جاباما
۸۹۵۸۶۴
۲۹ نظر
۱۲۸۱۰
۲۹ نظر
۱۲۸۱۰
پ

۱۰ نقش برتر کارنامه حامد بهداد

نکته جالب کارنامه حامد بهداد این است که در سال ۱۳۹۸، ابتدا و انتهای کارنامه‌اش را دو فیلم موفق شکل می‌دهند! او با «آخر بازی» شروع کرد و حالا «قصر شیرین» را روی پرده سینما‌ها دارد.

روزنامه هفت صبح: نکته جالب کارنامه حامد بهداد این است که در سال ۱۳۹۸، ابتدا و انتهای کارنامه‌اش را دو فیلم موفق شکل می‌دهند! او با «آخر بازی» شروع کرد و حالا «قصر شیرین» را روی پرده سینما‌ها دارد. هر دو فیلم، هم مورد تحسین منتقدان قرار گفته‌اند و هم مخاطبان. در این مطلب درباره این دو فیلم و هشت فیلم موفق دیگر کارنامه حامد بهداد نوشته‌ایم. این فیلم‌ها نقاط عطف کارنامه بازیگری بهداد محسوب می‌شوند.

قصر شیرین (۱۳۹۷)

اسم شخصیت: جلال

کارگردان: سید رضا میرکریمی

۱۰ نقش برتر کارنامه حامد بهداد

درباره نقش: بهداد تنها بازیگر سرشناس «قصر شیرین» است. رضا میرکریمی این بار یک شخصیت مرد را در موقعیت‌های چالش‌برانگیز قرار داده. مردی که زندگی و شخصیت چند لایه دارد و در نهایت تحول و تغییر او عیان می‌شود. کار مهم بهداد این است که پرداخت شخصیت بسیار تدریجی و ظریف انجام می‌شود. «قصر شیرین» فیلمی ساده و قابل فهم است که کم‌کم شروع می‌شود و به معرفی جزئیات و داستانک‌ها می‌پردازد و هر چه پیش می‌رود از ریتم و حال و هوایش نمی‌افتد و می‌تواندتا انتها مسیر و جاده‌ای آرام، ولی جذاب را برای مخاطبانش به تصویر بکشد. بخش عمده‌ای از این موفقیت مرهون بازی خویشتندارانه بهداد است.

جایگاه در کارنامه: جلال بدون تردید یکی از بهترین‌های کارنامه بهداد است. او برای این نقش در جشنواره فجر نامزد سیمرغ بود. او چندی پیش جایزه بهترین بازیگر را از جشنواره شانگ‌های به‌دست آورد.

سد معبر (۱۳۹۵)

اسم شخصیت: قاسم

کارگردان: محسن قرایی

۱۰ نقش برتر کارنامه حامد بهداد

درباره نقش: قاسم کارمند شهرداری است؛ مردی از طبقه فرودست که چنان بر مدار حرص سوار است که آتش آن دامن خانواده‌اش را هم گرفته. مردی که به خواسته‌های همشهریان هم‌طبقه‌اش بی‌اعتناست و حتی در رابطه با همسرش، مطالبات فردی خود را به خواست همسرش ارجح می‌داند. بهداد برای نمایش درونیات قاسم، از همه تجربه و توانش بهره گرفته؛ سکوت و فریاد را توأمان دارد. به همین خاطر است که تا لحظه آخر نمی‌توان نظر قطعی درباره تصمیمی که قاسم گرفته داد.

جایگاه در کارنامه: حامد بهداد با «سد معبر» تولدی دوباره داشت. این فیلم باعث شد نگاه‌ها بار دیگر به سمت او چرخانده شود و منتقدان اذعان کنند، بهداد نمی‌خواهد زمین بازی را به دیگران بسپارد. او در جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای جشن خانه سینما جایزه گرفت. بهداد در جشنواره گلدن گلوبال آسیایی در کوآلالامپور هم جایزه بهترین بازیگر مرد را به‌دست آورد.

آرایش غلیظ (۱۳۹۲)

اسم شخصیت: مسعود

کارگردان: حمید نعمت‌الله

۱۰ نقش برتر کارنامه حامد بهداد

درباره نقش: مسعود آدم کلاشی است که قصد دارد یک بار قاچاق فشفشه را بفروشد. برای این منظور از موقعیت یک دختر (طناز طباطبایی) سوءاستفاده می‌کند و همراه او و همکارانش به یک مأموریت می‌رود. مسعود معتاد هم هست و به‌طور اتفاقی با پیرمردی به‌نام منصور (جمال اجلالی) برمی‌خورد که قصد نشئگی دارد. آشنایی این دو منجر به اشتراک در یک چیز می‌شود؛ لذت بیشتر از نشئگی یا به تعبیر خودشان رفتن به قلعه پرتغالی! بهداد در «آرایش غلیظ» یکی از مشخصه‌های ذاتی را بیش از دیگر ویژگی‌ها با خود دارد: بامزگی. اقتضای نقش می‌طلبد که مسعود «شیرین» باشد و بهداد در این زمینه متخصص است.

جایگاه در کارنامه: حامد بهداد برای «آرایش غلیظ» از جشنواره سی‌ودوم نامزد دریافت سیمرغ بود. خیلی‌ها بازی‌اش را تحسین کردند، ولی منتقدان بر کیفیت بازی او در این فیلم اشتراک نظر ندارند.

سعادت‌آباد (۱۳۸۹)

اسم شخصیت: محسن

کارگردان: مازیار میری

۱۰ نقش برتر کارنامه حامد بهداد

درباره نقش: «سعادت‌آباد» در ظاهر شباهتی با آثار پیشین حامد بهداد دارد: مردی بشاش، بذله‌گو، سربه‌هوا و ... با این‌حال نحوه ارائه آن باعث ایجاد تفاوت شده است. او چند صفت متضاد را به‌طور هم‌زمان در این نقش به تصویر می‌کشد: مهربانی در عین خشونت، وفا در عین خیانت، صداقت در عین دروغگویی. بهداد بلد است شخصیت‌های این‌چنینی را طوری بازی کند که هم مخاطب او را دوست بدارد و هم متوجه خصلت‌های بدش بشود.

جایگاه در کارنامه: بهداد برای «سعادت‌آباد» نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشن منتقدان شد. در زمان اکران هم شاهد نقد‌های مثبتی درباره بازی‌اش بودیم. فیلم فروش بالایی هم داشت و در شبکه نمایش خانگی هم مورد توجه قرار گرفت تا «سعادت‌آباد»‌تبدیل به یکی از آثار محبوب بهداد شود.

جرم (۱۳۸۹)

اسم شخصیت: ناصر

کارگردان: مسعود کیمیایی

۱۰ نقش برتر کارنامه حامد بهداد

درباره نقش: «جرم» از جمله فیلم‌های متأخر مسعود کیمیایی با سویه‌های سیاسی - اجتماعی است. فیلم داستان دو دوست جوان به نام رضا سرچشمه (پولاد کیمیایی) و ناصر (حامد بهداد) است که تصمیم می‌گیرند تا به زندگی یک شخص سیاسی پایان دهند. دومین همکاری کیمیایی و بهداد منجر به خلق شخصیتی شد که همه نشانه‌های قهرمان‌های کیمیایی را دارد؛ از رضا موتوری تا سید گوزن‌ها. بهداد در این فیلم یک بازی برون‌ریز دارد، اما این شیوه تعمدی است. نوعی ادای احترام به شخصیت‌های پرفریاد کیمیایی که از قضا تصاویر سیاه و سفید و صدای چنگیز جلیلوند بر این مشابهت افزوده است.

جایگاه در کارنامه: بهداد برای «جرم» برنده اولین سیمرغ خود از جشنواره شد. این اتفاق در جشنواره بیست‌ونهم فجر رخ داد. بازی بهداد در این فیلم تحسین شد، اما با این‌حال ناصر جزو شخصیت‌های به‌یادماندنی سینمای کیمیایی محسوب نمی‌شود.

روز سوم (۱۳۸۵)

اسم شخصیت: فواد

کارگردان: محمدحسین لطیفی

۱۰ نقش برتر کارنامه حامد بهداد

درباره نقش: فواد، افسری عراقی است که پیش از آغاز جنگ به ایران آمده و از سمیره (باران کوثری) خواستگاری کرده است. جنگ، اما بازی را تغییر داده و دوستان حالا دشمن یکدیگر هستند. فواد، اما سمیره را می‌خواهد و پا پس نمی‌کشد. «روز سوم» یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های بهداد محسوب می‌شود. او شمایل یک افسر عاشق‌پیشه عراقی را چنان باورپذیر به تصویر کشید که خیلی زود فراموش کردیم او به‌واقع حامد بهداد است! صحبت‌های بریده بریده او به زبان فارسی، خشم و عصیان و عشق ... فواد را تبدیل به شخصیتی یگانه در کارنامه بهداد کرده است.

جایگاه در کارنامه: در حالی که به نظر می‌رسید بهداد برای این نقش به سیمرغ برسد، اتفاق دیگری رخ داد و جایزه به بهداد داده نشد، دست او در جشن خانه سینما هم از تندیس خالی ماند. با این حال «روز سوم» به دلیل محبوبیت پیش قاطبه مخاطبان تبدیل به یکی از آثار به‌یادماندنی بهداد شده است.

کافه ستاره (۱۳۸۳)

اسم شخصیت: خسرو

کارگردان: سامان مقدم

۱۰ نقش برتر کارنامه حامد بهداد

درباره نقش: جزو اولین تجربیات سینمایی اوست. از آن نقش‌هایی که بهداد برای جا انداختن کامل خود نیاز داشت. او قدر فرصت را دانست و گل طلایی را زد. نقش خسرو در «کافه ستاره» کوتاه، اما دقیقاً منطبق با ویژگی‌های ذاتی بهداد بود. کاری نداریم که سامان مقدم از پیش نقش را برای بهداد نوشته بود یا نه؛ مهم این است که خسرو خیلی خوب به قامت او نشست. بامزگی‌های خسرو که زنی میانسال (فریبا با بازی رویا تیموریان) عاشقش شده، آن‌قدر خوب از آب درآمد که بخشی از جذابیت فیلم را به دوش کشید. بهداد با این نقش بر محبوبیت خود افزود و توانست دل هوادارانش را به دست بیاورد.

جایگاه در کارنامه: بهداد برای این نقش نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از دهمین جشن خانه سینما شد، بازی‌اش به دل مخاطبان نشست و همچنان جزو نقش‌های خوب کارنامه‌اش دسته‌بندی می‌شود.

بوتیک (۱۳۸۱)

اسم شخصیت: مهرداد

کارگردان: حمید نعمت‌الله

۱۰ نقش برتر کارنامه حامد بهداد

درباره نقش: مهرداد جزو شاه‌نقش‌های بازیگری حامد بهداد به حساب می‌آید. او یک نشئه‌باز حرفه‌ای است، می‌خواهد با مرام باشد، به زنش شک دارد و ... آنچه مهرداد را در خاطرمان زنده نگه داشته، سکانس دعوا با زنش است. مصرف زیاد مواد مخدر و ور رفتن مدام همسرش با موبایل او را به مرز جنون رسانده و شروع به کتک‌کاری می‌کند. دوستش جهان دخالت می‌کند و مهرداد با زبان رمز قصد لو دادن رابطه همسرش را دارد: «سین شین نُه، جیم شین اوکی». رمزگشایی حرف‌های زنش برای جهان در اوج عصبیت نکته دیگری است که به جذابیت کاراکتر حامد بهداد اضافه کرده.

جایگاه در کارنامه: بهداد با «بوتیک» به شهرت رسید و همچنان این فیلم جزو شاه‌نقش‌های کارنامه‌اش محسوب می‌شود. منتقدان تحسینش کردند و مخاطبان با جوانی جدید آشنا شدند.

آخر بازی (۱۳۷۹)

اسم شخصیت: پویا

کارگردان: همایون اسعدیان

۱۰ نقش برتر کارنامه حامد بهداد

درباره نقش: گفته می‌شود رامبد جوان، حامد بهداد را به همایون اسعدیان معرفی کرده است. اسعدیان دنبال جوانی می‌گشت که نماینده‌ای از جوان‌های سرخوش دهه هشتاد باشد، آن‌ها که در دنیای بی‌آلایش خود دست به ماجراجویی می‌زنند و گیر می‌افتند. بهداد نقش پویا را در «آخر بازی» ایفا کرد؛ جوانی دانشجو و نترس که شوخی‌شوخی وارد یک بازی می‌شود و گیر می‌افتد.

جایگاه در کارنامه: حامد بهداد با انرژی مضاعف آمده بود و می‌خواست با بازی‌های اگزجره‌اش در کانون خاص و عام باشد. خوش‌شانس هم بود؛ کارگردان‌های خوش‌سلیقه سراغش می‌آمدند و او نم‌نمک پای خود را در سینما سفت می‌کرد. داوران هم به او روی خوش نشان دادند و برای این نقش نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر شد.

خانه دختر (۱۳۹۶)

اسم شخصیت: منصور

کارگردان: شهرام شاه‌حسینی

۱۰ نقش برتر کارنامه حامد بهداد

درباره نقش: از جمله فیلم‌هایی است که خط داستانی‌اش قوی نیست، اما حرف‌های مهمی در دل دارد. برای اینکه به موقعیت منصور در داستان پی ببریم لازم است خط کلی داستان را مرور کنیم. «خانه دختر» قصه سمیرا (رعنا آزادی‌ور) است که پیش از مراسم ازدواج با منصور (حامد بهداد) گرفتار چالش می‌شود. در روز پیش از عروسی، مادر منصور، سمیرا را برای معاینه پیش دکتر زنان می‌برد، اما سمیرا که از این موضوع شوکه شده اقدام به خودکشی می‌کند. بهداد در بخش ابتدایی داستان وجه سرخوشانه منصور را به نمایش می‌گذارد و بعد از مرگ نامزدش با این اتفاق چالش دارد. شک و غم تا آخر در چهره منصور هویدا است و باعث شده بهداد دو حس سخت را توأمان نمایش دهد.

جایگاه در کارنامه: فیلم «خانه دختر» سال‌ها توقیف بود. با این حال اکران فیلم باعث نشد مخاطب نسبت به آن واکنش مثبت داشته باشد. فیلم جایگاهی رفیع در کارنامه بهداد ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پس کو پرتغال خونی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پرتغال کشوره پروفسور

      • بدون نام

        بهداد وقتی جوون و ظریف بود خیلی خوب بود.پیر که شد خیلی زشت و گوشت تلخ شد

      • بهاره سرمستی

        سلام آقای بی نام حتمن عکس فیلموشو نداشتند که توی برنامه بزار ن بهاره

      • بدون نام

        اون که خیلی نقشش ابکی و کیلویی بود

    • mahsa

      بنظرم قیافش خیلی شبیه کیت هرینگتون یا همون جان اسنوهه. فقط یکم چاقتره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درسته شبیه کیت هرینگتونه

      • بدون نام

        کلا مریض اید

      • mahsa

        وا چرا منفی میدین مگه چی گفتم؟؟

    • بدون نام

      فیلم خانه دختر رو خرابش کردند. فیلمنامه شهبازی اصلا بد نیست

      پاسخ ها

      • امیر

        پرویز شهبازی پدیده فیلمنامه نویس ها بعد از انقلاب است ... اما چون داستان هایش خط قرمز داره خوش به مذاق بعضی ها نمیشیند

      • بدون نام

        خانه دختر خیلی فیلم بیخودی بود فیلمنامه اش فوق العاده ضعیف پایان فیلم هم ضعیف و کلا بی محتوا بود
        دریغ از یه سکانس خاص یا مهم!
        حیف وقت که برا دیدنش گذاشتم

    • بدون نام

      بازی های ایشون در سد معبر و سعادت آباد رو بیشتر پسندیدم تا قصرشیرین

    • بدون نام

      همشون خوب بودن ولی سد معبر عالی بود عالی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بازیگر به این خوبی تا بحال بهش یا سیمرغم ندادن عوضش پارسال ببین به کی سیمرغ بهترین بازیگر مرد و دادن بازیش یک دهم حامد بهداد هم نبود

    • امیرحسین

      یکی از بهترین بازیای بهداد سریال دندون طلا بود
      حامد واقعا تو نقش بلبل بینظیر بود

      پاسخ ها

      • رضا خان

        بهترین بود

    • بدون نام

      حامد بهداد فوق العادست.

    • بدون نام

      فیلم خانه دختر سراسر سانسور بود وگرنه موضوعش عالی بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کارگردان اش میگه سانسور نداشته اون وقت شما میگی داشته؟!
        فیلم آبکی بود

    • بدون نام

      بازیگری تو ایران عین پارک رفتنه ازخونه پامیشن میان لوکیشن نهایت یه مویی به سر و صورتشون اضافه میکنن چندتا دیالوگ فقط دیالوگ میکن و بعدشم خداحافظ، هیچکدوم بازیگرنیستن زور الکی دارن میزنن باعرض پوزش

    • بدون نام

      فیلم روز سوم قشنگ بود
      تلویزیون هم نشون داده

    • بدون نام

      فیلم آرایش غلیظ هیچ ربطی به اسمش نداره یعنی هیچی!!
      نکته خاصی هم فیلمش نداره و دیدنش فقط وقت تلف کردنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خداروشکر یه هم نظر پیدا کردم چون چند وقت پیش دیدمش و هرچی فکر کردم نفهمیدم هدف از ساختنش چی بود

    • بدون نام

      خانه دختر هیچ نکته مستهجنی نداشت که بخواد توقیف باشه احتمالا از شدت بی محتوایی و تلف کردن وقت مخاطب توقیف بوده

    • بدون نام

      منو یاد بهروز وثوقی میندازه

    • بدون نام

      تو خارج هم همچین زحمت نمی کشن ،آنقدر جلوه های ویژه دارن که نیاز نیست کار خاصی بلد باشند . به قولا وقتی تایتانیک تو تشت آب بوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        .شدیداً با این نظر موافقم

    • بدون نام

      حامد بهداد از نظر من یکی از بهترین بازیگرهایی هست که در عرصه سینمای ایران بازی میکنه من سعادت اباد ،دندون طلا، بوتیک،سدمعبر ،را خیلی دوست داشتم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج