۸۳۳۷۷۱
۳۶ نظر
۵۰۰۳
۳۶ نظر
۵۰۰۳
پ

چرا مردم برای خرید خودرو هیجان دارند؟

بسیاری از کارشناسان مدت‌هاست که نسبت به رفتار هیجانی مشتریان در مواجهه با نوسات بازار خودرو هشدار می‌دهند.

دنیای اقتصاد نوشت: بسیاری از کارشناسان مدت‌هاست که نسبت به رفتار هیجانی مشتریان در مواجهه با نوسات بازار خودرو هشدار می‌دهند.

هرچند رفتارهای هیجانی سمت تقاضا، واکنشی است نسبت به عملکرد عرضه‌کنندگان خودرو، با این حال به‌نظر می‌رسد این رفتارها سمت و سوی مشخصی ندارد. به‌طوری‌که در برخی مقاطع مشتریان به بازار خودرو پشت کرده و تقاضا افت می‌کند و در زمان‌هایی نیز تقاضا به بالاترین میزان خود می‌رسد و عرضه خودروسازان پاسخگوی تقاضای بازار نیست.

این افت و خیز تقاضا، تاثیر زیادی بر قیمت محصولات تولیدی داشته و در برخی موارد نیز آشفتگی بازار را به همراه دارد. به این ترتیب نقش طرف عرضه در ایجاد نوسان قیمتی در بازار خودرو امری واضح و مشخص است. اما در اتفاقات هفته گذشته بازار که قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفت برخی تحلیلگران بر نقش موثر متقاضیان خودرو تاکید دارند و اینکه رفتارهای هیجانی آنان را یکی از عوامل آشفتگی بازار می‌خوانند؛ به‌طوری‌که برخی متقاضیان با انتظار تورمی سال آینده به بازار هجوم آورده و هر خودرویی را با هر قیمتی خریداری کردند که همین موضوع منجر به افزایش قیمت‌ها در سطح غیرمعقولی شد.

به این ترتیب بخشی از تقاضا به‌دلیل بی‌اعتمادی به شرکت‌های خودروساز در زمینه تولید همراه با کیفیت و همچنین تورم انتظاری این روزها در بازار شکل گرفته است. در این بین اما برخی مشتریان نیز افزایش قیمت‌ها را تنها حبابی خواندند که با افزایش تولید این حباب از بین خواهد رفت. برخی کارشناسان نیز در این مورد با مشتریان هم‌نظر بودند؛ به‌طوری‌که تاکید بر نخریدن خودرو در شرایط کنونی داشتند. آنها با این ادله که دلالان و واسطه‌گران بار دیگر سرمایه خود را به سمت بازار خودرو حرکت دادند و همین عامل منجر به افزایش کاذب قیمت‌ها شده، خریداران را از خرید بر حذر داشتند.

البته می‌توان دیدگاه دیگری هم برای بخش تقاضا تعریف کرد. براساس این دیدگاه، مشتریان به‌منظور خرید خودروی مورد تقاضای خود در بازار حضور پیدا نمی‌کنند و تنها تقاضای خرید را تا زمان عرضه خودرو توسط خودروسازان به تاخیر می‌اندازند. آنها مترصد فرصت باقی می‌مانند و به محض اینکه شرکت‌های خودروساز در قالب پیش‌فروش یا فروش قطعی اقدام به عرضه محصولات خود کنند در صف فروش حضور پیدا کرده و اقدام به خرید خودروی مورد نظر می‌کنند.حال با توجه به تنوع دیدگاه مشتریان در شرایط فعلی بازار این سوال مطرح می‌شود که کدام دیدگاه، دست بالا را در میان متقاضیان و مصرف‌کنندگان دارد؟ و سوال دیگر اینکه تاثیر این رفتار غالب بر نمودار قیمتی بازار چگونه است، آن را صعودی می‌کند یا در سراشیبی قرار می‌دهد؟

کارشناسان در پاسخ به این سوال معتقدند سه مولفه موثر روی قیمت خودرو در شرایط فعلی فعال شده است. نرخ ارز، تورم انتظاری و حضور پررنگ دلالان در بازار خودرو. آنها می‌گویند: در شرایط حاضر نرخ ارز روند صعودی به خود گرفته است. از طرف دیگر به‌دلیل بی‌اعتمادی به سیاست‌گذاران و سیاست‌های اتخاذ شده این ذهنیت در جامعه تشدید شده است که سال آینده به دلیل افزایش نرخ تورم، قیمت‌ها روند صعودی به خود می‌گیرد، بنابراین یک تورم انتظاری در ارتباط با سال آینده در اذهان شکل گرفته است.

بنابراین کارشناسان معتقدند تورم انتظاری شکل‌گرفته بیشترین سهم را در تفکر متقاضیان دارد. در راستای شکل‌گیری همین تفکر شاهد هستیم که سرمایه‌های سرگردان نیز براساس همین تحلیل به بازار ورود می‌کنند. وجود سرمایه‌های سرگردان و تورم انتظاری شکل‌گرفته دست در دست هم سبب افزایشی شدن نمودار قیمت در بازار خواهند شد. کارشناسان تنها مساله‌ای را که می‌تواند صعود قیمت‌ها در بازار را متوقف کند، افزایش عرضه عنوان می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چون فرهنگ ندارن ادم بی فرهنگ هیجان زده است ؟؟؟؟

    • بدون نام

      جواب
      ....پول اضافه داداش پولی که از سر راه آورده شده دلیل دیگر ریزش کار وبیکاری مردم خوب شکم خانواده ولباس واجاره با ما تعارف نداره اینه برادر حالا دکتر هم هست بقیه را هم شما از ما بهتر میدانید

    • بدون نام

      از کجا معلوم مردم خریدن شاید سایت رو دست کاری کردن

    • بدون نام

      چون تجربه چهل ساله دارند،روزبروز بی ارزش شدن پول ایران.

    • بدون نام

      چون ملت به طلم عادت کرده

    • بدون نام

      چون تاحالانشده که چیزی که گران بشود!ارزان بشود!تجربه ۴۰سال کشوره،به این می توان عوامل طمع دلال هاوطمع خود مردم برای سودکردن هم اضافه کرد!

      پاسخ ها

      • داداشي

        حتماً دارند که میخرند

    • بدون نام

      چرا میگید مردم بگید دلالان و آشنایان خودشون. وگرنه اینا وقتی سایت باز میکنند به زور باز میشه چطور تو 45دقیقه ثبت نام شده یه چیزی بگید که مردم باور کنند. اونم تو ایران با اوضاع اینترنتی که داره

    • رشنو

      برای فروش وبدست آوردن چندملیون تومان است .وبیشتر خودنمایندگیهاهستن اینهم کلاهیه که دارن سرمردم میزارن.که بگن اگه گرونه چطورمیخرید؟آخه حق دارند فکرکنندماها خریم وگرنه نمیخریم

    • صنوبر

      دلیل هجوم مردم برای خرید خودرو پيش فروش خیلی واضح و روشنه و اونم غیر قابل پیش بینی نبودن رفتار مردمه چون این مردم همون کسانی هستند که دو سال پیش آنقدر خودرو داخلی‌ نخریدن و با پیوستن به کمپین مجازی نخریدن خودروهای داخلی داد مسعولین رو در آوردن. ولی رفتار مردم مثل موم تو دستهای مسعولینه چه خودرو سازها و چه...

    • بدون نام

      ای کاش ایران مثل کشورهای همسایه خودروساز نداشت تا هر سازی که خودش می خواست بزنه

    • محمود

      یه پراید 47 میلیون تومن و 206، 72 میلیون تومن، چقدر مردم ساده لوح و بی ارادن. قیمت تعمیر و نگهداری و لوازم یدکی ماشين و لاستیک ده برابر همه بالا رفته هنوز دارن ماشين میخرن. فقط اون خوابی که قیمت بنزین رو بعد از عید میخوان گرون کنن مونده که یه تلنگری باشه براشون.

    • بدون نام

      نادانند

    • محمدمحمدی

      بخدا مردم نخریدن.مردم بدبخت انقد پول ندارن ک بخرن.دلال بازم خریداری کرد ماشینارو

    • هموطن

      مردم هیچ هیجانی ندارن.هیجان دلالان و واسطه گران دارند که درپیش فروش ۳۰دقیقه تمامی خودروهارا قبضه میکنند...

    • بدون نام

      چون احمقند.

    • ممد

      کمرمون شکست تمومش کنید

    • بدون نام

      مردم نیستند یک مشت دلال هستند .
      در فروشی فوری آیا اینکه به هر نفر فقط یک عدد بشرط اینکه در ده سال گذشته خرید نکرده باشد قید شده است .

    • بدون نام

      خرییت نه تنها علف خوردن ست

    • Ali bab va chel dozd

      من حوالی امام حسین تو کاره خرید و فروش ماشینم . مردم دیگه گول نمیخورند اینا همش بازی دو شرکت خودروساز و دلالهایشان که همان نمایندگی فروششان است بوده . هیچ خودرویی در طرح تحویل فوری مردم خرید نکردند یعنی خودرویی نبوده که خرید کنند اینا 6 ماهه نمیتوانند خودروهای پیش فروش قبلیشان را تحویل دهند . اینا هدفشان این بود که قیمت جدید و بالا را به جامعه بقبولانند که خریدار دارد ولی مردم چون میدانند خودرویی وجود ندارد و نیز قیمت بالایی دارد اصلا شرکت نکردند و کسی هم که شرکت کرد اصلا نتوانست سایت را باز کند و نام نویسی کند و اینا همش بازی این دو خودرو ساز بوده و میخواهند گرانی را گردن دلالان ازاد بیندازند ولی بازار کساد و بی جون است و کسی پول خرید حتی موتور هم ندارد چه برسد به ماشین 40 50 میلیونی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب سوال اینه یازارخودرو در نهایت به چی منجر میشه>شما که کارشناس این بخش هستید توضیح دهید.من 1 ساله دتبال خرید ماشینم.همش دست نگه داشتم قیمت تعدیل شه و از بازار خرید کنم

      • m.s

        یک سال صبر کردی به نظر من هر یک روزی که داری صبر میکنی به ضررت سال اینده بازم افزایش قیمت چون مطمئنن تولید خودرو خیلی پایین و وقتی عرضه نباشه و تقاضا زیاد مطمئن باش سال اینده از این هم گرونتر میشه.بنزین گرون بشه بازم قیمت خودرو افزایش پیدا میکنه چون اینجا ایران اقتصادش مثل هیچ کجای دنیا نیست و از هیچ قانونی تبعیت نمیکنه قیمت واقعی پراید تا ۶۶ میلیون جا داره و مطمئن باش به اون قیمت میرسونن.

    • بدون نام

      چون مغز ندارند

    • بدون نام

      امیدوارم یه زلزله ده ریشتری بیاد تهران

    • بدون نام

      دست بردارید.....

    • بدون نام

      از بس ک بی عرضه هستن

    • بدون نام

      خدا شاهده که همش تبلیغات که نشون بدن ای ملت اگه نخرید کلاه رفته سرتون فردا میگن صد میلیون تو پنج دقیقه فروخته شد چون اگه بیان بگن مثلا تو ده روز استقبال نشده مونده رو دستمون که دیگه سنگ رو سنگ بند نمیشه

    • بدون نام

      چون بیچاره ها درکشوری زندگی میکنند که لگن دقیقه به دقیقه افزایش میدن قیمتشو. مردمم مجبورند بخرند

    • ایرانی

      چون عقل نداریم

      پاسخ ها

      • علی

        چون مسعولین ما دروغ میگن هر چیرو میگن میاد پایین میره بالا

    • علی بابا جان

      چونکه پول زیادی در دست مردم هست شکرخدا زنده باد آقای روحانی با این همه تورم بازم هم مردم وضع مالی خوبی دارند

    • بدون نام

      این خریداران مردم و خریدار نیازمند خودرو و واقعی نیستند بلکه سودجو هستند تا رد گم کنند و نشان دهند هرچه کالا گرانتر میشود مردم می خرند تا بدینوسیله گرانفروشی را در جامعه تثبیت نموده و به سودهای کلان باد آورده دست یابند.
      الان اکثریت مردم در تهیه مایحتاج روزانه مانده اند تا چه رید به اینکه کالاهای غیر ضروری را با قیمتهای نجومی بخرند!!!!!!!

    • بدون نام

      مطمئن باشید کسانیکه با قیمتهای نجومی جنس می خرن از مردم نیستند. بلکه طمعکارانی هستند که دنبال سود باد آورده اند!!

    • بدون نام

      سودجویانی که با این قیمتها خودرو می خرند نتیجه عکس می گیرند و باید منتظر سکته ناشی از ضررهاشون هم باشن!!!!!!

    • بدون نام

      این نشان از خریت مردم است

    • بی نام

      خیلی ها دلالند میخرند که بفروشند و سود کنند،بعضی ها هم بی عقل هستند میخرند که با این پرایدها کشته بشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج