جاباما
۸۹۵۸۵۳
۳۱ نظر
۵۱۵۴
۳۱ نظر
۵۱۵۴
پ

چه اتفاق‌های وحشتناکی در فلج خواب روی می‌دهند؟

تقریبا از هر ده نفر، چهار نفر دچار فلج خواب یا بختک هستند و این عارضه‌ی شایع معمولا اولین بار در سال‌های نوجوانی بروز می‌کند، اما مردان و زنان در هر سنی می‌توانند دچارش شوند. فلج خواب می‌تواند جنبه‌ی ژنتیکی هم داشته باشد.

برترین‌ها: تقریبا از هر ده نفر، چهار نفر دچار فلج خواب یا بختک هستند و این عارضه‌ی شایع معمولا اولین بار در سال‌های نوجوانی بروز می‌کند، اما مردان و زنان در هر سنی می‌توانند دچارش شوند. فلج خواب می‌تواند جنبه‌ی ژنتیکی هم داشته باشد. فاکتور‌هایی که سبب فلج خواب می‌شوند شامل موارد زیر می‌باشند:

  • کمبود خواب
  • تغییر الگوی خواب
  • عارضه‌ی روحی مانند استرس یا اختلال دو قطبی
  • به پشت خوابیدن
  • سایر مشکلات خواب مانند نارکولپسی یا گرفتگی‌های شبانه عضلات پا
  • استفاده از برخی از دارو‌ها مانند دارو‌های ADHD
  • مصرف مواد مخدر

چه اتفاق‌های وحشتناکی در فلج خواب روی می‌دهند؟

شاید جزو افرادی باشید که هنوز ندانید حین فلج خواب چه اتفاقات وحشتناکی می‌تواند روی بدهد:

نمی‌توانید حرکت کنید

فلج خواب یا بختک همان طور که از اسمش پیداست، یکی از اختلالات خواب است که اصطلاحا فلج‌تان می‌کند. فرقی نمی‌کند چقدر تلاش کنید دست‌ها یا پاهای‌تان را حرکت دهید یا از جای‌تان بلند شوید، به هر حال بیفایده است. فلج خواب زمانی روی می‌دهد که شما در مرحله‌ی REM خواب‌تان هستید (عمیق‌ترین مرحله‌ی خواب که رویا دیدن در آن زمان روی می‌دهد)، اما بیدار می‌شوید. مرحله‌ی REM خواب مانند هر مرحله‌ی دیگری از خواب مهم است. در فلج خواب در این مرحله است که ارتباط میان جسم و ذهن قطع می‌شود، بنابراین ذهن شما بیدار است، اما بدن‌تان نه و برای همین کاملا فلج است. این حالت واقعا ترسناک است. خوشبختانه این حالت موقتی است و در عرض چند ثانیه یا چند دقیقه برطرف شده و شما می‌توانید دوباره حرکت کنید.

احساس می‌کنید نمی‌توانید نفس بکشید

یکی از چیز‌هایی که فلج خواب را بسیار وحشتناک می‌کند این است که علاوه بر فلج شدن بدن، خیلی از افراد احساس می‌کنند نمی‌توانند نفس بکشند یا در حال خفه شدن هستند. در مغزتان شما همچنان در مرحله‌ی REM خواب‌تان هستید که تنفس در سطحی‌ترین وضعیت خود است، اما از آن طرف شما بیدارید و می‌خواهید واقعا و عمیق نفس بکشید، اما نمی‌توانید. خیلی از بیماران این طور گزارش می‌کنند که احساس می‌کنند کسی به سنگینی روی قفسه سینه‌شان نشسته و نمی‌گذارد هوا وارد ریه‌های‌شان شود. در این مرحله باید آرام بمانید و سعی کنید به خاطر بیاورید که خیلی زود این حالت رفع خواهد شد.

دچار توهم می‌شوید

علاوه بر فلج شدن و احساس قطع تنفس که به اندازه‌ی کافی ترسناک است، خیلی از بیماران فلج خواب دچار توهماتی نیز می‌شوند مثلا می‌بینند که مار‌ها و حشرات بزرگ روی تمام بدن‌شان می‌خزند در حالیکه آن‌ها روی تخت دراز کشیده‌اند و هیچ کاری نمی‌توانند بکنند.

فلج خواب می‌تواند با خستگی و استرس زیاد بروز کند

یکی از بزرگ‌ترین علت‌های فلج خواب، کسر خواب مخصوصا در اثر جت لگ است. وقتی بعد از خستگی یا استرس زیاد بالاخره به خواب می‌روید، بدن‌تان فورا وارد مرحله‌ای از خواب می‌شود که به شدت به آن نیاز دارید یعنی REM. هر چه زمان بیشتری را در مرحله‌ی REM بگذرانید، احتمال اینکه دچا فلج خواب شوید هم بیشتر می‌شود. استرس و اضطراب می‌توانند احتمال وقوع فلج خواب را بالا ببرند. توقف ناگهانی مصرف دارو‌های ضد افسردگی نیز می‌توانند احتمال فلج خواب را افزایش بدهند.

تصور می‌کنید کسی در اتاق‌تان است

چه اتفاق‌های وحشتناکی در فلج خواب روی می‌دهند؟

یکی از شایع‌ترین علامت‌های فلج خواب این است که فرد احساس می‌کند یک غریبه در اتاقش است یا پشت پنجره ایستاده است. ذهن شما بیدار و کاملا گوش به زنگ است بنابراین فورا وارد فاز دفاعی می‌شود که می‌تواند این توهم را ایجاد نماید که کسی در اتاق است. برخی از افراد این غریبه را به صورت یک موجود خبیث، یک روح سرگردان، یک عفریته یا یک خزنده‌ی چندش‌ناک گزارش می‌کنند که به سختی می‌توان چهره‌اش را توصیف کرد، ولی به طور کل او را موجود بد و ترسناکی می‌بینند.

وقتی خواب آلوده هستید هم ممکن است دچار فلج خواب شوید

بیشتر افراد تصور می‌کنند فلج خواب در نیمه شب روی می‌دهد، اما برخی از افراد مخصوصا آن‌هایی که دچار ناکولپسی هستند در واقع می‌توانند وقتی که خواب آلوده هستند (حتی در وسط روز) هم این حالت را تجربه کنند. اشخاص دچار نارکولپسی خیلی زود وارد مرحله‌ی REM خواب می‌شوند، برای همین هم دچار فلج خواب می‌شوند.

ممکن است احساس کنید روح‌تان از بدن‌تان خارج شده

مطالعه‌ای که روی شایع‌ترین توهمات فلج خواب انجام شد دریافت برخی از افرادی که مبتلا به فلج خواب هستند، حالات عجیب بدنی را تجربه می‌کنند مثلا احساس می‌کنند در هوا معلق‌اند یا پرواز می‌کنند.

ترس و وحشت زیادی ایجاد می‌کند

ناگهان از خواب بیدار شدن و عدم توانایی در حرکت دادن بدن یا خوب نفس کشیدن می‌تواند ضربان قلب‌تان را به شدت بالا ببرد و حال بدی به شما بدهد. اما سعی کنید آرام باشید. مهم‌ترین چیزی که باید بدانید این است که این اتفاق برای خیلی‌ها می‌افتد و گذراست. فقط باید کمی صبر کنید تا بدن‌تان به مغزتان برسد و با آن هماهنگ شود.

اگر در جای جدیدی بخوابید هم ممکن است دچار فلج خواب شوید

به خواب رفتن در یک مکان جدید یا عجیب می‌تواند برای هر کسی آشفته کننده باشد، اما برای افرادی که دچار فلج خواب هستند می‌تواند علت بروز یک اپیزود از این عارضه باشد. وقتی در جای جدیدی می‌خوابید ذهن‌تان کمی گوش به زنگ‌تر است، چه شما بخواهید و بفهمید و چه نه؛ بنابراین وقتی بیدار می‌شوید و ذهن‌تان درمی‌یابد که نمی‌توانید بدن‌تان را حرکت بدهید و ضمنا در مکان جدیدی هم هستید، وارد فاز استرس می‌شود و کاری می‌کند فکر کنید چیز‌هایی می‌بینید که می‌خواهند به شما آسیب بزنند.

خارج شدن از فلج خواب می‌تواند سخت باشد

چه اتفاق‌های وحشتناکی در فلج خواب روی می‌دهند؟

برخی از افراد می‌گویند تمرکز کردن روی تلاش برای حرکت دادن انگشت پا یا جیغ زدن می‌تواند کمک‌شان کند از حالت فلج خواب خارج شوند. اگر روشی پیدا کردید که برای شما موثر است، همان را در پیش بگیرید، اما معمولا بهترین کار این است که صبر کنید تا خودش برطرف شود.

فلج خواب چگونه درمان می‌شود؟

بیشتر افراد نیاز به درمان فلج خواب ندارند. درمان هر گونه عارضه‌ی اولیه مانند نارکولپسی می‌تواند به رفع فلج خواب نیز کمک کند. این درمان‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • بهبود عادات خواب، مثلا حتما هر شب ۶ تا ۸ ساعت بخوابید.
  • استفاده از دارو‌های ضد افسردگی در صورت تجویز پزشک برای کمک به تنظیم سیکل خواب.
  • درمان هر گونه عارضه‌ی روحی و روانی که می‌تواند سبب فلج خواب شود.
  • درمان اختلالات خواب مانند نارکولپسی یا گرفتگی عضلات پا.

منبع:rd

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      وقتی بچه بودم هر زمستون این مشکل برام پیش میومد

      پاسخ ها

      • محمد مهدی

        نمیدونم شما اینطوری هستین یا نه ولی من وقتی خواب میبینم کسی میخواد من و خفه کنه یا حشرات ها و جونوران موذی سمتم میان نمیتونم داد بزنم بدنم قفل شده فکم هم همینطور یه دفعه انگار یکی پرتم میکنه مث برق گرفته ها بلند میشم میشینم.
        حتما باید به دکتر مراجعه کنم.

      • بدون نام

        ۱۵:۲۷
        بررسی کنید این مورد تشنج نباشه
        نوعی از صرع (=تشنج بی دلیل بیش از یک مورد) در خواب اتفاق میفته که بدن حالت گرفتگی و برق گرفتگی برای چند ثانیه تا چند دقیقه پیدا میکنه و قفل میشه
        متخصص مغز و اعصاب نوار مغز میگیره و متوجه میشه امواج مغز سالمه یا نه
        اگر هم بود جای نگرانی نیست ،‌ با قرص کنترل میشه

    • بدون نام

      من یه مدتی خیلی این حالت برام پیش میومد و واقعا سخت و ازار دهنده است. بهترین روش برای خروج از این وضعیت تکون دادن پلک ها یا انگشتهای دست هستش، البته باید قبل از خواب و در طی روز به این موضوع فکر کنین و تصمیم بگیرین که وقتی بختک به سراغتون اومد باید پلک یا دستتون رو تکون بدین تا در طی شب یادتون بمونه

    • کامی

      اینقدر این اتفاق برام افتاده دیگه بهش عادت کردم.بازم بعضی وقتاخیلی ترسناکه توهم چیزی که انگار داره نگاهت میکنه و میخادروحتو بخوره
      یه صبح کنارداداشم خواب بودم که داداشم ازخواب پا شدبره سرکار که همین بهم رسید انگار پاهاش رو گذاشت توی ساق پام وافتاد روم و گلوم روبشدت فشار میداد دیگه داشتم خفه میشدم، دستمو گذاشتم تو صورتش و بزور هولش دادم کنار.بشدت احساسش میکردم و بالاخره بعدحدود5دقیقه دیدم داداشم هنوز کنارم خوابه
      قسمتتون نشه چندوقت تپش قلب داشتم :(

      پاسخ ها

      • nahid

        او مای گاد خیلی ترسناکه. برو داستانت رو بده هالیوود ازش فیلم بسازه

    • مریم

      خیلی وحشتناکه انگار بدنت دست خودت نیست و روحت از بدنت جدا شده ولی خواب نیستی
      برای من بخاطر استرس زیاد و اعصاب بود که خداروشکر حل شد

    • NO NAME

      خیلی بده...
      یک بار من تجربه کردم خیلی اما خیلی بده

    • بدون نام

      من هر وقت زیادی گرمم شه یا طاق باز میخوابم اینجوری میشم.قبلا ها نمیدونستم چه وقت هایی میشم خیللی برام سخت بود از خوابیدن وحشت داشتم ولی الان خداروشکر رااااحت شدممم

    • 01

      ممنون از مطلب جالب و کاملا علمیتون ، هرچقدر علم پیشرفت میکنه و آگاهی انسانها نسبت به پدیده های طبیعی و مخصوصا راز و رمزهای بدن خودش بیشتر میشه ، بیشتر هم از خرافات فاصله میگیره.

    • بدون نام

      من گذروندم خیلی زیاد .اون لحظه فکرمیکنم مُردم یادرحال مرگم! زنده ام امابدنم تکون نمیخوره مرگ واقعییه.

    • بدون نام

      واسه من خیلی اتفاق میفته اولش صدای پا میشنوم میفهمم که میخواد بختک بیفته اکثر موقع ها زود از خواب میپرم من اینجوری خودمو نجات میدم ولی بعضی وقتها که نمیتونم بیدار شم بعد از صدای پا چند ضربه به بدنم احساس میکنم بعد صداهایی وحشتناکی میشنوم آنقدر تقلا میکنم تا از خواب بیدار شم دچار ضربان شدید قلب میشم

    • بدون نام

      یا احساس میکنی کسی داره خفت میکنی و هرچقدر جیغ میکشی صدات در نمیاد

    • رسا

      من اینجوری که میشم سعی میکنم عضلات صورتم رو تکون بدم تا از خواب بپرم

    • بدون نام

      من عاشق این وضعیتم یه پا فیلم ترسناکه واسه خودش با این تفاوت که خودت شخصیت اصلیه فیلمی

    • بدون نام

      بعد مرگ مادرم واضطراب ازدست دادنش همینطورم.

    • بدون نام

      توی یکی دیگه از خبرای امروز برترینها نوشته بود کسانی که شب بیدارند خلاقیت بیشتر ی دارند. به نظر من خواب شب با کیفیت خیلی مهمه.

    • بدون نام

      ایشالله که هیچ وقت تجربش نکنید ی مدت بود تقریبا هر روز گرفتارش میشدم بد ترین حس دنیاست

    • بدون نام

      ممنونم از خانم بانکی
      مطالب خوبی میزارین

    • عرفان

      من فکر میکنم بعضی وقت ها این اتفاق برای برادرم می افته ولی برای خودم یادم نمیاد هیچ وقت افتاده باشه

    • بدون نام

      من موقع کنکور اینجوری میشدم

    • بدون نام

      من یه بار تجربه کردم خداروشکر تکرار نشد

    • فاطمه

      من یه سه سالی هست درگیرم مخصوصاسه سال اخردبیرستان این اخریاانقدرشدیدبودکه ترجیح میدادم حدالامکان نخوابم چیزای وحشتناکی دوروبرت میبینی ویکیم فشارت میده ب سمت زمین.

    • بدون نام

      دوستان سوره ی توحید و صلوات و رو بفرستین و آیه ی مسخرات رو بخونین.

    • چرا روح من پرواز نمیکنه

      فکر کن بدن به مغز نرسه و تا ابد در همین حال بمونیم.اون وقت چی میشه::::::

    • بدون نام

      من همه تجربیاتی که گفتین رو داشتم. یه لحظه حس می کنم میخوام بیدار شم ولی گیر میافتم و نمی تونم تکون بخورم. تو اون شرایط به هر چیزی فکر کنی اونقدر واقعی میبینیش که کاملا باور می کنی. صداهایی میشنوی که وقتی بیدار میشی باورت نمیشه واقعی نبوده. برای من تنها راه خلاصی اینه که تلاش نکنم بیدار شم آرامشمو حفظ کنم و دوباره بخوابم. یاد خدا باعث میشه زودتر آرامش بیاد و زودتر از این حالت خلاص بشیم.

    • بدون نام

      در واقع یک مرگ زود گذره ،تجربه ی واقعی مرگ ،کاملا اگاهی دوروبری ها تو می بینی می خوای فریاد بزنی بیایید کمکم اما کاملا فلج اید .

      اما من تا چند روز بعدش آدم خیلی خوبی ام و به فکر توبه می افتم ،اینکه چقدر سر چیزای الکی اعصاب خودم و بقیه رو خرد کردم ،اما کم کم کم شیطون دوباره میاد سراغم .

      یه بار بختک رو دیدم بزرگ بزرگ ،تمام خونه رو پر کرده بود داشت می پرید رو سینه ام محکم بالا پایین میشد داشتم خفه می شدم .

      شبیه بارباپاپا .

    • بدون نام

      من وقتی اینطوری میشم صدای کر کننده ی از ولوم پایین به بالا میشنوم بعدش دیگه روی جسمم کنترل ندارم تا وقتی که خودش به حالت اول برمیگرده

    • شناس

      مال من اینطوریه که فکر میکنم از این حالت خارج شدم و بیدار شدم ، چند دقه بعد میبینم نه هنوز تو اون حالتم و هنوز تو خوابم که میگم ، شِت ، حالا باید صبر کنم ببینم کی بیدار میشم

      پاسخ ها

      • فلاحیه

        دقیقا من هم همینطور

    • لوبادا

      من هروقت که روبروی سقف میخوابم بلا استثنا فلج میشم اما هر وقت در همون حالت دست بالای سرم باشه راحت میخوابم ولی چون استرس میگیرم که نکنه وسط خواب یهو دستمو بیارم پایین به پهلو میخوابم دستمم میزارم زیر سرم به سمت بالا یا جلو اینجوری دیگه فلج نمیشم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج