۸۳۵۰۶۷
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

یزد پنجمین پایتخت کتاب ایران شد

یزد به عنوان پنجمین پایتخت کتاب ایران در مراسم اختتامیه انتخاب پایتخت کتاب ایران که عصر امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. معرفی شد.

خبرگزاری تسنیم: مراسم پایانی پنجمین معرفی پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در کتابخانه ملی برگزار شد.

در مراسم پنجمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران، شهر یزد به دلیل تنوع برنامه‌های کتابخوانی و اهتمام ویژه به فعالیت‌های خلاقانه فرهنگی به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شد.

از زمستان سال گذشته تا کنون کاشان به عنوان پایتخت کتاب ایران فعالیت‌ها و برنامه‌هایش در زمینه ترویج کتابخوانی را اجرا می‌کرد. همچنین از چهار شهر، مهاباد در آذربایجان غربی، صدرا و شیراز در استان فارس، دزفول در استان خوزستان به عنوان شهر‌های خلاق در عرصه کتابخواین تقدیر شد.

همچنین اسامی یازده روستای برگزیده و ده روستای تقدیر شده در پنجمین جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب اعلام شد و با اهداء جوایز از آن‌ها تقدیر شد.

در این مراسم که عصر امروز شنبه چهارم اسفندماه در کتابخانه ملی برگزار شد، اسحاق جهانگیری،معاون اول رئیس جمهوری با ابراز خوشحالی از حضور در برنامه‌ی ترویج کتابخوانی گفت: مردم ایران همت بلندی در فعالیت‌های فرهنگی دارد. برای انجام هر کار زیربنایی نیازمند توسعه فرهنگی هستیم. کتاب مهم‌ترین نقطه کانون توسعه فرهنگی است. کتاب مظهر اندیشه است و باید توجه ویژه‌ای به تمام دست‌اندارکاران کتاب شود.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بانی کار بزرگ و موثر فرهنگی شده است. توجه به مسائل فرهنگی در روستاها گامی موثر است. امید بتوان با این اقدام‌ها زیرساخت‌های فرهنگی در کشور تقویت شود. اگر دولت بتواند امکان‌های مناسب در اختیار قرار دهد، تحولی بزرگ رقم می‌خورد. در شهرها پایتخت، کتاب انتخاب شوند که مبتنی بر اصول قابل اعتنایی است.

جهانگیری افزود: یزد به عنوان دارالمومین شایسته پایتخت فرهنگی هستند و می‌توانند در سطح جهانی، هم پایتخت کتاب شود. دولت برای پرداخت هزینه‌هایی از این دست کمبود نداریم و پیگیری می‌کنیم. یارانه‌های کتاب سعی می‌کنیم دغدغه کاهش پیدا کند. یارانه‌های بیش‌تری حوزه فرهنگ اختصاص خواهد داشت. ایشان با قوت کارشان را ادامه خواهند داد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز در سخنانی گفت: پنج سال قبل سخن به میان آمد، فرصت اکتشافی برای توسعه اجتماعی ماست. یک نقطه مهم توسعه اجتماعی، توسعه فرهنگی است و نقطه ثقل توسعه فرهنگی کتاب هست.

وی ضمن تاکید بر اهمیت کتاب،گفت: در این جشنواره‌ها این ایده پی گرفته می‌شود که کتابخوانی محور توسعه فرهنگی شود و منجر توسعه اجتماعی شود. صرفا نه تنها به کتابخوانی بلکه به کتاب به مثابه کانون فعالیت‌های اجتماعی نگاه می‌شود. این رقابت‌ها اکتشاف ایده‌ها در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیازمند هستیم. شکار ایده‌ها مقدمه اقدام‌های بعدی است. این نکته مهم است. ایده‌های کوچک را می‌توان با پردازش در سطح ملی دنبال می‌شود. توسعه اجتماعی، به پویش‌های اجتماعی نیاز دارد و بی‌شک به رویدادهای ترویج کتابخوانی این پویش اجتماعی را رقم زده است. بیش از هشت هزار شهر و روستا و بیش از دویست هزار کودک و نوجوان و قریب سه هزار گروه و افراد در این سال‌ها به بهانه‌ی این جشنواره‌ها به کتاب در پیوند و ارتباط موثر قرار دارند و این نکته مهم است.

وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی گفت: توسعه اجتماعی _ فرهنگی با حضور نهادهای مردمی میسر می‌شود. شکل‌گیری تشکل‌های مردم نهاد از دل این حرکت برآمدند. جریان رخ داده در این پنج سال بود؛ در حوزه کتابخوانی پوینده بوده است و می‌توان از این الگو در دیگر زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی استفاده کرد و با جلب مشارکت تشکل‌های مردم‌نهاد بیش از پیش در مسیر توسعه همه‌جانبه ایران اسلامی حرکت کنیم.

همچنین ابراهیم حیدری، دبیر پنجمین پایتخت کتاب ایران و جشنواره و روستاهای دوستدار کتاب در بخشی سخنانش درباره این رویداد‌ها گفت: در مجموع پنج دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب بیش از۵۵۰۰ شهر و روستا و منطقه عشایری مشارکت داشته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج