۸۳۳۶۳۲
۲ نظر
۵۰۰۰
۲ نظر
۵۰۰۰
پ

دوئل تعیین‌کننده؛ ترامپ کاخ‌سفید را ترک می‌کند؟

دونالد ترامپ با اعلام وضعیت فوق العاده ملی و با هدف تامین هزینه ساخت دیوار مرزی قمار پر ریسکی را شروع خواهد کرد. گرچه رییس جمهوری امریکا بر اساس قانون ، اختیار وضعیت فوق العاده ملی را بنابر دلایل متعدد دارد ، با این حال ، مخالفان از جمله سران حزب دموکرات و فعالان جامعه مدنی می توانند موضوع را به دادگاه بکشانند.

نامه نیوز: دونالد ترامپ با اعلام وضعیت فوق العاده ملی و با هدف تامین هزینه ساخت دیوار مرزی قمار پر ریسکی را شروع خواهد کرد. گرچه رییس جمهوری امریکا بر اساس قانون ، اختیار وضعیت فوق العاده ملی را بنابر دلایل متعدد دارد ، با این حال ، مخالفان از جمله سران حزب دموکرات و فعالان جامعه مدنی می توانند موضوع را به دادگاه بکشانند.

به عبارت دیگر ، اگر شکایتی از دولت ترامپ در محاکم قضایی مطرح شود و دادگاه ها به توقف تخصیص بودجه به ساخت دیوار رای دهند ، عملیات تامین اعتبارات مالی دیوار یا حتی ساخت دیوار متوقف خواهد شد . البته وکلای دولت اجازه خواهند داشت علیه احکام دادگاه های فدرال اعتراض نمایند و موضوع را به دادگاه های استیناف بکشانند . با این حال ، نتیجه نهایی این دعوای قضایی در دیوان عالی فدرال مشخص خواهد شد .

دوئل تعیین‌کننده؛ ترامپ کاخ‌سفید را ترک می‌کند؟

ترامپ امیدوار است با تکیه بر برتری 5 به 4 قضات محافظه کار در برابر قضات لیبرال ، در این جدال سیاسی - حقوقی پیروز شود ؛ بویژه این که دیوان عالی فدرال در موضوع چالش برانگیز فرامین ممنوعیت سفر به امریکا در نهایت صلاحیت رییس جمهور در نحوه تامین امنیت کشور را پذیرفت و فرامین ممنوعیت سفر را تائید کرد .

در پرونده احتمالی علیه اعلام وضعیت فوق العاده ملی نیز چه بسا در نهایت قضات دیوان عالی فدرال بپذیرند که رییس جمهور به عنوان عالی ترین مقام تشخیص شیوه های مواجه با ناامنی ها ، از صلاحیت اعلام وضعیت فوق العاده ملی و تامین هزینه های ساخت دیوار مرزی از منابعی جدا از قانون مصوب کنگره استفاده نماید .

با این حال ، اگر قضات دیوان عالی نپذیرند که ورود مهاجران غیر قانونی از مرزهای جنوبی ، کشور را در وضعیت فوق العاده ملی قرار نمی دهد ، چه بسا در نهایت علیه تصمیم دولت رای دهند ؛ حتی اگر محافظه کاران در این نهاد دست بالا را داشته باشند.

وضعیت فوق العاده چیست؟

وضعیت فوق العاده حقی است که کنگره به دستگاه اجرایی یعنی دولت می دهد تا با بحران های فوری با سرعت و قاطعیت برخورد کند.

در چنین وضعیتی ، رئیس جمهوری آمریکا این حق را می یابد که از هر قید و شرط یا حدودی در تعامل با بحران در امان باشد . اما وضعیت فوق العاده ملی نیازمند آن است که رئیس جمهوری ، وجود بحران را به کنگره ابلاغ کند و به صورت دوره ای ، آخرین وضعیت بحران را به اعضای کنگره اطلاع رسانی کند.

فرمان وضعیت فوق العاده ترامپ به او اجازه خواهد داد بخشی از بودجه تایید شده از سوی کنگره را به اهداف دیگری اختصاص دهد مشروط بر اینکه دادگاه های آمریکایی در این باره ورود نکنند یا کنگره مانع آن نشود .

تاریخچه ای از فرمان های وضعیت فوق العاده در آمریکا

در سال 1976 رئیس جمهوری وقت ، جرالد فورد ، قانون وضعیت های فوق العاده ملی را به امضا رساند که هدف آن جلوگیری از اعلام های وضعیت فوق العاده نامحدود و طولانی بود . از آن زمان تاکنون روسای جمهوری آمریکا 53 بار از فرمان وضعیت فوق العاده استفاده کردند که بارزترین این فرمان ها ، مرتبط با بحران تصرف سفارت آمریکا در ایران در سال 1979 از سوی جیمی کارتر، حملات 11 سپتامبر 2001 و صدور فرمان جورج بوش و اعلام باراک اوباما در سال 2009 برای مقابله با انتشار آنفلوآنزای خوکی بوده است.

خشم نانسی پلوسی

اعلام غیر قانونی وضعیت فوق العاده ملی از سوی ترامپ برای بحرانی که وجود ندارد ، نقض بزرک قانون اساسی ما است ، ایمنی آمریکایی ها را کم و از منابع نیازهای فوری دفاعی برای امنیت نظامیان و ملت ما سرقت می کند . این آشکارا قاپیدن قدرت از سوی یک رئیس جمهوری ناامید است که از محدوده قانون بیرون رفته است و تلاش می کند تا آنچه را که در روند قانونی مطابق قانون اساسی نتوانسته انجام دهد ، به دست آورد.

اعلام وضعیت فوق العاده بدون بررسی ، به طور اساسی توازن قدرت را تغییر می دهد و با دیدگاه بنیانگذاران کشور ما ناسازگار است . ترامپ بالاتر از قانون نیست کنگره نمی تواند اجازه دهد رئیس جمهوری ، قانون اساسی را پاره پاره کند.

من و چاک شومر از همکاران جمهوریخواه خود می خواهیم تا در دفاع از قانون اساسی به ما ملحق شوند.

با این وضعیت به نظر میرسد دوباره شاهد نزاعی بین مجلس و ترامپ خواهیم بود که از زمان تعطیلی دولت شروع شده بود و طرفین موقتا شمشیرها را غلاف کرده بودند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ترامپ بهتر قبل از اينكه ديوار بكشي با من صحبت كني،،،ديوار ميتونه همه دشمنان تو را عليه تو بهانه بدهد و تو را نابود كند،،،،من و تو يك مسير و هدف دنبال مي كنيم و من راهكار و فرمول و مكانيزم و جزيئات بسيار مؤثر را در كار ميتوانم به پيش ببرم،،،مطمئنا كشيدن ديوار بدون برنامه و هدف پياده شده موجب كشتار و قتل عام بعد از ان و انقلاب خواهد شد،،،

      پاسخ ها

      • آریو

        خخخخخخخخخ
        و
        به معنای واقعی زرششششششک

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج