۹۲۶۲۷
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

آشنایی با بزرگان تاریخ جام‌جهانی

دیگو آرماندو مارادونا و دیگر هیچ...!

دیگو آرماندو مارادونا را همگان با جام‌جهانی ۱۹۸۶ به یاد می‌آورند. در آن بازی که موفق شد هفت بازیکن انگلیس را دریبل زده و گلزنی کند. او در همان دیدار با دست توپ را وارد دروازه‌ پیتر شیلتون کرد.

ایسنا: دیگو آرماندو مارادونا را همگان با جام‌جهانی ۱۹۸۶ به یاد می‌آورند. در آن بازی که موفق شد هفت بازیکن انگلیس را دریبل زده و گلزنی کند. او در همان دیدار با دست توپ را وارد دروازه‌ پیتر شیلتون کرد.

دیگو آرماندو مارادونا و دیگر هیچ...!

دیگو آرماندو مارادونا متولد ۳۰ اکتبر ۱۹۶۰ در بوئنوس‌آیرس است. او فوتبالش را با قوطی کنسروهای شهرش آغاز کرد و سعی داشت با انجام حرکات نمایشی با توپ فوتبال در اماکن عمومی بخشی از خرج خانواده فقیرش را تامین کند. تکنیک، سرعت، شوت‌های دقیق و محکم و همچنین نبوغ و خلاقیت در گرداندن بازی از جمله قابلیت‌هایی بود که مارادونا را به ستاره‌ درخشان در باشگاه‌هایی چون بوکاجونیورز آرژانتین، بارسلونای اسپانیا و ناپولی ایتالیا بدل کرد. اگر چه باید گفت مارادونا بزرگ‌ترین موفقیت‌هایش را با پیراهن سفید و آبی تیم ملی آرژانتین جشن گرفت و در ۹۱ بازی که برای کشورش انجام داد، در مجموع ۳۴ گل به ثمر رساند. شاید بتوان دیگو را جنجالی‌ترین چهره‌ فوتبال دنیا دانست.

مارادونا در دوران جوانی درخشش خود را با تیم بوکاجونیورز آرژانتین آغاز کرد و پس از آن به بارسلونای اسپانیا رفت و با این تیم به مقام قهرمانی جام حذفی اسپانیا رسید. در جام‌جهانی ۱۹۸۲ با وجود انجام بازی‌های دیدنی به دلیل یک حرکت غیر ورزشی در دیدار برابر برزیل در دور دوم از زمین اخراج شد و بدون مارادونا آرژانتین از جام‌جهانی خداحافظی کرد. چهار سال بعد در جام‌جهانی ۱۹۸۶ در مکزیک مارادونا فوتبال زیبای خود را به نمایش گذاشت. در اوج حساسیت‌های این جام دو تیم آرژانتین و انگلیس در مرحله یک چهارم نهایی برابر هم به میدان رفتند. جنگ جزایر فالکلند (مالویناس) به میدان ورزشی کشیده شده بود. در آن دیدار مارادونا با به ثمر رساندن دو گل تاریخی موجب پیروزی آرژانتین شد. نخستین گل مسابقه را مارادونا در ابتدای نیمه دوم با دست به ثمر رساند و چند دقیقه بعد در حالی که در میانه‌های میدان صاحب توپ شده بود با دریبل زدن هفت بازیکن انگلیسی توپ را وارد دروازه پیتر شیلتون کرد. هنرنمایی خارق‌العاده مارادونا آرژانتین را به قهرمانی جهان در سال ۱۹۸۶ می‌رساند تا یک افتخار تاریخی برای مارادونا و تیم ملی آرژانتین ثبت شود.

دیگو آرماندو مارادونا و دیگر هیچ...!

مارادونا همچنین توانست ناپل ایتالیا را دوبار در سال‌های ۱۹۸۷ و ۱۹۸۹ به مقام قهرمانی لیگ ایتالیا برساند. و در سال ۱۹۹۰ نیز به همراه این تیم جام یوفا را فتح کرد. در جام جهانی ۱۹۹۰ که به میزبانی ایتالیا برگزار می‌شد تیم آرژانتین توانست به کمک مارادونا ایتالیای میزبان را در مرحله نیمه نهایی در ورزشگاه شهر ناپل شکست دهد.

پس از جام‌جهانی درگیری مارادونا با سران باشگاه ناپل که با سازمان مافیای حاکم براین شهر نیز چندان غریبه نبودند آغاز شد. ناگهان در پایان یک مسابقه لیگ ایتالیا اعلام شد آثار استفاده از کوکائین در بدن مارادونا یافت شده‌است. فیفا او را ۱۵ ماه از شرکت در رقابت‌های فوتبال محروم کرد. ولی مارادونا دردسرهای بیشتری را نیز برای خود خرید. در شهر ناپل شایع شد که پلیس این شهر متن ضبط شده مکالمات تلفنی مارادونا و یکی از مقامات مافیا را در اختیار دارد که ثابت می‌کند او در یک شبکه گسترده خلافکاری و توزیع مواد مخدر دست داشته‌ است. مارادونا که ظاهرا به بوئنوس آیرس پناه برده بود در خانه خود مورد هجوم پلیس آرژانتین واقع می‌شود و باز اعلام می‌شود در خانه اش مقادیر زیادی مواد مخدر کشف شده‌ است. مارادونا دیگر نمی‌توانست به ناپل بازگردد. او مدتی را در باشگاه سویا اسپانیا گذراند و سپس به آرژانتین برگشت.

دیگو آرماندو مارادونا و دیگر هیچ...!

وقتی مارادونا قصد خداحافظی از فوتبال را داشت به سفارش آلفیو باسیله (سرمربی تیم ملی آرژانتین در جام‌جهانی ۱۹۹۴) در آستانه جام جهانی ۱۹۹۴ بار دیگر پیراهن تیم ملی را به تن کرد تا به تیم بحران زده آرژانتین روحیه بدهد. با شروع مسابقات جام جهانی ۱۹۹۴ تماشاگران بار دیگر توانایی‌های مارادونا را به چشم دیدند و آن را تحسین کردند.

هنگامی که در بازی برابر یونان گلی زیبا را برای تیمش به ثمر رساند کمتر کسی تصور می‌کرد که این تیم شکست پذیر باشد ولی خوشحالی دیوانه‌وار او در بازی با یونان همه چیز را عوض کرد. در پایان بازی آرژانتین و نیجریه (که مارادونا به عنوان بهترین بازیکن زمین شناخته شده بود) آزمایش دوپینگ مارادونا مثبت از آب درآمد. فیفا در همان روز مارادونا را دو سال از شرکت در مسابقات فوتبال محروم کرد. آرژانتین پس از از دست دادن کاپیتانش چیزی برای گفتن نداشت و در دور یک هشتم نهایی توسط رومانی از گردونه رقابت‌ها خذف شد. بسیاری از افراد بر این باورند که در محرومیت مارادونا در جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا هاوه‌لانژ، رییس برزیلی وقت فیفا نقش مهمی را بازی کرده بود. در زمان ریاست وی بر فیفا برزیل هیچگاه به قهرمانی جهان دست نیافته بود و جام‌جهانی ۹۴ آمریکا آخرین جام جهانی بود که هاوه‌لانژ بر صندلی ریاست فیفا بود. تا قبل از جام کارشناسان تقریبا هیچ امیدی برای قهرمانی آرژانتین متصور نبودند، اما با ورود ناگهانی مارادونا، آرژانتین به تیمی قدرتمند بدل گشت و شاید تنها تیمی بود که می‌توانست به قهرمانی دست یابد. بسیاری بر این باورند که با محرومیت مارادونا راه برای قهرمانی برزیل پس از ۲۴ سال هموار شد. مارادونا بعدا مدعی شد که دارویی که او را به آن جهت از مسابقات محروم کرده بودند، با هماهنگی فیفا و جهت کاهش وزن از آن استفاده کرده بوده‌ است. این ادعا هیچگاه از جانب فیفا پاسخی دریافت نکرد و شاید به همین دلیل عده بسیار زیادی هنوز بر این باورند که در محرومیت مارادونا دست‌هایی سیاسی نقش بازی کرده‌ است.

مارادونا از نگاهی دیگر

در سال ۲۰۰۲ مارادونا در رای‌گیری اینترنتی فیفا برای انتخاب بهترین بازیکن فوتبال قرن بیستم رای اول را به دست آورد و به عنوان بهترین بازیکن قرن بیستم از سوی طرفداران فوتبال جهان شناخته شد. در همین سال گل دوم وی به انگلیس در جام‌جهانی ۱۹۸۶ به عنوان برترین گل قرن معرفی شد.

در سال ۲۰۰۵، مارادونا مدتی به عنوان مجری تلویزیونی در برنامه شماره‌های ۱۰ به کار مشغول شد.

در مارس ۲۰۱۰ مجله تایمز فهرست ۱۰ بازیکن تاثیرگذار تمام ادوار جام جهانی را منتشر کرد که در این فهرست رتبه نخست از آن مارادونا بود.

مربیگری

در نوامبر ۲۰۰۸ وی به عنوان سرمربی تیم ملی آرژانتین منصوب شد. در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی هدایت تیم ملی آرژانتین را به عهده داشت. تیم آرژانتین در این جام کلکسیونی از بهترین‌های جهان را در اختیار داشت و به اعتقاد بسیاری از منتقدین اتخاذ تاکتیک‌های غلط از سوی مارادونا باعث شد تا این تیم نتواند جام را فتح کند. آرژانتین در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ با قدرت تمام تیم‌های نیجریه (۱- صفر)، کره‌جنوبی (۴-۱) و یونان (۲- صفر) را شکست داد و با امتیازات کامل راهی مرحله یک هشتم نهایی شد. در این مرحله نیز مکزیک را با نتیجه ۳ بر ۱ شکست داد اما در مرحله یک چهارم نهایی در برابر آلمان شکست تحقیرآمیز ۴ بر صفر را متحمل و از گردونه رقابت‌ها خارج شد و رویای مارادونا برای دستیابی به قهرمانی جهان در کسوت مربی بر باد رفت. هرچند در بازگشت به آرژانتین وی با استقبال بسیار گسترده هواداران آرژانتینی مواجه شد اما پس از جام جهانی با وجود تمام حمایت‌های مردمی از سرمربیگری آرژانتین کنار گذاشته شد.

مارادونا پس از کناره‌گیری از تیم ملی آرژانتین و پس از رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی در میان تعجب همگان در ماه مِی ۲۰۱۱ سرمربیگری تیم الوصل امارات را با قراردادی دو ساله بر عهده گرفت. این چهارمین تجربه مربیگری او بود. مارادونا پس از پایان حضورش در الوصل به عنوان مشاور در خدمت این باشگاه اماراتی بود.

دیدگاه‌های سیاسی

در سال ۲۰۰۷، او با حضور در برنامه هفتگی تلویزیونی چاوز گفت: من از هر چه از آمریکا می‌آید، متنفرم. با تمام توان از آن متنفرم.

او خود را مخالفت امپریالیسم می‌داند. در نشست کشورهای آمریکایی در ماردل پلاتا در ۲۰۰۵ این دیدگاه خود را رسانه‌ای کرد و در آنجا با پوشیدن تی شرتی با برچسب "بوش را متوقف کنید" جریان ساز شد. او با اشاره به بوش به عنوان "آشغال انسانی" با حضور جرج دابلیو بوش در آرژانتین مخالفت کرد.

مارادونا بارها اعلام کرده است که علاقه زیادی به دید‌گاه‌های هوگو چاوز و فیدل کاسترو دارد.

مارادونا تصویری از فیدل کاسترو را بر بازوی چپ و چگوارا را بر بازوی راست خود خالکوبی کرده‌ است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج