۸۳۲۱۸۱
۱۰۶ نظر
۵۰۰۶
۱۰۶ نظر
۵۰۰۶
پ

احتمالا موج جدیدی از تورم در راه خواهد بود

انتشار گواهی سپرده ۲۰ درصدی برای کاهش شدت اثر خطاهای راهبردی ارزی دولت در طول یک سال گذشته هرچند سیاستی در راستای هدایت نقدینگی‌های سرگردان مردم به سمت شبکه بانکی بود، با این وجود سررسید این اوراق در شرایط کنونی نگرانی‌ها از به راه انداختن موج جدید تورمی را دوچندان می‌کند.

روزنامه جهان صنعت: انتشار گواهی سپرده ۲۰ درصدی برای کاهش شدت اثر خطاهای راهبردی ارزی دولت در طول یک سال گذشته هرچند سیاستی در راستای هدایت نقدینگی‌های سرگردان مردم به سمت شبکه بانکی بود، با این وجود سررسید این اوراق در شرایط کنونی نگرانی‌ها از به راه انداختن موج جدید تورمی را دوچندان می‌کند.

درست یک سال پیش و در چنین روزی بود که بانک‌ها به مدت دو هفته انتشار گواهی سپرده ریالی و ریالی مبتنی بر ارز را در دستور کار خود قرار دادند. این سیاست در شرایطی از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد که پیش از آن و در شهریور ماه بانک‌ها به کاهش پنج درصدی سود سپرده‌های خود ملزم شده بودند.

حال انتشار گواهی سپرده ۲۰ درصدی بار دیگر بانک‌ها را مکلف به پرداخت سود سپرده ۲۰ درصدی با انتشار اوراق گواهی سپرده‌ای می‌کرد.

انتشار این اوراق به این صورت بود که متقاضی برای خرید به شعب هر یک از بانک‌ها مراجعه می‌کرد و بر مبنای مبلغی که در اختیار داشت دست به سپرده‌گذاری می‌زد و بانک نیز در ازای آن سندی را تحت عنوان گواهی سپرده در اختیار مشتری قرار می‌داد.

تفاوت این گواهی با حساب بانکی آن است که در گواهی سپرده، بانک در هر ماه به سپرده‌گذار سود ۲۰ درصد پرداخت می‌کند و اگر مشتری در هر زمان مایل به برداشت مبلغی از وجهی که بابت آن گواهی سپرده تهیه کرده باشد، ابطال آن مبلغ با سود ۱۴ درصد انجام می‌شود، ولی مابقی گواهی تا سر سال با همان سود ۲۰ درصد است.

جابه‌جایی حساب سپرده‌ای اشخاص

این سیاست هرچند در ابتدای امر به آمد و شدهای گسترده‌ای از سوی مردم همراه شد‌ اما اختلاف پنج درصدی سود این اوراق بسیاری را بر آن داشت تا سپرده‌های قبلی خود را که از سود ۱۵ درصدی برخوردار بود، به خرید انتشار گواهی سپرده‌ای با سود ۲۰ درصدی اختصاص دهند بنابراین این موضوع موجب جابه‌جایی حساب اشخاص شد.

این موضوع در شرایطی اتفاق می‌افتاد که بانک‌ها از محل سود ۱۸ درصدی حاصل از تسهیلات اعطایی دست به پرداخت سود به سپرده‌گذاران خود می‌زدند، این در حالی است که انتشار این اوراق بانک‌ها را ملزم به پرداخت سود ۲۰ درصدی می‌کرد که موید تحمل زیان از سوی شبکه بانکی بود.

با این حال این سیاست برای مقطعی این مزیت را برای شبکه بانکی به دنبال داشت تا با انتشار اوراق حجم عمده‌ای از سپرده‌های اشخاص را به سمت خود جذب کند؛ موضوعی که در دوره‌ای کوتاه توانست منابع سرشاری را متوجه منابع بانک‌ها کند.

با این وجود به نظر می‌رسد این سیاست در مقاطع اولیه‌اش نیز نه تنها نتوانست سیاستگذار را به نتیجه مطلوبش برای جذب بخش عمده‌ای از نقدینگی‌های سرگردان بازار برساند‌ که نرخ ارز همچنان به روند افزایشی خود ادامه داد و با شکستن مرزهای روانی پیش رویش سیاست افزایشی خود را به سال ۹۷ نیز تعمیم داد.

ادامه این جریانات ارزی که یک سال به طول انجامید و سیاست‌های ناکارآمد دولت حتی توانست به افزایش نرخ ارز تا مرز ۲۰ هزار تومان نیز بینجامد، در کنار حجم عظیمی از نقدینگی‌های سرگردان موجود در اقتصاد، به فعال شدن کانون‌های رشد تورم در اقتصاد‌ انجامید و اثر‌های تورمی آن سفره معیشتی خانوارها را درنوردید.

بر این اساس از فروردین‌ماه سال‌جاری به طور مداوم و پیوسته نرخ تورم روند صعودی به خود گرفت و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها به کوچک‌تر شدن هر چه بیشتر سفره معیشتی خانوارها انجامید.

رشد نقدینگی

نقدینگی امروز از مرز ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان نیز عبور کرده و هیچ‌یک از سیاست‌های دولت قادر به کنترل روند رشد آن نبوده، با این حال این نگرانی وجود دارد که سررسید این اوراق با اثرگذاری مستقیم بر حجم نقدینگی موجود در اقتصاد، تورم را تا چه میزان افزایش دهد.

به نظر می‌رسد سیاست‌های مقطعی دولت که برای مقاطع کوتاه‌مدت اتخاذ می‌شود، نتیجه‌ای جز این نخواهد داشت‌ به طوری که دولت را در دام بی‌تدبیری‌های خود گرفتار می‌کند.

بر این اساس باید این پرسش اساسی را مطرح کرد که چگونه می‌توان در مقابل ورود حجم عظیمی از نقدینگی‌هایی که دولت خود مسبب آن است ایستاد؟ به نظر می‌رسد راحت‌ترین سیاست ممکن آن است که دولت به دنبال انخاذ سیاستی برای هدایت دوباره این نقدینگی‌ها به شبکه بانکی باشد تا از به جریان افتادن دوباره آن در اقتصاد جلوگیری شود.

اهمیت این سیاست از آنجاست که با جلوگیری از ورود دوباره موج افزایشی نرخ ارز به بازار، از اثرات تورمی آن بر اقتصاد بکاهد. در این حالت و برای جلوگیری از ورود دوباره موج افزایش نرخ ارز به بازار، بانک مرکزی در تلاش است با به راه انداختن موج رسانه‌ای و تبلیغات گسترده نرخ ارز را در سطح معقولی حفظ کند.

با این حال تجربه نشان می‌دهد که وعده وعیدهای دولت در طول یک سال گذشته نه تنها نتوانسته به کنترل نرخ ارز در بازار کمک کند، که هر بار بازار را با موج جدیدی از افزایش قیمت همراه کرده است.

با این حال باید پرسید آیا سپرده‌گذاری مجدد این منابع در بانک‌ها برای صاحبان سپرده سودآور خواهد بود؟ این در حالی است که تجربه سرمایه‌گذاری یک سال گذشته افراد حاکی از آن است که آنهایی برنده نبرد ارزی بازار بودند که به خروج سپرده‌هایشان از بازار ارز دست نزدند تا از سود بالاتر از ۲۰۰ درصدی برخوردار شوند.

با این وجود در شرایط نسبتا باثبات کنونی در بازار ارز به نظر می‌رسد تمدید دوباره این اوراق با نرخ ۱۸ درصدی سیاست مقبولی است که می‌تواند از هجوم نقدینگی حاصل از سررسید اوراق جلوگیری کند؛ موضوعی که معنایی جز به تعویق انداختن یک ساله این مشکل اساسی ندارد چرا که به دلیل بحرانی که دامنگیر شبکه بانکی شده بعید به نظر می‌رسد بانک‌ها در مقطع کنونی بتوانند با افزایش نرخ سود خود را همسو با این سیاست و از خروج نقدینگی‌ها از شبکه بانکی با پذیرش ریسک افزایش نرخ سود سپرده جلوگیری کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نیمی از علت تورم زیر سر همین بانک هاست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سر سال نویی دارن خبرای خوب میدن بهمون

      • بدون نام

        نيم نه تمام گراني

      • بدون نام

        نابود بشه این دولت مردم را نابود کرد

      • بدون نام

        که چی این پست و تیتر ها خودش باعث تورمه

      • کارشناس اقتصاد

        اولین علت تورم چاپ پول اضافه و بدون پشتوانه توسط دولته که اصطلاحا میگن دولت از بانک مرکزی قرض گرفته
        دومین علتش سودجویی بانک هاست
        سومین علتش تحریم های امریکاست
        چهارمی خارج شدن ارز از کشور بدلیل قاچاق یا واردات کالا بیشتر از صادرات یا مسافرت و تحصیلات خارجه و...

      • چگوارا

        پنجمین علتش کیسه گشاد مسئولین دلسوز واسه چپاول مملکته

      • بدون نام

        این خبر که تکراریه اینجا همیشه موج جدید تورم در راهه.خبر جدید چی داری؟

      • بدون نام

        پدرمون درومد
        بسه دیگه

      • بدون نام

        واقعا این نوابغ سیاسی و اقتصادی....مجلس و دولت نبود....کجا کار می کردند...پول نفت نبود چه خاکی سرشون میریختند...جون ننشون بودو نبودشان چه خیری واسه ما داره...

      • بدون نام

        این تورم و گرانی نتیجه بانکداری ربوی است.

      • بدون نام

        خدا نابودتون کنه زندگی برای مردم نزاشتین

      • بدون نام

        چر ا ملت کاری نمیکنید خوب وقتی ساکتید یعنی راضی هستید وقتی میخرید یعنی دارید

    • ebi

      شما با این تیترا تون این مردم جوگیرو بدبخت میکنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جو گیر!
        دوست عزیز از زندگی همسایه های دو کوچه پایینترت خبر نداری

      • بدون نام

        لعنت به این دولت بی کفایت

    • Sami

      مگه اتفاقی می افته؟؟؟؟
      فقط نگاه با دهان باز .....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهترین عکس العمل ملت ایران

      • بدون نام

        باز یه مشت احمق میندازن گردن آمریکا

    • بدون نام

      چی شد پ؟؟ خخخخخخخخخ
      اینا که میگن دلار تا 8هزارتومن سقوط میکنه و از این حرفها .
      عزیزم تشت رسوایی شما خیلی وقته از پشت بوم افتاده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دلال هستی ؟؟؟ اگه دلالی خدا روزگارت رو انشاالله سیاه بکنه ، به کوری چشمتون بزودی تا همون ۸ تومان میاد پایین تا دلالهای کثیفی مثل تو که سفره مردم رو هدف قرار دادند بخاک سیاه بیافتند

      • بدون نام

        الان که دلار 11 تومنه تو سفرتون نون و بوقلمون سرو میکنن؟؟؟
        خیلی احساس خوشبختی میکنی؟

      • بدون نام

        دلار اگه هزار تومن هم بشه كوچكترين فرقي براي دلال نداره. اون سود خودشو ميبره.
        منتها مساله حرف دلال نيست. مساله ادعاي اون كسي هست كه مسووليت مملكت گردنشه و خودش رييس دزداست.

    • بدون نام

      وای خدا نجاتمون بده

      پاسخ ها

      • 123

        و ندا آمد... سرنوشت هر ملتی رو به دست خود ملتش دادیم دست از سرم بردارید

    • بدون نام

      بخدا که دیگه مردم طاقت ندارند .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همیشه میگم اگر کسی بچه های کتک بزنند تا جایی که بتونه تحمل میکنه و زمانی که طاقتش طاق میشه فرار میکنه ما الان تو اون حال و روز هستیم

      • 123

        طاقت بیار فیق دنیا توو دست ماست تو زنده میمونی رفیق طاقت بیار ........

      • ایرانی

        دارن اقا دارن بخدا دارن

      • بدون نام

        نصف بیشتر این گرونی ها و بدبختیهای مردم زیر سر این بانکهاست.با سود پول و وام های ربوی مردم را هم به راحتی هر چه تمام تر حرام خور کردن.

    • بدون نام

      دقیقا این نگارش شبیه همان مطالبی است که دلالان ارز برای بدبخت کردن مردم بکار می برند . حداقل یک قسمتش که خیلی چرند نوشته شده ، در بحث کنترل نرخ ارز بعد از تعویض رئیس بانک مرکزی ، رئیس جدید بسیار موفق تر از مدیران نالایق قبلی عمل کرد ، و تاسف بار اینکه اینجا اعلام شده موفق نبوده ، این چرندنویسان بجز اینکه مردم بیچاره رو دچار یاس و ناامیدی بکنند کار دیگه ای نمی کنند ضمنا قطعا نگارنده مطلب به مافیای پول و ثروت متصل باید باشه که اینجوری بنفع اونها نوشته

      پاسخ ها

      • Hudson

        دقیقا

      • بدون نام

        ارزش پول ملی با بستن تمام کانالهای خرید و فروش ارز خارجی بدست نمی آید. ارزش پول ملی در ایجاد صنعت، تولید و صادرات چند محصولی بدست می آید. پس آنچه بانک مرکزی میکند فقط سیاست پلیسی با شدت چند برابر گذشته است که بخودی خود انتظار افزایش قیمت ارز خارجی را به یک حق طبیعی در آینده تبدیل می سازد.
        چه بخواهیم چه نخواهیم ارز مخصوصاً دلار با این شیوه ها عقب نشینی نمیکند و این سیاست ها فقط منابع محدود ارزی کشور را به فنا میدهد فقط به بهای یکی دو سال دلخوشی کنترل قیمت ارز!

      • ترسو

        چشماتو وا كن هميشه درصحنه " بي نام " !!! كار از اين حرفها گذشته و تو هم هر لحظه در صحنه باش و از اين مطالب صد من يه غاز بنويس ولي ......

    • بدون نام

      وای خدایا نجاتمون بده

      پاسخ ها

      • بیخیال

        از تو حرکت از خدا برکت

    • شکیبه

      تا زمانی که مردم تمل کنند ؟

    • بدون نام

      چراکسی صداش درنمیاد بابا دیگه بسته سکوت کردن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یکی از اون ها هم خودت

      • بدون نام

        کاربر ۱۳ به همین خیال باش تا دلار هشت تومان بشه

      • بدون نام

        از وزیر پرسیدن گرانی تا کی باید باشد گفت تا زمانی که مردم تحمل کنن!!!!!!

      • بدون نام

        منم متعجبم مردم واقعا مایه دارن یا استانه ی تحملشون بالاس؟من که کلا اززندگیم سیر شدم

    • بدون نام

      ... مردم کم مشکل دارن شما هم با این اخبار دروغ ملتا داغون کنید مرگ بر همتون

      پاسخ ها

      • 123

        آقا اصلا مرگ بر کهکشان راه شیری بغیر از یه عده اقلیت دیگه

    • بدون نام

      میبینن از این ملت بخاری بلند نمیشه هی میتازونن. مقصر ما هستیم بله ما مردم. ما مردمیم که باعث شدیم مسئولا تن پرور و حروم خور بشن. روحیه مطالبه گری خیلی وقته مرده و به زودی ما هم مثل مردم ونزوئلا در به در میشیم با ادامه این وضعیت.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا از ماست ک بر ماست!

      • بدون نام

        عزیزان من شما همسایگان و همزبانان ایرانی ما هستید و من از زندگی در ایران آموختم که ایرانیان شرافتمند و پیرو انسانیت بسیاری وجود دارند. هر زمان که مشکلات خدای نکرده مهار نشد ما همسایگان و همزبانان شما در افغانستان برای یاری شما آماده هستیم. یک زمان ما ملت واحدی بودیم

    • بدون نام

      دیگه طاقت ندارم کوزه بده اب بیارم که داره میسوزه

    • من

      از موج گذشته طوفان همه رو برده دیگه چیزی نمونده
      چیزی برای از دست دادن نیست

      پاسخ ها

      • 123

        یه سری کسری بودجه بود که با دست کردن توو جیب مردم درست شد مثه اینکه بازم کم آوردن این دفعه تا دسته میخوان بکنن تووو!

    • بدون نام

      درمان مقطعی اقتصاد همینه الانم بانک ها پول رو نگه دارن سال بعد چکار میکنید ی کارشناس جواب این سوال رو نداره نقدینگی نابود میکنه کشور رو نه تحریم

    • م

      خدایا چکارکنیم هرروزاسترس نگرانی

    • بدون نام

      فقط تیترهای بی ارزش بزن ، همش اخبار منفی، بله کاملا مردم از اوضاع کنونی باخبرند ، با حمایت و پشتیبانی رسانه های مثل شما بود که این شد انتخاب مردم
      یادتون افتاددددددد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لایک

    • بدون نام

      مسعول بی کفایت خجالت خجالت

    • بدون نام

      مردم هم مردم بدی شدند هرچی بلا بیاد سرشون کمه مردم بی دین و حقه بازی شدن اینقدر نگید مردم مردم

    • بدون نام

      واقعادیگه نمیشه تحمل کرد

    • بدون نام

      خدایا خودت به دادمان برس ... خدایا خودت به فریادمان برس ما را از شرمندگی خانواده و از بی عرضگی مسؤلین واز این گرانی وتورم نجات بده ، خدایا وقتی میبینی حاکم این مملکت مرده وصاحب ندارد وهرج ومرج اقتصاد کمر مردم را می‌شکند خودت حاکم باغیرت و دانا وکاربلد رابرسان ومارانجات بده هرروز از هرگوشه این سرزمین خودکشی ویا قتل ویا شهادت جوانان به گوش می رسد خدایا ترا به جلال وجبروتت مارا نجات بده

      پاسخ ها

      • مریم

        اونی که منفی دادی چه مرگته خاک دو عالم وسط سرت

      • محمد حمیدی

        دوست عزیز خداوند به ما عقل داد که استفاده کنیم خودمون باید درست باشیم تا جامعه درست بشه

    • بدون نام

      استخر فرح در انتظار روحانی است

    • بدون نام

      نصف این بدبختی هابه خاطربی لیاقتی مسئولان هست نصف دیگه به خاطرمطمع وحرص ملت فقط کافیه یکی بگه این جنس کمه عین زامبی ها بهش حمله می کنن نمونش ازماشین بگیرتابرسه به گوشت کارخونه دار وفروشنده هم ازموقعیت استفاده می کنن وجنس های بنجل رودوبرابرمی فروشن ملت هم که بدترمشتری میشن

    • بدون نام

      خداریشتون بزن

    • بدون نام

      خاک بر سرتون
      انگار این بدبختی انتها نداره هر چی میگیم این دیگه اخرشه اما دوباره یه سنگ بزرگ تر جلو پامون می بینیم.

    • بدون نام

      تازگی ندارد لعنت به این دولت

    • بدون نام

      کی گفته روزنامه جهان صنعت تحلیلهایش در راستای مصلحت کشور ومردم است یا در راستای حفظ منافع قدرت وثروت .به این گونه تحلیلها اعتباری نیست

    • بدون نام

      اظهار نظر چهار تا به اصطلاح کارشناس بی سواد کشور رو به اینجا کشونده شما هم یکی از اونهایی

    • بدون نام

      وااااای به ابوالفضل دیگه حتی شنیدنشم ادم را ازار میده

    • بدون نام

      ما که مرده هستیم فرقی نداره دیگه بریدیم

    • ممم

      هرچه به سر مردم میاد حقشونه بزار هم بیاد

    • بدون نام

      وقتی خود دولت از اصطلاح احتمالا استفاده میکند
      یعنی صدرصد این‌ اتفاق خواهد افتاد

    • سلام سانسورچی

      آب که از سر بگذره چه یه وجب چه صد وجب.ما که زیر بارموج اولش خفه شدیم حالا چه موج دوم تورم باشه چه موج صدم . تلثیری نداره

    • بدون نام

      مبارکه

    • بدون نام

      خدا ریشه تون رو خشک کنه بحق حضرت محمد
      شب عیدی همه ی مارو بیکار و بی پول کردین
      تف تو گورتون مسعولین بی کفایت

    • بدون نام

      امواج تورم و گرانی و.... ازنتایج برجام شکست خورده و توسل به آمریکا و اروپای کثیف توسط دولت غربگرا است!!؟؟!!؟؟؟؟

    • ناصر

      بابا این چیه تیترش کردی چرا با روح و روان مردم بازی میکنی

    • بدون نام

      ممنون از خبر خوشتون دیگه عادت کردیم ما ...

    • بدون نام

      خلایق هرچه لایق
      ما مردم بی عرضه هرچی به سرمون بیاد حقمونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لاییییییییییییییییییک

    • بدون نام

      سال 98 ملت نون نخواهند داشت تا بخورم سالی جهنمی انتظار مردم ایران را می کشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بروخجالت بکش

    • 123

      به به مبارکه موج جدید تورم قدمش خوش یمن باشه...
      اینا همش دستاورده عزیزان و میشه گفت مردم دارن دستمزد میگیرن
      مسئولین تشکر تشکر

    • علی

      ای وای هوار به سازمان ملل شکایت کتیم

    • ir

      دلار به اسم ارزون شده ولی احساس نمیکنیم تو خریدن کالا پس دروغه

    • تورمی

      تورم پله به پله و صعودی با روحانی تا سال ۱۴۰۰

    • مهدی

      ایران شد ونزوئلای دوم.بارک الله به این مملکت داریتون.

    • بی نام

      دوستان عزیزان بیایید تو این روزای باقی مونده عمرمون بیشتر کنار خانوادها همون باشیم ولذت ببریم روزای بدتری در راهه همین یه لقمه نون هم از سر سفره مون گرفته میشه وهمه به جون هم میفتن این است آخر عاقبت این سرزمین کهن وپر از نفت وثروت.

    • بدون نام

      با این اوضاع بریم جلو
      مرده ای بیش نیستیم

    • بدون نام

      همین حرفهای شما هست که باعث گرانی میشود خدا ازتان نگذارد چقدر بی شرف هستی

    • بدون نام

      این وقوع قبل از جنایت است واقعا ... همین حرفها باعث میشود مغازدار اجناس خودشو گران کند

    • بدون نام

      اینها دستشان با دلال یکی است واگذارتان به خدا که چطور باعث رنج مردم میشوید قانون هم نیست با انگلهایی مثل شما بر خورد کند

    • بدون نام

      بریم بمیریم همش ماله خودتون راحت میشین؟

    • بدون نام

      احتمالا نیت کسانی که باعث گرانی شده اندکودتا است

    • بدون نام

      تا 1400 با شیخ حسن

    • حمید

      به نظرم راهکار بدیم بهم تا انتقاد کنیم
      1-تمامی سایت ها یا کانال هایی که اعلام نرخ می کنند تو هر چیزی باید بلاک شوند
      2- نیروی انتظامی به جای تلف کردن وقت نیروهاش برای گشت ارشد و امر به معروف و نهی از منکر الکی کار کنند
      3- آقای رئیس جمهور مدیران رشوه بگیر و فاسد عزل کنید به جای حرف زدن های الکی بدون استثناء تو این دوره واقعا جای خطا هم نیست
      4- رهبرتمام فاسدین را عزل کنند و جوانان سر کار بیاینند اگر می خواهند مملکت جان دوباره بگیرد.

    • بدون نام

      هردم از این باغ بری میرسد،،تازه تر از تازه تری میرسد،،داداش

    • بدون نام

      آیاکسی هست در این مملکت به داد مردم برسد گرانی وتورم کمر مردم را شکسته ومسئولین فقط با دروغ وفریبکاری سر مردم را گرم می کنند

    • بدون نام

      راهی ندارند باید دلار را ارزان کنند

    • من

      من میگم این عید البته فقط این عید مردم رودرواسی رو کناربزارن وهمه بشینن تو خونه خودشون وخونه کسی نرن این مسئولین که به فکرملت نیستن لااقل خودمون یه کاری بکنین واقعا مردم زیر فشارن مونده جلو مهمون چی بزارن ای خدا به زمین گرمتون بزنه

    • بدون نام

      مردم ایران هم تعدادی آدمهای بد و ناباب مثل همه جای دیگر دارند اما اکثر آنان افرادی انساندوست و بامعرفت هستند. آنان شایسته این نوع ظلم و ستم نیستند. سررشته اوضاع ایران هم مانند افغانستان در نهایت تاسف به دست مشتی بی وجدان و بی اعتنا به اصول اخلاقی و انسانی افتاده.

    • بدون نام

      سلام محض رضای خدا کاری کنید برای کارمندان شاغل کم درامد الان خط فقر بالای چهار میلیون شده چرا دولت هر سال گند میزنه به حقوق ها.. اگه مسلمان هستید پیگیری کنید

    • بدون نام

      جهنم جهنم جهنم جهنمممممممم

    • بدون نام

      بذار صدبرابر بشه همه چیز مردم خودشون میخواد

    • بدون نام

      توروخدا خبرهای تکراری نزارین.۴۰سال از انقلاب گذشته. هر روز هر روز دارین میگین گرونی گرونی. بابا ماکه عادت داریم به گرونی....

    • بدون نام

      جواب حمایت مردم در راهپیمایی 22 بهمن اینه که با موج جدید تورم روبرو بشن؟

    • اسد

      تا کی باید مردم این گرانی را تحمل کنند ....؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج