۹۱۴۸۷۵
۲۱ نظر
۵۰۱۱
۲۱ نظر
۵۰۱۱
پ

حادثه لردگان؛ سخت است آقای وزیر، خیلی سخت!

روزنامه همدلی در یادداشتی درباره حادثه تکان‌دهنده لردگان و ابتلای برخی از اهالی یک روستا به ایذر نوشت: ‬ برای اولین بار نیست که تعداد زیادی از هموطنان ما به صورت دسته‌جمعی به بیماری خطرناک HIV گرفتار می‌شوند.

روزنامه همدلی در یادداشتی درباره حادثه تکان‌دهنده لردگان و ابتلای برخی از اهالی یک روستا به ایذر نوشت: ‬ برای اولین بار نیست که تعداد زیادی از هموطنان ما به صورت دسته‌جمعی به بیماری خطرناک HIV گرفتار می‌شوند.

حدود سه دهه پیش خون‌های آلوده‌ای که از فرانسه به داخل کشور وارد شدند، ده‌ها تن از هموطنان ما را که در زمره بیماران هموفیلی بودند، علاوه بر ایدز به بیماری هپاتیت نیز مبتلا کرده است. آن پرونده حداقل ۱۹۰۰شاکی داشت.

حادثه لردگان؛ سخت است آقای وزیر، خیلی سخت!

اما بعد از سال‌ها بار دیگر در کشور ما و این بار نه در تهران، بلکه در یک روستا، روستای چنارمحمودی شهرستان لردگان، به ادعای اهالی چندین کودک و زن و جوان و پیر، ناخواسته این ویروس را در تن خود دیدند و گویی که زندگی‌شان را نیز در پایان راه. در این میان آنچه که حایز اهمیت است، مثل سه دهه پیش از هم اکنون هر مسئولی در پی آن است که توپ را در زمین دیگران و خصوصا مردم روستا بیندازد.

واکنش‌ها به خبر ابتلای دسته‌جمعی از سوی مسئولان ذیربط شگفت‌انگیز است. یکی اشتباه یا قصور بهیار را کاملا رد می‌کند، دیگری چگونگی ابتلای چندین نفر به این ویروس را از راه‌های دیگری اعلام می‌کند و مدعی می‌شود به دلیل محرمانه بودن نمی‌توان آن را اعلام کرد.

شکی نیست که در دنیای امروز با توجه به وجود رسانه‌های مجازی، محرمانه بودن خبرها یا رفتارها شاید به یک شوخی شبیه باشد. حتی اگر عدم انتشار چگونگی مبتلا شدن مردم به این بیماری واقعا باید محرمانه بماند، ولی تردیدی نیست که در آینده نزدیک بر این تاریکی نوری تابیده خواهد شد. اما دیگری مثل «محمدمهدی گویا» رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هرگونه آلودگی در این روستا از طریق زدن واکسن را تکذیب می‎کند و جالب این است که می‌گوید: «مگر می‌شود وزارت بهداشت آزمایشی روی مردم انجام دهد که مردم را آلوده کند.

اگر اینگونه باشد که باید ما را بگیرند و اعدام کنند.» مگر کسانی که سه دهه پیش خون آلوده را وارد کشور کرده‌اند اعدام شدند یا از گل نازک‌تر به آنها چیزی گفتند. آیا اگر واقعا قصوری ثابت شود، کسی را اعدام می‌کنند. اصلا سخن بر سر این نیست که کسی باید اعدام شود، مهم این است که علاوه بر مقصر، جلوی این گونه کوتاهی‌هایی برای آینده گرفته شود تا باز هموطنان دیگری گرفتار چنین بلاهایی نشوند.

مسئولان بهداشت کشور و شخص جناب وزیر باید باور کنند که سخت است کسی جای یکی از بیماران مبتلا به HIV قرار بگیرد، خاصه، بی‌آنکه فرد خودش خبر داشته باشد، ناگهان گرفتار هیولایی شده است که بوی مرگ از آن به مشام برسد. خوب است وزیر محترم بهداشت به افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند راه‌هایی از امید را نشان بدهد، روستاییانی که با فقر و مشکلات، زندگی می‌کنند، یقینا از این به بعد علاوه بر کابوس مرگ، باید نگران تهیه داروی مورد نیاز خود باشند.

سخت است آقای وزیر، سخت، که پدر یا مادری ناگهان کودک خود را گرفتار به بیماری ایدز در آغوش داشته باشد. آقای وزیر، برای التیام این افراد حتی فردا دیر است، باید از همین امروز افرادی را مامور درمان آنها ساخت و داروهای لازم را به مراکز بهداشتی روستا رساند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مسئولین ما اگر دلسوز مردم بودند که این وضع اسفناک شهر و روستا نبود از خدا شون که مردم بمیرند چون هرگز ازشون سئوالی نشد مجلس هم اگر خواست سئوالی بکند یا پادرمیونی ریش سفیدی ماست مالی شد رفت مجلس قدرتی ندارد یه عده خوابند یه عده بی تفاوتند یه عده سینه چاک میدهند الکی یه عده هم اومدن بار را ببندند وبرند یه عده هم دفاتر بیرونشون مرکز بازرگانیشونه مزدمم کشک

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وزیر بی لیاقت که گفته مردم خودشون ایدز داشتن از بیست روز پیشش گزارشهایی داده شده

    • بدون نام

      فاجعه تاریخی

    • بدون نام

      حالاشد این اصل ماجراست خوبه که شما رسانه ها دست از حمایت بی جا از وزیر ومسولین برداشتین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دشمن ماهمینجاس

    • بدون نام

      متاسفانه وزير عين خيالش نيست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تقصیر وزیر چی هست.این کار غیر انسانی وغیرت شرعی انجام نمیدادند تا گرفتار نشد. مگر وزیر باید نگهبانی مردم کند تا آنها کار غیر اخلاقی انجام ندهند. ای مردم بزار واقع بین باشیم وهمه را تقصیر دیگران نیندازیم.

    • صدا ووو سیما

      شما دارید به وزیر شکایت میکنی
      وزیری که اصلا در دست رس نیست

    • بدون نام

      خب قشنگ من ، بحث تدارک دارو بله درسته باید انجام بشه ، اما اینکه آلودگی از طریق واکسن بوده از نظر علمی حرف بیخودیه به دلایل زیر :
      _سرنگ ها استریل هستند و قبلا استفاده نشده اند
      _حتی در صورت آلودگی سرنگ ، احتمال انتقال ۳ دهم درصد میباشد و احتمال اینکه به یکباره همه مردم مبتلا شوند نزدیک به صفر است
      _در صورت آلودگی سرنگ حداقل چند ماه زمان لازم است تا آزمایش مثبت شود
      _در این روستا اعتیاد تزریقی رواج دارد که راه بسیار شایع انتقال ویروس hiv میباشد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما از اهالی روستا هستی که به همین راحتی می گی اعتیاد تزریقی رواج داره؟

        ای کاش همین درد توی زندگیت بیفته که بفهمی بعضی وقتا قبل الکی نظر دادن باید فکر کنی

      • بدون نام

        آیا شما مطمئن هستید که اعتیاد تزریقی رواج دارد؟؟؟

      • بدون نام

        دوست عزیز تزریقی کجا بود برای شما ک اشنا نیستین شاید این دروغ باور پذیر باشه برای ما ک همشهریامون هستن و از یک فرهنگیم این چیزی جز یک دروغ بزدلانه بیش نیست مردم این روستا گرفتار مشکلات مالی و بدبختیاشونن معتاد هر جامعه ای داره اما معتادینشون هم تزریقی نیستن

      • نی اصل.

        دقیقادرست گفتی.مردم این مملکت موج سوارن.ایدزبعدچندماه درازمایشات خودشونشون میده تادرچندروز.این ازشانس مردم اون روستابوده که بهورزمتوجه شده.اون هیچ گناهی نداره.بهتره مردموتهییج نکنن علیه اون بیچاره.

    • بدون نام

      اگه پسر وزیر بود االان امریکا بود

    • بدون نام

      خدایااین چه مصیبتی ست خیلی ناراحت شدم خیلی

    • بدون نام

      شانس ابتلا از سوزن آلوده در هر برخورد حدود ۳ دهم درصد است یعنی کمتر از نیم درصد ضمن اینکه سوزن هم کند می شود و بعد از چند بار قابل استفاده نیست به نظر می رسد بهورز روستا برای لو دادن هم محلی هایش دارد تاوان می دهد و ربطی به نمونه گیری ندارد.

    • بدون نام

      اینها چرا ایدز گرفتند؟ هیچوقت شفافیتی نبوده وهیچوقت نخواهد بود .همه اش به مصلحت اندیشی گذشته .

    • 22

      آون مسىولی که اینه خیالش نیست یا میگه درست میکنیم. رو باید با اون سرنگ الودش کنیم وبگیم حالا با هم درست میکنیم.
      ببینیم چه حالی میشه..

    • یاور

      من میگم کاره این آمریکای جهانخوار با همکاری ایادی عربی _عبری شونه.... مسولین اصلا گناهی ندارن توروخدا غیبت نکنین معصیت داره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان داری مسخره میکنی؟

      • ياور

        نه چرا مسخره كنم؟ مسولين مسخره كردن دارن؟ حقيقت را گفتم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج