۹۳۵۷۰۶
۱۵ نظر
۵۰۰۷
۱۵ نظر
۵۰۰۷
پ

بازار خودرو به کدام سو حرکت می‌کند؟

بازار خودرو در حالی افزایش قابل توجه قیمت را این روزها تجربه می کند که از ابتدای سال جاری این بازار با رکودی سخت و سنگین دست و پنجه نرم می کند.

خبرآنلاین: بازار خودرو در حالی افزایش قابل توجه قیمت را این روزها تجربه می کند که از ابتدای سال جاری این بازار با رکودی سخت و سنگین دست و پنجه نرم می کند.

ماه عسل سرمایه گذاران در بازار خودرو سال گذشته به پایان رسید، وقتی قیمت‌ها روند افزایشی را هفته به هفته و ماه به ماه تجربه کردند تا جایی که سرمایه گذاران در بازار خودرو با موقعیتی ویژه و خاص مواجه شدند؛ کاهش شدید قدرت خرید

فاصله قابل توجه قیمت خودرو در بازار با قیمت تحویل کارخانه نیز عامل دیگری بود که سبب شد بسیاری عطای سرمایه گذاری در بازار خودرو را به لقایش ببخشند و با به جان خریدن احتمال دیرکرد موعد تحویل، خرید از کمپانی‌ها را به عنوان گزینه اصلی برگزینند.

بازار خودرو با رشد شدید قیمت‌ها، در این دوره زمانی، ارزان ترین‌های بازار ایران را از مرز ۵۰ میلیون تومان گذراند و حالا شوک دوم در این بازار، از پس سهمیه بندی بنزین و رسیدن قیمت بنزین به سه هزار تومان رخ داده است.

هر چند در بسیاری از کشورها افزایش قیمت بنزین می‌تواند زمینه را برای کاهش قیمت خودرو فراهم کند اما در ایران اتفاقی عکس رخ می دهد. غالبا افزایش قیمت بنزین با رشد بهای خودرو همراه است. بسیاری از کارشناسان معتقدند دلیل این اتفاق به ساختارهای شکل گرفته در اقتصاد ایران باز می گردد.

برخی کارشناسان می‌گویند افزایش قیمت بنزین به خودی خود نمی‌تواند عامل رشد قیمت بنزین باشد اما رشد قیمت بنزین، با توجه به کشش بالای قیمتی این فرآورده استراتژیک نفتی سبب بالا رفتن نرخ تورم می‌شود و این پیش‌بینی روانی سبب شده است افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو در کنار سایر بازارها رقم بخورد. به عبارت دیگر انتظارات تورمی سبب شده است اقتصاد ایران آمده رشد بهای تورم باشد و این اتفاق زمینه را برای بالار فتن قیمت خودرو در عین رشد قیمت بنزین مهیا کرده است.

افزایش قیمت بنزین جرقه رشد قیمت خودروهای معدود گازسو را فراهم کرد. سمند گازسوز که در بیستمین روز آبان ماه ۹۷ میلیون تومان قیمت داشت حالا به قیمت ۱۱۶ میلیون تومان فایل شده است. این افزایش ۱۹ میلیونی قیمت البته تحت تاثیر رشد بهای بنزین است. این وضعیت در مورد سایر خودروهای گازسوز نیز وجود دارد. پژو ۴۰۵ گازسو در بیستمین روز آبان به قیمت ۸۰ میلیون تومان فایل شد اما امروز به قیمت ۹۰ میلیون تومان اگهی شد.

پژو پارس دوگانه سوز نیز در همین دوره زمانی افزایش قیمتی برابر با ۱۴ میلیون تومان را تجربه کرده است و از قیمت ۱۰۴ میلیون تومان به قیمت ۱۱۸ میلیون تومان رسیده است. در همین حال تجهیزات گازسوز کردن خودروهای بنزینی نیز با افزایش قیمت شدید روبروست به طوری که هزینه گازسوز کردن خودرو در حال حاضر ثابت نیست.

فعالان بازار می‌گویند بازار خودرو برای ورود مشتری نیازمند سیگنال‌های خاصی است. ایجاد انگیزه برای مشتری، تقویت قدرت خرید از طریق اعطای تسهیلات، تنظیم روند عرضه خودرو به بازار از سوی خودروسازان و همچنین ممانعت از سفته بازی در این بازار اقداماتی است که می تواند فضای بازار خودرو را تحت تاثیر قرار دهند. در شرایط کنونی اما تاخت و تاز در بازار خودرو ادامه دارد، بازاری که زیر سایه سنگین رکود با رشد شدید قیمت ها همراه است. فعالان بازار می گویند این روزها با این قیمت‌ها همه فروشنده‌اند اما خبری از خریدار نیست. باید دید این روند تا چه زمانی قابل تداوم است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عبدالرحمن

      آقا اجازه ؟ به سمت جیب مسئولان !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بی ام وی مدل ۲۰۱۶تو دوبی ۴۰میلیون عجب بی وجدانهایی هستین

    • بدون نام

      من قول میدم پراید تا چند صباحی دیگر به 80 میلیون میرسد
      چون مدیران عامل ایران خودرو و سایپا علنا دارن میگن ما ضرر میکنیم
      پس نتیجه میگیریم بازار خودرو فعلا حمایتی است
      پراید جهانگیری42 میلیون
      پراید سبزه 43 میلیون
      پراید مشهد 41 میلیون
      پراید شیراز 41500
      پراید صرافی 40 میلیون
      پراید ازاد 80میلیون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر عزیزان میخواهند بدانند که خودرو و قیمت آن به کدام سو میرود، واضح و مبرهن است که به سوی خورو سازان و سوی دولت و سوی کلفت دلالان میرود، این افزایش ها در سوی این سه گروه بگردید هرکدام سوی بزرگترین دارند در نتیجه سهم بیشتری نیز دارند، بر هیچکس پوشیده نیست،

    • بدون نام

      تازمانی که انحصار دست دو شرکت اصلی خودروساز باشه همین آش و همین کاسس

    • رامین

      به سمت پرواز، اوج، بی نهایت، جوری کع پراید بشع اوه اوه داماد پرایدم داره

    • بدون نام

      کسری بودجه باید به طریقی جبران شود...قیمت خودرو دقیقا دست دولت است...مثل قیمت ارز....

    • ابادان

      واقعا

    • احمد

      سلام بسمت بد نام کردن دولت. و بچاره و خالی کردن جین ملت مستضعف ایران عزیزمان. چون با این همه گرانی با میگه داریم ضرر میدیم. هیچکی هم بفکر نست. هرکی بهرکی شده. صد رحمت بزمان جنگ. خدایا بدادمان برس. چنان که قابل نیستیم. دیگه هیچکی به هیچکی رحم نمیکنہ. خدایا چرا اینطوری شدیم ما مسلمان نماها

    • بدون نام

      اگه اجازه واردات به خودرو داده بشه با صد میلیون بهترین خودرو شاسی بلند روز دنیا سوار میشیم بی رید دیوار و قیمت خودروهای خلیجی را در ابتدای ببینید متوجه میشوید

      پاسخ ها

      • اسد

        فعلا سود خودرو سازان از همه چی مهمتره

    • بدون نام

      مردم فقط بلدن به گرانی بنزین اعتراض کنند پدر مردم با این کارها دراوردن حقوق یک سال یک کارمند چیزی حدود سی ملیون هست خودرو را پانزده ملیون گران کردن عجب انتظار دارند مرد پای صندوق رای هم برند

    • qq

      این مملکت فقط شده اجحاف در حق مصرف کننده هیچ احدی هم پاسخگو نیست

    • اسد

      خبری از خریدار نیست پس این ماشینها را ترامپ می خرد

    • اسد

      به کدام سو ؟؟؟!!!الف)به سوی جیب کارگر¤ب)به سوی جیب دولت¤ج)به سوی جیب سرمایه دار¤د) به سوی جیب دلال¤ ه) گزینه ی ب ج د ¤ و)کار ترامپ است¤

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج