۸۳۰۳۷۴
۵ نظر
۵۰۱۷
۵ نظر
۵۰۱۷
پ

سفر به هرمز، جزیره شگفت انگیز و فرازمینی خلیج فارس

شاید اولین گزینه‌ای که برای سفر زمستانی به ذهن ما ایرانی‌ها متبادر شود، جنوب کشور باشد، اما جنوب ایران منطقه‌ای وسیع است که برای شناختن آن وقت بسیار و همچنین ماجراجویی ویژه‌ای می‌خواهد. حال اگر یک ماجراجو، جهانگرد، اهل سفر و اهل تنوع هستید با ما باشید تا درباره‌ی سرزمینی اعجاب انگیز بیشتر بدانیم.

برترین ها - صدف پیکامی: زمستان مانند تابستان نیست که وقتی آدم دلش هوای خنک و ییلاق می خواهد در کنار هر شهری یک شهر یا روستای ییلاقی وجود دارد. زمستان که می شود، اغلب مناطق سرد است.

شاید اولین گزینه ای که برای سفر زمستانی به ذهن ما ایرانی ها متبادر شود، جنوب کشور باشد اما جنوب ایران منطقه ای وسیع است که برای شناختن آن وقت بسیار و همچنین ماجراجویی ویژه ای می خواهد. حال اگر یک ماجراجو، جهانگرد، اهل سفر و اهل تنوع هستید با ما باشید تا درباره ی سرزمینی اعجاب انگیز بیشتر بدانیم. ابتدایی ترین سوال این است که این هرمز که خیلی ها از آن حرف می زنند دقیقا کجاست؟!

هرمز جزیره ای است که فاصله ی ۸ کیلومتری از بندرعباس قرار دارد. هرمز در کل ۴۲ کیلومتر مساحت دارد که در آن تنها روستای هرمز ساکن دائم دارد. این مکان به دلیل ویژگی های جالب جغرافیایی، خصوصیات خاص سنگ ها و بافت خاص آن بسیار رنگارنگ و دیدنی است. به دلیل همین ویژگی ها است که هرمز را از کل منطقه ی جنوب و همجنین تمام ایران می توان مجزا دانست زیرا حال و هوای منحصر به فرد خود را دارد.

سفر به هرمز، جزیره شگفت انگیز و فرازمینی خلیج فارس

اگر از تهران قصد سفر به هرمز را دارید می توانید از قطار، هواپیما و اتومبیل به بند عباس رفته و از آن جا به وسیله شناورهای دریایی به هرمز بروید. گفتنی است که از جزیره ی قشم هم به همین صورت می توانید به جزیره ی هرمز برسید. نکته ای که بهتر است در همین اول راه بدانید این است که اگر اهل مسافرت لوکس و اقامت در هتل های چند ستاره هستید یا نباید به هرمز سفر کنید و یا اینکه در قشم اقامت کنید و تنها یک روز را در این منطقه بگذرانید. جزیره ی هرمز به دلیل بافت بکر و ویژه اش هیچ هتل و اقامتگاهی ندارد. گردشگران این منطقه می تواند در ساحل زیبا و عجیب آن چادر بزنند و در این طبیعت بکر شب خود را با نگاه به آسمان پر ستاره ش صبح کنند.

وقتی که با کشتی های مخصوص از بند عباس و یا قشم به سمت هرمز می روید مطمئنا شاهد مناظر زیبا و جالب بسیاری هستید که یکی از این مناظر قایق های کوچک رنگی رنگی هستند. این قایق ها مسئول رساندن تره بار از چابهار به هرمز هستند که با حضور خود منظره ای فوق العاده را در این ناحیه ، وسط آب رقم می زنند. در همان اسکله ی هرمز می توانید وسیله ی نقلیه ی خود برای گشتن در جزیره را انتخاب کنید.

در امتداد اسکله تعداد زیادی موتور سه چرخه، موتورسیکلت، ماشین و دوچرخه های رنگی رنگی وجود دارد که هر گردشگری بنا به شرایط دلخواهش می تواند یکی از آن ها را برای سیر و سیاحت در جزیره انتخاب کند. تصور کنید دوچرخه سواری در جزیره ای که پر از رنگ و لعاب است چه حسی می تواند داشته باشد. موتورهای سه چرخ به این صورت هستند که در پشت موتور یک اتاقک قرار دارد که دو نیمکت چوبی و یک سقف پارچه‌ای دارد. روی هر نیمکت سه نفر می ‌توانند راحت بنشینند. پس اگر چند نفر باشید به صرفه است که از این موتورها استفاده کنید.

هرمز که مانند تمام جزایر خلیسج فارس زیباست، شگفت ترین جزیره نیز هست. این ویژگی و به اصطلاح نگین بودن جزیره هرمز تنها در منطقه ی خلیج فارس نیست بلکه نظیر هرمز کم تر در کل دنیا یافت می شود. خاک هرمز رنگین است. در کنار این رنگین بودن یک دره نیز در این جزیره وجود دارد که مملو از نمک است. گردشگران و ساکنان جزیره در نیمه ی دوم سال که هوا در هرمز معتدل و مطبوع است با استفاده از این خاک و نمک فرش هرمز درست می کنند که به نماد هرمز معروف شده است.

جالب است بدانید که یکی از جذابیت های ویژه ی هرمز کوچک بودن مساحت آن است. گردشگران در این منطقه در عرض چند ساعت می توانند کل جزیره را بگردند و ببینند. در این جزیره خیری از زندگی ماشینی، اتومبیل و ... نیست. این زیستگاه به قدری بکر است که آهوان بسیاری در آن بدون ترس تردد می کنند و به حیات خود در کنار دیگر جانداران ادامه می دهند.

از تاریخ هرمز آنچه بر جای مانده است حکایت از آن دارد که بیش از هفتصد سال پیش هرمز یک شهر در دهانه رود میناب بوده و پس از حمله چنگیز مغول به ایران ساکنان آن به قشم و دیگر شهر های اطراف مهاجرت می کنند. پس از سال ها این مردم در جزیره ی هرمز کنونی جمع می شوند و به یاد سرزمین خود این جزیره را هرمز می نامند. در ابتدا نام هرمز را هرموز و یا خورموز می گفته اند که بر اثر مروزر زمان و تغییرات زبان به هرمز تبدیل شده است. خاک جزیره هرمز خاکی بسیار کمیاب و با کیفیت است که در دنیا تنها در قسمتی از اسپانیا نظیر آئن یافت می شود. پس گردشگرانی که به این منطقه آمد و رفت دارند باید به این نکته توجه داشته باشند که تمام نکات زیست محیطی را در این منطقه رعایت کنند.

متاسفانه به تازگی شنیده شده که برخی در این منطقه از خاک هرمز برداشته و صرف کارهای دستی یا غیره می کنند که جنبه ی تجاری دارد. امید است که با این افراد برخورد شود تا شاهد از دست رفتن یکی دیگر از اقلیم های بکر کشورمان نباشیم. همانطور که می دانید، جنوب ایران برای سفرهای تابستانی اصلا مناسب نیست و هرمز هم در فصل گرما آب و هوایی به شدت گرم و شرجی دارد که شرایط را برای سکنه ی خود نیز غیر قابل تحمل می کند. پس اگر قصد سفر به هرمز را دارید بهتر است حداکثر تا اویل فروردین سفر خود را انجام دهید زیرا پس از آن دیگر شرایط مطلوبی در انتظارتان نیست. لازم به ذکر است که حتی اگر پاییز و زمستان هم به این جزیره سفر می کنید کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی را فراموش نکنید زیرا این جزیره ی همیشه آفتابی قادر است پوست شما را به شدت بسوزاند. حال اگر برایتان جالب است که دیگر دیدنی های جزیره هرمز بشناسید در ادامه با ما باشید.

قلعه پرتغالی ها

سفر به هرمز، جزیره شگفت انگیز و فرازمینی خلیج فارس

یکی از دیدنی های هرمز قطعا قلعه ی پرتغالی ها است. در این قلعه همه چیز به رنگ سرخ است. امروزه دستفروشان منطقه با محصولاتی که با دست خود به وسیله ی صدف های ساحل و غیره می سازند. آن ها بساط خود را در این قلعه برپا می کنند و این مکان را شبیه بازارهای محلی فضاسازی می کنند. شما وقتی داخل این قلعه می شوید چشم انداز نیلگون خلیج فارس را دارید و در کنار آن می توانید از سربازخانه ی قلعه، کلیسای قلعه پرتغالی ها و آب انبار باستانی آن دیدن کنید. تمام این ابنیه ی تاریخی به گونه ای از مرجان های خلیج فارس بالا رفته اند که می تواند هر بیننده ای را مسحور خود سازد.

غار مراغبه

سفر به هرمز، جزیره شگفت انگیز و فرازمینی خلیج فارس

غار مراقبه که پوشیده از سنگ های معدنی است از دور مانند سازه ای فلزی به نظر می رسد. اما داخل این غار و بر روی تمام دیوارهای آن سراسر از نمک پوشیده شده است. این نمک ها تمام آلودگی های محیط و صوتی را جذب خود می کنند و به همین سبب در این غار سکوت مطلق جاری است. شاید به همین علت است که نام این غار را غار مراقبه گذاشته اند. پس شما می توانید سکوت و آرامش مطلق را در این مکان تجربه کنید.

دره رنگین کمان

سفر به هرمز، جزیره شگفت انگیز و فرازمینی خلیج فارس

در این دره خاک خاک های رنگی و براق با هم مخلوط شده اند و منظره ای بدیع را پدید آورده اند. رنگ های متنوع خاک های این دره به اندازه ی یک جعبه ی مداد رنگی است. این رنگ ها به سبب ترکیبات سنگ های معدنی به وجود آمده اند. جالب است که اهالی منطقه از ترکیب این خاک ها و تزیین آن ها در شیشه های گوناگون محصولاتی زیبا را ساخته اند که در این مکان به فروش می رسانند.

ساحل سرخ

سفر به هرمز، جزیره شگفت انگیز و فرازمینی خلیج فارس

اگر به هرمز بروید و ساحل سرخ را نبینید در حقیقت انگار به هرمز نرفته اید. هرمز چندین ساحل دارد که هر کدام نام مخصوص خود را دارد. این ساحل نیز همانطور که از نامش پیداست کاملا سرخ است. در میان همه سواحل هرمز، ساحل سرخ شهره‌ ی جهانی دارد. نکته ی دیگر این است که آب دریا هم به سبب ماسه های ساحل به رنگ سرخ درآمده است. این ماسه ها خوراکی هستند و ادویه ی گلک نیز از همین ماسه ها ساخته می شود.حال پس از دیدنی ها به تفریحاتی می رسیم که هر گردشگری در سفر ممکن است بخواهد آن ها را تجربه کند. با توجه به شرایط اقلیمی و ساحلی بودن جزیره هرمز، این جزیره هم تفریحات آبی و ساحلی خود را دارد.

شنا و غواصی

سفر به هرمز، جزیره شگفت انگیز و فرازمینی خلیج فارس

گردشگران در سواحل هرمز به راحتی می توانند شنای لذت بخشی را تجربه کنند. دریا همیشه آرام و شن هایی که شنا کردن را برای شناگران راحت می کند از ویژگی های سواحل هرمز است. برای غواصی نیز بدانید که لازم نیست که حتما تخصص این کار را داشته باشید بلکه می توانید با گرفتن لباس در همان منطقه و با کمک مربیانی که وجود دارند یک غواصی در زیر آب های نیلگون و شگفت انگیز خلیج همیشه فارس تجربه کنید.قایق سواری و ساحل نوردیدر این سواحل قایق های موتوری بسیاری به همراه قایقران های مجرب وجود دارند که شما اگر اهل قایق سواری باشید می توانید به وسط دریا بروید و از مناظر شگفت انگیز لذت ببرید.

در آخر نکاتی که بسیار مهم است در سفر به هرمز بدانید این است که قبل از رسیدن به این جزیر آب آشامیدنی خود را برای مدتی که می خواهید در جزیره اقامت کنید به همراه خود ببرید. نکته ی دیگر جای مناسب برای چادر زدن است که باید به ساعات جزر و مد و وزش باد که در این مورد با اهالی جزیره باید مشورت کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اون عکس پس زمینه واقعا مال هرمزه؟

    • بدون نام

      تو رو خدا تبلیغ مکانهای گردشگری نکنید ملت میرن اونجا به گند میکشنش طبیعت بکرش خراب میشه

    • رباب

      متاسفانه چهل ساله جزایر خلیج فارس بحال خود کرده ایم میتوانستیم دراین مدت چهل سال سرمایه گذاری عظیمی انجام دهیم که نکردیم الان که دیر نشده بجای اینکه ایرانی ها بروند ترکیه وارمنستان وگرجستان ودوبی این جزیره ها را آ باد کنیم هتل بزنیم زیر ساختها را درست کنیم پلاژهایی در آ نجا برپا کنیم که کسی دیگه هوس ترکیه ودیگر کشورها نکنند وبردن ارز به بیگانگان جلوگیری نماییم کو گوش شنوا

    • armita

      چه جای توریستی میشه از اینجا در اورد ولی حیف و دریغ از مسولان ک فقط بلدن خاک این مناطق رو بفروش

    • ali

      اقایون این خاک هارو هم دارن میفروشن
      فروختن یه کوزه سفالی عتیقه مساوی است با فروختن خاک وطن و حکم اعدام
      فروختن کشتی کشتی خاکهای رنگارنگ هرمز مساوی با هیچی
      پولدار شدن یک عده دور هم و خندیدن به ریش ملت و ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج