جاباما
۹۰۶۳۸۷
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

نیکخواه‌بهرامی: عملکردم در جام‌جهانی خوب نبود

صمد نیکخواه‌بهرامی کاپیتان تیم ملی بسکتبال گفت: از عملکرد خودم در مسابقات جام‌جهانی راضی نیستم و باید بهتر از این بازی می‌کردم.

خبرورزشی: با به پایان رسیدن بازی‌های دور دوم جام‌جهانی، تیم ملی بسکتبال ایران در جایگاه بیست و سوم این رقابت‌ها قرار گرفت و توانست به عنوان بهترین تیم آسیایی و برای سومین‌بار جواز حضور در مسابقات المپیک را کسب کند.

در همین خصوص صمد نیکخواه‌بهرامی در مورد سطح فنی مسابقات جام‌جهانی، عملکرد خودش، احتمال موفقیت تیم ملی بسکتبال در المپیک ۲۰۲۰ و سایر موارد به گفتگو پرداخت که این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

عملکرد تیم ملی بسکتبال را در مسابقات جام‌جهانی چطور ارزیابی می‌کنید؟

پنج مسابقه در جام‌جهانی انجام دادیم و به غیر از بازی با تونس که تحت فشار روانی باخت مقابل پورتوریکو قرار گرفته بودیم در سایر دیدار‌ها خوب بازی کردیم. متاسفانه در بازی مقابل پورتوریکو با وجود عملکرد قابل قبول و شانس زیاد برای برتری، اما اتفاقات عجیب و غریب باعث شد تا بازی را واگذار کنیم. بازی مقابل اسپانیا نیز توانستیم حدود ۳۸ تا ۳۹ دقیقه این تیم را که رنک دو دنیا را در اختیار دارد تحت فشار قرار دهیم هر چند که در آخر به دلیل تجربه بالای بازیکنان این تیم مغلوب شدیم.

واقعا عملکرد بازیکنان در این دیدار جای تقدیر داشت و به خاطر بازی خوبی که مقابل اسپانیا انجام دادیم احساس غرور می‌کنم. در گروه بازنده‌ها نیز برابر فیلیپین و آنگولا نمایشی تماشاگرپسند ارائه دادیم و در نهایت موفق شدیم سهمیه المپیک دست پیدا کنیم. المپیکی‌شدن بسکتبال اتفاق مهمی برای جامعه بسکتبال و از همه مهمتر ورزش کشور خواهد بود.


از آنجایی که در مسابقات جام‌جهانی سهمیه در خصوص عملکرد خودت در مسابقات صحبت کن.

المپیک به تیم‌های شرکت‌کننده تعلق می‌گرفت، به نظرم کیفیت رقابت‌ها بسیار بالا بود. هر ۳۲ تیم تلاش می‌کردند تا بتوانند کسب سهمیه کنند و همین مسئله حساسیت را دو چندان کرده بود. برای حضور در این رقابت‌های پر فشار باید بازیکنان از تجربه زیادی برخوردار باشند. اگر برای ما در طول سال بازی‌های تدارکاتی زیادی در نظر گرفته شود بدون شک سطح بسکتبال ما بالاتر هم می‌رود.

مهم‌ترین تفاوت بین تیم‌های آسیایی و آمریکایی در این است که بازیکنان‌شان نسبت به ما در بازی‌های دوستانه بیشتری بازی می‌کنند. خوشبختانه مسئولان فدراسیون شرایطی را فراهم آوردند تا پیش از حضور در جام‌جهانی ۱۰ دیدار دوستانه برگزار کنیم تا با آمادگی وارد مسابقات شویم.

از آنجایی که بازیکنان کم تجربه تیم ما تجربه بالایی نداشتند به همین دلیل من و حامد حدادی سعی کردیم تجربیات‌مان را به این بازیکنان منتقل کنیم تا هم از لحاظ روحی و روانی بهتر بازی کنند و هم نتایج مناسبی را به دست بیاوریم. از عملکرد خودم راضی نیستم و باید بهتر از این بازی می‌کردم، اما خوشحالم که توانستم یک قدم مثبت در راستای موفقیت تیم ملی بردارم. معتقدم ارزش بازی‌های گروهی از انفرادی خیلی بیشتر است.

در خصوص صحبت‌های برخی منتقدان علیه تیم ملی در جریان مسابقات جام‌جهانی چه نظری دارید؟


واقعا خودمان هم قبول داریم بازی بدی را مقابل تونس انجام دادیم. متاسفانه پس از شکست مقابل پورتوریکو یک سری حملات عجیب و غریب راه افتاد و برخی منتظر بودند تا توپ‌های ما داخل سبد نرود تا آبروی ما را ببرند.

حدود ۲۰ سال است که در تیم ملی حضور دارم و از ۲۳ سالگی نیز تاکنون کاپیتان تیم ملی بسکتبال بوده‌ام. در طول حضورم در تیم ملی با مصدومیت‌های متعددی مواجه شده‌ام هر چند که به همراه برخی دوستان برای بسکتبال زحمت کشیدیم تا این رشته بسیار پیشرفت کند.

به نظر می‌رسد از برخی انتقاد‌ها خیلی ناراحت هستید!


پس از بازی با پورتوریکو یک سری توهین‌ها به بازیکنان ما شد که به عنوان کاپیتان تیم ملی واقعا خجالت می‌کشم که بخواهم این صحبت‌ها را بیان کنم. این افراد از سمت یک گروه خاصی هستند و، چون مردم ما متوجه نیت این اشخاص نیستند تحت تاثیر بازی روانی آن‌ها قرار می‌گیرند. خود من مایوس شده بودم که پس از حدود ۲۰ سال فعالیت در تیم ملی، پس از بازی نه چندان قابل قبول مقابل تونس مورد انتقاد گسترده قرار بگیریم.

کاری ندارم مقصر شکست مقابل پورتوریکو چه کسی بوده است و، چون بسکتبال ورزش گروهی محسوب می‌شود در اصل کل تیم مقصر قلمداد می‌شود. این منتقدان تا دو سال پیش جایگاه خاصی در این رشته نداشتند و تاکنون توپ بسکتبال را از نزدیک ندیده‌اند. هر کسی در سالن بسکتبال حضور پیدا کند و مسابقات را از نزدیک تماشا کند، کارشناس محسوب نمی‌شود.

کادرفنی ما با استفاده از تجربه چندین ساله خود قبول مسئولیت کرده‌اند. تصمیم کادرفنی در مسابقات یا درست پیش می‌رود یا بر عکس آن هم می‌تواند اتفاق بیفتد و متاسفانه خیلی‌ها درک فهمیدن چنین مسئله‌ای را ندارند. صحبت‌های این دوستان خیلی ناراحت‌کننده است و اصلا دنبال بهانه آوردن نیستم، اما به عنوان بزرگتر تیم ملی از مردم خواهش می‌کنم به بازیکنانی که چند سال است برای موفقیت کشورشان زحمت می‌کشند حمله نکنند.

ما بدون هیچ گونه حقوقی و تنها به عشق مردم، دنبال این هستیم تا در مسابقات خوب نتیجه بگیریم. اگر تیم ملی شکست می‌خورد به جای انتقاد کردن بهتر است نظرات‌تان را مطرح کنید تا از آن شکست برد بسازیم. درست نیست از روی غرض‌ورزی از بازیکنان عقده‌گشایی کنند.

با توجه به شرایط کنونی تا چه زمانی قصد حضور در بسکتبال را داری؟


هنگامی که یک بازیکن به سن خاصی می‌رسد همه توقع دارند تا از میادین ورزشی خداحافظی کند. من حدود ۲۰ سال است در خدمت تیم ملی هستم و همیشه هم سعی کرده‌ام عملکرد خوبی ارائه دهم. هر زمان کادرفنی به من احتیاج داشته باشد و احساس کنم مانند گذشته تاثیرگذار هستم در خدمت تیم ملی خواهم بود و اگر هم ببینم توان حضور در تیم ملی را ندارم از تیم ملی کناره‌گیری خواهم کرد.

در حال حاضر تیم ملی بسکتبال ایران چه نیاز‌هایی دارد؟


جام‌جهانی با حضور ۳۲ تیم برگزار می‌شود، اما در مسابقات المپیک تنها ۱۲ تیم حق حضور در این رقابت‌ها را دارند و همین نشان می‌دهد که سطح مسابقات چقدر دشوار است. بزرگترین میدانی که هر ورزشکاری می‌تواند حضور در آن را تجربه کند، مسابقات المپیک است. فکر می‌کنم امکانات زیادی باید در اختیار ما قرار بگیرد تا در آنجا خوب نتیجه بگیریم.

با وجود شرایط سخت اقتصادی واقعا مسئولان فدراسیون از لحاظ برگزاری اردو و مسابقه تدارکاتی چیزی برای ما کم نگذاشتند و از این بابت از آن‌ها کمال تشکر و قدردانی را دارم. هنگامی که تیم‌های ما به المپیک راه پیدا می‌کنند مسئولان ورزش کشور نگاه ویژه‌تری به این تیم‌ها می‌کنند تا بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند. مهم‌ترین ورزش گروهی در مسابقات المپیک، رشته بسکتبال است و مطمئن باشید مقابل هر حریفی که قرار بگیریم از پیش بازنده نیستیم و می‌رویم که نسبت به المپیک پکن نتیجه خوبی کسب کنیم.

فصل آینده به دنبال حضور در لیگ ایران هستی یا لژیونر می‌شوی؟


فعلا برنامه‌ریزی من حضور در لیگ ایران است. قرار است به عنوان یار کمکی تیم پالایش نفت‌آبادان را در مسابقات باشگاه‌های آسیا همراهی کنم.

و حرف پایانی ...


خیلی ممنون از دوستانی که ما را حمایت کردند تا المپیکی شویم. امیدوارم همه کمک کنند تا بسکتبال ایران روز به روز بهتر شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج