۹۶۴۰۶
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

لغو کنسرت «لیان» در روز جهانی نی‌انبان!

قرار بود همزمان با روز بوشهر و روز جهانی نی‌انبان، ۱۸ و ۱۹ اسفندماه، گروه موسیقی «لیان» به اجرای برنامه در بوشهر بپردازد اما این اجرا لغو شد.

خبرگزاری ایسنا: قرار بود همزمان با روز بوشهر و روز جهانی نی‌انبان، ۱۸ و ۱۹ اسفندماه، گروه موسیقی «لیان» به اجرای برنامه در بوشهر بپردازد اما این اجرا لغو شد.

محسن شریفیان با اعلام این خبر گفت: قرار بود گروه لیان، همزمان با ۱۸ اسفندماه که روز بوشهر است در این شهر به اجرای برنامه بپردازد؛ کنسرتی که هنوز به آن مجوز داده نشده و برگزاری آن در هاله‌ای از ابهام است. همچنین قرار بود گروه در روز ۱۹ اسفند - روز جهانی نی‌انبان - در شهر آب‌پخش، از توابع دشتستان به اجرای برنامه بپردازد که این کنسرت هم لغو شد.

به گفته این آهنگساز و نوازنده نی‌انبان، در سال ۱۳۹۰، برای نخستین‌بار، روز ۱۰ مارس، از سوی انجمن جهانی نوازندگان نی‌انبان به عنوان روز جهانی نی‌انبان اعلام شد تا به معرفی، فروش، نمایش و گسترش ‌سازی بپردازد که در حال حاضر، نوای آن در بسیاری از کشورهای جهان طنین‌انداز است.

شریفیان با اشاره به ضرورت توجه به نی‌انبان و حمایت بیشتر از نوازندگان این ساز گفت: محوریت این ساز در کشور ایران به شهر جنوبی بوشهر بر می‌گردد؛ گرچه در استان خوزستان و هرمزگان و کرمان هم نی‌انبان نواخته می‌شود اما نی‌انبان در شهر تاریخی بوشهر، به عنوان یکی از مهم‌ترین خاستگاه‌های خود، از حال و روز خوشی برخوردار نیست و در زندان تاریک کج‌سلیقگی و تنگ‌نظری عده‌ای انگشت‌شمار از تندروهای مذهبی، گرفتار است و سال‌هاست که مردم بوشهر، به خاطر برخورد دور از آگاهی و متعصبانه‌ این جمع محدود، از رفتن به کنسرت‌های موسیقی محلی و لذت بردن از نوای نی‌انبان محروم هستنند.

نویسنده کتاب«اهل ماتم» که به بررسی موسیقی سوگواری در بوشهر می‌پردازد به این‌که امروز در کشورهای مختلف چون اسکاتلند، انگلیس و یونان، سمینارها و جشنواره‌های ویژه‌ای برگزار می‌شود، اشاره و بیان کرد: همزمان با ۱۰ مارس که روز جهانی نی‌انبان است، نوازندگان این ساز، مورد تجلیل و تقدیر قرار می‌گیرند این در حالی است که نی انبان و نوازندگان آن در ایران، چندان شناخته شده نیستند و متولیان فرهنگی هیچ حمایتی از آنان نمی‌کنند.

شریفیان در پایان اظهار امیدواری کرد که از یک‌سو، جامعه‌ جهانی نی‌انبان و از سوی دیگر تلاش‌های استاندار و مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر با حمایت‌های بیشتر خود از موسیقی بومی، درد اهالی موسیقی و مردم این شهر را بیش از پیش بازتاب دهند تا بار دیگر از این دیار کهن، نوای نی‌انبان به گوش رسد و گروه‌های موسیقی در چارچوب قوانین کلی وزارت ارشاد به کار خود ادامه دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج