جاباما
۹۰۲۸۲۰
۱ نظر
۵۰۱۶
۱ نظر
۵۰۱۶
پ

چین مدعی کشف روش ترمیم مینای دندان شد

در حالیکه دانشمندان سعی داشتند از طرق مختلف، مینای دندان را بسازند، همواره با مشکلاتی مواجه می‌شدند، مهمتر از همه آنکه بازتولید ساختار پیچیده مینای دندان بسیار دشوار است.

تسنیم: دانمشندان چینی موفق به ساخت مینای دندان شدند. اگرچه که مینای دندان سخت ترین بافت بدن است، اما نمی‌تواند خود را تعمیر کند. در حال حاضر از سرامیک، آمالگام و آلیاژهای فلزی برای تعمیر مینای دندان استفاده می‌شود ولی این روش‌ها ایده‌آل نیستند. این مواد به خوبی روی مینای نمی‌نشینند و طی پنج سال کارکرد خود را از دست می‌دهند.

دکتر "ژاومیگ لیو" عضو تیم تحقیقاتی دانشگاه "ژجیانگ" چین در مصاحبه با سایت گاردین گفت: تیم ما موفق به کشف روشی شده که در آن، ساختار پیچیده مینای دندان خود را بازتولید می‌کند.

چین مدعی کشف روش ترمیم مینای دندان شد

پوسیدگی دندان بسیار معمول است و طبق آمار سال 2016، حدود 2.4 میلیارد نفر در دنیا پوسیدگی دندان دارند، همچنین 486 میلیون کودک دندانهای شیری پوسیده دارند.در حالیکه دانشمندان سعی داشتند از طرق مختلف، مینای دندان را بسازند، همواره با مشکلاتی مواجه می‌شدند، مهمتر از همه آنکه بازتولید ساختار پیچیده مینای دندان بسیار دشوار است.

محققین دانشگاه ژجیانک در آخرین یافته خود که در مجله پیشرفت‌های علمی(journal Science Advances)، منتشر شد اعلام کردند راهی را برای تولید رشته‌های کوچک فسفات، ماده اصلی تشکیل دهنده مینای دندان یافتند. در این روش رشته‌ها با ترکیب ماده‌ای به نام "تری اتیلامین" آماده شدند که از ترکیب شدن رشته‌ها جلوگیری می‌کند. پس از آن رشته‌ها روی دندان انسان آزمایش شدند که مشخص شد پس از 48 ساعت،‌ رشد 2.7 میکرومیلیمتری در قسمت طبیعی مینای دندان حاصل شده. مینای تعمیر شده قدرت و مقاومت مشابه‌ای نسبت به قسمت طبیعی و آسیب ندیده داشت.

دکتر "شریف الشرکاوی" متخصص پروتز از "کینگ کالج" انگلستان، که در این پروژه نقشی نداشت، از این تحقیق تمجید کرد و روش تیم چینی را مهیّج توصیف کرد. او گفت؛ روش تیم چینی ساده است، و باید از نظر بالینی اعتبارسنجی شود. همچنین ممکن است مدت‌ها طول بکشد از این روش در کلینیک‌ها استفاده شود. به نظر الشرکاوی لایه‌های ساخته شده باید به ضخامت 0.5 تا 2 میلیمتر برسند تا بتوانند حفره‌ها را پر کنند.

در همین حال دکتر لیو و تیمش نیز با نظر الشرکاوی مبنی بر افزایش ضخامت لایه ترمیمی موافقند و می‌گویند در حال بررسی راههایی برای اصلاح و بهبود این روش هستند. دکتر لیو ابراز امیدواری کرد تا بتوانند تا دو سال دیگر از این کشف در دندانپزشکی‌ها استفاده کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این که خیلی عالیه خداکنه ارزونتر از روشای الآن باشه


      اگه ریاد رشد کرد چی باید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج