جاباما
۸۶۷۴۴
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

پاسخ پزشکان به سوالات شما

پاسخ پزشکان به سوالات شما
مجله سیب سبز:

رژیم گیاهخواری چیست؟ آیا با این روش لاغر می‌شوم؟

سلام من می خواهم با رژیم گیاهخواری و ورزش لاغر شوم من را راهنمایی کنید.

هانیه جباریان مشاوره تغذیه و رژیم درمانی، به سؤالات شما پاسخ می‌دهد

دوست عزیزم اگر برای اولین بار است که می خواهید سراغ گیاهخواری بروید باید بگویم که گیاهخواری انواع متعدد دارد. که در هر کدام محدودیت هایی وجود دارد. اولین نوع گیاهخواری، گیاهخواری تام است (Vegan Vegetarian) که فرد هیچ‌گونه ماده غذایی با منشا حیوانی را مصرف نمی کند. در انواع دیگر گیاهخواری ، محدودیت ها به اندازه نوع گفته نشده نبوده و فرد مجاز به مصرف برخی از گروه ها است. انواع دیگر شامل Lacto Vegetarian است که فرد گروه لبنیات رادر کنار مواد غذایی گیاهی مصرف می کند.Ovo Vegetarian است که فرد تخم‌مرغ را هم به رژیم غذایی خود می افزاید. semi Vegetarian که فرد گوشت سفید ( مرغ و ماهی) را هم در کنار مواد غذایی گیاهی مصرف می کند. حالا با توجه به اینکه شما قصد پیروی از کدام یک از این گروه هارا دارید، می توان رژیم غذایی شما را تنظیم کرد. آنچه در این میان مهم است مصرف ویتامین B۱۲ به شکل مکمل است زیرا این ویتامین در مواد غذایی گیاهی وجود ندارد و کمبود آن می‌تواند در فرد دیده شود. علاوه بر آن مصرف مکمل آهن و روی در افراد گیاهخوارتوصیه می شود. (کمبود این دو ماده معدنی در بین زنان ایرانی بسیار شایع است).

پاسخ پزشکان به سوالات شما

سؤال از شماره۰۹۳۶۰۰۰۱۲۳

دختری ۲ ساله دارم، چرا دندان‌هايش سياه شده است؟

دختري ۲سال و۳ماهه دارم كه به دليل قطره آهن دندان‌هاي پايينش در نزديكي ريشه و البته ۳تا از دندان‌هايش دچار سياهي شده است، براي از بين بردن این سیاهی چه‌كار كنم؟ مي‌خواستم از متخصص محترم راهنمايي بگيرم.

دکتر سارا مجلل، دندانپزشک کودکان و نوجوانان به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

اگرچه بدون معاینه فرزند شما امکان تشخیص قطعی میسر نیست، با این حال با توجه به سن کودک و محل ظاهر شدن سیاهی روی دندان‌ها می‌توان گفت به احتمال فراوان این سیاهی در واقع پوسیدگی بوده و ربطی به قطره آهن ندارد. این مدل از پوسیدگی به واسطه خوردن شیر شبانه در دندان‌های شیری اتفاق افتاده و به‌سرعت تعداد زیادی از دندان‌ها را درگیر می‌کند. بهترین راه مراجعه هر چه سریع‌تر به یک دندانپزشک کودکان و اقدام به موقع برای درمان است. در ضمن اگر این سیاهی به دلیل مصرف قطره آهن باشد(که احتمال آن بسیار پایین است) جای نگرانی نبوده و نیاز به اقدام خاصی نیست.

سؤال از شماره۰۹۱۲۰۰۰۶۱۴

چرا به جای نوزادم، من چاق می‌شوم؟

خانمی ۲۴ ساله هستم و پسری ۷ ماهه دارم كه از شیر مادر تغذیه می‌كند. از زمان زایمانم تا به حال نه تنها كاهش وزن نداشته‌ام بلكه ۵ كیلو هم افزایش وزن داشته‌ام. در واقع از وزن قبل بارداری یعنی ۴۵ كیلو به ۵۹ كیلوگرم رسیده‌ام و برخلاف رسیدگی‌های زیادم پسرم لاغر است و وزن ایده‌آلی ندارد. چرا به جای بچه من چاق می‌شوم؟

دکتر تیرنگ رضا نیستانی، متخصص تغذیه بالینی و رژیم‌درمانی، به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

وزن ماحصل دخل و خرج انرژی است. درست است که می‌گوییم اگر مادری خودش بچه را شیر دهد به خاطر کالری‌ای که صرف تولید شیر می‌شود از ذخایر چربی که در دوران بارداری انبار شده برداشت می‌شود و کاهش وزنش راحت‌تر می‌شود اما این موضوع مشروط بر این است که دریافت کالری از یک حد بالاتر نرود، یعنی اگر مادری بچه‌اش را شیر دهد اما کالری اضافه دریافت کند، قطعا وزن اضافه می‌کند، پس قطعا شما کالری اضافه می‌گیرید. خیلی مواقع دیده می‌شود خانم‌ها به دلیل اینکه فکر می‌کنند برای مثال برنج چاق می‌کند ممکن است برنج کم بخورند اما دائم به خوراکی‌های دیگر که شاید کالری‌شان از برنج هم بالاتر باشد ناخنک بزنند. به این ترتیب به خیال خودشان مراعات غذایی می‌کنند اما عملا وزن اضافه می‌کنند. شما باید ارزیابی شوید. کودک‌تان ۷ ماه دارد یعنی باید يك ماه از زمان تغذیه کمکی‌اش گذشته باشد. این مرحله بسیار حساس است؛ زمانی است که بچه از وابستگی مطلق یک ماده غذایی (شیر) به یک رژیم غذایی مخلوط می‌رسد. خیلی مواقع اختلالات رشد به ویژه رشد قدی از این زمان شروع می‌شود. این مرحله دقیقا باید تحت نظر پزشک باشد و البته اینها مشروط بر این است که هم مادر و هم بچه هیچ‌گونه بیماری متابولیک یا داخلی و ارگانیک خاصی نداشته باشند. بیماری‌های خیلی زیادی وجود دارند که می‌توانند روی تغذیه، اشتها، جذب، دفع و متابولیسم کودک و مادر اثر بگذارند و با اختلالات رشد تظاهر کنند، پس اول باید احتمال این بیماری‌ها رد شود و بعد اگر فقط بحث تغذیه بود برنامه غذایی کودک تحت نظر قرار بگیرد.

سؤال از شماره ۹۳۸۰۰۰۰۱۳۳

تا به حال دو بار سقط داشته‌ام! چه کار کنم فرزندم سقط نشود؟!

خانمی ۲۹ ساله هستم. سال پیش شكم درد داشتم و از درد زیاد هر روز مرفین تزریق می‌کردم. این درد به خاطر بارداری بود اما تا ۲ ماه دكترتشخیص نداد كه باردار هستم و چون دارو زیاد خورده بودم و تزریق زیاد انجام داده بودم تصمیم گرفتم با آمپول سقط كنم. بعد از يك سال دوباره باردار شدم. این دفعه چون تغذیه خوب ومصرف فولیك اسید نداشتم سر۲ ماه جنينم سقط شد. كار سنگین هم می‌كردم. باید چه کار کنم فرزندم سقط نشود؟

دکتر اشرف‌السادات جمال، متخصص زنان و زایمان، فوق‌تخصصي پريناتولوژي (بارداري پرخطر)، به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

اولین جنین را که خودتان با دارو سقط کرده‌اید و شاید کار مناسبی انجام نداده‌ باشيد. باید بدانید هیچ دارویی آنقدر خطرناک نیست که با خوردنش مجبور شویم جنین را به صورت عمدی سقط کنیم. سقط بار دوم نیز ربطی به کار سنگین و ... نداشته است. باید به متخصص زنان مراجعه کنید تا معاینه شوید و آزمایش‌های مخصوص مثل تیروئید و ... برای‌تان تجویز شده و علت سقط دوم مشخص شود.

پاهایم پرانتزی است، آیا ایروبیک برای من ضرر دارد؟

آيا ورزش ايروبيك براي كساني كه مبتلا به مشكل پا پرانتزي هستند، حتي در نوع خفيف مضر است؟

دکتر محمدتقی حلی‌زاده، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و فیزیوتراپی، به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

به هیچ وجه انجام ورزش ایروبیک برای این افراد مضر نیست. زانوها بر اساس میزانی که انحراف پیدا می‌کنند شدت خود را نشان می‌دهند. انحراف زانوها در برخی از افراد گاهی خفیف و در برخی شدید است. در افرادی که میزان انحراف زانوها شدید است به این افراد توصیه می‌شود که برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنند تا درمان خود را شروع کنند اما اگر انحراف زانوها خفیف است ورزش می‌تواند کمک‌کننده بسیار خوبی برای این افراد باشد و ما به این افراد انجام فعالیت‌های ورزشی را توصیه می‌کنیم.

سؤال از شماره ۹۱۹۰۰۰۷۴۷

چرا کک و مک پوستم را تیره کرده است؟

من از ١٠سالگى كك و مك دارم و الان ٢٩سالم است. حدود ۶ماه است که ليزر كرده‌ام و كك مك‌ها كم رنگ‌تر شده است ولى هنوز جایش هست. چند بار دیگر بايد مراجعه کنم تا همه كك و مك‌ها از بین برود و پوستم روشن‌تر شود؟ وجود این کک‌ها پوستم را تیره کرده است.

دکتر داریوش دائر، متخصص پوست و مو، به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

پاسخ پزشکان به سوالات شما

در مورد کک و مک‌ها باید گفت این ضایعات پوستی بر اثر تکثیر رنگ دانه‌های پوستی به وجودمی آیند و درمان قطعی آنها دشوار است و باید از مجموعه‌ای از کارهای لیزری به همراه مصرف ضدآفتاب‌ها و کرم‌های روشن کننده برای بهبود این ضایعات پوستی استفاده کرد. همچنین با توجه به ذات و نحوه ایجاد کک و مک‌ها، باید گفت احتمال عود آنها بعد از درمان وجود دارد و باید ضدآفتاب‌ها و روش‌های محافظت از پوست در طول عمر به کار بروند. احتمال می‌دهم درمان‌های قبلی لیزری شما با لیزر هموارساز (فراکشنال) انجام شده باشد که باوجود تأثیر بر رنگ کک و مک‌ها، نمی‌تواند تمامی رنگ دانه‌ها را از بین ببرد. در حال حاضر از تکنولوژی لیزر کیو سوئیچ می‌توان برای از بین بردن کک و مک‌ها بهره گرفت. این لیزر رنگ دانه‌های موجود در کک و مک‌ها را متلاشی و ظاهر بهتری در پوست ایجاد می‌کند ولی باز هم با توجه به سبزه بودن پوست‌تان باید درمان با احتیاطات خاصی صورت بگيرد. همچنین زمان از بین رفتن سوختگی بعد از لیزر با این روش طولانی‌تر است.

سؤال از شماره۰۹۳۷۵۰۰۰۸۴

چه رژیم غذایی به کار من می آید؟

سنم ۲۴ و وزنم ۸۷ کیلوگرم است و۳۰كيلوگرم اضافه وزن دارم ، همچنین بچه شيرخواره دارم. خواستم من را در مورد يك برنامه غذايى خوب راهنمايی كنيد، به علاوه شاغل هم هستم.

سولماز توکلی، مشاور تغذیه و رژيم درماني، به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

ارائه برنامه غذايي كه مختص خود شما باشد نياز به گرفتن شرح حال كامل و سابقه پزشكي از شماست‌ بنابراين در اينجا به موارد كلي كه مي‌تواند به شما در كاهش وزن كمك كند اشاره مي‌كنم. در صورت نياز به دريافت رژيم غذايي مخصوص خودتان بايد به يك مشاور تغذيه مراجعه کنید. سعي کنید مصرف برنج را در شب حذف كرده و در وعده‌ناهار هم بيشتر از چهار بار در هفته برنج استفاده نكنيد. طي روز حتما از ميان‌وعده كه شامل ميوه و سبزيجات باشد استفاده کنید. حتما يك ورزش هوازي مانند اسپيلينگ، ايروبيك يا پياده روي را در كنار رژيم غذايي خود انجام دهيد تا روند كاهش وزن سريع‌تري در كنار فرم دهي به بدن‌تان داشته باشيد. همچنين مي‌توانيد براي گرفتن نتيجه بهتر براي رفع چاقي‌هاي موضعي در كنار رژيم غذایی و ورزش از دستگاه‌هاي لاغري موضعي مانند LPG و كويتيشن نيز استفاده كنيد. استفاده از اين دستگاه‌ها به شما كمك مي‌كند تا كاهش سايز بهتري در مدت زمان مورد نظرتان داشته باشيد.

سؤال از شماره۰۹۳۷۰۰۰۳۶۱

آیا همسرم به من خیانت می‌کند؟

مردی ۲۸ ساله هستم و حس شک بی مورد به همسرم دارم و همیشه احساس می‌کنم به من دروغ می‌گوید . چه کار کنم تا این احساسم از بین برود؟

محمود هندی پور، فوق لیسانس روانشناسی و مشاوره، به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

دوست خوبم در ابتدا باید بگویم همین‌که خود اذعان دارید شک بی مورد دارید و احساس می‌کنید به شما دروغ می‌گوید نشان از این دارد که با واقعیت زندگی می‌کنید و صرفا با باورهای خویش به زندگی نمی‌پردازید. اما پاسخ اینکه چه کنید که از بین برود در مجال این بخش نمی‌گنجد، فقط می‌توانم به این نکته اشاره کنم که احتمال اینکه شما ترس از دست دادن داشته باشید و این مورد به شکل شک و عدم باور طرف مقابل خودش را نشان دهد وجود دارد، احتمالات دیگری نیز مطرح است که طی جلسات درمانی می‌توان به وجود یا عدم آن پی برد، وقت را از دست ندهید و با یک روانشناس درمان خود را شروع کنید، حتما موفق می‌شوید.

سؤال از شماره ۰۹۱۹۰۰۰۶۳۳

آیا ارتودنسی برگشت‌ناپذیر است؟!

تا چه اندازه امکان برگشت درمان‌های ارتودنسی وجود دارد و چه عواملی در آن دخالت دارند؟

دکتر محمد بهناز، متخصص ارتودنسی، به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

از آنجايي که لثه و بافت‌های نگهدارنده دندان‌ها مثل کش می‌ماند، بعد از درمان ثابت مدتی زمان نياز است تا اين بافت‌ها خود را در وضعيت جديد بازسازی کرده و جلوی برگشت نتايج گرفته شود. در اين مرحله بسته به نوع مشکل اوليه بيمار، همکاری و خواست بيمار، نوع نگهدارنده (يا اصطلاحا ريتينر) انتخاب می‌شود. نوع معمول نگهدارنده، پلاک‌های متحرک است که برای فک بالا و پايين به صورت جداگانه تهيه می‌شود. نوع ديگر نگهدارنده که اصطلاحا نگهدارنده ثابت ناميده می‌شود در واقع سيم نازکی است که از سطح داخلی دندان‌ها با مواد همرنگ دندان چسبانده می‌شود که در اکثر مواقع برای دندان‌های جلو و برای فک پايين استفاده می‌شود.نوع آخر و جديد نگهدارنده‌ها استفاده از پوسته‌های شفاف نازکی است که تنها روی دندان‌ها قرار می‌گيرد و فاقد بخش‌های اضافی روی سقف دهان و کناره‌های زبان است. در صورت استفاده دقيق و کامل از اين پلاک‌ها در مرحله بعد از پايان درمان ارتودنسی ثابت، نتايج درمان حفظ خواهد شد.

سؤال از شماره۰۹۱۰۰۰۰۵۴۴

چراشش ماه است، این مشکل را دارم؟

سلام. من به مدت ۶ ماه است که عادت ماهانه‌ام به تأخير افتاده است، چه‌كار بايد انجام دهم؟

دکتر لیلا خلیلی، متخصص جراحی زنان و زایمان و نازایی به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

دلایل مختلفی در این خصوص وجود دارد از جمله بارداري، کیست تخمدان، کم کاری تیروئید و چاقی مفرط. در اولین قدم تست بارداري و در صورت منفی بودن انجام سونوگرافی براي بررسی رحم، بررسی تخمدان و همچنین انجام آزمایشات هورمونی مانند بررسی عملکرد تیروئید، پرولاکتین، FSH و LH و در نهایت مصرف پروژسترون براي تنظیم عادت ماهانه . ویزیت حضوری متخصص زنان نیز توصیه می‌شود.

سؤال از شماره۰۹۳۹۰۰۰۷۲۴

ارتودنسي دندان‌ها را لق مي‌كند؟

دختري ۱۶ساله هستم و قصد ارتودنسي دارم اما مادرم چنين اجازه‌اي به من نمي‌دهد زیرا معتقد است که دندان‌هایم لق می‌شود. به عقیده شما من چه کار باید انجام دهم؟ آیا این موضوع (لق شدن دندان‌ها) صحت دارد؟

دکتر علیرضا آشوری، دندانپزشک، به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

اندکی لق شدن دندان‌ها و درد ناشی از آن به واسطه حرکات ارتودنسی مسئله‌ای طبیعی بوده ولی خیلی سریع برطرف خواهد شد. یک توصیه اینکه اگر شما واقعا نیاز به درمان ارتودنسی دارید و برای انجام این کار مصمم هستید، بیش از هر چیز باید کیفیت بهداشت دهان خود را تا حد امکان ارتقا دهید.

سؤال از شماره۰۹۳۰۰۰۰۸۴۲

لیزر کمکم می کند؟

پوست صورتم كك و مك دارد، پنج سال پيش پلينگ انجام دادم ولي بعد از يكي، دو ماه دوباره كك و مك‌هايم بيشتر هم شد. مي‌خواهم بدانم با ليزر مي‌شود اين كك و مك‌ها را از بين برد؟

دکتر پرویز آریان، متخصص پوست و مو، به سؤالات شما پاسخ می‌دهد

پاسخ پزشکان به سوالات شما

چند نوع لیزر در کاهش کک و مک ها موثر هستند ولی کاملا رفع نمی‌شوند و حتما مراقبت از پوست با ضدآفتاب مناسب لازم است و اگرنه باز هم قابل برگشت هستند. از لیزر فرکشنال یا IPL می‌توان استفاده کرد.

سؤال از شماره ۰۹۳۵۰۰۰۳۶

چرا عادت ماهانه نمی‌شوم؟! نکند یائسه شده‌ام!

خانمی ۳۰ ساله هستم. برای جلوگیری از بارداری آمپول مدرروكسی پروژسترون استات را در ۲ دوره سه ماهه تزریق كرده‌ام. الان ۲ماه است كه آن را قطع کرده‌ام اما عادت ماهانه نمی‌شوم. می‌ترسم به یائسگی زودرس دچار شوم. لطفا راهنمایی ام كنید.

دکتر نیره خادم، متخصص زنان و مامایی، استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

خیر. این دارو یائسگی زودرس نمی‌دهد اما ممکن است برای مدتی حتی تا ۶ ماه طول بکشد تا تخمک‌گذاری و قاعدگی بازگردد و مرتب شود. اگر نمی‌خواهید بچه‌دار شوید در این مدت باید از یک روش پیشگیری دیگر نیز استفاده کنید؛ ازجمله کاندوم زیرا ممکن است تخمک آزاد شود. درکل وقتی عادت ماهانه نمی‌شوید باردار هم نخواهید شد اما این موضوع قطعی نیست چون مشخص نیست چه زمانی تخمک‌گذاری‌تان شروع می‌شود. بالاخره عادت ماهانه‌تان راه می‌افتد؛ مشکلی نیست.

سؤال از شماره۰۹۱۲۰۰۰۰۱۸۱

چرا دارو مشکلم را حل نمی‌کند؟!

قبلا با توصیه پزشک مبنی بر خوردن قرص ویاگرا ۵۰ میلی‌گرمی مشکلی نداشتم اما به تازگی حتی با افزایش دوز این دارو (۱۰۰ میلی‌گرمی)‌، در روابط زناشویی‌ام اتفاقی رخ نمی‌دهد و تاثیری ندارد. علت چه می‌تواند باشد؟

دکتر ناهید حمزه‌ای اصفهانی، متخصص اورولوژی و مجاری ادراری

مردانی که به ویاگرا جواب نمی‌دهند باید آزمایش قند خون، چربی خون و برخی آزمایش‌های هورمونی انجام دهند. بعد براساس آن، داروهای نوبت بعد تجویز می‌شود. معمولا داروها به صورت ترکیبی هستند یعنی چند دارو با هم تجویز می‌شود.

سؤال از شماره ۹۱۹۰۰۰۰۶۱۶
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پارسا

      سلام خسته نباشید العان چند وقتی هست ک ریزش مو دارم دکترم رفتم قرص زینک و ویتامین ب داده قرص بیوتینم هر روز میخورم ولی حجم موهام خیلی کم شده چیکار کنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج