۸۸۰۶۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

چرايی واردات خودروهای لوكس

بزرگ‌ترين محموله خودروهاي سواري پورشه در آبان ماه امسال به تعداد ۴۹ دستگاه و ارزش ۳.۹ ميليون دلار وارد كشور شد.اين محموله از خودروهاي سواري پورشه از مبدا امارات و از طريق گمرك يزد در آبان ماه وارد كشورشده و همچنين دومين محموله بزرگ خودروهاي پورشه نيز به تعداد هشت دستگاه در آذر ماه امسال وارد شد.

روزنامه تهران امروز: بزرگ‌ترين محموله خودروهاي سواري پورشه در آبان ماه امسال به تعداد ۴۹ دستگاه و ارزش ۳.۹ ميليون دلار وارد كشور شد.اين محموله از خودروهاي سواري پورشه از مبدا امارات و از طريق گمرك يزد در آبان ماه وارد كشورشده و همچنين دومين محموله بزرگ خودروهاي پورشه نيز به تعداد هشت دستگاه در آذر ماه امسال وارد شد.

ايسنا در گزارشي از آمار گمرك در ۹ ماهه امسال خبر داده و نوشته است كه طبق آمار گمرك ايران در ۹ ماهه امسال ۸۵ دستگاه انواع خودروهاي پورشه وارد كشور شد. اين در حالي است كه در آخرين فهرست اعلامي خودروهاي سواري مجاز وارداتي در سال ۱۳۹۲ نامي از هيچ‌يك از مدل‌هاي خودرو پورشه مشاهده نمي‌شود.

جالب اينكه آخرين فهرست خودروهاي سواري مجاز براي واردات در سال ۱۳۹۲ كه از سوي سازمان توسعه تجارت اعلام شده شامل ۹۳ مدل انواع خودرو مي‌شود كه نام هيچ‌يك از مدل‌هاي خودرو پورشه در آن وجود ندارد. بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت كه خودروهاي پورشه وارداتي در سال گذشته ثبت سفارش شده‌ بودند.

ثبت سفارش،‌حتما غير قانوني است

طبق گفته‌هاي يك نماينده عضو كميسيون صنايع، اين واردات خودروي پورشه آنطور كه اتفاق افتاده، غيرقانوني است اما به دليل وقوع اين اتفاق، مجلس، به ويژه كميسيون صنايع حتما پيگير خواهد بود تا حقيقت امر روشن شود.

«علي عليلو» به سه وجه اين قضيه اشاره كرده ومي‌گويد: «با توجه به اينكه ما همچنان در كشور با مشكل اختصاص ارز به كالاهاي اساسي و دارو مواجه هستيم آيا درست است كه ارز به چنين كالاهاي تشريفاتي كه فقط مخصوص قشر مرفه است،‌اختصاص يابد؟ امروز كه ارز با شرايط سخت وبا هزينه‌هاي گزاف وارد مي‌شود، جاي سوال دارد كه چرا بايد به خودرو اختصاص داده شود؟»به گفته اين نماينده مجلس، با توجه به اينكه در زماني كه شرايط محقق نبوده، اين كالا ثبت سفارش شده، بسيار تاسف آور است كه در آن زمان اين كالا ثبت سفارش شده باشد.

عليلو با گلايه از اينكه، ‌در زماني كه وسايل حمل‌ونقل عمومي، واگن مترو در كلانشهرهايي همچون تبريزو اصفهان هنوز راه نيفتاده تنها به اين دليل كه نمي‌توانند به دليل نداشتن ارز،‌اينها را از گمرك ترخيص كنند، چطور ثبت سفارش خودرو پورشه به اين راحتي انجام مي‌شود؟جالب اينكه اين نماينده به اين نكته نيز اشاره مي‌كند كه «در آن زمان هم در مجلس شنيديم كه قرار است چنين اتفاقي انجام شود كه با مخالفت مجلس روبه رو شد وبعد از آن يك وقفه زماني براي آن ايجاد كردند و گذاشتند كه آبها از آسياب بيفتد، بعد شروع به واردات پورشه كردند كه واقعا متاسفيم براي گمرك و ساير نهادها كه هيچ‌توجهي به اين موارد نمي‌كنند.»

افزايش واردات انواع خودرو نسبت به سال گذشته

گفتني است تاكنون خودروهاي كره‌اي (كيا، هيونداي و سانگ‌ يانگ)، چيني (SAIC موتور و جيلي)، ايتاليايي (آلفارومئو، فيات)، ژاپني (هوندا، ميتسوبيشي و تويوتا)، آلماني (ABT، فولكس واگن، بنز و بي‌ام‌و)، سوئدي (ولوو) و فرانسوي (رنو) موفق به دريافت مجوز واردات محصولات خود به ايران در سال‌جاري شده‌اند. براساس آمار گمرك در ۹ ماهه امسال ۴۴ هزار و ۶۴۷ دستگاه انواع خودرو سواري به ارزش تقريبي ۹۲۴ ميليون دلار وارد شده است. اين ميزان واردات از نظر تعداد و ارزش نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ترتيب ۴۹.۲۴ و ۳۱.۳۵ درصد افزايش يافته است.

ورود دوباره خودروهاي كره‌اي و اروپايي به ايران تا ۶ ماه آينده

خودروهاي وارداتي با برند كره‌اي و اروپايي طي ۶ تا ۸ ماه آينده به‌طور رسمي به بازار ايران بر مي‌گردند. يك كارشناس صنعت خودرو با طرح پيشنهاد طبقه‌بندي تعرفه واردات خودرو، معتقد است: با توجه به لغو تحريم‌ها، واردات خودرو با برندهاي كره‌اي تا ۶ ماه آينده به‌طور رسمي به كشور تسهيل خواهد شد و خودروهاي اروپايي نيز طي ۸ تا ۱۰ ماه آينده به‌طور رسمي به بازار ايران برمي‌گردند.

«فربد زاوه» در گفت‌وگويي با فارس مي‌گويد: قيمت اين خودروها كاهش نخواهد يافت، بلكه عوارض حاصل از آن و درآمد دولت رشد مي‌يابد.در حال حاضر شركت‌هاي واردكننده از استانداردهاي شركت مادر فاصله زيادي گرفته‌اند و طي دو، سه سال اخير مشكل زيادي در زمينه تامين قطعه وجود داشته است كه براي حل آن بايد سرمايه‌گذاري زيادي صورت گيرد.به گفته وي، شركت‌هاي واردكننده هزينه اين كار را در قيمت مصرف‌كننده لحاظ خواهند كرد و در نتيجه به جز نوسان ۵ درصدي قيمت، كاهش قيمت خودرو را شاهد نخواهيم بود.

زاوه در مورد بحث‌هاي مطرح شده درخصوص تعرفه واردات خودرو نيز گفت: پيشنهاد ما اين است كه براي خودروهاي با حجم موتور ۱۵۰۰ سي‌سي تعرفه ۴۰ تا ۵۰ درصد، براي خودروهاي با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سي‌سي تعرفه ۷۵ تا ۹۰ درصد و براي حجم موتور بالاي ۳۰۰۰سي‌سي تعرفه ۹۰ تا ۱۲۰ درصد اعمال شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج