۸۳۳۸۴۵
۲۴ نظر
۵۹۱۶
۲۴ نظر
۵۹۱۶
پ

چرا زوج‌ها بعد از بچه‌دار شدن دچار اختلاف می‌شوند؟

علی رغم لذتی که پدر و مادر‌ها فورا بعد از به دنیا آمدن فرزندشان حس می‌کنند، تعداد زیادی از آن‌ها طی ماه‌های اول تولد کودک، دچار اختلاف‌هایی می‌شوند. این دوره جدید در زندگی می‌تواند فشار زیاد به رابطه‌ی زن و شوهر وارد کند. در این مطلب برای‌تان می‌گوییم چرا خیلی از زوج‌ها بعد از به دنیا آمدن فرزند خود دچار اختلاف و بگومگو می‌شوند.

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: وقتی تصمیم می‌گیرید بچه دار شوید و برنامه ریزی می‌کنید، چیزی نیست که به آن فکر نکنید؛ از مصرف مکمل‌های لازم گرفته تا انتخاب پزشک و انجام تست دیابت و ...، و البته تمام مراقبت‌های لازم مربوط به سلامت جنین طی نهُ ماه بارداری، همه چیز را با دقت کنترل می‌کنید. همچنین محیط خانه را برای ورود عضو جدید خانواده آماده می‌کنید و تمام وسایل لازم برای اتاق کودک را خریداری می‌کنید و با دقت و سلیقه می‌چینید. با نزدیک شدن به روزهای آخر بارداری‌تان دست‌تان را روی شکم‌تان می‌گذارید و از آرامش قبل از طوفان لذت می‌برید، شما دارید مادر می‌شوید.

چرا زوج‌ها بعد از بچه‌دار شدن دچار اختلاف می‌شوند؟

اما با رسیدن طوفان چه خواهد شد؟ علی رغم لذتی که پدر و مادرها فورا بعد از به دنیا آمدن فرزندشان حس می‌کنند، تعداد زیادی از آنها طی ماههای اول تولد کودک، دچار اختلاف‌هایی می‌شوند. این دوره جدید در زندگی می‌تواند فشار زیاد به رابطه‌ی زن و شوهر وارد کند. در این مطلب برای‌تان می‌گوییم چرا خیلی از زوج‌ها بعد از به دنیا آمدن فرزند خود دچار اختلاف‌ و بگومگو می‌شوند.

سازگاری پیدا کردن کار سختی است

هر چند شما و همسرتان یک برنامه‌ی مفصل و دقیق برای به دنیا آمدن کودک‌تان چیده‌اید و چاره‌ای برای هر مشکلی که بشود تصور کرد اندیشیده‌اید، اما شاید هنوز واقعا ندانید کوچولوی دوست داشتنی شما تا چه اندازه قرار است زندگی شما را به عنوان یک سوم شخص دگرگون کند. زوج‌هایی که تازه پدر و مادر شده‌اند شاید درک نکنند که حالا باید کمتر بخوابند و کمتر تفریح کنند تا بتوانند از نوزادشان مراقبت کنند. همه‌ی اینها سازگاریهایی است که پدر و مادر باید با شرایط جدید پیدا کنند و به نظر می‌رسد برای بعضی از زوج‌ها چنین تغییر و سازگاری واقعا سخت است.

قبل از به دنیا آمدن کودک باید توقعاتی که از هم دارید را مشخص کنید، تا یادتان بماند که با هم هستید. هر دوی شما باید پدر و مادر شدن را تمرین کنید تا درک کنید که باید خود را با شرایط وفق دهید و هیچ چیزی بی عیب و ایراد پیش نخواهد رفت.

استرس خیلی خیلی زیاد

طبق آماری از کشور سوئد، 30 درصد از پدر و مادرهایی که بچه‌های کوچک دارند از هم جدا شده‌اند. محققان دانشگاه گوتنبرگ، فاکتورهای دخیل در بهم خوردن روابط زناشویی را مورد بررسی قرار دادند. یکی از این عواملی که کشف کردند «شرایط استرس برانگیز» بوده است. تقریبا از هر تازه پدر و مادری بپرسید چه احساسی بعد از بچه دار شدن دارند خواهند گفت بسیار شگفت انگیز و دوست داشتنی اما در عین حال بینهایت استرس برانگیز!

محققان آلمانی نیز دریافتند طی اولین سال زندگی کودک، میزان رضایت از زندگی پدر و مادرها با افت زیادی روبرو می‌شود؛ حتی بیشتر از از دست دادن کار، طلاق و یا تجربه‌ی مرگ یکی از عزیزان. بله، مراقبت و بزرگ کردن کودک استرس برانگیز است اما راههایی وجود دارد که شما و همسرتان می‌توانید با کمک آنها بر استرس پدر و مادر شدن‌تان غلبه کنید. بیشتر برای هم وقت بگذارید و برای اوقات دونفره‌تان ارزش قائل باشید.

چرا زوج‌ها بعد از بچه‌دار شدن دچار اختلاف می‌شوند؟

کمک کافی دریافت نکردن

بدون تردید کودک نوزاد شما به مراقبت و رسیدگی نیاز دارد اما بزرگسال بودن شما دلیل نمی‌شود به کمک نیاز نداشته باشید. بچه‌داری گاهی شما را آشفته می‌کند، کسر خواب خواهید داشت و شاید احساس کنید همه‌ی کارهای‌تان عقب افتاده‌اند. همه‌ی پدر و مادرهای جوانی که تازه بچه‌دار شده‌اند به کمک و حمایت نیاز دارند و گاهی نمی‌دانند این کمک را از کجا باید دریافت کنند.
منتظر نمانید تا اوضاع کاملا بهم ریخته شود و کاملا پریشان و درمانده شوید و سپس کمک بخواهید. از سایر اعضای خانواده بخواهید از شما حمایت کنند و تنهای‌تان نگذارند. حتی می‌توانید یک برنامه ریزی مناسب شرایط خود و آنها انجام دهید.

چرا زوج‌ها بعد از بچه‌دار شدن دچار اختلاف می‌شوند؟

عدم ارتباط کافی

ارزش ارتباط موثر را در هیچ مرحله‌ای از زندگی نمی‌توان نادیده گرفت. وقتی کودک‌تان هنوز خیلی کوچک است طبیعی است که فرصت بسیار کمی برای هم داشته باشید، اما نیاز به ارتباط برقرار کردن با همسرتان و با هم حرف زدن باید همیشه در گوشه‌ی ذهن‌تان باشد تا هر وقت حتی کوچک‌ترین فرصتی برای این کار پیدا شد از آن غافل نمانید. در گفتگوهای‌تان نیازهای‌تان را مطرح کنید، ابراز محبت کنید، سرزنش نکنید، تشکر کنید و ... . یک ارتباط باز و شفاف و صمیمی همیشه مهم است، اما زمانی که در حال سازگاری پیدا کردن با شرایط جدید هستید، مهم‌تر هم می‌شود.

کاهش رابطه جنسی

درست همان گونه که ارتباط برقرار کردن با همسر بعد از به دنیا آمدن کودک مهم است، حفظ جنبه‌ی بسیار مهم دیگری از رابطه‌تان، یعنی رابطه جنسی نیز اهمیت دارد. طبیعی است که به طور ناخودآگاه تعداد دفعات رابطه جنسی‌تان بسیار کم شود. زیرا بیشتر انرژی و وقت خود را صرف نوزادتان می‌کنید، اما این دلیل نمی‌شود نیازهای خود و همسرتان را نادیده بگیرید.

با خودتان روراست باشید، شاید بعد از به دنیا آمدن فرزندتان اصلا حس و حال رابطه جنسی را ندارید. کلید حل این مسئله در ردوبدل‌های احساسی‌تان در طول روز است؛ زیاد هم را در آغوش بگیرید، ببوسید و تماس فیزیکی داشته باشید.

وسواس‌های مادرانه

شما هم درمورد تماس‌های همسرتان با کودک تازه وارد غُر می‌زنید؟ چرا اینطور بغلش می‌کنی، چرا محکم می‌بوسی‌اش، چرا گریه‌اش را درآوردی، چرا و چرا و ... . به گفته‌ی روانشناسان این رفتارها از وسواس‌های مادرانه نشات می‌گیرند و گاهی واقعا موجب رنجش وهمسر و بگومگو و تنش خواهند شد. وقتی همسرتان به قصد کمک به شما، پوشک کودک را تعویض می‌کند مدام به او دستور ندهید و باید و نباید نکنید و وقتی لباس کودک را بر تنش می‌کند استرس نگیرید، اگر شما مادر فرزندتان هستید او نیز پدرش است.

چرا زوج‌ها بعد از بچه‌دار شدن دچار اختلاف می‌شوند؟

حجم زیاد مسئولیت‌ها

وقتی پدر یا مادر تقریبا تمام مسئولیت‌ها را به عهده می‌گیرد احساس تنهایی می‌کند، البته بیشتر این فشارها بر دوش مادر است. با همسرتان در این مورد حرف بزنید و از او بخواهید تا جایی که ممکن است به شما کمک کند و بخشی از مسئولیت‌ها را به عهده بگیرد. البته توصیه می‌کنیم پیش از بچه دار شدن این مسائل را میان‌تان حل و فصل کنید. مسئولیت هر دوی شما از همان لحظه‌ی تولد کودک‌تان شروع می‌شود.

چرا زوج‌ها بعد از بچه‌دار شدن دچار اختلاف می‌شوند؟

سبک زندگی آشفته

با بچه‌دار شدن تجربه خواهید کرد که پدر و مادر شدن همزمان هیجان انگیز و خسته کننده و شگفت انگیز و چالش برانگیز است. اما اگر نظم زندگی‌تان بعد از بچه دار شدن بهم بریزد دچار دردسر خواهید شد. آمار نشان می‌دهند زن و شوهرهایی که زندگی خود را بهم ریخته و آشفته می‌دانند میزان رضایت‌شان از زندگی بعد از بچه دار شدن به شدت افت می‌کند.

وقتی پای تعریف آشفتگی و پریشانی به میان می‌آید، چیزی که معمولا زوج‌ها بیان می‌کنند این است که با تغییرات بزرگی در زندگی خود روبرو می‌شوند که احساس می‌کنند هیچ کنترلی روی آنها ندارند. اگر پیش از اینکه پای بچه‌ای به زندگی‌تان باز شود احساس کنید حتی امور کوچک نیز از کنترل شما خارج‌اند، تصور کنید با تغییرات بزرگی که بچه دار شدن ایجاد می‌کند چه خواهید کرد.

وقتی کودک نوزاد شما نیمه شب با گریه شما را از خواب بیدار می‌کند چه واکنشی نشان خواهید داد؟

چرا زوج‌ها بعد از بچه‌دار شدن دچار اختلاف می‌شوند؟

افسردگی هم در زنان و هم در مردان

متاسفانه افسردگی در خیلی از افراد از جمله زوج‌ها دیده می‌شود که میزان رضایت از زندگی را به شدت پایین می‌آورد. افسردگی پس از زایمان یک اختلال خلقی است که بعضی از زنان بعد از به دنیا آوردن کودک دچارش می‌شوند، اما مردان نیز ممکن است به نوعی از افسردگی مرتبط با بارداری دچار شوند. 10 درصد از مردان طی سه ماهه اول بارداری همسر خود اولین علائم افسردگی را نشان می‌دهند که تا ماههای بعد و همچنین تا بعد از تولد نوزاد ادامه پیدا می‌کند. 26 درصد از مردان نیز وقتی کودک‌شان بین سه ماه و شش ماه است افسردگی را تجربه می‌کنند. این نوع افسردگی تقریبا دو برابر میزان افسردگی است که معمولا در مردها دیده می‌شود.

عدم موفقیت در پذیرفتن مسئولیت‌های جدید

پدر و مادرها خیلی وقت‌ها بر سر اینکه حق با چه کسی است مشاجره می‌کنند، زیرا هر دوی آنها در حال وفق دادن خود با نقش‌ها و مسئولیت‌های جدیدشان هستند. زن و شوهری که هنوز آماده‌ی پذیرش نقش جدید خود نیستند، با درگیر شدن با مسئولیت‌های بی‌پایان روزمره‌ی خود، بیشتر دچار آشفتگی و بدخلقی خواهند شد.

پیش از به دنیا آمدن کودک، بهترین زمان برای کسب اطلاعات و آماده شدن برای مسئولیت‌های جدید است. می‌توانید با هم بنشینید و کتاب‌هایی که مربوط به این موضوعات هستند را مطالعه کنید. هر چه زودتر آماده شوید بهتر می‌توانید خودتان را تطبیق دهید.

چرا زوج‌ها بعد از بچه‌دار شدن دچار اختلاف می‌شوند؟

مشکلاتی که قبل از بچه دار شدن هم وجود داشتند

تصمیم به بچه دار شدن زمانی که رابطه‌ی دو نفره‌تان دچار تنش و تلاطم است باعث افزایش فشار و ناآرامی در رابطه‌تان خواهد شد. البته بعضی از زوج ها طی دوران بارداری موفق می‌شوند تا حدود زیادی از درگیری‌ها و تنش‌های خود کم کنند اما بعد از تولد کودک چطور؟ حتی گاهی اوقات همسران پیش از اینکه فرصت کافی برای شناخت همدیگر پیدا کنند بچه دار می‌شوند. این زوج‌ها در معرض جدایی‌اند زیرا مشکلاتی که پیش از بچه دار شدن وجود داشته‌اند قرار نیست با به دنیا آمدن نوزاد حل و فصل شوند، بلکه در بیشتر مواقع شدت هم می‌گیرند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیر

      چون خانم هافکر میکنند بچه فقط مال انهاست دیگه متوجه نیستن که دختر اون دختر منم هست!!!!
      کنار بچه نری میگن دلش بچه نخواست بری کنارش میگن دست نزن و نبوسش بچه کثیف میشه پوستش حساسه!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه بابای طفلکی

      • کوثر

        خانم شما اینطوریه؛ باید به اطرافیان بگی باهاش صحبت کنن رفتارش رو درست کنه وگرنه من وقتی همسرم میره کنار دختر نوزادم و باهاش بازی میکنه خیلی هم خوشحال میشم و تشویقش میکنم

      • بدون نام

        اگه دختر اون دختر تو هم هست، همیشه باید کنارش باشی...نه که تا تمیز و آروم و ترگل ورگله بشه دختر بابا، موقع نق زدنو و کثیف کاری و بیخوابی کشیدن بشه دختر مامانش!!!!
        اکثر مردا بچه رو تا وقتی آروم و خوش اخلاقه میخوان، بعدش دیگه میندازن گردن زن بیچاره....بعدشم مثل این جناب دو قورت و نیمشونم باقیه

    • بدون نام

      کی گفته اینجوریه؟زندگی ما تازه شیرینتر هم شد!همه ی مشکلاتی که تو زنگی ها بوجود میاد به خاطر دوری از دینه!

      پاسخ ها

      • sami

        زنگی؟؟؟؟؟؟ همون دینی که شما خیلی بهش نزدیکی و بقیه ازش دورن میگه توهین به دیگران و قضاوت کردن و علی الخصوص منع کردن دیگران گناااااهه

    • بدون نام

      عجب !!!!!!!!!!
      واقعا چنین زنهایی هم هستند ؟!!!!!!

      کاش شوهر من یکی از سه بچه مون رو بغل می کرد و ساکت می کرد ،حتی به قیمت تف و مفی کردن بچه .

      حالا برعکس شوهر من میگه بچه مال زن ،اصلا کار به کار بچه ها نداشت و نداره .

      بیخوابی آدم رو از پا در میاره ،عصبی و خسته می کنه ،بعد شوهره از کار اومده توقع خونه تمیز و سکوت و چای و غذا ی سر وقت داره !!!!!!

      مرد حسابی یا حداقل یه شب بیخوابی بکش و تمام شب رو قدم بزن با بچه ،یا توقع بیجا نداشته باش .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آخی بمیرم الهی. معلومه خیلی سختی کشیدی
        عین خودم،من تو شهر غریب بچه دارشدم،هیچ کس نبود ی لیوان آب دستم بده،بعضی وقتا از شدت گشگی ضعف میکردم

      • بدون نام

        خدا به شما صبر بده و به شوهرتون قدرت درك

      • هانیه

        عزیزم این مردا خیلی پرو هستن باید از اول بهشون مسئولیت بدی،ک این کارو نکنن...

      • مادر

        شما باید بدونی اولویت اولت باید همسرت باشه نه چیز دیگه؛ طبق شرع اسلام و قانون ایران تنها وظیفه شما همسرداری هست و وقت گذاشتن برای خانه و بچه ها و آشپزی از مهر و محبت زن هست نه وظیفه اش؛ با وجود اینکه همسر منم خیلی پر توقعه و کمکی تو بچه داری نمیکنه، من شبها که شوهرم میخواد از سر کار برگرده خونه شامم حاضره، خونه رو نیم ساعت قبلش سریع مرتب میکنم، لباس تمیز تن بچه ها میکنم؛ اینطوری خوشبختی و نشاط رو به همسر و بچه هام هدیه دادم

      • بدون نام

        توبه کن و دیگه بچه نیار ...خخخخخخ

    • جزیره ی ناکوجا آباد

      چون زنه به شوهره میگه پوشکه بچه رو عوض کن
      شوهره میگه خودت عوض کن خیرسرت تو مامانشی
      زنه هم میگه حالا نه اینکه تویی که باباشی خیلی پوشک میخری براش همش با پول خودم دارم میرم مغازه
      شوهره میگه خو چیکار کنم پوشک گرون شده و....
      و این باعث اختلافشون میشه
      پوشک باید ارزون تر بشه فقط پوشک یعنی پوشک ارزون بشه نیمی از مشکلات زن و شوهرها هم حل میشه پوشک!
      تا اکتشافات بعدی بدرود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جونه من بگو چی میزنی؟خخخخ

    • بدون نام

      اصلا بچه نیارید بجای اون تا میتونید به خودتان برسید مسافرت گشت وگذار پول در آرید وخوب خرج کنید حسرت چیزی نگذارید در دلتان بماند بعدا اگر خواستیدیک فرزند بیاورید نه بیشتر یچه یعنی جدایی زن وشوهر یعنی خونه میدان جنگ یهنی همه چی برای اون زمانی هم که بزرگ شد قبولت نداره وعقط پول بابد بهش بدی آنهایی که بگویند اینطور نیست دروغگویانی بیش نیستند پیر هم که شدی سالمندان آنوقت همین بچه بیمارت میکند چون او را از خودت بیشتر دوست داری ولی وقتی نداری خودتان دوتا هستید وار محبت اطرافیان بیشتر بهرمند میشید نگید نه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا افکار کثیفتو ترویج میدی؟

      • بدون نام

        تا حدودی باهات موافقم ولی نه به این شدت!

    • بدون نام

      چه پدر و مادر جوون و باكلاسي

    • بدون نام

      اره دیگ تا میرن خونه خودشون زرتی بچه میارن بعد ی مشت بچه روانی و پراز کمبود رو تحویل جامعه میدن
      دیر اومدی نخوا زود بری

    • مریم

      اونطور که من توی اطرافیانم دیدم 90 درصدشون بعد بچه دار شدن خوشبخت تر شدن و زندگیشون شیرین تر، چون با اومدن بچه، اختلافها و دعوا و بحث ها خیلی کمتر میشه و زن و شوهر عاقلتر میشه و به هم به چشم مادر و پدر بچشون نگاه میکنن و به زندگی و خانواده اشون وابسته تر میشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نخیر عزیزم اختلافاشون کم نشده دیگه وقت و اعصابی برای جر و بحث و جدل ندارن، واسه همین بی تفاوتی و انتخاب میکنن...

    • بدون نام

      تاز اینا که خوبن
      اختلاف هایی که سر مسائل تربینی بچه ها پیش میاد خانمان براندازه

    • sami

      واقعا کمک کردن اطرافیان خیلی مهمه من رو که از خودشون روندن چون حوصله منو بچمو نداشتن دیگه بدردشون نمیخوردم یهو اخلاقشون عوض شد با اینکه افسردگی هم داشتم بازم حمایتم نکردن اونروزا رو هیچ وقت فراموش نمیکنم و از خدا میخوام که بهم قدرت بده که دیگه توی شرایط سخت اونطور درمونده نشم

    • بدون نام

      اختلاف هایی که سر تربیت بچه ها بین پدر و مادرها به وجود می آید دردناک تر از همه ایناس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج