جاباما
۸۲۸۲۹۶
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

مهمترین ترانسفرهای زمستانی تاریخ لیگ برتر

بر خلاف دوره‌های اول لیگ، نقل و انتقالات زمستانی سال‌هاست تبدیل به یک بازار پر سروصدا در لیگ برتر شده است.

وبسایت نود: نقل و انتقالات نیم فصل لیگ هجدهم، داغ‌تر از همیشه بود. حضور همزمان پرسپولیس، سپاهان، تراکتورسازی و استقلال بین مدعیان و خریدهای آن‌ها، بازار زمستانی را داغ کرد. سپاهان با خرید ساسان انصاری و محمد ابراهیمی حسابی تقویت شد و پرسپولیس علاوه بر ورود خریدهای اول فصلش، با بودیمیر و نادری قرارداد بست.

استقلال دوباره سراغ ستاره‌های خارجی رفته و تراکتورسازی هم کنستانتی را خریده که سابقه بازی در میلان را دارد. تا پایان فصل، نمی‌توان گفت کدام یک از این خریدها موفق‌ترین ترانسفر فصل بوده اما نگاهی به مهمترین ترانسفرهای ۱۰ دوره گذشته لیگ، نشان می‌دهد رد پای ترانسفرهای زمستانی در خاطرات مهم تاریخ لیگ دیده می‌شود.

لیگ هفدهم: مامه تیام

استقلال با خرید مامه تیام، فصل پیش تیمش را متحول کرد. آن‌ها با مربیگری شفر خوب بازی می‌کردند اما مشکل پررنگی در گلزنی داشتند. ورود تیام این مشکل را برطرف کرد و او در بیشتر بازی‌های بزرگ، ستاره استقلال بود. تیام در لیگ قهرمانان استقلال را به مرحله یک چهارم نهایی برد، در جام حذفی گل قهرمانی را زد و در لیگ برتر هم گل‌هایش نقش مهمی در صعود استقلال به رده سوم داشت. بخشی از استقلالی‌ها هنوز، جدایی تیام را عامل افت تیم‌شان در این فصل می‌دانند.

لیگ شانزدهم: سروش رفیعی

سرباز شدن احمد نوراللهی و امید عالیشاه، ضربه تراکتورسازی به پرسپولیس در کورس قهرمانی بود اما خرید سروش از تراکتور، همه آن‌ها را جبران کرد. سروش رفیعی که نیم فصل اول در تراکتورسازی درخشید، نیم فصل دوم در ترکیب پرسپولیس قرار گرفت و آنقدر خوب بود که پرسپولیس خیلی سریع تراکتورسازی را جا بگذارد و صاحب مقتدرانه‌ترین قهرمانی تاریخ لیگ برتر شود. سروش هم خوب گل می‌زد و هم در سبک بازی برانکو، تاثیر پررنگی داشت. او هم مثل تیام آخر فصل، پرسپولیس را به مقصد کشوری عربی ترک کرد.

لیگ پانزدهم: مهرداد اولادی

بعد چند سال پر فراز و نشیب، مهرداد پولادی با ملوان قرارداد بست تا به فوتبال برگردد و دوران جدیدی را آغاز کند. ملوان، در چند مقطع اولادی را احیا کرده بود و ستاره سابق پرسپولیس، امید داشت بتواند دوباره در این تیم به اوج برگردد. اتفاقی که هیچوقت نیفتاد و این قرارداد، تبدیل به آخرین قرارداد زندگی اولادی شد. اولادی ۳۱ فروردین ۱۳۹۵، درگذشت.

لیگ چهاردهم: آندرانیک تیموریان

اختلافات پررنگ با قلعه‌نویی، مسیر آندو را از استقلال به تراکتورسازی رقیب مستقیم این تیم در راه قهرمانی تغییر داد. آندو با انگیزه‌ای فوق العاده در تراکتورسازی بازی کرد و نمایش فوق العاده‌ای در تبریز داشت. او یکی از عوامل اصلی بهترین تراکتور تاریخ و نزدیک شدن این تیم به قهرمانی بود. هر چند در بازی هفته آخر، اخراج شد و قهرمانی را از تراکتورسازی گرفت.

لیگ سیزدهم: سوشا مکانی

نمونه معامله دو سر سود، قرارداد سوشا و فولاد است. فولاد که نیم فصل اول بخاطر بحران دروازه‌بانی نتایج بدی می‌گرفت، با سوشا خیالش راحت شد و توانست به قهرمانی لیگ برتر برسد. نفت که او را به فولاد فروخت هم به بیرانوند بازی داد و یکی از بهترین دروازه‌بان‌های تاریخ فوتبال ایران، ظهور کرد. فولاد، برنده این معامله در لیگ سیزدهم بود که جام را بدست آورد و نفت و پرسپولیس و فوتبال ایران، برنده‌هایی که بعدها از بیرانوند سود بردند.

لیگ دوازدهم: فرهاد مجیدی

جدایی فرهاد مجیدی در لیگ یازدهم، هم شانس قهرمانی را از استقلال گرفت و هم او نتوانست با بالا بردن جام، خداحافظی شیرینی از فوتبال داشته باشد. لیگ دوازدهم که استقلال صدرنشین بود، قلعه‌نویی و مجیدی اختلافات را کنار گذاشتند و او برای خداحافظی به استقلال برگشت. استقلال هم در آن فصل به قهرمانی رسید و مجیدی جام را بالای سر برد. او به عنوان ذخیره طلایی، در روزهای سخت کمک بزرگی به استقلال کرد.

لیگ یازدهم: ایمون زاید

درخشیدن در یک شب تاریخی، برای همه عمر ایمون زاید کافی بود. پرسپولیس لیگ یازدهم با ورود رویانیان خریدهای مهمی انجام داد اما هیچکدام، به اندازه زاید کم نام و نشان موفق نبودند. زاید در دربی برگشت، بازی ۲-۰ باخته پرسپولیس را تبدیل به پیروزی ۳-۲ کرد و صاحب مشهورترین نمایش یک نفره در تاریخ دربی شد. او در دیگر بازی‌های فصل هم عملکرد بدی نداشت اما عمده محبوبیت او، به همان دربی خاص و خاطره‌انگیز مربوط می‌شود.

لیگ دهم: وحید هاشمیان

از دوره ششم تا دهم، مهمترین خریدهای نیم فصل به لژیونرهای برگشتی مربوط می‌شد. لیگ دهم، وحید هاشمیان بعد سال‌ها حضور در اروپا قصد بازگشت داشت و پیشنهاد پرسپولیس، او را به این تیم رساند. هاشمیان در پرسپولیس گل‌های زیادی نزد اما گل‌هایش حساس بودند و در مقاطع مهم، به کمک این تیم آمدند. کارنامه فصل اول هاشمیان در پرسپولیس، فقط یک گل در لیگ و یک گل در جام حذفی بود.

لیگ نهم: مهدی مهدوی‌کیا

بازگشت مهدوی‌کیا به فوتبال ایران، اتفاق بزرگی محسوب می‌شد. او در استیل آذین درخشید و این تیم، بین مدعیان سهمیه آسیایی قرار گرفت. با این حال مشکلات استیل آذین در لیگ دهم و اختلافات مدیریتی باعث شد آن‌ها سقوط کنند. مهدوی‌کیا بعد از دو سال انتظار سرانجام با رفتن دایی و استیلی، در دوران دنیزلی به پرسپولیس برگشت.

لیگ هشتم: رحمان رضایی

یکی دیگر از لژیونرهای غیر سرخابی که اواخر فوتبالش به یکی از این دو تیم رفت، رحمان رضایی بود. لژیونر با سابقه فوتبال ایران، بعد جدایی از لیورنو باشگاه جدیدی در فوتبال ایتالیا پیدا نکرد و در ایران، پیراهن پرسپولیس را پوشید. او هم مثل هاشمیان، در پرسپولیس چندان موفق نبود. چندان نتوانست مشکلات دفاعی تیم را حل کند و بعد از یک نیم فصل، از این تیم جدا شد.

خریدهای قدیمی‌تر

فوتبال ایران علاوه بر یک دهه گذشته هم خریدهای بزرگی در زمستان داشته است. با این حال ممنوعیت نقل و انتقالات زمستانی در بعضی سال‌ها و سرد بودن کامل بازار زمستان در بعضی سال‌های دیگر، باعث می‌شد فهرست خریدهای بزرگ چندان طولانی نشود. لیگ ششم و هفتم، خرید حسین کعبی کمک بزرگی به پرسپولیس کرد. لیگ هفتم، او نقش پررنگی در قهرمانی سرخپوشان داشت. استقلال لیگ دوم رسول خطیبی را خرید اما بخاطر قوانین وقت، نتوانست در لیگ برتر از او استفاده کند و علی انصاریان لیگ سوم بعد کنار گذاشته شدن پرحاشیه از پرسپولیس بگوویچ، پیراهن سایپا را پوشید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایمون و سوشا خخخ!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج