدون نام

      همه این بدبختی ها گردن این احمدی نژادبیسواد وهمه کابینه اش بود...همشون ...

    • بدون نام

      همه میدانند که روزنامه آرمان روزنامه خاندان هاشمی است به هر بهانه ای عکسی از یکی از افراد این خانواده چاپ میکنند پس طبیعی است که این روزنامه وابسته همه مشکلات را گردن دوره احمدی نژاد بیندازد.

    • بدون نام

      محمود کجایی خودت رو اماده کن،،،تا سوار شی بازم،،درود برتو

    • بدون نام

      گندی که روحانی به اقتصاد ایران زد احمدی نژاد نزد

    • بدون نام

      همتون برین به جهنم

    • وحید

      دولت خوب کمترحقوق بده به مجلسی هاوکارمندان مخصوصش

    • حمید

      با سلام ماهرگز خدمات ارزنده دولت آقای احمدی نژاد این فرد که مانند امیر کبیر بود را فراموش نمی کنیم.
      مرگ بر لیبرالیسم و طرفداران نظام سرمایه داری.

    • یک بیمار صعب والعلاج

      معمولا هر ماه همین موقع‌ها که زمان پرداخت یارانه به ملت میرسه تفکرات و نظر بده ها زیا میشن بخصوص از موقع حضور این دولت هر روز یک مسئولی به یارانه ها حمله میکنند و این یارانه رو میکوبن تو سر ملت یکی پیدا نمیشه بهشون بفرمایند که آقایان دلسوز و دلواپس این یارانه که هر روز واسش گریه میکنید بخدا به اندازه پول یک ماه صندوق صدقه نمیشه بنابراین بشینید سرجاتون حرف اضافی نزنید لطفا از هزینه‌های مهمانیها واز پول توجیبی آقا زادها مقداری کم کنید بخدا ملت هم بهترزندگی میکنند و جبران همه چی میشه
      وقتی آدم پیش خودش فکر میکنه میفهمه که چرا همه مسئولین مملکتی دست به دست هم دادن تا احمدی نژاد و زمین بزنند و از چشم ملت بندازنش فقط بخاط اینکه ملت و هوشیار کرد که یه پولی هست به ملت بدن
      ترسم از اینکه بخاطر این حرف سر شو به باد بده
      بنابراین میخام عرض کنم درود بر احمدی نژاد واقعا که مردی دمتگرم ایول

    • بدون نام

      مردمی که نتوانند روی پای خود بایستد و اتکا اش به بیرون باشد دیر یا زود گرفتار میشود راه حل برگشت به توان داخل است کشوری که اب و خاک و نفت دارد راحت میتواند با اتکا به داخل بی نیاز شود کشاورزی و نفت که از آن هزاران فرآورده پتروشیمی تولید میشود مشکل ما دولتمردان فاسد و روشنفکران غربزده هستند که در اقدام سازنده ای را تبدیل به خسارت میکنند مثل همین باصطلاح خصوصی سازی مشت نمونه خروار در حالیکه همین خصوص سازی اگر تمام مردم به نحوی مطلوب وبدور از رانت ها از آن بهرهمند ش ه بودند هم صنعت رونق میگرفت هم مشکلات اقتصادی مردم حل میشد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج