۹۲۳۲۳۵
۱۱ نظر
۵۰۲۰
۱۱ نظر
۵۰۲۰
پ

لردگان به عنوان کانون‌ِ ایدز شناسایی شده بود

رییس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی گفت: قبل از ابتلای چندین نفر در روستای چنار محمودی لردگان، وزارت بهداشت مستندات قابل قبولی با کمک اپیدمیولوژیست‌ها تولید کرده بود و حدس وجود کانون‌های ویروس HIV در کشور وجود داشت. این منطقه نیز به عنوان یکی از کانون‌های ویروس HIV شناسایی شده بود.

ایسنا: رییس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی گفت: قبل از ابتلای چندین نفر در روستای چنار محمودی لردگان، وزارت بهداشت مستندات قابل قبولی با کمک اپیدمیولوژیست‌ها تولید کرده بود و حدس وجود کانون‌های ویروس HIV در کشور وجود داشت. این منطقه نیز به عنوان یکی از کانون‌های ویروس HIV شناسایی شده بود.

دکتر علی اکبر حقدوست با اشاره به یکی از پنل‌های "نهمین کنگره اپیدمیولوژی ایران" که از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و "انجمن علمی اپیدمیولوژیست های ایران" برگزار شده است، اظهار کرد: در پنل فوق این بحث و سؤال مطرح شد که "آیا اپیدمیولوژیست‌ها به جز نیروهای فنی که باید به دنبال ریشه‌یابی بیماری‌ها باشند، می‌توانند نقش مدیریتی بر عهده گیرند یا خیر؟"و اینکه در صورت امکان این امر، داشتن چه مهارت‌هایی برای آن‌ها الزامی است؟

وی در همین زمینه تأکید کرد: دانشجویان رشته اپیدمیولوژی مطالب و آموزش‌هایی را در مورد مدیریت، اقتصاد و ساختارهای نظام سلامت و مدل‌های اقتصاد سلامت فرا می گیرند واگر این موارد را تقویت کنند، می‌توانند نقش مؤثرتری در نظام سلامت داشته باشند.

این استاد رشته اپیدمیولوژی از رشته اپیدمیولوژی به عنوان یکی از رشته‌های مادر در حوزه سلامت عمومی یاد کرد و گفت: این رشته بر اساس مشاهدات دقیق اتفاقات مرتبط با سلامت در جامعه، به پیدا کردن ریشه بیماری‌ها و ارائه راهکار برای حل مشکلات می‌پردازد.

وی گفت: حوادثی مانند حادثه لردگان در یک مقطع زمانی، پررنگ و بعد هم فراموش می‌شود. نقش اپیدمیولوژیست‌ها قبل و بعد از این حوادث است. قبل از ابتلای چندین نفر در روستای چنار محمودی لردگان، وزارت بهداشت مستندات قابل قبولی با کمک اپیدمیولوژیست‌ها تولید کرده بود و حدس وجود کانون‌های ویروس HIV در کشور وجود داشت. این منطقه نیز به عنوان یکی از کانون‌های ویروس HIV شناسایی شده بود.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت با رعایت اصول و استانداردهای اخلاقی، مواردی از ابتلای مردم روستای چنارمحمودی به ویروس HIV را شناسایی و مدیریت کرده بود تا اینکه این حادثه تبلیغاتی شد و از حوزه علمی به حوزه رسانه‌ای کشیده شد؛ که قطعاً بعد از مدتی هم فراموش می‌شود. در عین حال حتماً در ادامه کار برای مدیریت بهتر بیماری و شناسایی کانون‌های دیگر بیماری‌ها، نقش اپیدمیولوژیست‌ها همچون قبل ویژه خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی در پایان تصریح کرد: قطعا باید حرف‌های علمی سالم را بیشتر به مردم بزنیم و در جریان این موضوع، مواضع علمی از سوی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام شد که خیلی از این مواضع بر اساس اطلاعات اپیدمیولوژی بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لعنت به وجود کثیف و دروغگوی شما. شیطان پیش شما لنگ میندازه. مسلمون بودن تو سرتون بخوره. واقعا شما انسانید؟

    • بدون نام

      برو بابا همه می دانند که این کانون را خودتون به‌وجود آوردید

    • محسن

      آقای محترم مگر تو جلسه مدیران بهداشت کشور نشسته ای و این حرفا را میزنی و همه دارن سر تکون میدن که متوجه شدیم .حرفات خیلی علمی بود بخدا من چند بار خوندم ولی چیزی دستگیرم نشد .یه کم عامیانه میگفتی دو کلوم حالیمون میشد .افتاد .

    • بدون نام

      یک روستا و کانون ایدز

    • بدون نام

      دروغ بسه.یکم از این کافرهای غربی یاد بگیرید اگه حتی به ضررشونم باشه دروغ نمیگن

    • بدون نام

      جنایت

    • بدون نام

      چرا بجای مجازات عاملان این جنایت بزرگ سعی میکنید قضیه را لا پوشانی کرده وگردن مردم بدبخت لردگان بیاندازید خجالت بکشید سالهاست همین رفتار را دارید ونمی فهمید مردم گول خزعبلات شما را نمیخورند

    • بدون نام

      چرا بجای مجازات عاملان این جنایت بزرگ سعی میکنید قضیه را لا پوشانی کرده وگردن مردم بدبخت لردگان بیاندازید خجالت بکشید سالهاست همین رفتار را دارید ونمی فهمید مردم گول خزعبلات شما را نمیخورند

    • بدون نام

      چند روز پیش توخبراتون گفتین بهیار چنار ازاد شده در حالی که دیروز تو دادگاه با دستبند بود سما نشر اکاذیب میدین

    • بدون نام

      اقا مریضمون کردید ابرومون بردید اهای اهالی خبر ما شما وخانوادتون به عدالت خدا میسپاریم از خدا بترسید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من که تا بحال لردگان نیومدم میدونم حق با شپاست واگذار کنید به خدا این تهمتها بی جواب نمیمونه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج