۹۱۹۲۳۶
۱۱ نظر
۵۷۷۸
۱۱ نظر
۵۷۷۸
پ

کمپ ترک اعتیاد؛ همه چیز درباره‌ی ترک اعتیاد

بهترین جایی که می‌تواند به فرد معتاد کمک کند تا دوباره به زندگی قبل از اعتیاد خود برگردد، یک کمپ ترک اعتیاد خوب است که با روش‌های به‌روز و حرفه‌ای و با کمک مشاوران متخصص و خبره در این رشته، به این کار اقدام می‌کند.

برترین‌ها: همانطور که همه می‌دانیم و بار‌ها شنیده‌ایم «اعتیاد یک بلای خانمان سوز است» فرد معتاد نه‌تنها به سلامت جسمی و روحی خود لطمه می‌زند بلکه اطرافیان و در درجه‌ی اول خانواده‌ی خود را هم دچار مشکل می‌کند. متاسفانه امروزه مواد مخدر به شکل‌های مختلف وجود دارد و باند‌های قاچاق مواد همواره در تلاش هستند که افراد ساده و کنجکاو مخصوصا نوجوانان و جوانان را درگیر این بلای خانمان‌سوز کنند.

از شایع‌ترین مواد مخدر که معمولا افراد به آنان اعتیاد دارند می‌توان به ماده مخدر گل، حشیش، هروئین، مورفین، تریاک، شیره، شیشه، متادون، ترامادول و ... اشاره کرد.

کمپ ترک اعتیاد؛ همه چیز درباره‌ی ترک اعتیاد

اعتیاد چگونه به‌وجود می‌آید؟

علل اعتیاد به مواد مخدر در افراد با هم متفاوت است و هرکسی نسبت به شرایط زندگی و سلامت روحی خود ممکن است قربانی مواد مخدر باشد.

در زیر علل عمده‌ی گرایش به مواد مخدر را بیان می‌کنیم:

ژنتیک

برخی افراد به صورت ژنتیکی تمایل به مصرف مواد مخدر دارند. گرایش به مواد مخدر گاهی در بچه‌هایی با سن کم که پدر یا مادر معتاد دارند دیده می‌شود. اما این مسئله همیشگی نیست و داشتن والدین معتاد، گرایش به مواد مخدر در افراد را توجیه نمی‌کند.

اما بالاخره مجموعه‌ای از تغییرات ژنتیکی منجر به این می‌شود که برخی افراد نسبت به دیگران از آسیب پذیری بالاتری برای اعتیاد برخوردار باشند.

بیماری‌های روحی و روانی

بیماری‌ها و اختلالات روحی و روانی ، فشار‌های عصبی، مشکلات و اتفاقات ناگواری که در زندگی رخ می‌دهد، احتمال گرایش به اعتیاد را در بسیاری از افراد افزایش می‌دهد. مخصوصا اگر فرد دچار ضعف شخصیتی باشد و توانایی مقابله با مشکلات زندگی و روانی را نداشته باشد.

برخی افراد برای فرار از مشکلات و فشار‌های روانی به سیگار و مواد اعتیادآور دیگر پناه می‌برند که البته بدترین انتخاب است. مواد اعتیادآور با ایجاد حالاتی نظیر آرامش یا سرخوشی در کوتاه مدت فشار‌ها را از روی فرد بر می‌دارد، اما به مرور با ایجاد وابستگی، اضطراب و فشار‌های روانی فرد را چندین برابر می‌کنند.

موضوعات خانوادگی مانند طلاق ، خیانت، چند همسری، مرگ یکی از والدین، نبود والدین و ... می‌توانند احتمال اعتیاد به مواد مخدر را در فرزندان افزایش دهد.

کمپ ترک اعتیاد؛ همه چیز درباره‌ی ترک اعتیاد

فشار دوستان ناباب و نداشتن «قدرت نه گفتن»

خیلی وقت‌ها فرد به خاطر کمبود اعتمادبه‌نفس کافی برای اینکه جلوی دوستانش کم نیاورد، و به اصطلاح همرنگ جماعت ناسالم شود مبتلا به اعتیاد می‌گردد. اعتیاد به مواد مخدر بر اثر تاثیرپذیری از دوستان درمیان نوجوانان، جوان و دانشجویان بیشتر شایع است پس والدین باید نسبت به دوستان فرزندانشان مخصوصا در سنین نوجوانی و بلوغ حساس باشند و قدرت «نه گفتن» را به آن‌ها آموزش دهند.

بسیار خوب! چند مورد از علل اصلی گرایش به مواد مخدر و افتادن در دام اعتیاد را با هم مرور کردیم. حال تصور کنید که به هر دلیلی خود یا یکی از نزدیکانتان دچار اعتیاد شده باشید و از کار خود پشیمانید، ولی دیگر کار از کار افتاده است.

برای رهایی از این غول خانمان سوز چه باید بکنیم؟ چگونه خودمان را ازاین باتلاق ترسناک نجات دهیم؟ چگونه دوباره همان آدم سالم و ورزشکار قبلی باشیم؟ چگونه دوستان و عزیزانی که به دلیل اعتیاد از ما دور شدند را دوباره برگردانیم؟ در یک کلام چگونه اعتیاد را ترک کنیم؟

بهترین جایی که می‌تواند به فرد معتاد کمک کند تا دوباره به زندگی قبل از اعتیاد خود برگردد، یک کمپ ترک اعتیاد خوب است که با روش‌های به‌روز و حرفه‌ای و با کمک مشاوران متخصص و خبره در این رشته، به این کار اقدام می‌کند.

کمپ ترک اعتیاد کجاست؟

کمپ ترک اعتیاد، مکانی است که فرد مبتلا به اعتیاد از زمان ورود تا حاصل‌شدن بهبودی کامل در آن‌جا ساکن می‌شود. در انتخاب کمپ ترک اعتیاد خوب باید بسیار دقت شود، زیرا ممکن است مراکزی بدون مجوز راه‌اندازی شده باشند که از روش‌های غیر اصولی برای ترک اعتیاد استفاده کنند که این روش‌ها نه‌تنها کمکی به بهبود فرد مبتلا به اعتیاد نمی‌کند بلکه موجب بروز بیماری‌ها و مشکلات دیگر نیز خواهد شد.

همچنین در کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز با بیمار رفتار مناسبی ندارند و غذای مناسب، فضای کافی، امکانات بهداشتی و نیاز‌های اولیه مورد نیاز بیمار در این کمپ‌ها فراهم نمی‌شود و همچنین مواردی از قبیل کتک‌زدن بیمار توسط پرسنل و یا خودسوزی و خودکشی و فرار بیماران هم مشاهده می‌شود.

کمپ ترک اعتیاد؛ همه چیز درباره‌ی ترک اعتیاد

ویژگی‌های کمپ ترک اعتیاد خوب

داشتن مجوز رسمی: کمپ‌های ترک اعتیاد مجاز با مجوز از سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند. این کمپ‌ها دارای قوانین و قاعده‌های مشخصی هستند و می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید.

کادر درمانی متخصص و مجرب: یک کمپ ترک اعتیاد خوب دارای پرسنل و پزشکان متخصص و باتجربه و دلسوز است و حضور روانشناس به منظور مشاوره با بیمار و خانواده‌ی او الزامی است.

رعایت استاندارد‌های لازم: استاندارد‌های مختلفی از جمله امکانات رفاهی، بهداشتی، و فضای کافی که سوی بهزیستی مشخص شده است یکی دیگر از ویژگی‌های مهم یک کمپ ترک اعتیاد خوب است.

پس باید دقت کنید که با تحقیق و پرس‌وجو بهترین کمپ ترک اعتیاد مجاز را انتخاب کنید تا به نتیجه‌ی مطلوبتان برسید.

کمپ ترک اعتیاد؛ همه چیز درباره‌ی ترک اعتیاد

روش‌های ترک اعتیاد

ابتدا باید توجه داشته باشید بسته به نوع ماده اعتیادآور و شرایط جسمی و روانی فرد؛ روش‌های مختلفی برای ترک وجود دارد. در نتیجه یک روش یکسان برای همه افراد مناسب نیست و هر بیمار باید بر اساس شرایط منحصر به فرد خود درمان شود.

بهترین روش‌های ترک اعتیاد که در یک مرکز ترک اعتیاد خوب به کار گرفته می‌شود به شرح زیر است:

روش سقوط آزاد یا روش یابویی

در این روش، فرد بیمار را با بستن به تخت از حرکت بازمی‌دارند و در مدت زمان کوتاه او را ترک می‌دهند. البته این روش زیاد استفاده نمی‌شود و شرایط خاص خود را دارد. مشاوران و روانشناسان ابتدا با بیماران صحبت کرده و شرایطشان را بررسی می‌کنند و تلاش می‌کنند تا مشکل اصلی را حل کنند و در صورت نیاز و باتوجه به شدت و نوع اعتیاد هر فرد از این روش استفاده می‌کنند.
در این روش به دلیل قطع ناگهانی مصرف مواد، عکس‌العمل‌های بدن بیمار در طی دوره‌ی درمان بسیار دردناک و سخت خواهد بود. به همین دلیل عده‌ای از مبتلایان به این روش «روش یابویی» نیز می‌گویند. این روش با رضایت فرد بیمار و همراه او انجام می‌شود و حتی گاهی اوقات خودِ فرد بیمار و یا خانواده‌اش این روش را برای ترک پیشنهاد می‌دهند.

درمان تدریجی با دارو

در این روش برای ترک اعتیاد از دارو‌های دارای اثرات شبه افیونی مثل متادون و ب ۲ استفاده می‌شود. این دارو‌ها قسمتی از مغز که توسط مواد مخدر فعال می‌شود را درگیر کرده و باعث کاهش شدت علائم ترک می‌شود. نوع و دوز این دارو‌ها را پزشک تجویز می‌کند و در هر شخص با توجه به شدت اعتیاد متفاوت است. در کل روش‌های تدریجی نسبت به روش قبل که یک‌باره و ناگهانی بود، موثرتر است، اما در این روش هم احتمال بازگشت مجدد فرد به اعتیاد وجود دارد به همین دلیل پزشکان و مشاوران در طی دوره به طور مرتب وضعیت بیمار را بررسی و پیگیری می‌کنند.

کمپ ترک اعتیاد؛ همه چیز درباره‌ی ترک اعتیاد

روش ماتریکس

در این روش نیازی به بستری‌شدن و حضور دائمی فرد در کمپ نیست و فرد مبتلا به اعتیاد باید در روز‌های مشخص در جلسات روان‌درمانی شرکت کند و طبق برنامه و ساختار درمانی، مواد مخدر را ترک نماید. این روش معمولا تا ۱ سال طول می‌کشد و خانواده‌ی بیمار باید کمک کنند تا او به طور منظم در همه‌ی جلسات شرکت کند. البته این روش بیشتر برای بیمارانی که شدت اعتیاد و وابستگی کمتری به مواد مخدر دارند مناسب است.

سه روش بالا از مهم‌ترین روش‌های ترک اعتیاد به شمار می‌رود، اما ممکن است با گذر زمان و پیشرفت علم روش‌های بهتری هم در این زمینه پیدا شود. شما می‌توانید با مشورت با مشاوران این حوزه و بازدید از محل کمپ‌های ترک اعتیاد، بهترین کمپ را پیدا کنید.

احتمال بازگشت به مصرف مواد پس از ترک

ممکن است تجربه‌های شخصی برخی افراد از ترک‌کردن‌های متعدد را شنیده باشید یا جمله‌هایی مثل «من تا حالا ۱۰۰ بار ترک کردم»، «اینو تفریحی می‌کشم و اندازه‌ی قبل نیست» و «من فقط شیشه رو ترک کردم، تریاک بعدا. یکی یکی!» را شنیده باشید.

درست است! هر کس ممکن است پس از ترک کامل اعتیاد باز هم معتاد شود. یکی از علل این موضوع نادیده‌گرفتن عوارض ترک، توسط فرد و خانواده‌ی اوست. مشاوران کمپ ترک اعتیاد باید در روز آخر همه‌ی نکات لازم را توضیح دهند و بر نکات زیر تاکید کنند:

  • فردی که به تازگی ترک کرده به هیچ عنوان نباید در شرایطی که یادآور دوران مصرف است، قرار بگیرد.
  • معاشرت با کسانی که قبل از ترک، تجربه‌ی مصرف مواد با آن‌ها را داشته، ممنوع!
  • انجام ورزش‌های مفید و داشتن تغذیه و زندگی سالم و خواب کافی
  • مدیریت استرس و فشار روانی و انجام مدیتیشن و یوگا
  • بررسی منظم وضعیت سلامتی

منبع: honarehzendegi

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تنها کسی ترک میکنه که خودش خسته شده باشه ،متادون بدتر از مواده کسیکه سمتش بره گرفتارش میشه

    • بدون نام

      روش یابویی عالی بوووووود

    • حسین

      11سال تریاک و شیره مصرف میکردم الان ۴ساله پاکم روزی ده بار پاهای خانوممو میبوسم که حتی تو دوران اعتیادمم منو تحمل کرد و باهام ساخت نزاشت زندگی که به سختی نگهش داشتیم خراب شه

    • زجر کشیده

      ده ساله شوهرم معتاده اولش قرص تراماودل بعدش متادون و کلونازپام.و اینها را ول کرد چون دایم حالش بد بود ومارا کتک میزد شروع کرد مشروب خوردن هرشب مست بود ومن وبچه هام آسایش نداشتیم چند با ر دعوا وتصادف کرد خلاصه بازم نخورد الان 4 ماهه که شدید تریاک میکشه خونه را کرد سیاه چال تازگی بازم فشارش بالا پایین میشه دوروزه ول کرده بازم متادون میخوره ترا خدا بگید غیر از خودکشی من راهی دارم عامل اعتیادشم پدرش و خواهر ودامادشون هست که همگی معتادن با دو تا بچه کوچیک چیکار کنم

    • هادی

      متادون و ترامادول از همه چیز بدتره
      خدا لعنت کنه باعث و بانیشو

    • محمدی

      کاش کسی یه مرکز ترک اعتیاد با شرایط خیلی عالی و خوب معرفی کنه جاییکه واقعا به معتاد کمک کنن و فقط بفکر منفعت نالی خودشون نباشن

    • بدون نام

      تو مرکز ترک اعتیاد باید هم از روش یابویی استفاده کنن. کسی که میره معتاد میشه حقشه این برخورد

      پاسخ ها

      • پژمان

        خفه شو لطفا وقتی چیزی نمیدونی

      • سناتور

        شمااگه لطف کنین ولال بشین خدمت بزرگی به بشریت میکنین

      • sama70

        کسی میدونه بردن گوشی ممنوعه چطوری کسی و که بردن پیدا کنیم خوااااهش میکنم

    • No name

      ببخشید یه سوال داشتم آخرین دوره ی کمپ ها چند روزه؟!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج