۸۳۱۰۵۳
۱۰ نظر
۵۰۲۵
۱۰ نظر
۵۰۲۵
پ

توزیع نامناسب بارندگی در کشور

در حالی که میزان بارش‌ها در کشور نسبت به سال قبل از رشد مناسبی برخوردار است، اما توزیع نامتناسب مکانی و زمانی بارش‌ها موجب شده تا میزان اختلاف بارش‌ها در مناطقی از غرب و شرق کشور به هزار میلی‌متر برسد.

خبرگزاری فارس: در حالی که میزان بارندگی‌های کشور از اول مهرماه ابتدای سال آبی جاری تاکنون به بیش از ۱۵۲ میلی‌متر رسیده است و در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است، اما بارش‌ها به نحوی بوده که حاکی از توزیع نامناسب بارندگی‌ها در کشور است.

این توزیع نامتناسب مکانی و زمانی بارش‌ها موجب شده تا اختلاف بارش‌ها در مناطقی از غرب و شرق کشور به بیش از هزار میلی‌متر برسد.

با وجود اینکه سال آبی جاری، جزو یکی از پربارش‌ترین مقاطع زمانی نیم قرن اخیر کشور بوده است؛ ولی با این وجود توزیع نامتناسب مکانی و زمانی آن موجب شده تا تمامی استان‌های کشور، شرایط خوبی به جهت برخورداری از نزولات جوی نداشته باشند. به‌طوری که امسال غرب و جنوب غرب کشور شاهد بارش‌های سیل آسا و استثنایی بوده، ولی در استان‌های شرقی و مرکزی همچنان بارندگی قابل توجهی ثبت نشده است.

*بارندگی در ۷ استان منفی است

در حال حاضر هفت استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان، یزد و اردبیل به طور متوسط بین ۱۰ تا ۵۰ درصد بارندگی‌های کمتری را نسبت به مدت متوسط بلندمدت تجربه می‌کنند و حدود ۴۰ درصد از سدهای بزرگ کشور همچون زاینده‌رود، شهید رجایی، دوستی و ملاصدرا کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.

این توزیع نامتناسب مکانی و زمانی بارندگی‌ها موجب شده است تا در گوشه‌ای از کشور حوضه‌های مانند کرخه، اترک، کارون بزرگ، قره‌سو و گرگان، جراحی و زهره و دریاچه نمک بهترین سال آبی خود در ۵۰ سال اخیر را تجربه کنند، ولی در مقابل، مناطقی از کرمان و سیستان در حال حاضر خشک‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر خود را سپری می‌کنند.

سدهای نقاط مختلف کشور نیز متاثر از توزیع نامناسب بارش‌ها در شرایط متفاوتی به سر می‌برند. بارندگی‌های مناسب چند ماه اخیر و وقوع سیلاب‌های بزرگ در جنوب غرب کشور موجب شده است تا در طی پنج ماه گذشته، ورودی به سدهای خوزستان با رشد ۴۲۷ درصدی به بیش از ۱۴ میلیارد مترمکعب برسد؛ اما در مقابل ورودی به سدهای استانی همچون کرمان تنها ۳۰ میلیون مترمکعب بوده است که در مقایسه با سال گذشته هم که یکی از خشک‌ترین مقاطع زمانی نیم قرن اخیر کشور بوده حدود ۵۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

نگاهی به پربارش‌ترین و کم‌بارش‌ترین نقاط ایران نیز حکایت از وجود فاصله ۱۱۰۰ میلی متری بین این مناطق دارد. در نقطه‌ای از کشور همچون چلگرد چهارمحال و بختیاری بیش از هزار و ۱۱۶ میلیمتر بارندگی و یا در رامسر صفارود هزار و ۱۲ میلمتر بارش در طی پنج ماه اخیر رخ داده است، ولی در مقابل ایستگاه‌های باران سنجی مثل تصفیه‌خانه زاهدان و یا رحمت آباد-ریگان کرمان حتی یک میلی‌متر بارندگی را در سال آبی جاری ثبت نکرده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ببند بابا دهنت رو
      همه رو مسخره کردین

    • رامین گلمحمدی

      کار خودشونه !!

    • شاهین

      وجدانا مردمو چی فرض کردید ، مشکل از شماست که نه توان جمع اوری ابهای های سطحی رو دارید نه یکی فقط یکی یعنی واسه داغ دل فقط یکی از سد هاتون کارشناسی شده نیست البته نه اون کارشناسی که شما فکر میکنی ، لامصب با این حجم بارندگی امسال ما عربستان لم یزرع رو میشه به گلستان تبدیل کرد مشکل شما ناتوانی و بیسوادیه

    • بدون نام

      دخالت درامرخدا چه معنایی دارد اگر مسولین کاردان باشند به جای جلسات پرهزینه بی فایده اعزام کارشناسان خبره برای پیداکردن راههای ذخیره نزولات آسمانی می‌تواند نقشه راه ذخیره ومصرف بهینه ترسیم وعمل کرد تاازهدررفتن رحمت وبرکت الهی جلو گیری شود، ازخواب گران خیز ودرکارخدادخالت نکنید. انشاءا... موفق باشید . التماس دعا

    • بدون نام

      ابر نگاه ميكنه زيرش اگه معدني چيزي باشه نميباره

    • بدون نام

      این مشکل ازوقتی پیدا شده که سپاه شروع کرده به بارور سازی ابرها با تجهیزاتی که از روسیه خریده وقتی ابزارشو داری ولی علم استفادشو نداری همینه ایران داره به کویر تبدیل میشه مثلا اردبیل که کوهستان هست اصلا برف نیومد امثال یخچالهای طبیعی کوه هم اب شده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه ربطی داشت

    • بدون نام

      با مدیریت درست می شه این بارندگی ها را البته مدییییریت کرد

    • بدون نام

      آقیان و خانمهایی که کامنت میگذارید مسئولین ما نه تنها مدیریت جمع آوری آبهای سطحی و جلوگیری از هدر رفت نزولات آسمانی را ندارند بلکه لیاقت مدیریت در هیچ کاری را ندارند من هم بلد نیستم یادشان بدم شما که استادید و بلدید یادشان بدید وگرنه بیخودی اعتراض نکنید که خودتان هم شریک خیانت آنها هستید

    • طوفان صحرا

      شرمنده میخواستین به ابرها راه نشون میدادین که راه گم نمیکردن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج