۹۱۵۶۲
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

اسکوچیچ:

ایویچ بزرگترین مربی کروات تاریخ است

سرمربی ملوان می گوید فوتبال علی کریمی مثل زیدان، اینیستا و ژاوی است.

خبرآنلاین: برای اینکه از آقای اسکوچیچ خوشتان بیاید لزومی ندارد دور خودتان بچرخید. کافی است فقط برای چند دقیقه با این مرد حرف بزنید. اگر زبان انگلیسی هم بلد باشید و بتوانید با او بدون واسطه حرف بزنید که کارتان خیلی راحت‌تر می‌شود.

در دقایقی که اسکوچیچ در اتاق سردبیر خبر‌ورزشی نشسته بود، فکر می‌کردیم یخ ما زود آب نشود اما همین که چند دقیقه از این مصاحبه گذشت رفتیم سراغ دهکده ساحلی و وعده همسایگی با آقای اسکوچیچ و حتی قرار یک بازی تنیس در زمین شماره یک دهکده ساحلی در بعد از ظهر یک روز زمستانی...

سرمربی ملوان انزلی در شرایطی وارد تحریریه خبر شد که می‌دانست این روزنامه تأثیرگذارترین رسانه نوشتاری ایران است. برایش امکانات ما هم جالب بود و از دور که به تحریریه نگاه کرد، گفت ژورنالسیت‌های جوان...

وقتی مصاحبه تمام شد و با اسکوچیچ به آتلیه خبر رفتیم دقایق خوشی را با او در هنگام عکس و ژست گرفتن سپری کردیم. این مصاحبه را با هم می‌خوانیم:

*چه شد که سر از فوتبال ایران در آوردید؟

من چند ماهی بود که با یک بیماری روبه‌رو بودم و این مسئله باعث شد پیشنهادات زیادی را رد کنم چون باید در شهر خودم می‌ماندم. وقتی سلامتی خود را به‌دست‌آوردم، ملوانی‌ها با من تماس گرفتند و من تشنه کار دوباره بودم و بدون تأمل قبول کردم. این پیشنهاد از نظر مالی خوب نبود اما یک شروع دوباره برای من بود.

*چقدر با جو فوتبال ایران آشنا بودید؟

قبلاً بین فوتبال ایران و کرواسی مراودات زیادی بود و مربیان کروات هم به ایران می‌آمدند. من از جایی آمده‌ام که پیش از این مربیانی مثل ایویچ، بلاژویچ، ایوانکوویچ، کرانچار، بوناچیچ و... در آنجا مربیگری کرده‌اند.

*مربیگری در ملوان شرایط خاص خودش را دارد. در این تیم جو چطور بود؟

واقعاً در ابتدا جو بدی بود. گروه‌های مختلفی در اینجا علیه من وجود داشت. قبل از اینکه بیایم می‌دانستم شرایط ملوان چطور است و آنها تیمی پرطرفدار هستند ولی محیطی که در آن قرار داشتم کار را سخت کرده بود. با این حال به کار خودم اعتقاد داشتم. با اینکه جوان هستم اما در دوران مربیگری فشارهای زیادی را تحمل کرده‌ام. دوبار قهرمان جام‌حذفی با دو تیم شدم. در یک تیم دیگر در فینال جام‌حذفی شرکت داشتم و مانع سقوط یک تیم به دسته پایین‌تر شدم. در جام یوفا مربیگری کرده‌ام و در لیگ قهرمان آسیا هم مربی بوده‌ام؛ این یعنی من با فشار خو گرفته‌ام ولی سعی کرده‌ام روی کارم تمرکز داشته باشم. ابتدا این احساس را می‌کردم که در محیطی بد قرار گرفته‌ام اما با کمک بازیکنان و حمایت تماشاگران الان به تیمی فوق‌‌العاده تبدیل شده‌ایم.

*حالا شرایط طوری شده که ملوان به جز اسکوچیچ مربی دیگری نمی‌خواهد. این‌طور نیست؟

من واقع حس دوست داشتن را در اینجا لمس می‌کنم و از این اتفاق خوشحالم. من به فصل بعد هم فکر نمی‌کنم و تمرکزم روی بازی بعد است اما در مربیگری بلند پرواز هستم. اگر ملوان هم این بلندپروازی را داشته باشد فوق‌‌العاده می‌شود. من می‌خواهم در جایی باشم که برای جام‌حذفی و قهرمانی لیگ بجنگم.

*طرفداران ملوان چقدر به ماندن شما در این تیم امیدوار باشند؟

باید بگویم من بازیکنانم را دوست دارم و عشق را در انزلی احساس می‌کنم ولی آنها هم باید بدانند که من مربی حرفه‌ای هستم و چشم‌اندازهای بزرگی دارم. اگر مدیران باشگاه این بلندپروازی را داشته باشند من هم دوست دارم بمانم.

*چرا در همان کرواسی به مربیگری ادامه ندادید؟

من دستاوردهای زیادی در کرواسی داشتم اما نمی‌توانم در تیم‌های مطرح دینامو زاگرب و هایدوک مربیگری کنم. در کرواسی به جز این دو تیم تنها تیم مطرح ریه‌کا است. من چون اهل ریه‌کا هستم فقط در این تیم مربیگری کردم و اگر به آن دو تیم دیگر بروم برایم مشکل‌ساز می‌شوند.

*با لیگ ایران چقدر آشنایی داشتید؟

استقلال و ذوب‌آهن را به‌واسطه حضور در لیگ قهرمانان آسیا می‌شناختم. من با این تیم‌ها در لیگ قهرمانان روبه‌رو شده و به خوبی آنها را تجزیه و تحلیل کرده بودم.

*شما شروع خوبی در ملوان نداشتید اما پس از اولتیماتوم مدیران باشگاه به یک‌باره نتایج این تیم تغییر کرد.

هیچ‌کس نمی‌تواند به من اولتیماتوم بدهد به جز خودم. این خودم بودم که به خودم اولتیماتوم دادم. من یک لحظه به این فکر کردم که کار برایم غیرممکن شده و می‌خواستم نشان دهم که چه توانایی‌هایی دارم و این به من انگیزه داد.

*دلیل شروع ضعیف شما در ملوان چه بود؟

حدود ۸، ۹ بازیکن من چند روز قبل از شروع لیگ به تیم اضافه شدند. تیم آماده نبود و فرصتی هم نداشتیم و زمان می‌برد تا من ایده‌هایم را در تیم پیاده کنم.

*ملوان تأثیر زیادی در تعیین قهرمان لیگ دارد. شما با نفت بازی کردید و با استقلال، فولاد و سپاهان هم روبه‌رو می‌شوید. در این‌باره چه نظری دارید؟

من به این قضیه فکر نمی‌کنم بلکه تمرکزم روی ملوان است. اینکه در هر بازی بیشترین امتیاز را بگیریم. برای ما رویارویی با قهرمان لیگ مهم نیست اما در هر بازی با صداقت و تمام توان به میدان می‌رویم. من خوشحالم که بازی‌های سختی داریم و این چالشی جذاب برای ماست.

*به سهمیه آسیا فکر می‌کنید؟

زمانی که کارم را در ملوان شروع کردم هدف همه نیفتادن تیم بود. با شرایطی که ملوان داشت و بازیکنانی که از دست داده بود احتمال سقوط این تیم وجود داشت. ملوان در بدترین شرایط مالی تاریخ خود بود و هیچ‌کس سراغی از ما نمی‌گرفت. بازیکنانی که می‌خواستیم جذب نشدند اما ما بازی به بازی پیش رفتیم. الان هم به سهمیه آسیا فکر نمی‌کنیم و بازی به بازی پیش می‌رویم.

*در ملوان چهره‌هایی مثل غفور جهانی ابتدا مخالف شما بودند اما با گذر زمان نظرشان عوض شد. در این‌باره چه نظری دارید؟

اوایل حضورم اکثر برخوردها همین‌طور بود. فکر می‌کردند اولین تجربه مربیگری من است. خوشحالم که نظرها در مورد من عوض شد.

*رابطه شما با مالکان جدید ملوان چطور است؟

رابطه نسبتاً خوب و حرفه‌ای با آنها دارم. بسیار مشتاقم تا ببینم برنامه آنها برای فصل بعد چیست. من خیلی ذهنیت شفافی در این مورد ندارم. آقای محجوب هم تازه آمده و تلاشش را برای بهبود شرایط تیم انجام می‌دهد.

*شما در ملوان در سبک بازی این تیم هم تغییراتی ایجاد کردید.

هر مربی‌ای، فلسفه خاص خودش را دارد و به چیزهایی علاقه دارد که شاید مربی دیگری آن را نپسندد. باید برنامه تیم را با توجه به مهره‌هایی که در اختیار داری جلو ببری و اینکه امکاناتت چقدر است. من دوست دارم تیمم سازماندهی داشته باشد و همه وظایف خودشان را بدانند. در ملوان با این بازیکنان سعی کردیم ترکیبی از حمله مستقیم و ضد‌حمله را تشکیل دهیم. براساس شاخصه‌های بازیکنان وقتی تیمی مهره‌هایی مثل مازیار زارع، فشنگچی، یوسف‌‌زاده و محسن یوسفی را دارد، می‌تواند روی زمین بازی کند. به طور کلی استراتژی و تاکتیک تیم را بازیکنان تشکیل می‌دهند. زمانی که در ریه‌کا مربیگری می‌کردم همه در کرواسی به من لقب یک مربی هجومی را داده بودند اما وقتی در اسلوونی مربیگری کردم و در آنجا هم موفق بودم، به من می‌گفتند یک مربی دفاعی هستی. من همان آدم بودم با همان تفکرات و این دوگانگی درست نیست. نمی‌شود گفت هجومی هستم یا دفاعی بلکه با توجه به شرایط هر تیم تاکتیک آن را مشخص می‌کنم.

*دلیل تغییر پست‌های مازیار زارع چیست؟

وقتی با کروش صحبت می‌کردم او از من خواست تا بعضی اوقات مازیار را در پست دفاع وسط بگذارم چون کروش فکر می‌کند او دراین پست توانایی بیشتری دارد. شاید کروش دنبال مدافعانی است که خوب بازیسازی کنند و مازیار این قابلیت را دارد. من امسال از عملکرد زارع خیلی راضی‌ام. فیلم یکسری از بازی‌های او در فصل قبل را دیدم و همه می‌گویند که او تغییرات مثبتی در این فصل داشته است.

*چقدر از سیروس قایقران شناخت دارید؟

ابتدا او را نمی‌شناختم اما وقتی به انزلی آمدم، دیدم که همه‌جا عکس‌های او را زده‌اند؛ این یعنی او یک چهره بزرگ بوده و من برایش احترام زیادی قائلم.

*شاید اگر زنده بود بهترین دوست شما می‌شد؟

زیاد در مورد خصوصیات اخلاقی او شنیده‌ام. قطعاً می‌توانستیم دوست‌های خوبی باشیم.

*از شرایط ملوان دور شویم. در مورد حضور ایران در جام‌جهانی‌ پیش‌بینی شما چیست؟

امیدوارم ایران بتواند از گروهش صعود کند. تیم شما می‌تواند همراه با آرژانتین از گروهش صعود کند. احساسم این است که این اتفاق ‌می‌افتد و مطمئن باشید موفقیت تیم ملی ایران و صعود از گروهش به من هم حس افتخار و غرور می‌دهد.

*در گروه ایران بوسنی حضور دارد که سبک فوتبالش شبیه کرواسی است. چقدر از این تیم شناخت دارید؟

سبک فوتبال آنها سبک بالکان است که تیم‌هایی مثل کرواسی و صربستان هم همان شیوه را دارند. این تیم بازیکنانی دارد که فوتبال را خوب بلدند و در تیم‌های بزرگی بازی می‌کنند. شاید از نظر نتایج ملی این تیم چندان خوب نبوده اما بازیکنانی دارد که در منچستر سیتی، رم و... بازی می‌کنند و می‌توانند رقیبی جدی برای ایران باشند. نیجریه هم در گروه شما تیمی جوان، با فیزیکی فوق‌‌العاده است و بازی آسانی مقابل آنها نخواهید داشت.

*در مورد کروش چه نظری دارید؟

باید همه مربیان احترام ویژه‌ای به او بگذارند. کروش کسی است که در باشگاه‌های بزرگی مربیگری کرده و این یعنی مربی بزرگی است.

*اما مربیان ایرانی با او به چالش و اختلاف رسیده‌اند.

هرکس مواضع مختلفی دارد و این طبیعی است اما کروش به دنبال منافع ملی است. به نظرم اگر صحبت بین مربیان بیشتر باشد و مربیان بیشتر با هم جلسه بگذارند این مشکلات برطرف می‌شود. باید یک راه حل مناسب پیدا کرد که منافع همه در نظر گرفته شود.

*در مورد مربیان ایرانی چه نظری دارید؟

ایران مربیان خوبی دارد. وقتی بازی‌های تیم‌ها را آنالیز می‌کنم می‌بینم که تیم‌ها کارهایی انجام می‌دهند که نشان می‌دهد مربیان ایرانی قابلیت‌های زیادی دارند.

*فکر می‌کنید دلیل کیفیت پایین لیگ ایران چیست؟

من خیلی در مورد فصل‌های قبل اطلاعات ندارم ولی این‌طور فکر نمی‌کنم و این را می‌دانم که در خاورمیانه لیگ ایران فوق‌‌العاده است. نباید لیگ ایران را با لیگ اسپانیا مقایسه کرد. بهترین بازیکنان دنیا در لیگ‌های ایتالیا، اسپانیا و... بازی می‌کنند. با توجه به شرایط موجود و امکانات لیگ ایران، لیگ خوبی است. تیم‌های ایرانی و بازیکنان ایرانی استعدادهای زیادی دارند و برای بهبود تاکتیک و شرایط فوتبال و لیگ ایران پتانسیل لازم وجود دارد.

*پس اگر کیفیت لیگ و فوتبال ایران خوب است چرا کروش ناچار به استفاده از بازیکنان دو ملیتی شد که در خارج بازی می‌کنند؟

مربی تیم ‌ملی باید بهترین تیم را بسازد. در تیم کرواسی ۹۹ درصد بازیکنان در تیم‌های خارجی بازی می‌کنند. مهم این است که این بازیکنان بهترین باشند و کروش قطعاً به دنبال داشتن تیمی بهتر است. او به این فکر نمی‌کند که کی، کجا بازی می‌کند، بلکه برایش خوب بودن مهم است.

*در ایران به دنبال چه هدفی هستید؟

گفتم که مربی بلندپروازی هستم. شایی اولین هدفم در ایران قهرمانی با یک تیم در لیگ قهرمانان آسیا باشد. من از خودم مطمئنم و می‌دانم که می‌توانم. البته هدف نهایی‌ام مربیگری در لالیگا است. چندی پیش پیشنهادی از یک تیم دسته دومی اسپانیا داشتم اما مربی آن تیم به قدری خوب نتیجه گرفت که ماندنی شد.

*بحث مربیگری شما در تیم امید ایران هم مطرح بود؟

خودم هم در این‌باره چیزهایی شنیده‌ام اما نمی‌دانم شایعه است یا نه. این برای من باعث افتخار است و نشان می‌دهد که عده‌ای در ایران هستند که کار مرا پسندیده‌اند.

*در مورد پرسپولیس و استقلال چه نظری دارید؟ دوست دارید مربیگری در این دو تیم را هم تجربه کنید.

قطعاً این دو تیم، تیم‌های بزرگی هستند و من هم اعلام کردم که مربی بلندپروازی هستم اما الان درست نیست در این‌باره صحبت کنم چرا که سرمربی ملوان هستم.

*در بین مربیان کرواتی که به ایران آمدند کار کدام را قبول دارید؟

به نظر من ایویچ بزرگترین مربی تاریخ کرواسی است. یا بهتر است بگویم او بزرگترین مربی کروات تاریخ فوتبال دنیا بوده است. برای کرانچار هم احترام زیادی قائلم. بلاژویچ هم مربی خوبی بود البته او سبکش با ایویچ فرق می‌کرد. بلاژ دنبال کارهای انگیزشی بود اما ایویچ دنبال مربیگری بود. بلاژویچ سرمربی من بوده است؛ او به روش‌های انگیزشی توجه می‌کرد. خوب روحیه می‌داد و ارتباط خوبی با رسانه‌ها داشت. بلاژویچ سعی می‌کرد تصویری بزرگتر از آنچه هست را از خودش نشان دهد ولی ایویچ یک مربی واقعی بود. به تمرینات توجه می‌کرد و به تاکتیک. او در تیم‌های بزرگی مربیگری کرد اما فوتبال ایران قدر این مربی را ندانست. فکر می‌کنم فوتبال ایران نشان داد که برای خوب بودن، تنها مربی خوب کافی نیست.

*زندگی در ایران چطور است؟

وقتی اولین‌بار به ایران آمدم در لیگ قهرمانان آسیا با تیم النصر در ورزشگاه آزادی مقابل استقلال بازی داشتیم. قبل از حضورم تصور منفی از ایران داشتم و انتظار هر اتفاقی را داشتم. وقتی به تهران آمدم واقعاً متعجب شدم. فوق‌‌العاده بود. بگذارید خاطره‌ای را بگویم. با دستیارم قبل از بازی رفته بودیم بام تهران. داشتم کل شهر را نگاه می‌کردم. به شوخی گفتم: «شهر تهران، من به زودی برمی‌گردم.» وقتی آمدم ایران دستیارم زنگ زد و این حرف را یادآوری کرد. باید بگویم که این تنها نظر من نیست. چند روز پیش یک نویسنده کروات که به تمام نقاط جهان سر زده است، به ایران آمده بود و می‌گفت هیچ‌جای دنیا این مهربانی را ندیده است. ایرانی‌ها آدم‌هایی هستند که دوست دارند به همه کمک کنند. من هم با این نویسنده هم‌عقیده‌ام.

*شما در ایران چقدر به پوشش خود و لباس‌هایی که می‌پوشید اهمیت می‌دهید؟

به نظرم نوع پوشش من نباید زیاد مهم باشد اما ایرانی‌ها خیلی به این مسائل دقت می‌کنند. به نظرم کار کردن مهمتر از لباس پوشیدن است اما دیدم در روزی که کروات زدم همه در مورد کراواتم صحبت می‌کنند، نه بازی خوبی که جلوی تراکتورسازی انجام دادیم.

*اما مربیانی مثل بلاژویچ یا تونی اولیویرا با پرداختن به این مسائل در ایران محبوب شدند؟

من برنامه‌ای برای این قضیه ندارم. معتقدم هرکس باید خودش باشد. من هم یکسری خصوصیات مثبت دارم مثل شخصیتم. به نظرم شخصیتم می‌تواند برای هواداران جذاب باشد.

*شما در ایران یک اظهار‌نظر جالب هم در مورد یکی از داوران داشتید. گفته بودید هر وقت فغانی را می‌بینم یک ماه بدبیاری می‌آورم.

من آدم رکی هستم اما تا الان یک مقدار با سیاست حرف زده‌ام. فغانی به نظرم داور بزرگی است ولی در آن بازی که من آن حرف را زدم،احساس کردم مغرورانه قضاوت می‌کند.

*در مورد داوران این فصل جنجال‌هایی شد. نظر شما چیست؟

به نظرم امسال ملوان نسبت به همه تیم‌ها بیشترین دلیل را دارد که در مورد داوری صحبت کند. ۱۰ اشتباه بزرگ داوری علیه ملوان در این فصل انجام شده و ما امتیازات زیادی را از این بابت از دست دادیم ولی اصلاً دوست ندارم، فکر کنم و به ذهنم خطور کند که عمدی بوده است. بازیکنان اشتباه می‌کنند، مربیان اشتباه می‌کنند و طبیعی است که داوران هم اشتباه کنند، آنها هم انسان هستند.

*اهل روزنامه خواندن هم هستید؟

بعضی وقت‌ها مترجمم گزیده‌ای از اخبار را، به‌خصوص آنهایی که در مورد من و ملوان است برایم ترجمه می‌کند. این خیلی خوب است که در مورد من صحبت می‌کنند اما در مجموع به کارم اعتقاد دارم و راه خودم را می‌روم.

*ملوان اکثر اوقات مقابل پرسپولیس و استقلال ضعیف کار کرده و با شما هم این روند ادامه داشته است. دلیلش چیست؟

اولاً که آنها تیم‌های قوی‌تری از ملوان هستند و نباید انتظار خاصی داشت. زمانی که من در النصر بودم استقلال را در لیگ قهرمانان آسیا حذف کردیم. وقتی ملوان را با النصر مقایسه کنیم طبیعی است که النصر باید پیروز شود ولی همه این‌ها بدین معنا نیست که من نمی‌توانم آنها را شکست دهم. با این سؤال انگیزه زیادی به من دادید تا در آینده حتماً این دو تیم را شکست دهم. جمعه گذشته اولین ‌بازی بود که ملوان توانست نفت تهران را شکست دهد. ما برای اولین‌بار سپاهان را در اصفهان بردیم و بهترین نتیجه تاریخ را در دربی گیلان مقابل داماش رقم زدیم. دیگر دنبال شکستن چه رکوردی باشیم؟ (خنده)

*در مورد شکست داماش در دربی خاطره‌ای ندارید؟

وقتی اولین‌بار به انزلی آمدم در اولین تمرین شعری ساخته بودند که باید سه گل به داماش بزنیم و در نهایت این اتفاق افتاد اما دیدم چند وقت پیش از ۵ گل هم حرف می‌زنند.

*در مورد فحاشی‌هایی که در ورزشگاه‌ها و به‌خصوص در دربی گیلان می‌شود چه نظری دارید؟

من هم خیلی دوست ندارم این موارد را بشنوم. دوست دارم از فوتبال لذت ببرم اما فوتبال تئاتر یا سینما نیست که ساکت بنشینی و نگاه کنی. مگر در بازی بارسا با رئال یا میلان با اینتر این اتفاقات نمی‌افتد؟ فوتبال هیجان دارد و با احساسات در تماس است. هواداران می‌خواهند مشکلاتی که در بیرون از فوتبال دارند را در ورزشگاه خالی کنند. البته باید سعی کنیم فضای خوبی در ورزشگاه‌ها بسازیم.

*شما بحثی در مورد حضور جادوگر در فوتبال ایران نشنیده‌اید؟

من اصلاً این بحث را قبول ندارم و اعتقادی هم به آن ندارم. من به جادوی مربیان و بازیکنان اعتقاد دارم و معتقدم آنها هستند که می‌توانند نتایج را تغییر دهند. کار بازیکنان است که مثل شعبده می‌ماند و اگر می‌خواهید شعبده‌باز و جادوگر فوتبالتان را به شما معرفی کنم، باید بگویم او علی کریمی است. زمانی که من در الاتحاد بازی می‌کردم، سال‌های آخر فوتبالم بود و دوران اوج فوتبال علی کریمی در تیم الاهلی امارات. واقعاً جادو می‌کرد و شعبده‌باز بود.

*اگر بخواهید مثل او را در فوتبال دنیا نام ببرید چه کسی را می‌گویید؟

بازیکنان بزرگ زیادی داریم ولی وقتی در مورد شعبده‌بازی صحبت می‌کنید باید در کنار علی کریمی از زیدان، ژاوی و اینیستا هم نام برد.

*نمی‌خواهید زبان فارسی را یاد بگیرید؟

حتماً یاد می‌گیرم. البته خیلی وقتها فکر می‌کنید من نمی‌فهمم اما می‌فهمم و به روی خودم نمی‌آورم (خنده). کروات‌ها استعداد خوبی در یادگیری زبان دارند. نناد نیکولیچ که الان در تیم‌های پایه فولاد مربیگری می‌کند فارسی را خوب حرف می‌زند. وقتی برای بازی با فولاد به اهواز رفته بودم یک دیکشنری فارسی- کرواسی به من داد که هدیه خوبی بود و مقدمه‌ای است برای یاد گرفتن زبان فارسی.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج