۹۴۹۰۲
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

آوار بورس روی سر دلار

ریزش دنباله دار شاخص بورس تهران سرانجام به زیان بازار ارز تمام شد.

خبرآنلاین: حواشی پیرامون قیمت گذاری نرخ خوراک پتروشیمی ها موجب شد تا شاخص بورس تهران به صورت سریالی روند نزولی را پیش گیرد.

پس از کاهش شاخص بورس تهران، وزیرامور اقتصادی و دارایی اعلام کرد بورس تهران بهترین وضعیت را میان بورس های جهان دارد. او برای پاسخگویی در مورد وضعیت بازار سرمایه راهی مجلس شده بود ولی اظهار نظرهای بعدیش نشان داد که اعتقادی به وقوع بحران در یکی از اصلی ترین بازارهای مالی ایران ندارد.

پس از گفت‌وگوی رسانه ای طیب نیا، شاخص بازار سرمایه بازهم ریزش دوباره ای را تجربه کرد و تا آستانه ۷۹ هزار واحد پایین آمد.

نزولی شاخص بورس تهران، بیشترین آسیب را به بازارهای مالی دیگر وارد کرد. از سویی اعلام شد که پس از خروج احتمالی سرمایه ها از بازار سرمایه، بازار ارز به عنوان اصلی ترین مقصد از سوی سرمایه گذاران خرد انتخاب می شود. اما همران با روزهای میانی اسفندماه موج تازه ای در بازار برای خرید دلار ایجاد شده است. صرافان بازار تهران نیز یکی از دلایل اصلی گرانی های اخیر را رشد میزان تقاضا در بازار به مناسبت سفرهای نوروزی عنوان می کنند. با این حال تحلیلگران اقتصاد کلان اعتقاد دارند ریزش شاخص بورس در رسد قیمت ها در بازار ارز موثر بوده است.

با این حال بررسی عملکرد دولتی های سه دهه گذشته نشان می دهد در تمامی دوره های حساس تاریخی، قمیت دلار در بازار آزاد افزایش پیدا کرده و به موازات آن ارزش ریال کاهش یافته است. دولت یازدهم اعلام کرده که سیاست های تثبیتی در مورد نرخ ارز را پیش می گیرد. برهمین اساس افزایش ناگهانی قیمت دلار نگرانی هایی را در میان مردم و فعالان اقتصادی رقم زده است.

برخی اقتصاددانان اعتقاد دارند کاهش میزان رشد اقتصادی کشور پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها موجب شده تا شرایط اقتصادی به شدت شکننده شود. در این وضعیت نوسان اندک شاخص بورس تهران نیز می تواند نگرانی های عمیقی را در میان مردم ایجاد کند. در همین دوره زمانی میزان سپرده گذاری مردم در بانک ها کاهش یافته و همین جریان نیز برشدت نگرانی ها در مورد انتقال ناگهانی سرمایه ها به بازارهای مالی افزوده است.

از سوی دیگر فعالان اقتصادی براین باورند که قیمت ارز به تابعی از دیپلماسی دولت بدل شده است. برهمین اساس آنها برای رصد آینده قیمت دلار به مذاکرات ایران و کشورهای غربی چشم دوخته اند.

با این حال اصلی ترین نگرانی پیش روی بازارهای مالی به ماجرای انتقال سرمایه ها به بازارهای حساسی مانند مسکن مربوط است. در اینصورت احتمال رشد قیمت مسکن در اولین ماه های سال آینده نیز تقویت می شود. اما در صورتی که سال آینده وعده دولت در مورد کاهش نرخ تورم یا افزایش رشد اقتصادی محقق شود، می توان امیدوار بود که وضعیت بازارهای مالی ایران به سرو سامان برسد و تحولات مقطعی مانند آنچه در بورس رخ داد به زیان بازارهای دیگر مانند مسکن تمام نشود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج