جاباما
۸۳۲۶۰۱
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

رپورتاژ آگهی

اگر دوست دارید در آینده بی صدا نمانید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

کم شنوایی در ایران با سرعت زیادی در حال رشد است! 

اگر دوست دارید در آینده بی صدا نمانید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

کم شنوایی و ناشنوایی مشکلات دردناکی هستند. برای این که بتوانید این مسئله را شبیه سازی کنید، یک دقیقه، خودتان را در شرایط زیر قرار دهید:

مقابل تلویزیون بنشینید، صدای تلویزیون را قطع کرده و اخبار را تماشا کنید. شما ناشنوا هستید...

مقابل تلویزیون بنشینید، صدای تلویزیون را روی پایین‌ترین عدد، که به سختی قابل شنیدن باشد تنظیم کنید. شما کم شنوا هستید...

اگر به درک درستی از ناشنوایی و کم شنوایی رسیده اید و توانستید عمق مشکلات را برای دقایقی هر چند کوتاه لمس کنید، باید نکاتی را به شما متذکر شویم تا در صورت مواجه با آن‌ها بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

مشاوره جهت انتخاب سمعک مناسب و ۲۰ روز تست رایگان

اگر پدر و مادری سالخورده دارید: با افزایش سن، عارضه‌ای به نام پیرگوشی یا کاهش شنوایی در سالمندان عارض می‌گردد. پیرگوشی جدای از مشکلات شنیداری که به همراه دارد، مشکلات مهم دیگری را نیز در دل خود جای داده است. پیرگوشی بعد از آرتریت و فشار خون، سومین بیماری رایج دوران سالمندی است. این عارضه که حدود ۳۵ درصد سالمندان به آن دچار می‌شوند علائم زیر را دارد:

  • شنیدن صدا‌ها به صورت مبهم و غیر واضح
  • سخت شدن مکالمه با اطرافیان
  • آزار دهنده بودن بعضی از صدا‌ها
  • بهتر شنیدن صدای آقایان نسبت به صدای خانم‌ها
  • فهم نادرست صدا‌های با فرکانس زیر
  • شنیدن صدای سوت و وزوز در گوش

در مورد پیرگوشی، با دکتر سید حسین علی کسایی فر متخصص گوش، حلق و بینی کلینیک شنوایی و سمعک نسیم قیطریه صحبت کردیم. دکتر کسایی فر در مورد مقاومت سالمندان در استفاده از سمعک نکات خوبی را ذکر کردند که شنیدن آن خالی از لطف نیست: افراد سالخورده در مقابل عارضه پیرگوشی، مقاومت دارند و گاهی اوقات نمی‌خواهند بپذیرند که دچار این مشکل هستند. افسردگی، بدخلقی، کاهش عزت نفس، انزوا، خشم و در نهایت بیماری آلزایمر از نتایج عدم پذیرش این عارضه در سالمندان است. همین مساله باعث می‌شود تا فرزندان سالمندان، آن‌ها را نزد متخصص روانپزشک ببرند و مسیر دارو درمانی بی ثمری را برای رفع مشکل آن‌ها در پیش بگیرند. اگر پدر و مادر سالخورده دارید که دچار پیرگوشی هستند، آن‌ها را بیمار خطاب نکنید و مدام به آن‌ها نگویید که باید از سمعک استفاده کنند. سالمندان به طور معمول سمعک را نمی‌پذیرند. وظیفه شما این است که در چشم آن‌ها سمعک را وسیله‌ای مانند عینک نشان بدهید و سعی کنید از آن‌ها بخواهید، یک بار استفاده از آن را تجربه کنند و در صورتی که شرایط لذت بخشی را تجربه نکردند، از آن استفاده نکنند.

بهترین مسیر برای متقاعد کردن سالمندان، پیشنهاداتی در جهت افزایش عزت نفس آنهاست. با آن‌ها طوری صحبت کنید که احساس کنند در صورت استفاده از سمعک مناسب، می‌توانند زندگی شادتر و مفیدتری داشته باشند.اگر جوان یا میانسال هستید: ممکن است اختلالات شنوایی به دلایل مختلف، در سنین جوانی و میانسالی در افراد ظهور پیدا کند. در اولین قدم باید بدانید که اگر حادثه‌ای برای شما رخ داد که منجر به آسیب به دستگاه شنوایی شما شد، در اولین فرصت به یک مرکز شنوایی معتبر و مجهز مراجعه کنید.

ظهور تکنولوژی در ایجاد این عارضه نیز بی تاثیر نیست. گوش دادن به موزیک با صدای زیاد توسط هدفون‌ها به افزایش طیف کم شنوایی در جوانان دامن می‌زند. پنهان بودن و روند تدریجی این اختلال دلیل اصلی نادیده گرفته شدن آن توسط جوانان و میانسالان است. نادیده گرفتن مشکلات شنوایی در این گروه می‌تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

  • تندخویی
  • ضعف تحصیلی
  • هیجان و تحریک پذیری
  • کاهش کارایی و شرکت در بحث‌های گروهی
  • اختلالات روانی
  • کاهش کیفیت خواب
  • اختلال در فعالیت‌های شغلی و کاهش درآمد

ادیولوژست تیلا موسوی، نقش آموزش به افراد در پیشگیری از عارض شدن این اختلال را مهم‌ترین اتفاق می‌داند و پس از آموزش، انجام تست‌های شنوایی و ارزیابی‌های دوره‌ای می تواند مسیر درستی برای پیشگیری و یا به تعویق انداختن کم شنوایی در این قشر باشد.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید آن را مد نظر داشته باشید، انتخاب سمعک مناسب و تنظیم صحیح سمعک است. سمعک باید به گونه‌ای تجویز شود که فرد در همان جلسه اول، تا ۸۰ درصد از بهبود کیفیت شنوایی رضایت داشته باشد. سمعکی که به درستی انتخاب، تجویز و تنظیم شده باشد نباید باعث بروز مشکلات زیر برای فرد کم شنوا شود:

  • پیچیده شدن صدای خود فرد و راه رفتن او در سر
  • سوت کشیدن سمعک
  • تقویت بیش از حد صدا‌های محیط اطراف

در صورتی که این مشکلات برای شما بعد از تجویز سمعک وجود داشته باشد، شما هیچ وقت به آن عادت نکرده و از شنیدن صدا‌ها با سمعک، لذت نخواهید برد. این در حالیست که اگر سمعک به درستی انتخاب و تنظیم شده باشد، شما به حدی از شنیدن صدا‌ها لذت خواهید برد که حاضر نخواهید شد که حتی برای یک لحظه سمعکتان را از خود جدا کنید!

نکته مهم دیگر این که سمعک نامناسب و تنظیم نادرست سمعک، می‌تواند تاثیرات مخربی روی سیستم شنوایی شما بگذارد.

(در نظر داشته باشید که سمعک مناسب، به معنای سمعک گران نیست)

مشاوره جهت انتخاب سمعک مناسب و ۲۰ روز تست رایگان

اگر دوست دارید در آینده بی صدا نمانید، این مطلب را تا انتها بخوانید.
لطفا برای تعیین وقت قبلی، با شماره تلفن های زیر در ساعت های ذکر شده تماس بگیرید
روزهای شنبه، دوشنبه، چهارشنبه ساعت ۱۱ صبح الی ۹ شب
روزهای یکشنبه، سه شنبه، پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۰ صبح الی ۹ شب

اگر فرزند خردسال دارید:

در مورد خردسالان نیز کم شنوایی از جمله اختلالات شایع است. دکتر نعمت اله روح بخش، دکترای ادیولوژی و متخصص در حوزه توانبخشی کودکان کلینیک شنوایی و سمعک نسیم قیطریه، در مورد گروه سنی خردسالان نکات مهمی را برای پدران و مادران بازگو کردند که در زیر چکیده‌ای از صحبت‌های ایشان را ذکر کرده ایم:

اگر فرزند خردسال یا محصل دارید که یک یا چند مورد از علائم زیر را دارد، باید در اولین فرصت او را نزد متخصص شنوایی (ادیولوژیست) ببرید تا به طور کامل معاینه شود:

۱. اختلالات گفتاری

۲. تاخیر در رشد طبیعی کلام

۳. مشکلات عاطفی و اختلالات رفتاری

۴. مشکل در انجام کار‌های خواسته شده

۵. مشکل در انجام فعالیت‌هایی که نیاز به تفکر دارد.

۶. مشکلات تحصیلی و افت تحصیلی

۷. عدم تمایل به بازی با کودکان دیگر

۸. کاهش دامنه استفاده از لغات

۹. مشکل در با یاد سپردن یا به یاد آوردن چیز‌های مختلف

۱۰. مشکل در انجام چند دستور پشت سر هم

۱۱. درخواست تکرار چیز‌هایی که می‌شنود.

۱۲. خستگی بی مورد در انجام بازی یا کاری که از وی حواسته شده انجام دهد

۱۳. مشکلات زیاد در دروسی مثل املاء

این موارد در پاره‌ای از اوقات به دلیل مشکلات شنوایی است که عارض می‌گردد. ممکن است تعدادی از این علامت ها، نشانه‌های مشترک در بین بیماری‌ها و اختلالات مختلف باشند، اما نباید فراموش کنید که یکی از مشکلات رایج، مشکلات ناشی از شنوایی کودک دلبند شماست.

امروزه آزمون‌های مختلفی برای کودکان در دسترس است که از آن جمله می‌توان به ABR و کورتیکال اشاره کرد. استفاده از این دو آزمون تصویر کاملی از عملکرد سیستم شنوایی در اختیار قرار می‌دهند. اما در این بین، آزمون کورتیکال را می‌توان در مواردی به کار گرفت که ABR قادر به فراهم کردن اطلاعات لازم نیست. از نقاط قوت و منحصر به فرد آزمون کورتیکال امکان ارزیابی دقیق در مورد اختلالاتی نظیر نوروپاتی شنوایی است که ارزش این آزمون را دو چندان نموده است. ادیولوژیست با استفاده از این دستگاه بدون نیاز به همکاری کودک و در حالت بیداری مبادرت به ارزیابی کودک می‌نماید که لزوم استفاده از دارو‌های خواب آور و تبعات منفی این دارو‌ها نیز منتفی می‌نماید. فلسفه اصلی طراحی این دستگاه، استفاده از آن برای ارزیابی کودکانی است که از سمعک و یا کاشت حلزون استفاده می‌کنند. دستگاه کورتیکال، امکان تنظیم سمعک در ایده آل‌ترین حالت خود بدون نیاز به همکاری کودک را فراهم می‌کند. بعلاوه، این دستگاه می‌تواند تصویر کاملی از توانایی اطلاعاتی که پروتز کاشت حلزون برای کودک در سطح مغز فراهم می‌کند، در اختیار متخصصین و والدین قرار دهد که بر اساس این اطلاعات می‌توان سطح انتظارات خود از فرایند رشد گفتار و زبان کودک در آینده را به صورت منطقی ترسیم نمود.

نکته حائز اهمیتی که در این مورد باید بدانید این است که استفاده از داروی خواب آور برای انجام آزمون ABR در نوزادان و کودکان زیر ۲ سال ممنوع است و عوارض غیر قابل جبرانی مانند ایست قلبی را به همراه دارد.

لطفا حتما این مساله را جدی بگیرید!

اگر در آستانه‌ی پدر شدن یا مادر شدن هستید:

کم شنوایی در بسیاری مواقع، از لحظه تولد و در دوره‌ی نوزادی عارض می‌گردد که اگر شناسایی شود، فرد کم شنوا می‌تواند به طور مطلوب بشنود. تیلا موسوی، کارشناس شنوایی شناسی کلینیک شنوایی و سمعک نسیم قیطریه این فرآیند را برای ما این گونه شرح دادند: در دوره‌ی نوزادی، از بدو تولد تا ۹ ماهگی، بر روی نوزاد باید در سه مرحله تست OAE انجام بگیرد تا اگر مشکل شنوایی وجود دارد، شناسایی و فرآیند ارزیابی کامل سیستم شنوایی توسط تست ABR و کورتیکال آغاز می‌شود. مرحله‌ی اول این تست‌ها در بیمارستان و در روز‌های اول تولد صورت می‌گیرد و نتیجه به والدین اعلام می‌گردد. مراحل دوم و سوم باید در بازه‌های زمانی مشخص (پایان ۱ ماهگی و پایان ۳ ماهگی) در مراکز شنوایی ادامه پیدا کند.

درست است که تعداد نوزادان کم شنوا در جامعه آماری متولدین، عدد کوچک تری است، اما اگر فرزند شما در اقلیت کم شنوا‌ها قرار داشته باشد و شما نسبت به آن سهل انگاری کنید، مشکلات روحی و آسیب‌های اجتماعی آن، نه تنها گریبان گیر فرزندتان خواهد شد، بلکه شما را نیز به شکل رنج آوری درگیر خواهد کرد. شما که نمی‌خواهید، فرزندتان به خاطر ساده انگاری یک مسئله بسیار مهم توسط شما که به راحتی قابل درمان بوده، سال‌ها مقابل چشمانتان با ضعف و رنج زندگی کند؟

درباره کلینیک فوق تخصصی شنوایی و سمعک نسیم قیطریه

اگر دوست دارید در آینده بی صدا نمانید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

کلینیک شنوایی و سمعک نسیم قیطریه یکی از مجهزترین مراکز شنوایی در شهر تهران است. در ابتدا فعالیت کلینیک صرفا به مشکلات بزرگسالان محدود می‌شد و به تدریج با اضافه شدن دستگاه‌های مربوط به شنوایی کودکان (دستگاه کورتیکال)، به سایر رده‌های سنی نیز تعمیم پیدا کرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مرکز شنوایی و سمعک نسیم قیطریه، انجام پروسه‌ی تشخیص و درمان به صورت گروهی است. در این کلینیک تیلا موسوی کارشناس شنوایی شناسی از دانشگاه توانبخشی شهید بهشتی تهران، دکتر نعمت الله روح بخش، دکترای ادیولوژی از استرالیا و متخصص در انجام تست‌های الکتروفیزیولوژی، از جمله تست کورتیکال و دکتر سید حسین علی کسایی فر، متخصص گوش و حلق و بینی تصمیمات در مورد مراجعین به کلینیک را با همفکری و مشورت همدیگر اتخاذ می‌کنند. این رویکرد منجر به گرفتن بهترین تصمیم و بهترین پیشنهاد برای مراجعه کننده خواهد شد. به طور کلی ویژگی‌هایی که کلینیک شنوایی و سمعک نسیم قیطریه را نسبت به سایر مراکز شنوایی متمایز می‌کند، موارد زیر هستند:

  • اولین مرکز شنوایی مجهز به دستگاه کورتیکال
  • تنظیم بسیار دقیق سمعک در نوزادان و کودکان با استفاده از آزمون شنوایی کورتیکال
  • ارزیابی و تشخیص بسیار دقیق مشکلات شنوایی کودکان با استفاده از دستگاه کورتیکال
  • تصمیم گیری گروهی و بکارگیری متخصصین گوش، حلق، بینی و اساتید دانشگاه و کارشناسان شنوایی در ارزیابی، تشخیص و درمان مشکلات شنوایی
  • تجویز سمعک مناسب (و نه لزوما گران) و تنظیم تخصصی و دقیق سمعک متناسب با نیاز‌های شنیداری افراد
  • امکان تقسیط هزینه خرید سمعک
  • امکان استفاده از بیمه‌های دولتی و تکمیلی برای خرید سمعک و ارایه تمامی مدارک مورد نیاز بطور کاملا رایگان
  • کسب رضایتمندی ۱۰۰ درصدی مراجعین از خدمات کلینیک
  • همکاری با بهترین برند‌های سمعک که در ایران دارای خدمات فروش و پشتیبانی و گارانتی هستند (محدود به یک و یا چند برند خاص نبوده و بر اساس نیاز‌های فرد، سمعک مناسب از برند‌های متعدد پیشنهاد می‌شود).

استفاده از جدیدترین تجهیزات و عدم استفاده از داروی خواب آور در انجام آزمون ABR در نوزادان و کودکان

مشاوره جهت انتخاب سمعک مناسب و ۲۰ روز تست رایگان

اگر دوست دارید در آینده بی صدا نمانید، این مطلب را تا انتها بخوانید.
لطفا برای تعیین وقت قبلی، با شماره تلفن های زیر در ساعت های ذکر شده تماس بگیرید
روزهای شنبه، دوشنبه، چهارشنبه ساعت 11 صبح الی 9 شب
روزهای یکشنبه، سه شنبه، پنجشنبه و جمعه ساعت 10 صبح الی 9 شب

ما معتقدیم هیچکس بی صدا نمی‌مونه

کلینیک فوق تخصصی شنوایی و سمعک نسیم قیطریه

اگر دوست دارید در آینده بی صدا نمانید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

www.nasimclinic.com

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج