۸۳۱۰۱۱
۶ نظر
۵۰۰۹
۶ نظر
۵۰۰۹
پ

کنکور ۹۸؛ حذف ناکام، آغاز ثبت‌نام از امروز

در حالی ثبت‌نام برای آزمون سراسری سال ۹۸ از عصر امروز "چهارشنبه ۲۴ بهمن" آغاز می‌شود که بررسی دفترچه راهنمای ثبت‌نام پذیرش دانشجو صرفا بر اساس سوابق تحصیلی کنکور سال ۹۸ نشان می‌دهد دانشگاه‌های تهران سهمی ندارند و سیاست بومی‌گزینی در هاله‌ای از ابهام است.

برترین ها: در حالی ثبت‌نام برای آزمون سراسری سال ۹۸ از عصر امروز "چهارشنبه ۲۴ بهمن" آغاز می‌شود که بررسی دفترچه راهنمای ثبت‌نام پذیرش دانشجو صرفا بر اساس سوابق تحصیلی کنکور سال ۹۸ نشان می‌دهد دانشگاه‌های تهران سهمی ندارند و سیاست بومی‌گزینی در هاله‌ای از ابهام است.

«تسنیم» در این باره نوشت: داوطلبان متقاضی آزمون سراسری سال ۹۸ برای پذیرش در رشته‌های با آزمون در دوره‌های روزانه، نوبت دوم «شبانه» نیمه حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها، دانشگاه پیام نور و موسسات غیرانتفاعی، همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد می‌توانند از طریق سایت سازمان سنجش برای ثبت‌نام اقدام کنند.

کنکور ۹۸؛ حذف ناکام، آغاز ثبت‌نام از امروز

داوطلبان برای ثبت‌نام از روز چهارشنبه 24 بهمن 97 تا روز پنج‌شنبه دوم اسفند 97 فرصت دارند. دفترچه راهنمای آزمون سراسری سال 98 همزمان با شروع ثبت‌نام از طریق سایت سازمان سنجش قابل دسترس خواهد بود.

حسین توکلی؛ مشاور عالی سازمان درباره زمان برگزاری آزمون سراسری سال 98 گفت:‌ این آزمون تاریخ 13 و 14 تیرماه 98 برگزار خواهد شد.

هزینه شرکت در کنکور سراسری ۹۸

وی افزود: هر داوطلب می‌تواند در صورت تمایل علاوه بر شرکت در گروه‌های آزمایشی اصلی در یکی از دو گروه‌های آزمایشی هنر یا زبان یا هر دو گروه آزمایشی هنر و زبان شرکت کند. همچنین هزینه ثبت نام در این آزمون به صورت اینترنتی و با کارت‌های عضو شبکه بانکی شتاب از داوطلب اخذ می‌شود. هزینه ثبت نام 27 هزار و 500 تومان است که پس از پرداخت شماره سریال اعتباری 12 رقمی به داوطلب داده می‌شود.

همچنین اطلاعات مربوط به رشته‌هایی که در سال 98 پذیرش آنها صرفاً با سوابق تحصیلی «بدون آزمون است»، در تاریخ 17 بهمن 97 از طریق سایت سازمان سنجش منتشر شد و داوطلبانی که تمایل به پذیرش در این رشته‌ها دارند نیازی به ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 98 نخواهند داشت.

پروژه حذف کنکور ناکام ماند؟

روزنامه فرهیختگان نوشت: بررسی دفترچه راهنمای ثبت‌نام پذیرش دانشجو صرفا بر اساس سوابق تحصیلی کنکور سال 98 نشان می‌دهد دانشگاه‌های تهران سهمی ندارند و سیاست بومی‌گزینی در هاله‌ای از ابهام است.

با انتشار دفترچه پذیرش بدون کنکور که براساس سوابق تحصیلی خواهد بود، این روزها بسیاری از داوطلبان به‌دنبال انتخاب دانشگاهی برای ادامه تحصیل خود هستند. طبق گفته مسئولان سازمان سنجش، امسال 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها که حدود 500 هزار نفر می‌شود، به داوطلبان بدون کنکور اختصاص یافته و از این تعداد 20 درصد آن سهم رشته‌های روزانه خواهد بود که می‌توان پیش‌بینی کرد همین 20 درصد جدای از رشته‌های پرطرفدار که در کنکور خواهد بود، با ترافیک زیادی همراه می‌شود.

بررسی دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته برای پذیرش دانشجو صرفا براساس سوابق تحصیلی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی (مرحله پذیرش سراسری - مهرماه سال 1398) دارای نکات قابل‌توجهی است که اولین نکته آن، سادگی و عبور از پیچیدگی دفترچه سال قبل است. البته همین سادگی ابهامات تازه‌ای را برای داوطلبان ایجاد کرده است.

شرایط پذیرش دانشجو در سال ۹۸ به زبان ساده

دارا بودن یکی از مدارک تحصیلی معتبر زیر برای پذیرش داوطلب در این دوره ضروری است.

1- دارا بودن دیپلم نظام آموزشی جدید 6-3-3 و اخذ آن حداکثر تا تاریخ 31/05/98

2- دیپلم کامل متوسطه برای داوطلبان نظام قدیم آموزش متوسطه

3- مدرک پیش‌دانشگاهی برای داوطلبان نظام سالی- واحدی یا ترمی- واحدی یا اخذ آن حداکثر تا پایان شهریورماه 1398

4- مدرک کاردانی (فوق‌دپیلم) دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی یا شاغل به تحصیل در دوره کاردانی که حداکثر تا 31/06/98 فارغ‌التحصیل می‌شوند.

5- مدرک کاردانی (فوق‌دیپلم) یا شاغل به تحصیل در دوره کاردانی که حداکثر تا 31/06/98 فارغ‌التحصیل می‌شوند.

6- مدرک کاردانی دانش‌آموختگان دوره‌های کاردانی پیوسته (دارای دیپلم فنی و حرفه‌ای یا کارودانش نظام قدیم هنرستان) به جای مدرک پیش‌دانشگاهی ملاک عمل واقع می‌شود.

7- در صورتی که داوطلبی یکی از شرایط فوق را نداشته باشد، حتی در صورت ثبت‌نام و انتخاب رشته و قرار گرفتن در ردیف قبول‌شدگان نهایی، ثبت‌نام او لغو خواهد شد.

روش گزینش دانشجو چگونه خواهد بود؟

پرحاشیه‌ترین بخش کنکور سال 98 در این دوره، روش گزینش دانشجو است، به‌گونه‌ای که با مقایسه دفترچه سال 98 با سال گذشته تفاوت‌های زیادی به چشم خواهد خورد. براساس دفترچه کنکور سال 98، در این مرحله از پذیرش گزینش دانشجو به روش متمرکز خواهد بود و فقط معدل کتبی داوطلبان واجد شرایط ملاک و مبنای پذیرش قرار می‌گیرد. این در حالی است که در دفترچه سال 97، پذیرش به دو صورت متمرکز و نیمه‌متمرکز دسته‌بندی می‌شد و نوع گزینش نیز به صورت بومی استانی، ناحیه‌ای، قطبی و گزینش به صورت کشوری (بدون بومی‌گزینی) درج شده بود.

اما طبق دفترچه امسال، گزینش در مرحله پذیرش صرفا براساس سوابق تحصیلی سراسری سال 1398، در تمامی دوره‌ها به صورت «کشوری» و براساس مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو انجام خواهد شد و ظرفیت هر کدرشته محل پس از کسر 25 درصد ظرفیت برای سهمیه ایثارگران 25 درصد و پنج درصد ظرفیت برای سهمیه ایثارگران پنج درصد به نسبت تعداد شرکت‌کنندگان هر یک از سهمیه‌های مناطق یک، دو، سه و خانواده شهدا به تعداد کل شرکت‌کنندگان هر گروه تحصیلی تعیین می‌شود. ظرفیت خالی‌مانده هر یک از این سهمیه‌ها طبق قوانین و مقررات مربوطه به سایر داوطلبان اختصاص داده می‌شود. این بند به این معنی خواهد بود که در پذیرش کنکور سراسری سال 98، بومی‌گزینی در نظر گرفته نخواهد شد.

کنکور ۹۸؛ حذف ناکام، آغاز ثبت‌نام از امروز

کنکور ۹۸؛ حذف ناکام، آغاز ثبت‌نام از امروز

کنکور ۹۸؛ حذف ناکام، آغاز ثبت‌نام از امروز

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرزاد فردين

      سپاس

    • بدون نام

      تا وقتی که امتحانات نهایی به صورت کاملاً استاندارد برگزار نشه، حذف کنکور امکان پذیر نیست!
      فعلاً کنکور عادلانه ترین روش برای انتخاب دانشجو هست

    • بدون نام

      دانشگاه علمي كاربردي در جند سال اينده كليه اغشار كارگر و پايين جامعه را تبديل به دكتري خواهد كرد ...!!!!!
      اين دانشگاه و جمعش كنيد كل كارگراي شركت ما رو فوق ليسانس بي سواد كرده ...خ خ

    • بدون نام

      تا چند سال اينده ايراني ها همه دكتري بي سواد هستند به يمن دانشگاه علمي كاربردي بدون كنكور و دانشگاه ازاد پولكي

    • بدون نام

      امتحان کنکور عادلانه ترین آزمون در کشور هست که برای فقیر و غنی، غیر انتفاعی و دولتی همه یکسان هست اگر این رو بردارند دیگه هیچ عدالتی توی کشور نیست ولی به نظرم باید برگرده به سالهای اولیه و در دو نوبت برگزار بشه تا اینجوری فشار روی دانش آموزان کمتر بشه. ولی کلا باید سعی کنیم رفتن به دانشگاه رو کمتر کنیم مثل کشورهای دیگه دنیا که اکثر مردم تنها با یادگیری مهارت شغل دارند نه دانشگاه رفتن

    • بدون نام

      به مردم عادی سهمیه ی خیلی کمی تعلق می گیرد!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج