کد خبر: ۸۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۳
تعداد بازدید: ۱۰۰۱۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
گزارش تصویری
تاكنون 5 فروند از هواپيماي بلوگا ساخته شده است كه ايرباس پنجمين فروند را به ‏عنوان هواپيماي پشتيبان و نيز براي جابجا كردن بارهاي سفارشي از خارج كمپاني در ‏نظر گرفته است .
تصاوير زير از هواپیمای ابَر ترابری شركت هواپيما سازي "ایرباس "  موسوم به «نهنگ بلوگا» که مدل تغییر یافته A300-600 است و برای حمل و نقل قطعات بزرگ هواپیما بین کارگاه‌های مختلف ایرباس بکار می‌رود.

قطعات اين هواپيما  همانند ديگر هواپيماهاي مدل ايرباس در كشورهاي مختلف اروپايي ساخته مي شود اما در نهايت تنها در دو شهر هامبورگ آلمان و تولوز فرانسه مونتاژ مي شود . اين هواپيما در واقع ساخت چهار كشور اروپايي آلمان ، بريتانيا ، فرانسه و اسپانيا است . بال ها و چرخ دنده هواپيماي نهنگ بلوگا در بريتانيا ، دم هواپيما و درهاي آن در اسپانيا ، بدنه آن در آلمان و دماغه و اجزاي داخلي آن در فرانسه ساخته مي شود.

قطعات هواپيماي ايرباس تا ميانه هاي دهه 1990 بيشتر از طريق زميني جابجا و منتقل مي شد اما به واسطه بزرگتر شدن بدنه و حجم قطعات هواپيما ، نياز به انتقال هوايي و ساختن هواپيمايي براي انتقال قطعات بزرگ و حجيم هواپيماي ايرباس براي مونتاژ در فرانسه بيش از پيش احساس مي شد . پيش از دهه 1990  كمپاني ايرباس براي انتقال هوايي قطعات حجيم خود مثل بال ها و... از هواپيماي " سوپر گوپي " استفاده مي كرد ، اما در سال 1996 براي نخستين بار با طراحي و ساخت هواپيماي بولگا اين مهم از طريق اين هواپيماي غول پيكر صورت گرفت.
 
تاكنون 5 فروند از هواپيماي بلوگا ساخته شده است كه ايرباس پنجمين فروند را به ‏عنوان هواپيماي پشتيبان و نيز براي جابجا كردن بارهاي سفارشي از خارج كمپاني در ‏نظر گرفته است .  

بلوگا توانايي حمل بارهايي به حجم 1500 مترمكعب و وزن 42 تن را تا برد 900 ناتيكال مايل دارد كه با سبكتر شدن ‏بار اين مسافت نيز افزايش مي يابد . براي مثال بار 40 تني تا 1500 ناتيكال مايل و بار ‏26 تني تا 2500 ناتيكال مايل .‏ بخش بار داراي ارتفاع و پهنايي برابر با 7 متر بوده و طول قابل استفاده اي تا نزديك به ‏38 متر است بطوريكه اين هواپيما با داشتن محفظه باري با اين ابعاد توانايي حمل 2 ‏هليكوپتر شينوك با روتورهاي تا شده بدون نياز به دمونتاژ و مونتاژ را دارد.‏

به دليل قرار گرفتن عرشه اصلي بار در ارتفاع 5.5 متري ، بلوگا به تجهيزات ويژه ‏فرودگاهي جهت بارگيري و تخليه بار نياز دارد كه اين امر با طراحي پلتفورم 100 تني ‏بارگيري و تخليه حل شده است . بلوگا داراي دو موتور توربوفن جنرال الكتريك ‏CF6-80C2A8‎‏ بوده كه سرعت پيمايشي ‏برابر 0.7 ماخ رادر حداكثر ارتفاع 35000 پا امكان پذير مي سازد .


منبع : عصر ایران

بازدید از صفحه اول
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۴
پاسخ
0
1
afffffarin.... daste goleshoon dard nakone vaghean
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۷
پاسخ
0
0
اوووووووووووه خیلی باحال بووووووووود!!!!!!!!
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۸
پاسخ
0
0
خییییییییییلی باحاله.عین نهنگه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۰
پاسخ
1
0
هنر کردن...ما هم انواع سایپا رو میسازیم....سایپا 141...132....111...و...
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
پاسخ
0
1
باز هم به این اجنبی ها که یه چیز با حال بسازن...
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
پاسخ
0
0
واقعا که مسخره اس
  • لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  • لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
  • در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: