جاباما
۸۳۵۱۶۲
۱۵ نظر
۵۰۰۳
۱۵ نظر
۵۰۰۳
پ

ترکان: فتنه ۹۸ اقتصادی و آمریکایی است نه داخلی

اکبر ترکان مشاور عالی رئیس جمهور می گوید: عده‌ای که درصدد تصاحب کرسی‌های مجلس یازدهم هستند طرح فتنه۹۸‌ از جانب دولت و اصلاح‌طلبان را مطرح کردند و اکنون نیز عده‌ای فتنه۹۸ را فتنه اقتصادی و معیشتی بر اساس عملکرد دولت می‌دانند.

اکبر ترکان مشاور عالی رئیس جمهور با روزنامه «آرمان» به گفت‌وگو پرداخته است که می‌خوانید.

ترکان: فتنه ۹۸ اقتصادی و آمریکایی است نه داخلی

اخیرا برخی در مورد سال ۹۸ و ایجاد فتنه صحبت می‌کنند؛ اساسا با این گزاره موافقید و این فتنه را داخلی می‌بینید یا خارجی ؟

من موافق این مساله هستم، اما فتنه بیرونی است. فتنه این است که رئیس جمهور آمریکا به‌رغم توافق جهانی برجام به راحتی از آن خارج می‌شود و مجددا تحریم‌هایی را علیه ایران وضع می‌کند. این برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی است و رئیس جمهور آمریکا خود را پایبند به مقررات جهانی وقول و قرار‌های بسته شده نمی‌داند. مگر می‌شود یک نفر هر روز از یک پیمان بین‌المللی خارج شود. مشکلاتی که ترامپ برای همه از جمله ایران به‌وجود آورده او را به فردی غیرقابل پیش بینی تبدیل کرده است. لذا این شرایط ایجاب می‌کند تا ما با هوشیاری مراقب شرایط باشیم و احتمال توطئه آنها را منتفی ندانیم.

برخی جریانات مخالف دولت مطرح می‌کنند که سال‌ ۹۸ اقتصادی و معیشتی با مدیریت دولت رقم خواهد خورد؛ اساسا در شرایط فعلی دامن زدن به این مسائل درست است؟

من معتقدم این حرف‌ها محلی از اعراب ندارد و به معنای واقعی چرت و پرت است. می‌توان ترامپ، دولت آمریکا و حرف‌های علنی که بر ضد ایران می‌زند را ندید و بعد بگوییم دولت درصدد فتنه‌گری است؟ در حال حاضر تهدید جمهوری اسلامی آمریکاست یا دولت روحانی؟ نمی‌شود کسی چشم خود را بر همه این واقعیت‌های بیرونی ببندد و به جای اینکه از تهدید آمریکا و سایر دشمنان مراقبت کند برای خود خیالبافی نماید که این نیست و فتنه در جای دیگری است. لذا فتنه و تهدید وجود دارد و خطرناک است و خود آمریکایی‌ها هم زمینه‌هایش را اعلام کردند و باید مراقب باشیم که این آسیب‌ها را از خود دور کنیم.

با توجه به رویکردهای خصمانه آمریکا و اعمال تحریم‌های یکجانبه دولت باید چه رویکردی را مخصوصا در حوزه اقتصادی و معیشتی اتخاذ کند که به سلامت از این شرایط بحرانی عبور کنیم؟

به نظر من چاره کار مقام سازی انقلاب است. آنها دنبال این هستند که جلوی فروش نفت، پتروشیمی و جابجایی پول ایران در بانک‌های جهانی و دسترسی به منابع فروش نفت را بگیرند که همه اینها برای تامین مواد اولیه، نیازهای ارزی و انواع ضروریاتی که یک کشور دارد تا مردمش در رفاه بسر ببرند فشار می‌آورد. لذا کوشش‌های آمریکا برای ضربه‌زدن حداکثری به ایران است. باید به سمت وسویی برویم که ببینیم چگونه می‌توانیم جلوی این ضربات را بگیریم و خود را تقویت کنیم تا ضرر این اثرات بسیار کمتر شود. به این کم اثر بودن مقاوم سازی اقتصاد می‌گویند. برای زندگی بهتر و رفاه بیشتر باید مراقب هزینه کردها بود و از ریخت و پاش‌ها و ولنگاری پرهیز کرد تا پول را در هنگامه‌های ضروری هزینه کرد. همانطور که گفتم در مقاوم سازی اقتصاد باید نگاه کنیم که ضرورت‌های اصلی کشور چیست و براساس آن هزینه کنیم ما به دنبال این هستیم که سرمایه خود را به بهترین شکل هزینه کنیم، اما عده‌ای نیز به دنبال این هستند که در شرایط فعلی لباس برند بپوشند ولو اینکه قیمت آن ده‌ها برابر لباسی معمولی باشد. لذا برای اینکه به اقتصاد کمک شود باید بهترین دالان عبوری را انتخاب کنیم.

جامعه نسبت به شرایط اقتصادی و معیشتی خود در تنگناست و نسبت به برخی عملکردها و افزایش قیمت‌ها نیز اعتراض دارد اساسا برای اینکه رضایتمندی مردم حاصل شود باید چه کرد؟

مردم به دنبال این هستند که نیاز‌های خود را تامین کنند و دولت نیز باید در این مسیر به مردم یاری دهد. لذا باید مسائل اساسی و اصلی را در اولویت قرار داد. اگر یخچال سایدبای‌ساید کره‌ای وارد نشود برای کشور سخت‌تر است یا دارو وارد نشود؟ ما باید به‌دنبال این باشیم که کالاهای اساسی، مواد غذایی، دارو و ضروریات زندگی را تامین کنیم. اکنون به کاغذ برای چاپ کتاب‌های درسی احتیاج داریم، اما برخی دوست دارند کت و شلوار برند خارجی بپوشند؛ کدام یک لازم‌تر است. لذا باید به دنبال نیازها باشیم و نیازهای پولی و ریالی خود را به آنجاهایی ببریم که نیاز‌های ارزی در آن نقاط قرار دارد.

کارشناسان معتقدند اختیارات دولت در حوزه اقتصادی و معیشتی مردم محدود است و باید از دولت به اندازه اختیاراتش انتظار داشت؛ ارزیابی شما چگونه است.

بله، اختیارات دولت محدود است چون درآمدهای ارزی کشور محدود است که در این شکی نیست. نمی‌توان مانند زمان قبل از تحریم صادرات پتروشیمی، نفت، گاز و قراردادهای بین‌المللی را اجرا کرد. کوشش ما این است که مزاحمتی برای صادرات پتروشیمی، نفت، گاز و مواد صادراتی درست نشود و کشور را با آرامش اداره کنیم. عده‌ای نیز فکر می‌کنند که به هر ترتیب ممکن باید کارشکنی کنند. لذا این تحرکات بدین معناست که این جریانات می‌خواهند با تمام توان برای ما مانع تراشی کنند. از این جهت ما باید با تمام توان به دنبال این باشیم که نیاز‌های اصلی و اساسی کشور را در دستور کار قرار داده و حل کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به به چه نکات دقیق و کارشناسانه ای را مطرح فرمودند مساور عالی رییس جمهور که ایشون باشند بایستی وضع همین باشد بخدا پیر زنهای تو صف نانوایی سنگکی از این ایشون خیلی از کارشناسان دولت مسائل رو بهتر تحلیل میکنند.

    • بدون نام

      بله شروع فتنه آمریکا از چهل سال است که شروع شده و حالا فشارهای اقتصادی آن مضاعف شده ولی بحث اصلی آن عوامل داخلی است که تشدید می‌کند و راه فشار را دوچندان میکند

    • بدون نام

      آقای ترکان چرا کارخانه بافندگی در شهر قائمشهر با پانزده هزار کارگر که داستان شماره 2 میگم یکی از سه کارخانه بافندگی وجود داشت میگم با بلدوزر پاکسازی کردین، آقای ترکان پانزده هزار خانواده تامین معاش میکرد اقتصاد یعنی کارخانجات تولید و فروش،،
      هرکسی باور نکردن از همین گوشی دستت هست سرچ کنید،
      کارخانه ریسندگی بافندگی شماره 2 قائمشهر

    • بدون نام

      حرف مفت نزن الان مردم گشنه هستن اگرریختن توخیابون مقصرامریکاست کثافت اشغال

    • بدون نام

      چاپلوسی ممنوع گشنگی مردم بخاطر بی ارزگی شماست نه امریکاه خوب چیزی دارید هرکس هم باد نفغ داشت بگید مقصرامریکاست

    • بدون نام

      بادرست کردن فتنه حاشیه امن برای خودتان. درست میکنید. ازحالابه این فکرید که دراینده ای نزدیک کل گندکاریهای اقتصادی راگردن امریکاانداخته. وخودرامعصوم. جلوه. دهید. شمااگرامریکارانداشتیدچکارمیکردید

    • عرشیا

      گناه‌ کم کاری‌ و بی برنامگی‌ تان‌ را توجیه‌ نکنید‌ و بیخود دشمن‌ تراشی نکنید

    • بدون نام

      همه ی فتنه ها فقط درداخل است

    • بدون نام

      فتنه چیه آقا ؟!!!
      مطالبات مردمی فتنه است؟
      از الان دارید پیش درامدشو میایید،که اگه صدایی بلند شد،.....

    • بدون نام

      بله تمام گرفتاری ها همش تقصیر امریکاست حتا همیه اختلاسها هم تقصیر امریکاس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالت خوبه !
        انشاالله خداوند شفای عاجل دهد.
        ما که برای سلامتی روانی همه مسولین دعا میکنیم!!!
        پول نداریم وگرنه صدقه میدادیم.

    • بدون نام

      خوبه امریکا و اسراییل و رسانه های خارجی هستن که شما بی عرضگی و دزدیها و اختلاسهاتونو بندازین گردنشون. خدا الهی لعنتتون کنه

    • شهریار

      نه دولت و مسئولین مقصرن نه امریکا! از نظر ایشون بیشتر اونایی مقصرن که کت و شلور برند میپوشن!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باز این نظر داد بابا ول کنین

    • ایرانی

      فقط هیس. شماها اصلا حرف نزنید که ........... میشود . اصلا عرضه نداشتین که مقابله کنین با چهارتا کاهو فروش و پسته فروش و قصاب . لطفا حرف نزنین و هیس . چون هرچی بگین مثل توجیهی هست که بوی .......... بالا میزنه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج