جاباما
۸۲۸۵۲۹
۳ نظر
۵۰۰۳
۳ نظر
۵۰۰۳
پ

جزئیات قاچاق ۱۲ هزار میلیاردی قطعات خودرو

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو جزییات آخرین وضعیت پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان، قاچاق گسترده لوازم یدکی عموما چینی و تقلبی و وضعیت بازار خودرو در سال آینده را تشریح کرد.

خبرگزاری مهر: مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو جزییات آخرین وضعیت پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان، قاچاق گسترده لوازم یدکی عموما چینی و تقلبی و وضعیت بازار خودرو در سال آینده را تشریح کرد.

بیگلو با بیان اینکه دو هزار میلیارد تومان از تسهیلات در نظر گرفته شده مصوب دولت به ایران خودرو و دو هزار میلیارد تومان به سایپا اختصاص خواهد یافت، گفت: در ابتدا مقرر شده بود که ۸۵ درصد از این مبلغ از سوی خودروسازان به قطعه سازان بابت مطالبات شان پرداخت شود اما خبر خوب آن است که صددرصد این منابع از سوی خودروسازان به قطعه سازان پرداخت خواهد شد.

وی افزود: قطعه سازان با دریافت معرفی نامه از خودروساز، به شعب بانک های منتخب مراجعه کرده و این مبالغ را دریافت می کنند بنابراین دو هزار میلیارد تومان هر یک از خودروسازان در قالب یک قرارداد جعاله سه جانبه میان خودروساز، قطعه ساز و بانک به قطعه سازان پرداخت می شود. بیگلو گفت: فرآیند پرداخت این ارقام به قطعه ساز ساده و روان طراحی شده و آنها باید روال وثایق از جمله قرار نداشتن در شمول قانون ورشکستگی و نداشتن چک برگشتی را داشته باشند تا بتوانند از سوی بانک مبلغ مورد توافق با خودروساز را دریافت نمایند.

قاچاق ۱۲ هزار میلیارد تومانی قطعات خودرو

بیگلو با اشاره به کمیته ای که متشکل از ۱۳ نهاد حاکمیتی موضوع قاچاق قطعه را پیگیری می کردند، گفت: در کمیته ای که در وزارت صنعت با حضور ۱۳ نهاد تشکیل شده بود به دقت قاچاق قطعات یدکی خودرو را رصد می کردیم که با بحران های ارزی متاسفانه تشکیل آن متوقف شد اما مطابق با آخرین آمار گمرک و نیروی انتظامی حجم قاچاق قطعات یدکی خودرو دو میلیارد دلار برآورد می شود که با نرخ رسمی دلار چیزی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص می دهد.

بیگلو گفت: عدد عجیب و غریبی از قطعات خودرو قاچاق می شود که اگر تقسیم بر کل بازار لوازم یدکی کشور که ۳۰ هزار میلیارد تومان است بشود متوجه خواهیم شد دو شرکت تامین کننده قطعات یدکی دو خودروساز بزرگ کمتر از سه هزار میلیارد تومان در بازار نقش دارند که درصدی حدود ۱۵ درصد کل نیاز لوازم یدکی بازار هم نیست.

وی گفت:قطعات وارداتی یا کیفیت نداشته و یا تحت کنترل سازمان ملی استاندارد نیستند و البته باید توجه داشت نباید قطعه سازان را متهم کرد که قاچاق لوازم یدکی انجام می دهند چرا که ما مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد می کنیم نه اینکه به صورت کامل وارد شود.

بیگلو گفت: برخی متقلبان قطعات یدکی قاچاق را در کارتن و بسته بندی شرکت های معتبر قطعه ساز داخلی بسته بندی کرده و در بازار می فروشند و متاسفانه قطعه ساز در مظان اتهام قرار می‌گیرد. وی خاطرنشان کرد: اجناس قاچاق با قیمت بسیار نازل در بازار فروخته شده و ضرر اول آن متوجه مردم و بعد، قطعه سازان می‌شود چرا که نبود ایمنی در این قطعات مشکلات زیادی را ایجاد می کند.

بیگلو گفت: انجمن توزیع کنندگان لوازم یدکی هولوگرام مخصوصی را برای تولیدکنندگان شناسنامه دار قطعه طراحی کرده و ما نیز تلاش داریم که با شرکت بازرسی و کنترل کیفیت ارتقای کیفیت خودرو و لوازم خانگی در قالب یک پلن جامع تولید و بازار را پیگیری کنیم تا بتوان بازار را از گزند قطعات قاچاق نجات دهیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

      علی برکت الله
      هر دم از این انقلاب خبر خوبی میرسد اخه کی میتونه چنین حجمی و قاچاق کنه اگه دستی پشت پرده نیست
      نوش جونتون این پولای هنگفت ماها تو کف خرج زندگی موندیم

    • بدون نام

      جملگی همه دست در دست هم دهید تا ایران کنید ویران ماشالله دم همتون گرم همدیگر رو ضایع میکنید و اخرش دستتان تو دست هم هست ای ول

    • محمدرضا بختیار

      دولتمردان ما اگر ذره ای تفکر و مدبری و آینده نگری داشتند کل خودرو سازی را تعطیل می کردند که در قبال آن هم کلی مفت خور و حرف مفت زن مثل شورای رقابت و قطعه ساز و نمایندگی ها و دلال بازی ها و هزارتا کوفت دیگه جمع بشود و اجازه ورود خودرو با ارائه خدمات خود شرکت سازنده را صادر می کرد اما چه بگوئیم که همه به فکر جیب خود هستند نه آینده و نه ملت؟!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج