جاباما
۹۱۷۱۱
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

از اول به غنی سازی ۲۰ درصد احتیاج نداشتیم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اکنون می‌بینید که به غنی سازی ۲۰ درصد رسیده‌ایم بنابراین اگر ما امروز ۲۰ درصد را تعلیق کرده‌ایم اصلا از اول به آن احتیاج نداشتیم بلکه یک مقدار می‌خواستیم تا نیازمان را برآورده کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اکنون می‌بینید که به غنی سازی ۲۰ درصد رسیده‌ایم بنابراین اگر ما امروز ۲۰ درصد را تعلیق کرده‌ایم اصلا از اول به آن احتیاج نداشتیم بلکه یک مقدار می‌خواستیم تا نیازمان را برآورده کنیم.

"علی‌اکبر صالحی" رئیس سازمان انر‍ژی اتمی در بازدید از مرکز آموزش‌های هوایی شهید خضرایی به مناسبت دهه مبارک فجر و ۱۹ بهمن روز نیروی هوایی ارتش اظهار داشت: دین باوری و وطن دوستی برای ملت ایران یک اصل بوده و دین برای جامعه مخدر نیست بلکه محرک است.

وی افزود: در انقلاب ما مردم با رهبر خود عهد و پیمان بستند و این توفیق را به دست آوردند تا دین اسلام به جهان شناخته شد.

صالحی تصریح کرد: عشق و علاقه این ملت به وطن ریشه در دین باوری دارد و ما هشت سال در جنگ تحمیلی نشان دادیم برای حفظ دین و وطن خود چه رشادت‌هایی به خرج دادیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: علی رغم فشارها و محدودیت‌ها ملت ایران روز به روز پیشرفت کرد و ملت ایران به گونه‌ای رشد کرده که دیگران چاره‌ای جز اعتراض به این امر ندارند.

وی افزود: کدام ملت را سراغ دارید که پس از ۳۵ سال از انقلابش با وجود محدودیت‌ها این گونه رشد کند.

صالحی اظهار داشت: مقصد ما همان مقصدی است که اسلام و امام تعیین کرده و ولایت فقیه شالوده و عمود خیمه نظام است که اگر نبود ایران تا به حال سرپا نبود.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: منطقه در حدود ۴ سال پیش حالت آرامی داشت و مصر و تونس و لیبی و حوزه خلیج فارس و روسیه اتفاقی نیفتاده بود اما چرا ناگهان اتفاقاتی رخ داد.

وی افزود: ما هر چه تاریخ را کنکاش می‌کنیم چنین چیزی نمی‌یابیم که یک دفعه این اتفاق رخ دهد، لذا باید پیشینه‌ای برای این تحولات داشته باشیم.

صالحی تصریح کرد: ما اعتقاد داریم پیشینه تحولات منطقه انقلاب اسلامی ایران است و این انقلاب در طول ۳۵ سال با وجود همه فشارها دستاوردهای زیادی داشته است.

وی افزود: ما در قبل از انقلاب با آمریکا روابط بسیار نزدیکی داشتیم و اگر همین دستاوردهای امروز را داشتیم می‌گفتند به خاطر رابطه با آمریکاست اما ما امروز با وجود ۳۴ سال قطع روابط با آمریکا این دستاوردها را به دست آورده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: کشور مصر ۳۴ سال بهترین رابطه را با آمریکا و رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا را داشت اما ببیند اکنون در چه وضعیتی هستند.

صالحی تصریح کرد: مصر با وجود تاریخ قدیمی جمعیت ۸۰ میلیونی و موقعیت استراتژیک به عنوان کشوری مسلمان و عرب دارای چند جایزه نوبل در علوم شیمی و دارای گاز، صنعت توریسم و سرمایه گذاری‌های فراوان در هیچ کدام از مسائل مربوط به صنعت، فناوری، عدالت اجتماعی و زیرساخت‌های کشور پیشرفت نکرد.

صالحی اظهار داشت: آمریکا سالی ۲.۵ میلیارد دلار به خاطر قرارداد کمپ دیوید به مصر کمک می‌کرد که رقم قابل توجهی در ۳۴ سال گذشته بوده اما با این وجود مصر عقب ماند. ما وقتی به مصر رفتیم حیرت زده شدیم و تصور نمی‌کردیم چنین کشوری را ببینیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: کسانی که مدعی آزادی و دمکراسی برای دیگران هستند وضعشان آن طور شد. نمی‌گویم وضع ما نیز ایده آل و آرمانی است اما قابل مقایسه نیست.

وی افزود: ما بیشترین تولید برق را در منطقه داریم، برق صادر می‌کنیم. حدود ۲۵۰ هزار کیلومتر لوله گاز و ۲۵۰ هزار کیلومتر جاده داریم. ۴.۵ میلیون دانشجو داریم و در طول انقلاب اسلامی ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت از ۴ میلیون تولید خود داشته‌ایم در حالی که قبل از انقلاب ۵ میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم.

صالحی گفت: این همه در حالی است که قبل از انقلاب جمعیت ما ۳۵ میلیون بوده و الان ۷۰ میلیون هستیم و جمعیت ما دو برابر شده و با وجود جنگ تحمیلی این زیرساخت‌ها را به دست آورده‌ایم.

وی افزود: البته مسائل سیاسی همواره وجود داشته و انقلاب باید بلوغ خود را طی کند که شما در انتخابات این موضوع را می‌بینید.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: منطقه در شرایط بسیار بحرانی است و در ۴، ۵ سال آینده شرایط بسیار سرنوشت سازی برای منطقه خواهد بود که ان شالله در جهت منافع امت اسلام پیش برود اما افت و خیزهایی خواهیم داشت.

صالحی گفت: در مصر انقلاب صورت گرفت و رئیس‌جمهور انتخاب شد، اما مسائلی رخ داد که رئیس‌جمهور منتخب کنار گذاشته می‌شود و بازیگران دیگری روی کار می‌آیند. آیا ملت مصر خاموش خواهد شد در حالی که نهایتا آن‌ها سرنوشت خود را تعیین خواهند کرد.

وی افزود: جنگ داخلی سوریه سرنوشت محورهای مقاومت و غیرمقاومت را در منطقه مشخص خواهد کرد یعنی اگر در جهت منافع ملت و نظام سوریه به پیش برود جایگاه محور مقاومت قوی‌تر خواهد شد و خدای ناکرده در غیر این صورت محور شر جلو می‌رود اما ما امید داریم محو مقاومت پیروز خواهد شد.

صالحی گفت: در اطراف خودمان نیز مسائل سنگین و آتش زیرخاکستر وجود دارد و دنیا نیز در حال دگرگونی است.

وی افزود: چین تنه به تنه آمریکا در بعد اقتصادی و نظامی آرام آرام قدم می‌گذارد روسیه نیز به عنوان رقیب نظامی قدرتمند آمریکا هنوز جایگاه خود را حفظ کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهارداشت: آمریکا می‌خواهد هیمنه و تک قطبی بودن خود را حفظ کند و روز به روز بر قدرت خود بیافزاید اما برای این کار نیاز به ابزارها دارد و باید تکلیف رقبای خود را مشخص کند تا در مقابل او قد علم نکند.

صالحی تصریح کرد: آمریکا رقبای اقتصادی و نظامی دارد رقبای اقتصادی آن چین، آسیای شرقی، هند و اتحادیه اروپا هستند که با ۵۰۰ میلیون جمعیت تولید ناخالص داخلی آن با آمریکا برابری می‌کند و درست است که با هم هماهنگی دارند اما رقابت نیز دارند.

وی افزود: آمریکا نمی‌تواند این کشورها را با زور کنترل کند وسیله کنترل آن‌ها برای آمریکا انرژی بوده که یک عنصر بسیار مهم در دست آمریکاست.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: مانند بحث عراق تقریبا تمام مصادر انرژی منطقه جز ایران در دست آمریکاست و ایران تنها کشوری است که آمریکا نتوانسته به آن دست یابد.

وی افزود: جمع منابع انرژی کشورمان در دنیا اول است اما آمریکا می‌خواهد کنترل همه شیرهای نفت و گاز در اختیارش باشد.

صالحی گفت: عنصر دوم نظامی است که روسیه کشور رقیب بالفعل امروز آمریکاست زیرا روسیه هزاران کلاهک هسته‌ای دارد که این دو کشور می‌توانند همدیگر و جهان را چندین بار تخریب کنند لذا آمریکا مشکلاتی را برای کنترل روسیه در اکراین و گرجستان به وجود آورده تا روسیه نیز مانند اتحاد جماهیر شوروی سابق کنار بزنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: درباره چین هم مشکلاتی برای این کشور در رابطه با ژاپن و کره جنوبی و کریدورهای هوایی محدود کردن رفت و آمدهای دریایی ایجاد می‌کند که نشانه‌هایی از همین چالش‌های آینده است.

صالحی گفت: تغییر سنگینی در مسائل اقتصادی در آینده رخ خواهد داد امروز دلار مانند کالایی است که مورد خواسته همه است لذا کاغذ چاپ می‌کنند و کالا می‌گیرند آمریکا ۱۵ تریلیون دلار یعنی ۱۵ هزار میلیارد دلار بدهی دارد و جالب است که جمع معادن ایران یک و نیم تریلیون دلار است اما آمریکا با ۱۵ تریلیون دلار بدهکاری کاغذ می‌دهد و کالا می‌گیرد.

وی افزود: در مسائل منطقه و جهان یک نوع سیاست ارعاب وجود دارد که آمریکا می‌خواهد قلدرمعابانه خودش را تحمیل کند که به قدرت زیادی نیاز دارد و یک زمانی بود که به راحتی با زور کشورها را تصرف می‌کردند اما امروز این گونه نیست.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران قدرت بلامنازع است اما از راه ارعاب نمی‌خواهد جلو برود ما کشوری اهل منطق و دارای تمدن و تاریخ هستیم و می‌خواهیم زندگی مسالمت آمیزی در منطقه داشته باشیم لذا سیاست ما سیاست ترغیب است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما از مردم سوریه در مقابل تکفیری‌های خدانشناس حیوان صفت که سر انسان‌ها را می‌برند حمایت می‌کنیم و ما در جهت آرمان‌هایی که به آن‌ها اعتقاد داریم و فرموده حضرت امام خمینی(ره) طرفدار مظلومین هستیم.

صالحی گفت: براساس هر تحلیل سیاسی نظامی، سوریه باید فرومی‌ریخت اما این اتفاق نیفتاد؛ یکی از سفرای منطقه به ما گفت که ما به ایران توصیه می‌کنیم به عنوان یک دولت، استراتژی خود را درباره سوریه تغییر دهد زیرا نظام سوریه در هفته‌های آینده فروخواهد ریخت.

وی افزود: آقای احمدی‌نژاد که در آن جلسه حضور داشت با همان ادبیات خود گفت که شما چه عجله‌ای دارید ببینید چه می‌شود؟ اما آن مقام سیاسی گفت به زودی نظام سوریه فروخواهد ریخت و بعضی‌ها نیز نوشتند ایران در این باره درایت سیاسی ندارد اما دیدیم که موضع جمهوری اسلامی ایران چه بوده و نظام سوریه همچنان حفظ شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: ما به پیشرفت‌های خوبی در طول مسیر انقلاب اسلامی دست یافته‌ایم در روزگاری تصور نمی‌شد که حتی به پیشرفت علمی دست پیدا کنیم که بتوانیم قلب را طراحی کرده و بسازیم.

صالحی با اشاره به موضوع انرژی هسته‌ای گفت: ما در مسیر انقلاب موفق شده‌ایم آن‌ها می‌گویند چرا هم آب سنگین دارید و هم غنی سازی می‌کنید در حالی که ما در هر دو مسیر موفق شده‌ایم.

وی افزود: ما به آن‌ها گفته‌ایم که شما این سوخت را به ما ندادید و ما خودمان مجبور به تولید آن شدیم اما حالا می‌گویند یکی از این راه‌ها را کنار بگذارید و ما می‌گوییم چرا باید دستاورد این ملت را کنار بگذاریم.

وی افزود: فتوای مقام معظم رهبری برای ما حکم حکومتی است لذا ما کاری را انجام می‌دهیم که ایشان خطوط آن را معین می‌کنند و ایشان کاملا بر مسائل هسته‌ای اشراف دارند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: گاهی در نقدها می‌گویند چه داده‌ایم و چه گرفته‌ایم این طور نیست بله ما تعلیق ۲۰درصد را در دوره شش ماهه پذیرفته‌ایم اما بارها گفته‌ایم ضمن تاکید بر حق غنی سازی خود به هر میزان و در هر سطحی مثلا سالی چند صد تن که غنی سازی ۲۰ درصد تا ۶۰ درصد نیز حق ماست انجام بدهیم و مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند نمی‌توانید از این موضوع عدول کنید این حق کشور و ملت است.

وی افزود: آن‌ها معاهده NPT را امضا کردند ما در آن جا تعهداتی را امضا کرده‌ایم اما حقوقی را برای خود در آن قائل هستیم.

صالحی گفت: ما گفته‌ایم که به توافقات عمل می‌کنیم اما از حقوق خود نیز عدول نمی‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما گفته‌ایم که غنی سازی را برای قدرت راکتورهای خود و سوخت ۵ درصد می‌خواهیم وقتی ۵ سال پیش سوخت تمام شد گفتند باید بخرید و دیدیم شرط و شروط می‌گذارند لذا نظام جمهوری اسلامی دستور داد تا ۲۰درصد را تولید کنیم.

وی افزود: در همان موقع رسانه‌های خارجی اعلام کردند ایرانی‌ها بلوف می‌زنند و درو می‌گویند یکی از هم دوره‌ای‌های من در آمریکا جلوی تلویزیون آمد و گفت من صالحی را می‌شناسم او دروغ نمی‌گفت!

صالحی اظهار داشت: اکنون می‌بینید که به غنی سازی۲۰ درصد رسیده‌ایم بنابراین اگر ما امروز ۲۰درصد را تعلیق کرده‌ایم اصلا از اول به آن احتیاج نداشتیم بلکه یک مقدار می‌خواستیم تا نیازمان را برآورده کنیم لذا ما نمی‌خواهیم ۲۰ درصد را انباشته کنیم اما حق خودمان را نیز نگه می‌داریم تا هرگاه آن‌ها از تعهدات خود در توافق سرباز زدند ما نیز دوباره ۲۰ درصد را تولید کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: آن‌ها می‌گویند راکتور آب سنگین را متوقف کنید زیرا پلوتونیوم آن در سلاح هسته‌ای به کار می‌رود ما گفته‌ایم که حتی اورانیوم نیز باید به بالای ۹۰ درصد برسد تا در سلاح هسته‌ای به کار گرفته شود و پلوتونیوم هم در طبیعت نیست بلکه ساخت بشر است و این هم الزاما این گونه در سلاح هسته‌ای به کار گرفته نمی‌شود.

وی اظهار داشت: ما باید پلوتونیوم را استخراج کنیم و این به باز فرآوری احتیاج دارد و حق ما است لذا ما در حد تحقیقات بازفرآوری را انجام داده‌ایم و سپس آن را جمع کردیم و کنار گذاشتیم و این را شفاف اعلام می‌کنیم اما آنها می‌گویند نه اینطور نیست که نشان دهنده اعنا و دشمنی آنهاست.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما می‌گوییم این موضوع راه دارد راکتور آب سنگین باقی می‌ماند و همه کارکردهای خود را حفظ می‌کند اما در آن تغییرات فنی می‌دهیم که آن پلوتونیومی که به آن نیازی نداریم کمتر تولید کند البته پس این صحبت اخیر من جنجالی در رسانه‌های خارجی به پا شد که مثبت بود.

صالحی خطاب به فرماندهان، کارکنان و سربازان نیروی ارتش تصریح کرد: برادران و خواهران شما در سازمان انرژی اتمی آنقدر اشراف و توانایی دارند که بهانه‌های نابجای دشمنان را از آنها بگیرند.

وی درباره نقدهایی که بر توافق ژنو می‌شود گفت: رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند هم دولت سعیه صدر داشته باشد و همه طرف مقابل توجیهات را مدنظر قرار دهد لذا در توافقنامه ژنو هم نکات ارزشند و مثبتی وجود دارد و هم قابل تحلیل و تفسیر است.

وی افزود: مثلا در بند تحقیق و توسعه که ما برای خود نگه داشته‌ایم وقتی اخیرا یک سانتری‌فیوژ جدید ساختیم آنها غافلگیر شدند و گفتند قرار بر این نبود ما گفتیم در کجای توافق نوشته شده است و بالاخره با منطق توانستیم سانتری‌فیوژ خود را جا بیاندازیم که هر کدام ۱۵-۱۶ برابر سانتریفیوژ نسل اول آن قدرت دارد.

صالحی تصریح کرد: آنها از این گونه افتخارات ما نگران هستند و این مانند گلوله‌ای برفی است که در حال تبدیل شدن به بهمن علمی است.

وی گفت: قراردادی در دو سه ما آینده خواهیم بست تا دستگاه مورد نیاز دانشمندان خود را در سازمان انرژی اتمی از این فناوری به کار بگیریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: اما قسمت قابل نقد بحث غنی‌سازی است و می‌‌گویند غنی‌سازی ما را به رسمیت شناخته و به آن اعتراف کرده‌اند اما گفته‌اند ما برای غنی‌سازی شما باید به یک نتیجه مشترک برسیم که در چه حدی باشد اینجا جای چالش است و ما با استدلال و منطق حجم غنی‌سازی خود را حفظ می‌کنیم.

صالحی گفت: علاوه براین ما مذاکراتی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته‌ایم که مورد تلطیف فضا خواهد شد.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود درباره آمریکا گفت: آمریکا در این اواخر پا را از گلیم خود فراتر گذاشته و رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند آمریکایی‌ها در مذاکرات یک طور صحبت می‌کنند و پس از آن چیز دیگری می‌گویند اما الان زمان انتشار مطالبی که آنها گفته‌اند نیست.

وی افزود: یکی از دلایل این موضوع این است که آمریکایی‌ها می‌خواهند در داخل کشورمان ایجاد قطب‌بندی و اختلاف‌افکنی کنند و اجماع داخلی ما را به هم بریزند لذا تحریکاتی می کنند که به اهداف خود دست یابند.

صالحی تصریح کرد: آنها هنوز ایران را نشناختند کشوری که در مسائل سیاسی بسیار هوشیار است وگرنه در این دنیای پر از ظلم و زور و زر و تزویر اگر هوشیاری ما نبود ما اینقدر پیشرفت نمی‌کردیم و قطعا در مسائل سیاسی بسیار هوشیارتر از آنها هستیم.

وی افزود: موضوع دیگر انسجام داخلی ما است ما منسجم‌تر از آمریکایی‌ها هستیم لذا وقتی منافع ملی مطرح باشد همه روی آن می‌ایستند و بالاتر از همه اینها هدفمندی ما و هدف قدسی ما است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: مقام معظم رهبری نیز فرمودند ما چیزی را در بحث هسته‌ای از دست نخواهیم داد و با اشراف و آگاهی این کار را انجام می‌دهیم لذا ما می‌توانیم در ظرف چند ساعت غنی‌سازی ۲۰ درصد را به سر جای خود برگردانیم.

وی اظهار داشت: سفیر یکی از کشورهایی که در موضوع هسته‌ای در حال پیشرفت است به ما گفت مبادا شما عقب‌نشینی کنید لذا باید بگوییم اگر با این روند همراهی کنید به نفع شماست و در غیر این صورت باید به آمریکایی‌ها بگوییم که کمبود شعور و عقل دارید.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه طبق معاهده npt ما اصرار بر حق خود داریم خاطر نشان کرد: آینده روشن است و ما هیچ عقب‌گردی در این موضوع نخواهیم داشت و از این به بعد بر روی بحث کیفیت کار می‌کنیم و تحقیقات هسته‌ای را نیز شدت بیشتری می‌بخشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج