جاباما
۸۳۲۱۰۳
۵۱ نظر
۵۰۰۹
۵۱ نظر
۵۰۰۹
پ

همه آنچه که در «ورشو» و «سوچی» گذشت

کنفرانس ورشو در لهستان با محوریت آمریکا و متحدان ضد ایرانی اش برگزار شد، همزمان با نشست ضدایرانی آمریکا و متحدانش درباره خاورمیانه، ایران به همراه روسیه و ترکیه گام‌های جدیدی برای آینده سوریه برداشتند.

برترین ها: کنفرانس ورشو در لهستان با محوریت آمریکا و متحدان ضد ایرانی اش برگزار شد، همزمان با نشست ورشو، ایران به همراه روسیه و ترکیه در سوچی نشستی برگزار کردند. درباره این دو نشست نگاه های متفاوتی وجود دارد، این که آیا نشست سوچی برای آینده خاورمیانه راهبردی تر است یا نشست ورشو؟ در این مطلب سعی کردیم تمام حرف و حدیث ها درباره سوچی و ورشو را گرد آوری کنیم.

همه آنچه که در «ورشو» و «سوچی» گذشت

خبرگزاری اسپوتنیک نیز در مطلبی نوشت: تنها دستاورد کنفرانس این بود که فرصتی برای وزیران اسرائیلی و کشورهای عربی فراهم آورد تا بتوانند با هم متحد شوند و منافع مشترکی از رویارویی با ایران پیش ببرند. اسرائیل به عنوان یکی از مهمترین متحدان ایالات متحده در خاورمیانه، ارتباط رسمی با کشورهای عربی مانند عربستان سعودی ندارد. این کنفرانس یک پلتفرم گفت وگو برای رقبای سابق ایجاد کرد. با توجه به اینکه اسرائیل انتخابات را در ماه آوریل برگزار خواهد کرد، کنفرانس همچنین می تواند به انتخاب دوباره بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل کمک کند.

روزنامه ایتالیایی 'لاستمپا' در گزارشی از کنفرانس ورشو در لهستان نوشت: این کنفرانس به جز ایران، علیه اتحادیه اروپا نیز بود.

«فریدون مجلسی» دیپلمات سابق و تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با تاکید بر اهمیت نشست ورشو، گفت: «جنگ زمینی رخ نخواهد داد، اما با ادامه این روند، منافع ایران کاملا در خطر خواهد بود».

وی با تاکید بر این‌که مساله ایران، مساله جمهوری اسلامی نسبت به اسرائیل است و آمریکا هم فقط برای حمایت از بقای اسرائیل اقدام می‌کند، گفت:‌ «با توجه به معادلاتی که صورت گرفته، به نظرم رهبری طرف مقابل اکنون با آمریکاست و عربستان و نتانیاهو نیز هم‌دستان او هستند. در این دو طیف یکسونگری و رفتارهای خشن مشهود است. از سوی دیگر در ایران نیز درب صحبت‌های تندروها نیز بر همان پاشنه می‌چرخد. در نتیجه هردو به نوعی موید و مشوق راه‌حل نهایی یعنی جنگ هستند».

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل خاورمیانه در همین رابطه در کانال تلگرامی خود نوشت: جزئیات سخنرانی‌ها و مذاکراتِ پشت درهای بسته در کنفرانس ورشو به عمد انتشار عمومی پیدا نکرده است، اما از همان مقدار اطلاعات اندکی که محافل آمریکایی و اسرائیلی به بیرون درز داده‌اند؛ می‌توان نتیجه گرفت که حرف اصلی طرف‌های شرکت کننده در کنفرانس این بوده است که کشورهای عرب و اسرائیل خواهان دستیابی به صلح با یکدیگرند، ولی ایران در مسیر آنان مانع‌تراشی و کارشکنی می‌کند.

بی بی سی نیز عنوان کرد: «به رغم حرف‌های تند و مواضع شدیدی که در این نشست علیه ایران صورت گرفت، در پایان نشست، شاهد هیچ توافق مشترکی که به تأیید اعضا رسیده باشد، نبودیم.»

همه آنچه که در «ورشو» و «سوچی» گذشت

نکته حائز اهمیت در ورشو بازسازی روابط اعراب و اسرائیل بود، که قصد دارند با اعمال فشار بر ایران، سیاست‌های منطقه ای ایران را به نوعی کمرنگ کرده و بین روابط ایران و گروه‌هایی مانند حماس، جهاد اسلامی و حزب‌الله لبنان که آنان را مانع اصلی صلح و ثبات پایدار در خاورمیانه می‌دانند، شکاف ایجاد شود.

هر چند که نشست ورشو از نظر تحلیلگران دستاوردهای پیدا و پنهان فراوانی داشته، در مقابل نشست سوچی درباره بحران سوریه خیلی خبرساز نشد.

نشست یک روزه سوچی روسیه که چهارمین نشست روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه محسوب می شود، با محوریت مبارزه مشترک با تروریسم منطقه ای و بازگرداندن آرامش، بازگشت آوارگان و برقراری ثبات سیاسی در سوریه انجام شد؛ نتایج مذاکرات موسوم به روند آستانه و آغاز فرآیندهای سیاسی داخلی، تمامیت ارضی، حاکمیت اراده عمومی مردم سوریه و همچنین همکاری در دوران بازسازی این کشور مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

بی بی سی در همین رابطه نوشت: در پایان نشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در سوچی روسیه برای بررسی بحران سوریه، اعلام شد که هر سه کشور توافق دارند که کنترل سراسر این کشور باید در دست حکومت مرکزی این کشور قرار گیرد. در حال حاضر کنترل استان ادلب، بخش‌هایی در شمال کشور و همچنین مناطق شرقی رود فرات در دست حکومت سوریه نیست.

استان ادلب توسط شورشیان مسلح کنترل می‌شود، بخش‌هایی از شمال غرب کشور در تصرف ترکیه است و شرق رود فرات نیز توسط نیروهای دموکراتیک سوریه که مورد حمایت آمریکاست، کنترل می‌شود که همچنان محل اختلاف ترکیه و روسیه است.

تنها تاثیر ملموس خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه می‌تواند بر مسئله شرق فرات و آینده کردهای سوریه باشد. در این راستا یقیناً حضور و یا عدم حضور نیروهای آمریکایی به عنوان نیروهای بالانس کننده میان کردها و ارتش ترکیه عمل کرده است، لذا خروج نیروهای نظامی می‌تواند سطح تقابل کردهای ترکیه و سوریه را با ارتش ترکیه دچار تغییرات جدی کند.

دستاورد دیگر نشست سوچی استقبال همزمان ترکیه و ایران و روسیه از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه بود هر سه کشور معتقدند این یک گام مثبت است که "به ثبات منطقه کمک می‌کند و سرانجام باید یک حکومت مشروع، کنترل سوریه را به دست بگیرد.

نشست سوچی دستور کار مشخصی را برای سه کشور روسیه، ایران و ترکیه به موازات سه نشست پیشین دارد که محوریت آن در مورد سوریه و تحولات جاری در این کشور است که یقینا مستقل از نشست ورشو عمل می‌کند و بیشتر بسترسازی برای نشست های آستانه خواهد بود.

مضافا این که بررسی میزان و ابعاد همکاری سه کشور، آن هم در سطح سران در مسائل منطقه ای و به خصوص در تعاملات فی مابین از دیگر دستورات کار مهم این نشست خواهد بود. پس مطمئنا در آینده نیز این دست از نشست ها برای پیگیری این اهداف ادامه پیدا خواهد کرد. پس در مجموع نمی‌توان گفت که همزمانی برگزاری نشست سوچی واکنشی به نقشه ها، اهداف یا برنامه های ایالات متحده آمریکا در خصوص نشست ورشو است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اشکان

      دلمون‌ خوشه‌ با‌ مهره‌ سوخته‌ ای‌ مثل‌ روسیه‌ رفاقت‌ داریم‌ روسیه‌ رفاقت‌ حالیش‌ نیست‌ هرچی‌ مصیبت‌ و بدبختی‌ داریم‌ از روسیه‌ است‌ نمیدانند‌ مسؤولان ما‌ باید‌ کی‌ عاقل‌ بشوند‌ بریت‌ تاریخ‌ را‌ مطالعه‌ کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا از روزی به قهقرا رفتیم که روسیه دوست ما شد

      • بدون نام

        مرگ بر اسراییل

      • بدون نام

        بدبختی اینه که روسیه حالا شده مانع ما برای رسیدن به هدف اصلی مون یعنی نابودی اسراییل

      • بدون نام

        حتما یادت رفته همه قطع نامه های ضد ایرانی امریکا رو وتو میکنه در ضمن تو چه بخوای چه نخوای روسیه قدرتمند و موثر در خاورمیانست

      • بدون نام

        آخه بنده ی خدا وقتی آمریکا به هیچ وجه حاضر نیست استقلال ما رو به رسمیت بشناسه و خواهان بردگی ماست چکار کنیم؟

      • بدون نام

        دوست و دشمن همیشگی وجود نداره
        اهداف سیاسی ایران و روسیه متفاوته ولی مسیرشون مسیر مشترکی هست مثل : امریکا ستیزی یا حضور نظامی در سوریه

    • بدون نام

      وقتی اینهمه کشور دارن علیه ما کار میکنن و پول خرج میکنن آیا یک درصد احتمالش هست ما بتونیم پیروز بشیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شک نکن که میشه البته نه با دولت بی تدبیر و نا امید و لیبرال

      • بدون نام

        درسته
        قبلا ما رو انقدر جدی نمی گرفتن و کره شمالی تهدید اصلی محسوب میشد

      • بدون نام

        چهل ساله کارشون اینه و می بینی که هننز نتونستن غلطی کنند

      • بدون نام

        خدا با ماست شک نکن

      • رضا

        تا الان که پیروز بودیم

      • بدون نام

        آمريكا اراده كنه با ایران بجنگه ما سه سوته شکست میخوریم، قضیه اینه که آمریکا چهل ساله که داره از ایران سواستفاده میکنه و به بهانه خطر ایران سلاح میفروشه به کشورای عربی و درآمد هنگفتی از این راه داره، آمرسکا تا امروز هیچوقت نخواسته با جمهوری اسلامی بجنگه چون به نفعش نیست ، فقط به نفعشه که ایران هراسی تو منطقه وجود داشته باشه

      • بدون نام

        به بعضیا ک از سفره انقلاب خوب رسیده بایدم احساس پیروزی کنن اینجا

    • بدون نام

      مگه لهستان قول نداده بود راجب ایران صحبتی نشود کل جلسه فقط راجب ایران صحبت شد که ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لهستان چکاره است امریکا داشت میچرخوند جلسه رو
        جوری داشتن از خطر نابودی دنیا توسط ایران جو میدادن که من یاد فیلم ارباب حلقه ها افتادم

    • بدون نام

      چه تحلیل جالبی ما توی ورشو نبودیم نتیجه:هیچ دستاوردی برای خاورمیانه نداشت ولی ما توی سوچی بودیم نتیجه: خاورمیانه بهشت میشه!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایشون از مسخره گفته چرا منفی می دین بهش

      • بدون نام

        آره دیگه ، حیف نیست مردم خاورمیانه ،تو بهشتی چون ایران زندگی نکنند

      • بدون نام

        جهنم نباشه کافیه.اگه غربی ها بذارن

    • بدون نام

      سعی کردید در مورد هر دو نشست بررسی و نقل کنید اونوقت از تحلیل روزنامه روسی ( اسپوتینک) نوشتید !! از یه روز نامه عربی شرکت کننده بزن تا مردم و مسئولان بدونن ؛ اینکه زیادی باطناب پوتین ویا روزنامه ش تو چاه میرید خوب نیست

    • بدون نام

      ۴۰سال که ما هیچ دوستی براخودمون نذاشتیم مرگ بر کل دنیا نتیجش مشخص چیه

    • بدون نام

      بله مثل اینکه اسراییل و اعراب به صورت رسمی دوست شدن
      ای نفرین شدگان مگر پدران شما نبودند که که با هم متحد شدند و به اسراییل حمله کردند ولی شکست خوردند . حال که فرصتی پیش آمده تا در کنار ایران این غده ی سرطانی را نابود کنید چه شده که رویای دیرینه را فراموش کرده اید و جای دوست و دشمن برایتان عوض شده . چه پسران نمک نشناسی هستید شما برای دنیای اسلام .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو کار به این حرفا نداشته باش. خودت تنهایی برو غده را نابودش کن. چه نیازی به کمک نفرین شدگان داری؟ آفرین برو جلو ما هم هواتو داریم برو پهلوون

      • بدون نام

        اگه از دید تاریخی داری نگاه میکنی که از اول منطقه اسرائیل یهودی نشین بودن

    • بدون نام

      هرچی سرپوزی میخورند ازرونمیروند اگردرایران بودتاحالا ده باردرتمارستان بستری شده بود

    • بدون نام

      وقتی نماینده اروپا گفت تحریم های امریکا اشتباهه و باعث میشه ایران به آغوش چین و روسیه بره مایک پنس عزیز فرمود دیگه کار از این حرفا گذشته و امریکا میخواد کار ایران رو یکسره کنه ... جوووون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خاک بر سر تو وآمریکا....

      • بدون نام

        ای ول... به امید اون روز

      • بدون نام

        خدا خودش یار و یاورش باشه

      • بدون نام

        جون
        جنگ

    • بدون نام

      برای هربچه محصلی مشخص که روسیه هم ازآخر میخوره وهم ازطویله.
      روسها همش کلک ونامردن
      چرامسعولین نابکارما اطمینان میکنن
      تاریخ یادآور نامردیهای روس.بفکر مملکت.ومردم باشین ای بی خدایان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر کشوری از زرنگی خودش باید استفاده کنه تابتونه موفق بشه باعدالت وسیاست موفقییت بعضی کشورها ازبیرحمیشون

      • بدون نام

        مسئولینه ایران دنبال غارت و نابودی ایرانن وگرنه همه میدونن روسیه دشمن اصلی ایرانه

    • نظری

      راستی ابن سران کشور های دنیا چرا با مردم خوشان جلسه نمیگذارند چرا به فکر ملتهای خودشان نیستند چرا مشکلات ومساعل کشور خودشان را درست نمیکنند لعنت بر سیاست
      لعنت بر دروغگو /تمام سیاستمداران دنیا اصلا وجدان انسانی
      ندارند

    • بدون نام

      غربی ها احمقن
      باید برای مقابله با اقتصاد چین (که بزرگترین خطر براشون حساب میشه) نشست برگذار کنن نه خطر نفوذ ایران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب احمقند که حالشون بعض احوالشون شده دیگه. همه که مثل تو باهوش و دانا نیستند!

      • بدون نام

        خخخخ تو مثلا خیلی عاقلی؟؟؟ امان از جهل...

    • ابوالفضل رمضانی

      نشست سوچی موفقیت آمیز و ایران برنده اصلی و نشست ورشو تحقیر آمیز و با شکست روبرو شده و آمریکا بازنده اصلی...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تنت به تن جواد چاخان خورده

    • بدون نام

      دستاورد سوچی: هر 3 کشور به این نتیجه رسیدند که امریکا باید از سوریه خارج شود
      به به چه دستاورد بزرگ و دور از انتظاری!!!!!

    • بدون نام

      کنفرانس ورشو حاصل برجام است......

      پاسخ ها

      • بدون نام

        معلومه فهم نداری

      • بدون نام

        خداوند عقل بده بهت بنده خدا

    • بدون نام

      ولی تاریخ ثابت کرده که روسیه و انگلیس فقط فقر و بدبختی برای ایران آورده هر دوتاشون
      ولی الان اوضاع جوری شده که یکی از قدرت های سیاسی و اقتصادی و نظامی در خاورمیانه است پس ما مجبوریم حداقل با روسیه خوب باشیم

    • ساسان

      همه ی دنیا با هم ،ما هم با رهبری آقا یک طرف ....خیالی نیست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فوقالعاده حقوقت واریز میشه سریع

    • م

      روسيه اصلا قابل اعتماد نيست . ژست هاي پوتين و خنده هاش حالمو بد ميكنه .

    • علی

      جنگ و این بکش بکشها فقط سر این منابع گاز و نفت و این زیر ساختهای نابود شده خاورمیانه است .بس

    • بدون نام

      اینکه مسئولین ما بی عرضه هستند چه ربطی به روسیه داره. مگر ما کشور ونزوئلا رو زمانی متحد نکردیم چرا ما قرار دادن نفتی نبستیم و روسیه بست؟؟ چرا توی کشورهای دیگه هم همینه. سیاست یعنی استفاده از فرصتها مثل روسیه و نمایش و سرگرم کردن همانند ترکیه. ترکیه شریک اسرائیل هست اما یه کشتی میفرسته اونجا برای کمک تا دل مردم فلسطین رو به دست بیاره ما هر چی میکشیم از بی عرضگی مسئولان بی سیاست خودمون هست.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج