۸۲۸۹۵۸
۲۲ نظر
۵۰۰۲
۲۲ نظر
۵۰۰۲
پ

سردرگمی دولت روحانی در تعیین قیمت بنزین

چند روز پیش، موضوع سهمیه بندی بنزین در مجلس شورای اسلامی، با رأی منفی نمایندگان مجلس به این طرح ها، به کل از دستور کار خارج شد؛ اما این به معنای بسته شدن کامل پرونده در مجلس نیست و شاید در روزهای آینده، نمایندگان مجلس یا دولت با لایحه جدید، بار دیگر این موضوع را مطرح کنند.

تابناک: چند روز پیش، موضوع سهمیه بندی بنزین در مجلس شورای اسلامی، با رأی منفی نمایندگان مجلس به این طرح ها، به کل از دستور کار خارج شد؛ اما این به معنای بسته شدن کامل پرونده در مجلس نیست و شاید در روزهای آینده، نمایندگان مجلس یا دولت با لایحه جدید، بار دیگر این موضوع را مطرح کنند.

از یک سو، دولت تمایل دارد قیمت بنزین و فراورده های سوختی را افزایش دهد و از سوی دیگر، احتمال دارد با افزایش قیمت ها، بار دیگر تورم افسارگسیخته افزایش پیدا کند و باعث ایجاد مشکلات جدید در کشور شود؛ بنابراین، دولت در تصمیم گیری در این باره به مشکل خورده است.

در همین زمینه، هدایت الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: طرح سهمیه بندی بنزین، که از سوی نماینده ها ارائه شده و قرار بود روزانه یک لیتر بنزین به هر نفر داده شود، توسط اعضای کمیسیون انرژی و همچنین کمیسیون تلفیق رأی نیاورد و به کلی از دستور کار خارج شد.

علاوه بر این موضوع، بحث سهمیه بندی در مجلس به کلی رد شد؛ اما اینکه دوباره طرح دیگری مطرح یا لایحه ای از سوی دولت داده شود، مشخص نیست. به نظر من، تصمیم گیری در این خصوص به دلیل مشکلات جامعه و عواقب اجتماعی که ممکن است ایجاد کند، سخت خواهد بود.

زنگنه، وزیر نفت در کمیسیون در خصوص سهمیه بندی صحبت هایی کرد و گفت: یا باید بنزین را سهمیه بندی کنیم و یا قیمت ها را افزایش دهیم؛ اما این را هم گفت که روحانی موافق نیست و گفته فعلا این کار انجام نشود.

وی با اشاره به اینکه تصمیمات در کشور اغلب سیاسی است، گفت: این تصمیم هم یک تصمیم سیاسی است و دولت نمی خواهد هزینه های این کار را بپردازد.

این عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه بنزین در ایران ارزان نیست، گفت: ارزش پول کشور ما کاهش پیدا کرده؛ بنابراین، اگر امروز ما بنزین را به لیتری ۱۰ هزار تومان افزایش دهیم، به تناسب افزایش تورم در جامعه، دوباره باید شش ماه دیگر بهای بنزین را افزایش دهیم.
نرخ گذاری این کالا بر اساس دلار است و چون دلار هر روز در کشور ما با یک قیمت به فروش می رسد و در حال افزایش است، طبیعی است پس از مدتی قیمت بنزین نسبت به نرخ دلار کم شود و ما مجبور شویم قیمت ها را افزایش دهیم.

وی همچنین یادآور شد: ما بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز دنیا هستیم؛ بنابراین، باید هزینه های تولید ما آنقدر پایین باشد که برای مردم ما بنزین گران نباشد. این نمی شود که بهای بنزین در کشور ما و دیگر کشورهایی همچون هند و ترکیه و آلمان که نفت ندارند، یکی باشد. از سوی دیگر، سطح حقوق مردم ما بسیار پایین است. هیچ کارشناسی در ایران 5000 دلار حقوق ندارد، حال آنکه دریافت حقوق های 10000دلاری در اروپا، عادی است.

وی ادامه داد: اگر بنزین در اروپا دو دلار یا سه دلار هم باشد، طبیعی است، اما برای ما یک خسران خواهد بود. از سوی دیگر، حمل و نقل عمومی در این کشورها به قدری قوی است که کسی نیاز به خودرو ندارد؛ بنابراین، دولت نمی تواند تصمیم بگیرد. از یک طرف دلشان می خواهد که قیمت بنزین را گران کنند. از سوی دیگر می دانند با این کار تورم بزرگی شکل خواهد گرفت و رکودی که در بازار وجود دارد، بیشتر خواهد شد.

کشور ما در شرایط عجیبی است؛ ضمن اینکه رکود وجود دارد و تورم هم زیاد است، حال آنکه اگر در اقتصادی رکود وجود داشته باشد، تورم ایجاد نمی شود، ولی ما هم رکود داریم و هم تورم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یه کلیدطلایی روحانی جون اورده که کردتش توحلقمون که درش نیاورده توبوجی 98مونده میگن که کم اورده

      پاسخ ها

      • ‌‌‌‌ ( شب دراز است قلندر بیدار )

        اخه روحانی کمی فکر کن تو میخواهی قیمت بنزین را قیمت واقعی کنی آیا حقوق کارمندان کارگران بازنشستگان را واقعی کردی کمی به مغزت فشار بیار بد نیست.

    • کارمند

      بعد از ۲۲بهمن همه بدبختی ها ازجمله گرانی بنزین دوباره وبرای چندمین بار در یکسال بر سر مردم آوار خواهد شد ودولت هم از سردرگمی خارج میشود

    • بدون نام

      بنزین گران هست لازم نیست گران بشه هرکی هم میگه خیلی بیجامیکنه.خبری بچاپ

    • بدون نام

      بنزین گران هست لازم نیست گران بشه هرکی هم میگه خیلی بیجامیکنه.خبری بچاپ

      پاسخ ها

      • محمد احمدی

        مرزهای جنوب شرقی صبح تا شب قاچاق سوخته،مرز میلک تو بطری یک ونیمی رد میکنن،اینا همه سرمایه هس،هیچ نهادی هم پیگیر نیس

    • بدون نام

      شک ندارم منتظرن تا حصور مردم رو در راهپیمایی ببینن، بعدش هر کاری دلشون بخاد میکنن با قیمت ها تا سال بعد و همین موقع

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هرچه سر این مردم گوسفند میاد حقشونه

    • ایرانی

      جناب تابناک . دولت صدبار اعلام کرده که افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت . لطفا شماها دایه مهربانتر از مادر نشین و قارقار نکنین.

    • والنتیناخانم

      اینم گرانیش میکنیدوبه مردم هم هیچی نمیدید

    • ممم

      آره پس فکر کردی دلشون برا مردم میسوزه ..کسی که میگه بنزین گران بشه غلط میکنه کارگران فقیر چیکار کنن که روحانی شده ریس جمهور..سانسور نشه

    • بدون نام

      این دولت وسیستم تو چی سر در گم نیست؟

    • بدون نام

      این دولت چون کلید رو گم کرده تو همه ی کارها سر در گم مانده حالا می گید چکار کنه ؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگربنزین گران شدآن وقت اتشزبه خانتون خواهیم زد

    • شهاب سنگ کجایی بیا خخخخخخ

      کلید پیدا شد پدرمردم دربیارن خخخخ

    • ۰۰«محمد مهدی عسکری»۰۰

      بععله اون موقع که بهش رأی می‌دادید میخواست فکر حالا باشید. حالا بچشید تا حالتون جا بیاد.

    • جواد

      دولت روحانی مارو نابود کرد میخاد چکار کنه دیگه.

    • محمد

      تاکی بگوییم این روحانی به دردنمی خورد چرانمی فهمندعزلش کنیدهمهچیزدرست میشد

      تا کی بگوییم روحانی بهدردنمی خوردعزلش کنیددرست میشدهمهچیز

    • سعیدا

      صد بار راجع به گرون کردن بنزین به علت افزایش قیمت ارز و پایین امدن ارزش ریال صحبت کردن ولی یک بار راجع به افزایش قیمت یارانه که یک دهه هیچ افزایشی نداشته و حقوق کارمندان و کارگران که به نسبت افزایش ارز و گرانی گوشت و ارزاق و مایحتاج مردم و مسکن و خودرو که افزایش بسیار اندک و خیلی ناچیزی داشته در دولت و مطبوعات هیچ سخنی به میان نمیاید

    • بدون نام

      جلوی قاچاق رو بگیر... اون کسایی هم بیشتر از یکی دوتا ماشین شخصی دارن رو سوخت با قیمت بالاتری بهشون بده مثلا ۲ تمن ... ۵ تمن... .

    • حق پر ست

      من نمی دونم چه مرضی دارید که اخبار بد پخش می کنید وقتی در بودجه نود وهشت افزایش قیمت بنزین درج نشده شما چرا خبر پخش می کنی دولت هیچ غلطی نمی تواند بدون نظر مجلس بکند

    • بدون نام

      بابا اینو هم گرون کن... سهمیه بندی کن... برو سراغ موضوع بعدی... شماها باید چن سال بعد جواب این مردم رو بدید قطعا... .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج