جاباما
۸۳۴۸۳۲
۲۴ نظر
۵۳۵۸
۲۴ نظر
۵۳۵۸
پ

با عیدی امسال چی می‌توانیم بخریم؟

روز‌های آخر سال است و خانواده‌های زیادی منتظر دریافت عیدی‌های پایان سال هستند تا بر اساس رقم دریافتی‌شان به رتق‌وفتق نیاز‌های خود در ابتدای سال نو بپردازند. سالی که گذشت همراه با کاهش قدرت خرید بی‌سابقه قشر کارمند و کارگر بود و حالا خیلی‌ها منتظرند تا ببینند می‌توانند با میزان عیدی دریافتی‌شان کمبود‌هایی که در سال سپری‌شده داشتند را جبران کنند یا نه.

روزنامه شهروند - پریسا اسلام زاده: روزهای آخر ‌سال است و خانواده‌های زیادی منتظر دریافت عیدی‌های پایان‌ سال هستند تا بر اساس رقم دریافتی‌شان به رتق‌وفتق نیازهای خود در ابتدای ‌سال نو بپردازند. سالی که گذشت همراه با کاهش قدرت خرید بی‌سابقه قشر کارمند و کارگر بود و حالا خیلی‌ها منتظرند تا ببینند می‌توانند با میزان عیدی دریافتی‌شان کمبودهایی که در ‌سال سپری‌شده داشتند را جبران کنند یا نه.

با عیدی امسال چی می‌توانیم بخریم؟

طبق اعلام‌های عیدی اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی، حداقل عیدی پرداختی برای کارگرانی که یک سال کامل در واحد مربوطه مشغول به کار بودند، ٢‌میلیون و ٢٢٨‌هزار و ١١٢ تومان و سقف عیدی‌ سال ٩٨ نیز ٣‌میلیون و ٣٤٢‌هزار و ١٦٨ تومان است. البته این ارقام عیدی در حالی به کارگران پرداخت خواهد شد که کارفرما‌ها زیر بار پرداخت این ارقام بروند. همچنین عیدی دریافتی کارمندان دولت هم یک‌میلیون و ٧٨‌هزار تومان است. فکر می‌کنید با توجه به افزایش قیمت‌ها نسبت به ‌سال گذشته با میزان عیدی‌هایی که قرار است برای‌ سال جدید به کارمندان و کارگران بدهند، چه چیزهایی می‌شود خرید و چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

عیدی‌ها چقدر کفاف مخارج را می‌دهند؟

طی ماه‌های اخیر با بالا و بالاتر رفتن قیمت ارز، ارزش ریال ایرانی کمتر و کمتر شد. کارمندان و کارگرانی که تنها منبع درآمدشان حقوق ناچیز دریافتی‌شان است، هر روز از قدرت خریدشان کاسته شد؛ سفره‌هایی که چندان هم پر نبودند، خالی‌تر شدند و معیشت روزانه تبدیل به نخستین دغدغه اغلب خانواده‌های ایرانی شد. این‌که نرخ تورم نسبت به یک‌ سال گذشته ١٦‌درصد افزایش داشته، به معنی این است که همه چیز گران شده و برآورده‌کردن نیازهای اولیه هر خانواده هم هزینه بیشتری را می‌طلبد. با توجه به این‌که این روزها در آستانه فرارسیدن ‌سال نو هستیم با بررسی قیمت کالاها و خدماتی که ممکن است خانواده‌های ایرانی در ابتدای‌ سال جدید به آن نیاز داشته باشند، ببینیم عیدی‌هایی که قرار است به کارگران و کارمندان بدهند کفاف خرج و مخارج زندگی کارمندان و کارگران را می‌دهد یا نه.

با عیدی امسال چی می‌توانیم بخریم؟

٥٠٠هزار تومان برای خرید ٦ کیلو گوشت

این روزها اگر سری به مرغ‌فروشی، گوشت‌فروشی، میوه‌فروشی و سوپرمارکت‌ها زده باشید حتما از افزایش هر روزه قیمت‌ها خبر دارید. در شهریور ‌سال جاری بود که اعلام شد قدرت خرید کارگران و کارمندان ٥٠‌درصد کاهش پیدا کرده است. حالا با توجه به افزایش قیمت‌ها و مبلغ عیدی که قرار است به هر کارمند تعلق بگیرد، حساب می‌کنیم که با یک‌میلیون تومان می‌توان چه چیزهایی خرید. قیمت این روزهای گوشت گوسفند بین ٨٠ تا ١٠٠‌هزار تومان است. اگر نرخ گوشت گوسفند را تا شب عید ٨٠‌هزار تومان در نظر بگیریم، یک کارمند ایرانی می‌تواند با ٥٠٠‌هزار تومان از عیدی خود ٦ کیلوگرم گوشت قرمز بخرد و اگر قیمت مرغ را هم تا شب عید ١٤‌هزار تومان در نظر بگیریم، برای خرید ١٠ کیلوگرم مرغ باید ١٤٠‌هزار تومان هزینه شود.

چقدر می‌شود میوه خرید؟

حالا سری به میوه‌فروشی بزنیم؛ حتما از قیمت‌های این روزهای میوه و سبزی خبر دارید. این روزها فقط مرغ و گوشت نیست که از سبد خانوار ایرانی حذف شده‌ است بلکه تقریبا تمام اقلام میوه و حتی سبزی هم در حال خداحافظی با سفره‌های ایرانی هستند. طبق اعلام بانک مرکزی در آخرین هفته منتهی به بهمن ماه، قیمت میوه و سبزی نسبت به ماه مشابه ‌سال قبل تا ٧‌درصد افزایش قیمت داشته است.

در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم پرتقال مرغوب در میوه فروشی‌ها ٩‌هزار تومان، قیمت سیب قرمز و سیب زرد لبنانی ٩‌هزار تومان، قیمت خیار گلخانه‌ای ٥‌هزار و ٥٠٠ تومان است؛ یعنی اگر بخواهید بابت پذیرایی از میهمانان عید فقط همین سه قلم میوه را تهیه کنید، برای خرید ١٥ کیلو میوه با این ارقام باید رقمی نزدیک به ٢٠٠‌هزار تومان هزینه کنید. این در حالی است که نیاز چندانی به خرید اقلامی مثل سبزیجات و کاهو، صیفی‌جات و بقیه اقلام نداشته باشید؛ چون تا همین جای کار هم مبلغ عیدی شما رو به پایان است و هنوز کالاهای مهم و اساسی مثل برنج و روغن را خریداری نکرده‌اید.

با عیدی امسال چی می‌توانیم بخریم؟


پولی برای خرید آجیل می‌ماند؟

این روزها در بازار قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی از ١١‌هزار تومان شروع می‌شود و به ١٤هزار تومان می‌رسد. اگر بخواهید برای وعده‌های غذایی خود در‌ سال نو برنج ایرانی با کیفیت متوسط هزینه کنید، نمی‌توانید برنجی ارزان‌تر از ١١‌هزار تومان پیدا کنید. بنابراین برای خرید ٢٠ کیلو برنج ایرانی متوسط باید بیش از ٢٠٠‌هزار تومان هزینه کنید و در همین نقطه مبلغ عیدی شما به پایان می‌رسد؛ در حالی ‌که قیمت اقلامی مثل روغن و انواع لبنیات هم هر روز در بازار رو به افزایش است. البته عیدی کارمندان با خرید اقلام ذکرشده در حالی به پایان می‌رسد ‌که خبری از خرید آجیل و شیرینی نبوده است.

در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم آجیل متوسط برای شب عید ٦٥‌هزار تومان است که با توجه به مخارج بالای اقلام واجب بعید است که خانواده‌های ایرانی برای شب عید امسال قدرت خرید آجیل و شیرینی داشته باشند. حالا اگر کارگر باشید و خوش‌اقبال باشید و از کارفرمای‌تان طبق آن‌چه دولت اعلام کرده، عیدی بگیرید، می‌توانید چند کیلوگرم بیشتر میوه و گوشت و آجیل بخرید یا این‌که یک مدل میوه دیگر به میوه‌های‌تان اضافه کنید. این در حالی است که عیدی کارگران در ‌سال گذشته حداقل یک میلیون و ۸۵۰هزار تومان و حداکثر عیدی ۲میلیون و ۷۸۰هزار تومان اعلام شده بود که اغلب کارفرمایان حداکثر این رقم را به کارگران پرداخت نمی‌کنند.

چقدر می‌توان لباس خرید؟

خرید پوشاک ‌سال نو یکی از مهمترین خریدها برای خانواده‌های ایرانی در ابتدای ‌سال جدید است؛ البته بهتر است جمله را تغییر دهیم و بگوییم چون قیمت لباس و پارچه تقریبا بالا است، اغلب خانواده‌های ایرانی قید خرید لباس را برای ‌سال جدید خواهند زد. حالا بیایید حساب کنیم که با یک‌میلیون تومان عیدی که قرار است به کارمندان تعلق بگیرد چند دست می‌توان لباس خرید. به عنوان مثال برای خرید یک شلوار جین مردانه با کیفیت معمولی باید ٢٠٠‌هزار تومان هزینه کرد و قیمت انواع پیراهن‌ها، پلیورها و کفش‌های مردانه هم معمولا از ١٥٠‌هزار تومان به بالا است.

براین اساس برای خرید یک لباس ست مردانه با معمولی‌ترین کیفیت باید حدود ٦٠٠‌هزار تومان هزینه کرد. بنابراین اگر شما یک کارمند دولت باشد و بخواهید که برای ‌سال جدید نو نوار شوید، بابت خرید یک دست لباس مردانه باید نیمی از مبلغ عیدی‌تان را پرداخت کنید. وضعیت قیمت‌ها برای خرید لباس‌های زنانه هم همین‌طور است؛ این روزها در بازار معمولی‌ترین مانتوی زنانه بین ١٥٠ تا ٣٠٠‌هزار تومان به فروش می‌رسد.

قیمت شلوارها و کفش‌های زنانه هم از ١٠٠‌هزار تومان به بالا هستند. بنابراین شما با باقیمانده مبلغ عیدی‌تان می‌توانید یک دست لباس زنانه معمولی هم تهیه کنید. اگر قصد خرید لباس بچگانه دارید هم دست کم باید برای هر تکه از لباس‌ها حدود ٥٠ تا ٧٠‌هزار تومان هزینه کنید که اگر قصدتان خرید سه تکه لباس باشد، دیگر مبلغ عیدی شما به پایان می‌رسد. با این حال اگر قرار است به‌عنوان یک کارگر عیدی بگیرید، می‌توانید دلخوش باشید که بعد از خرید چند دست لباس مبلغ اندکی برای‌تان باقی می‌ماند و می‌توانید آن را صرف مسائل دیگر کنید.

با عیدی امسال چی می‌توانیم بخریم؟

آیا می‌توانید خانه‌تان را نو نوار کنید؟

همان‌طور که قیمت اقلام خوراکی و پوشاک نسبت به ‌سال گذشته افزایش داشته، نرخ خدماتی هم که در ابتدای ‌سال نو برای خانه‌تکانی‌ها ارایه می‌شوند، افزایش چشمگیری داشته‌ است؛ به عنوان مثال‌ سال گذشته نرخ شست‌وشوی هر متر فرش ماشینی ٣هزار و ٥٠٠ تومان بود اما امسال این رقم به ٦هزار تومان افزایش پیدا کرده و نرخ کرایه حمل‌ونقل هم از ١٥‌هزار تومان به ٢٥‌هزار تومان افزایش پیدا کرده است؛ یعنی اگر قصد شست‌وشوی ٢ قطعه فرش ماشینی ٦ متری را داشته باشید، حدود ١٠٠‌هزار تومان باید هزینه کنید.

در سالی که گذشت، نرخ نظافت منزل هم افزایش پیدا کرده است؛ به عنوان مثال اگر می‌خواهید نظافت منزل ٧٠ متری خود را به یک شرکت خدماتی بسپارید، برای هر ساعت نظافت باید ٢٠‌هزار تومان پرداخت کنید و اگر نظافت منزل شما ١٠ ساعت طول بکشد، حدود ٢٠٠‌هزار تومان باید پرداخت کنید. اغلب اوقات خانواده‌های ایرانی برای نو نوارکردن خانه‌های خود برای‌ سال جدید به رنگ‌آمیزی یا کاغذدیواری‌کردن خانه اقدام می‌کردند اما این روزها با چند برابر شدن همه قیمت‌ها و مبلغ ناچیز عیدی که در پایان‌ سال قرار است به کارمندان و کارگران پرداخت شود، بعید است که خانواده‌ای توانایی ایجاد تغییرات زیاد در خانه‌اش را داشته باشد؛ چون همان‌طور که خواندید، اگر خانواده‌ای بخواهد مایحتاج روزهای‌ سال نو را تهیه کند، باید رقمی بیشتر از یک‌میلیون تومان هزینه کند و حتی نمی‌توان با مبالغ عیدی که قرار است به کارگران و کارمندان داده شود برای همه اعضای خانواده لباس نو تهیه کرد؛ چه برسد به نو نوارکردن خانه. راستی قید سفر و تفریح در ایام عید با عیدی‌های کارمندی و کارگری را هم بزنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حدیث

      به ما اصلا عیدی نمیدن باید چه کار کنیم

    • بدون نام

      خخخخخخخ چه سوال خنده داری

    • بدون نام

      با عیدگرفتن و عید نوروز مخالفن اینا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقط عید اعربها باید زنده نگهداشت +

    • ناشناس

      اشکال نداره مردم ما مردم صبوري هستن پيش بيني شده هموناي که که در برف وباران تشريف ميارن راهپيمايي يا پاي صندوق راي توانايي زيادي در ايستادن در صفهاي طويل دريافت مرغ منجمد وکلا با شکم خالي خوابيدن دارن

      پاسخ ها

      • بهار

        قطعا دارن

      • بدون نام

        تا کور شود هر انکه نتواند ببیند....

    • بدون نام

      هیچ و دیگر هیچ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخخ

    • لعنت بر روسیه

      فقط میتونیم آجیل مختصر تهیه کنیم
      در منزل بنویسیم این خانه مجهز به دور بین مدار بسته میباشد که صرفه جویی شود .
      روز ۴ فروردین اعلام کنیم بعلت تمام شدن آجیل دیدو بازدید تعطیل متعاقبا بعد از ۱۴ فروردین اعلام خواهد شد .
      ستاد بحران نظام اقتصادی کشور

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سعي كن بجاي راه حل مسخره ات مطالبه گر باشي

    • بدون نام

      با عیدی امسال کوفتم نمیشه خرید

    • بدون نام

      با حقوق و عيدي كوفت هم نميشه خريد اين و خودتون ميدونيد ملت ايران امسال عيدي نخواهند داشت ..................

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا اصلانيازاساسى روبرطرف کنيم ياپول روخرج عيدوخريداجيل کنيم

    • ایرانی

      بستنی یخی

    • armita

      یک عدد پفک و دو عدد ادامس خرسی(البته اگر کسی پول داشت ک اصلا بع ما عیدی بده)

      پاسخ ها

      • من

        شب یلدا یادتونه؟ همنحور........

    • بدون نام

      جمله آخر من رو کشت

    • بدون نام

      تعطیلات عید بردارین تا همه مشغول کار و تحصیلشون بشن و دیگه غصه نداری نخورن

    • دکی

      عیده وامسال عیدی نداریممم

    • بدون نام

      سنگ قبر.بمیریم از دست این جانورها راحت بشیم

    • بدون نام

      ما حقوقمون یک میلیونه و تنها کاری که میتونیم بکنیم اینه طبق روال همیشگی زندگی کنیم انگار که عیدی نیومده و در خونمون رو هم به روی کسی باز نمیکنیم چون فدرت پذیرایی نداریم

    • بدون نام

      یک عدد دسته خر

    • بدون نام

      زررررررشششششک

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج