۸۴۰۸۲
۱۸ نظر
۵۰۰۵
۱۸ نظر
۵۰۰۵
پ

رایج‌ ترین خشونت خانگی در ایران چیست؟

یک فعال حوزه زنان با اشاره به نتایج پژوهش انجام شده در ایران در مورد خشونت‌های خانگی، گفت: بر اساس نتایج این پژوهش، خشونت کلامی و روانی رایج‌تربود؛ البته در تمام دنیا نیز این دو نوع خشونت رواج بیشتری دارد.

خبرگزاری ایسنا: یک فعال حوزه زنان با اشاره به نتایج پژوهش انجام شده در ایران در مورد خشونت‌های خانگی، گفت: بر اساس نتایج این پژوهش، خشونت کلامی و روانی رایج‌تربود؛ البته در تمام دنیا نیز این دو نوع خشونت رواج بیشتری دارد.

جلوه جواهریان افزود: در گزارش منتشر شده تاکید شده که آمار خشونت خانگی بسیار پنهان است.

وی با تاکید بر اینکه فقط یک بار درباره خشونت علیه زنان در ایران یک تحقیق ملی در سال۸۲ در ۲۸ استان انجام شد، اظهار کرد: نتایج آن پژوهش به صورت خلاصه در اختیار مسوولان قرار گرفت، ولی کتاب آن هیچ گاه به صورت عمومی منتشر نشد و حتی ما که در زمینه خشونت علیه زنان کار می‌کنیم، نتوانستیم به اصل کتاب دسترسی پیدا کنیم.

این فعال حوزه زنان، درباره علل رواج بیشتر خشونت کلامی و روانی علیه زنان، گفت: خشونت در سطح دعوا از کلامی آغاز می‌شود و به جسمی می‌انجامد. کسانی که خشونت جسمی را تجربه می‌کنند، پیش از آن مورد خشونت کلامی قرار گرفته‌اند؛ البته ممکن است خشونت جنسی حتی رایج‌تر از خشونت کلامی باشد ولی چون درباره آن تعریف مشخصی نداریم، با وجود قانون تمکین در ایران نمی‌توان گفت که درباره آن آماری وجود دارد.

جواهریان در مورد تعریف خشونت علیه زنان اظهارکرد: خشونت علیه زنان عبارت از هر نوع عمل خشونت‌آمیز مبتنی بر جنسیت است که منجر به آسیب جسمی، جنسی و روانی به زنان شود. هنگامی که این عمل در محیط خانوادگی یا در حضور آشنایان انجام شود به آن خشونت خانگی گویند و اگر در قبال همسران صورت گیرد، همسرآزاری نامیده می‌شود.

وی تاکید کرد: در تمام دنیا خشونت خانگی پنهان‌تر از خشونت‌هایی است که در خیابان اتفاق می‌افتد. بنابراین آمارگیری درباره آن دشوارتر است.

این فعال حوزه زنان در زمینه راهکارهای کاهش خشونت خانگی، اظهار کرد: پیش از هر کاری باید خشونت خانگی به رسمیت شناخته شود، چرا که درهیچ جایی از قوانین ایران جرمی به نام خشونت خانگی تعریف نشده است؛ البته تنها زنان، قربانیان خشونت خانگی نیستند؛ بلکه کودکان هم مورد این نوع خشونت قرار می‌گیرند. در قوانین مربوط به نوجوانی و کودکان نیز زمانی که آزاررسانی از سوی والدین انجام شود، قوانین متفاوت بوده و این کار به نوعی عرفی می‌شود.

قانون تمکین که در آن خشونت خانگی تصریح شده، حذف شود
وی تاکید کرد: پیش از هر چیز باید تمام نهادهای آموزشی به خشونت خانگی توجه کنند و این نوع خشونت را در قوانین به رسمیت بشناسیم و مواردی مانند قانون تمکین که در آن خشونت خانگی تصریح شده، حذف شود.

جواهریان با بیان اینکه کارشناس مذهبی نیستم ولی می‌دانم که تفسیرهای دیگری از قانون تمکین وجود دارد، گفت: در برخی از کشورهای اسلامی نه تنها خشونت خانگی به عنوان جرم تعریف شده، بلکه قانونی را به صورت خاص برای انواع خشونت‌ها دارد. در پاکستان نه تنها خشونت خانگی را به عنوان جرم تعریف کرده‌اند، بلکه قانونی را به صورت خاص برای انواع خشونت‌ها وضع کرده‌اند.

وی تاکید کرد: در ایران با کمبود تعاریف مواجه هستیم و همین امر محدودیت‌هایی را برای کارشناسان به وجود می‌آورد. به عنوان نمونه سازمان بهزیستی خانه‌های امن را برپا می‌کند که البته به معنای رایج این خانه‌ها در خیلی از جاهای دنیا نیست که بعضا همین خانه‌ها را هم تعطیل می‌کنند. زمانی که با نهادهای دولتی چنین برخوردی می‌شود نمی‌توان انتظار داشت که سازمان‌های غیردولتی در چنین زمینه‌هایی فعالیت کنند.

این فعال حوزه زنان اضافه کرد: در حال حاضر دولت و شهرداری به این نتیجه رسیده‌اند که در زمینه خشونت خانگی فعالیت کنند،‌ چرا که با افزایش آمار خشونت خانگی،‌ تعداد افراد مراجعه‌کننده به بیمارستان‌ها افزایش می‌یابد؛ البته باید در نظر داشته باشیم که هزینه‌ صرف شده برای درمان آثار ناشی از خشونت خانگی بسیار بالاست. علاوه بر آن بر اثر خشونت خانگی، به کودکان نیز آسیب می‌رسد، بنابراین مسوولان چاره‌ای جز توجه بیشتر به این نوع خشونت را ندارند.

وی با بیان اینکه قوانینی مانند قانون تمکین نیز از نظر دینی قابل حل است، گفت: مسئله، مردانه بودن ساختار حاکمیت است. این در حالی است که در کشورهایی مانند لبنان و افغانستان قانون خشونت خانگی داریم و چنین قانونی در اردن قابل تصویب است؛ البته تنها تبدیل شدن خشونت خانگی به قانون مطرح نیست، هنگامی که چنین خشونتی را به رسمیت می‌شناسیم، می‌توانیم برای پیشگیری از آن نیز اقدام کنیم و کودکان اگر از کودکی در این زمینه آموزش ببینند، در بزرگسالی کمتر مرتکب رفتارهای خشونت‌آمیز می‌شوند.

جواهریان در پایان اظهار کرد: در بسیاری از کشورها بیش از نیمی از قوانین به پیشگیری از خشونت خانگی از سوی نهادهای مدنی پرداخته می‌شود، اما در ایران از این ظرفیت استفاده کافی نمی‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      الان بعضی از زنا توی فحش دادن و بددهنی دیگه باید مدال قهرمانی بگیرن.

    • رضا

      زنای زبون دراز و پررو را، خشونت لفظی که سهله ، باید اینقدر بزنی تا خون بالا بیاره. تازه کتک میخورن اینجورین، ببین کتک نخورن چی میشن.

    • ماریه

      اقا رضا خدا نکنه زن داشته باشی . اگرم داری خدا بهش صبر بده با همچین شوهر جلادی .شما مردا اگه رو اعصاب خانوما پا نذارین ،خانوما بد دهنی نمیکنن

    • احمد

      وقتي قرآن و روايات را در خصوص تمكين ميخوانيم (شما هم ميتوانيد با جستجوي اين كلمات اطلاعات كافي اسلامي بدست آوريد )مي بينيم كه يك امر لازم و ضروري و آقاي جواهريان يا هر شخص ديگري حق اينكه در مقابل دين و اسلام قرار بگيرند و آنرا ممنوع يا معدوم ويا محدود كنند را تداشته و ندارند . فقط تنها راه اين است كه آقايان و بانوان ما در اين زمينه به اندازه كافي توجيه باشند . اگر قرار باشد زن از مرد تمكين نكند كه ديگر كدام انسان عاقلي زن مي گيرد . باوجود گستردگي اينهمه زمينه گناه و فساد . آقاي جواهريان لطفا فمنسيتي فكر نكن و يكطرفه به قاضي نرو . حرف همه علما و دانشمندان عالم دو تا مي شود ولي حرف قرآن و ائمه معصومين محال است دوتا شود . الحمدلله رب العالمين والعاقبت للمتقين .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیا پایین حاج آقا... دوره این حرف ها گذشت... آخرین کسی که اینطور حرف میزد و نظر میداد مرحوم شاه سلطان حسین صفوی بود!! هنوز آدم های عاقلی هستند که زن بگیرند!!!( چه لفظ زشت و عقب مانده ای!! زن گرفتن!!) و آدمهای عاقل تری که همسر امثال شما نشوند

      • رضا

        آره کاربر جان، آدمای عاقلی که شما میگی، شما رو بعنوان زن دوم و سوم تازه اونم شاید، انتخاب کنن. پس منتظر باش.

      • نسیم

        خانم جلوه جواهریان خانم هستند . تو که اسامی رو از هم تشخیص نمی دی بیخود می کنی اصلا نظر می دی آقای احمد متحجر که هنوز تو صد سال پیش زندگی می کنی .

      • بدون نام

        آقای رضای دست بزن دار!! من همون کاربر هستم. با اجازه شما و به خواست خدا مرد هم تشریف دارم. اسمم هم فرهاده. منتها خیلی برام صرف نمیکنه که خودم رو معرفی کنم. حالا این صحبت ما چه ارتباطی به زن دوم و سوم داشت؟ اتفاقا آدم هایی با طرز تفکر شما زن دوم و سوم میگیرند، یا حاظر میشن زن دوم و سوم باشند( صحبت از تمکین و کتک زدن و اینهاست دیگه...!!!) شما به یک مشاور روانشناس هم مشاوره کن در ضمن. به خدا به خاطر زن و بچه هات ( اگر داشته باشی) میگم

    • زهراخانوم

      آقا رضا بیچاره همسرِ شما بااین طرزِ فکرتون...منم اصلا از زبون درازی و پررویی بعضی خانومها اصلا خوشم نمیاد وکاملا مخالفم اما این طرزِ فکرشما خیلی افتضاحه...
      دیشب،دخترعموی زنداداشم که یه دخترِ1ساله داشته رو همسرش کشته فقط بخاطرِ اینکه به زنش میگفته باید بری ازپدرت،ارثیه ات رو بگیری ودختر جوونِ بیچاره قبول نمیکرده...شوهرش همیشه هم دستِ بزن داشته...خیلی دنیای بی رحمی شده...

      پاسخ ها

      • رضا

        زهرا خان، گفتم زنای زبون دراز، شما مگه جزو اون زبون درازایی که ناراحت میشی؟

    • رضا

      خوب همینه دیگه، میرون رو اعصاب آقایون، نتیجه اش هم رو میبینین، یه کتک مفصل.

    • بدون نام

      اینقدتو بچگیت خشونت دیدی که مریض شدی

      پاسخ ها

      • رضا

        اتفاقا اگه تو هم از بچگی تربیت میشدی، شاید از این بهتر میشدی.

    • رضا

      کاربر جان، چرا از واژه زن گرفتن بدت اومد؟ مگه غیر اینه که تو ایران زنا دوست دارن روشون قیمت گذاشته بشه؟ وقتی میری خواستگاری و موقع مهریه بابای طرف میگه دختر خالش دیپلم بوده 1000 تا سکه مهر کرده، ایشون لیسانسه میشه 2000 تا سکه، در واقع دارین رو خودتون قیمت میزارین، دقیقا مثل برده فروشهای قدیم. پس مردی که قیمت شما رو پرداخت میکنه، در واقع شما جزو اموال اون به حساب میاین و میتونه هرکاری خواست باهاتون بکنه، میتونه کتکتون بزنه یا هر کار دیگه. چیزی که عوض داره گله نداره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باز هم که همان اشتباه...بابا به خدا اولا من مردم(به فتح م). بعدش هم حرف شما رو قبول دارم، اما شما مگر مجبوری بری خواستگاری اون مورد؟ این همه خانواده ها و آدمهای حسابی. اتفاقا برای شمایی که دست بزن داری همون مهریه بالا بهتره. حد اقل اون خانم دستش به یه جایی بنده....

    • نسیم

      داری شوخی می کنی ایشاالله دیگه آقا رضا . اگه نه که هزار تاسف برای طرز فکرت

    • محمد

      سلام دوست جوانی داشتم بسیار شاد وخندان بود روزی اورا دیدم که غمگین بود علت راپرسیدم گفت وای برمن بیچاره شدم خواستم ازدواج کنم که شاد شوم بر عکس شد برای مهریه خانم یکهزار و پانصد سکه بدهکار شدم مدتی گذشت روانی شد تو خود بخوان روایت را یاعلی مدد.

    • پرنیان

      سلام دوستان،سرچ یه مقاله بودم که اتفاقی این نطراتتونو دیدم،آقا رضا خیلی دوس دارم بدونم چندسالته،اما اینو بدون بزن بهادر بودن برا خودتم جنگ اعصاب داره،زندگی یه هدیه ست شما ب جای حرف زدن وحل مشکلات باخانمت کتک کاری پیشنهاد میکنی،این درس نیست اگه با حرف زدن قانع نشد راه های بهتری هم است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج