جاباما
۸۷۶۶۱
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

نتیجه محاکمه موسوی و کروبی چه می‌شود؟

«روزنامه شرق» با توجه به سخنان مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری به موضوع محاکمه موسوی و کروبی پرداخته است. به نوشته این روزنامه: محاکمه بشوند یا نشوند؟ نظر‌ها متفاوت است.

عصر ایران: «روزنامه شرق» با توجه به سخنان مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری به موضوع محاکمه موسوی و کروبی پرداخته است. به نوشته این روزنامه: محاکمه بشوند یا نشوند؟ نظر‌ها متفاوت است.

وزیر دادگستری دیروز درحالی محاکمه «کروبی» و «موسوی» را به صلاح ندانسته که تا به حال بسیاری از شخصیت‌های سیاسی، خواهان برگزاری دادگاه برای آنها شده‌اند. صحبت‌های «پورمحمدی» اما دیروز زوایای جدیدی از علت ادامه حصر بدون محاکمه این دونفر را گشود.

از نگاه او، محاکمه آ‌نها در روند ثبات و تداوم امنیت فضای کشور تداخل ایجاد می‌کند. آنطور که ایسنا گزارش داده است، «مصطفی پورمحمدی» گفته‌است: «ما برای ایجاد ثبات و تداوم آن در فضای کشور نیازمند این هستیم که امنیت را برقرار کنیم.»

«پورمحمدی» وضعیت فعلی «کروبی» و «موسوی» را نتیجه مصلحت کشور و تصمیمات در سطح کلان نظام دانسته و گفته‌ است: «باید دانست که برخی از تصمیمات، محصول تفکر جمعی در حوزه تصمیم‌گیران اصلی نظام بوده و در هر زمینه‌ای گزینه‌های مختلفی برای تصمیم‌گیری وجود دارد. با این حال بازتاب هر کدام از این تصمیمات مورد بررسی قرارگرفته و درنهایت کم‌ضررترین راه انتخاب می‌شود.

مصلحت کشور اقتضا نمی‌کرد که این افراد مجازات شوند چراکه ممکن بود باعث زندانی یا کشته‌شدن و همچنین راهپیمایی‌ها و کشمکش‌های جدیدی شویم. مهم آن است که کشور ما توانست با تدبیری مناسب از این فتنه‌ها عبور کند، با این حال باید توجه داشت که تاریخ و مردم در این رابطه قضاوت خواهند کرد.»

وزیر دادگستری درخصوص چرایی برگزارنشدن دادگاه افزوده ‌است: «مطمئنا اگر در این زمینه دادگاهی برگزار می‌شد دوباره شاهد کشمکش‌ها، درگیری‌ها و راهپیمایی‌ها می‌بودیم و در حال حاضر نظام تشخیص داده تا این افراد در محدودیت باشند.»

صحبت‌های پورمحمدی در شرایطی است که پیش‌تر برخی شخصیت‌های اصولگرا خواهان محاکمه این دونفر شده بودند. حمیدرضا ترقی، معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی هم آذرماه در واکنش به نامه سرگشاده ۹ چهره اصلاح‌طلب به رییس‌جمهوری مبنی بر «رفع سوءتفاهم‌ها از انتخابات ۸۸» گفته بود: به‌نظر می‌رسد در جریان فتنه ۸۸ تنها یک ابهام باقی مانده و آن محاکمه سران فتنه و عاملان فتنه است و باید این افراد در دادگاه محاکمه شوند تا برای مردم هم هیچ ابهامی باقی نماند.»

«محمدجواد لاریجانی» هم چند روز قبل در این‌باره به «فارس» گفته بود: «اگر در بخش قضایی اطاله‌ای پیدا شده و مقداری طول کشیده و به آن زمان داده‌اند، از باب تسامحی بود که نظام با آنها به‌خاطر سوابق‌شان می‌خواست داشته باشد نه تردید در خطای آنها، اینها دو مساله متفاوت است بنابراین نظام با درایت کار خود را پیش می‌برد و در این زمینه ابهامی وجود ندارد.»

از این سو اما تعدادی از نمایندگان مجلس هم در نامه‌ای به قوه‌قضاییه خواستار محاکمه آنها شده ‌بودند. در اردوگاه معتدل‌گرایان هم «محمود علوی»، وزیر اطلاعات و «علی مطهری» خواهان محاکمه آنها شده ‌بودند. «مطهری» در نطق جنجالی خود در مجلس گفته بود: «تنها راه پایان‌دادن به فتنه سال ۸۸ محاکمه علنی و همزمان آقایان «موسوی»، «کروبی» و البته «احمدی‌نژاد» است.» وزیر اطلاعات هم اعلام کرده‌ است: «اتهامات چه سران فتنه و چه هر فرد دیگری که خلاف کرده ‌باشد، باید در یک محکمه عادل رسیدگی شده و برابر با جرم خود محاکمه شوند.»

اگرچه در این بین برخی اصولگرایان مانند «احمد جنتی» ضرورتی به محاکمه نمی‌بینند. دبیر شورای نگهبان معتقد است: «احتیاجی به محاکمه سران فتنه نیست و مردم با حضور خود در صحنه‌ سران فتنه را محکوم کرده‌اند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      حداقل یکی از نظرها را میزدید بابا خیلی ضایع هست!

    • میترا

      رضا جان اخه صلاح نبوده نظرارو بذارن!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج