۸۸۶۶۱۹
۱۰ نظر
۵۰۱۷
۱۰ نظر
۵۰۱۷
پ

‌تثبیت نرخ در بازار ارز

كاهش نرخ ارز در بازار آزاد به دليل عوامل بازار محور است. در واقع اين كاهش به طور مشخص تحت تاثير اقدامات سياست‌گذاران در بازار نيست، از سوي ديگر كاهش نرخ ارز در گرو بهبود شاخص‌هاي اقتصادي است.

روزنامه اعتماد: كاهش نرخ ارز در بازار آزاد به دليل عوامل بازار محور است. در واقع اين كاهش به طور مشخص تحت تاثير اقدامات سياست‌گذاران در بازار نيست، از سوي ديگر كاهش نرخ ارز در گرو بهبود شاخص‌هاي اقتصادي است. بازار متشكل ارزي و عرضه ارزهاي صادراتي در سامانه نيما از جمله سياست‌ها براي تثبيت نرخ ارز بود. در بازار متشكل ارزي قرار بود به بازار نقدي و اسكناس سر و ساما ن داده شود كه با وجود اعلام تاريخ شروع به كار همچنان از زمان دقيق راه‌اندازي آن اطلاعي در دست نيست.

اما سياست ديگر اجبار صادركنندگان به عرضه ارز در سامانه نيما بود كه البته اين سياست به نتيجه رسيد و تا چند ماه پيش و طبق آمارها ۵ ميليون دلار در هفته در سامانه نيما مورد معامله قرار مي‌گرفت. اين موضوع علاوه بر نشان دادن رونق جريان معاملات در سامانه نيما، نرخ ارز را در سه، چهار ماه اخير افزايش چنداني نداد. اما تمام موارد ذكر شده عامل ثبات نرخ ارز است و نه عامل كاهش آن و اگر بازار متشكل ارزي نيز راه‌اندازي شود به ثبات مجموعه مي‌افزايد و الزاما كاهشي را در پي نخواهد داشت.

اقدام ديگري كه باعث كاهش نرخ ارز شد‌، ارزهاي برداشت شده از صندوق توسعه ملي است. با عرضه اين ارزها در بازار، تقاضا براي ريال افزايش يافته و بالانس قيمتي را به نفع كاهش قيمت دلار بر هم زده است. اين اقدام، هيجاني در بازار ايجاد مي‌كند تا دلارهاي خانگي نيز براي فروش به سمت بازار بيايند. همين اقدامات باعث مي‌شود كه نرخ ارز بازار قابل اعتنا نباشد. به تعبيري اين نوسانات منشا هيجاني دارند. نكته اين است كه دولت و بانك مركزي نيز انتظار دلار زير ۱۱ هزار تومان را ندارند. نكته ديگري كه بايد به آن اشاره كرد، اين است كه ارزش پول ملي زماني تقويت مي‌شود كه رشد نقدينگي متوقف شود.

تا زماني كه گشايشي در اين خصوص اتفاق نيفتد، نرخ دلار كاهش نمي‌يابد و صرفا تثبيت مي‌شود كه فعلا بهبودي در آنها مشاهده نمي‌شود. رشد نقدينگي تا دي ماه پارسال زياد بود اين موضوع در صورت‌هاي مالي ماهانه بانك‌ها در فصل بهار نيز قابل مشاهده است. صورت‌هاي مالي بانك‌ها نشان مي‌دهد، وضعيت سپرده‌ها به گونه‌اي است كه ممكن است در آينده افزايش نقدينگي از اين محل براي اقتصاد ايجاد شود. در واقع پول پر قدرتي كه دولت چاپ مي‌كند‌ در گزارش‌هاي مالي بانك‌ها همچنين نوسانات بازار قابل مشاهده است.

چاپ پول پر قدرت بستگي به شرايط اقتصادي و سياسي دارد. به طور مثال سال گذشته كه تحريم‌ها در كار نبود‌ از اين ابزار استفاده‌اي نمي‌شد اما از تير ماه امسال كه عايدي‌هاي نفتي كاهش يافت و عملا ۳۵ درصد از درآمدهاي دولتي در معرض خطر قرار گرفت، دولت مجبور شد از ابزار قديمي چاپ پول پرقدرت استفاده كند. دولت براي جبران آن يا به سياست‌هاي توزيعي روي مي‌آورد يا تسهيلات تكليفي بر گردن بانك‌ها مي‌اندازد. اين تسهيلات تكليفي را مي‌توان در صورت سپرده‌هاي بانك‌ها ديد كه علائم خوبي براي اقتصاد در بلندمدت و ميان‌مدت نيست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سناریو قبلی یک کاهش شدید خروج دلارهای خانگی و خرید به صورت زیر قیمت و حالا موج سواری باند های مافیائی قدرت و رانت خواران و فروش بالا

    • بدون نام

      سری قبل هم اینکار کردید دلار داشت به زیر شش تومان مرسید جلوش گرفتید.

    • بدون نام

      همش دست دولته برا مصالح خودش و نه چیز دیگه دلار رو میبره بالا میاره پایین تا سود بیشتری ببره تابلو دیگه...الان هم خودشون هم دارن میگن یازده تومن کفشه...انگار نه انگار که دلا سه هزار و پونصد بوده نزدیک به چهار برابرش کردن الان هم پز میدن ما اوردیمش پایین دوازده تومنش کردیم با تدبیرمون و کارشناسامون خیلی جالبه به ریش ملت خندیدن....

    • اکبر

      اینجا ایرانه هیچ قانونی که در سطح بین الملل هست اینجا جوابگو نیست کاری هم نمیشه کرد

    • بدون نام

      حالا که ترمز کرد میگی تثبیت؟؟ حالا مجددا برمیگرده ,ببینم اونوقت هم همینجور بپر بپر میکنید

    • بدون نام

      پخش شایعه ، گزارشهای التهاب اور ، ویش بینی های غیر واقعی از بازار ارز ، همه و همه از طرف دلالان ارزی صورت میگیرد که در نبود یک دیدگاه ملی ، باعث رکود و نابودی اقتصاد کشور میشود .

    • بدون نام

      باید با دلالان و مخلان بازار ارز برخورد شدید قضایی شود...........

    • بدون نام

      دلار باید به سه برابر پایان دولت تدبیر و امید و ارزانی احمدی نژاد نزدیک شود...........................

    • بدون نام

      همتی بخواد خرابکاری کنه کسی نیست جلوشو بگیره چون کسی ک باید جلوشو بگیره خودش میگه گرون کنید.مجلس همه که خودشو بخواب زده ن این که خواب باشه .....
      ولی همت ملی به راحتی کمر خائینین و دشمن را خم خواهد کرد.انشاالله

    • بدون نام

      دولت احمدی نژاد نکبت دلار رو به سه برابر دولت قبلش رساند و روحانی هم دلار رو میخواد روی کانال دوازده هزار تومنی که سه برابر قیمت دولت احمدی نژاد نکبت است ثابت کند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج