۹۷۱۱۹
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

مواظب باشيد چشم‌تان پيچ نخورد!

به هر طرف كه نگاه مي‌كنيد صفحه‌هاي ديجيتال را مي‌بينيد، انگار در محاصره لپ‌تاپ‌ها، مانيتورها، تبلت‌ها، تلويزيون‌ها و تلفن‌هاي هوشمند قرار گرفته‌ايد. اين تكنولوژي‌ها قطعا زندگي شما را راحت‌تر كرده، اما بايد بدانيد مشكلاتي هم وارد زندگي شما كرده است.

مواظب باشيد چشم‌تان پيچ نخورد!
مجله سیب سبز: به هر طرف كه نگاه مي‌كنيد صفحه‌هاي ديجيتال را مي‌بينيد، انگار در محاصره لپ‌تاپ‌ها، مانيتورها، تبلت‌ها، تلويزيون‌ها و تلفن‌هاي هوشمند قرار گرفته‌ايد. اين تكنولوژي‌ها قطعا زندگي شما را راحت‌تر كرده، اما بايد بدانيد مشكلات زيادي را هم وارد زندگي شما كرده است. بر اساس نتايج تحقيقات دانشمندان حالا بيشتر از ۰۷درصد افرادي كه از اين وسايل ديجيتال استفاده مي‌كنند دچار مشكلات چشمي هستند كه به اصطلاح آن را «درد چشم ديجيتالي» يا «پيچ‌خوردگي چشم» مي‌نامند.

خطر جدي است

كساني كه دچار مشكل درد چشم ديجيتالي مي‌شوند در چشم‌شان دچار مشكلاتي مثل خشكي چشم، تاري ديد، خستگي چشم و البته اسپاسم و گرفتگي عضلات گردن و شانه مي‌شوند. نتيجه تحقيقات انجمن ملي چشم‌پزشكان انگلستان نشان داده كه جدا از اين ناراحتي‌ها در درازمدت اين حالت مي‌تواند عوارض جدي‌اي مثل دژنراسيون ماكولاي چشم (كه مي‌تواند حتي باعث كوري هم شود) و آب‌مرواريد را به همراه داشته باشد.

مواظب باشيد چشم‌تان پيچ نخورد!

لطفا بيشتر پلك بزنيد

دكتر جاشوا دونايف، پروفسور چشم‌پزشكي در دانشگاه پنسيلوانيا مي‌گويد: مشكل عمده ما با تكنولوژي‌هاي ديجيتالي اين است كه در مقابل آنها كم پلك مي‌زنيم. در استفاده از اين صفحه‌هاي ديجيتال رفلكس پلك زدن ما بلوك مي‌شود و در نتيجه ميزان پلك زدن ما و ميزان ترشح اشك در چشم پايين مي‌آيد و به دنبال آن دچار مشكل خشكي چشم و ساير عوارض مي‌شويم.

دكتر دونايف مي‌گويد براي حل اين مشكل بايد هر ۱۰ ثانيه يك بار پلك بزنيم. اگر يك بار وقتي به صفحه‌هاي ديجيتال خيره هستيد حالت طبيعي خود را حفظ كنيد و ميزان پلك زدن خودتان را بشماريد متوجه مي‌شويد كه هر ۱۵ تا ۲۰ ثانيه يك بار پلك مي‌زنيد. البته انجمن ملي چشم‌پزشكان ايالات‌متحده راه‌حل ديگري را پيشنهاد داده است. در گردهمايي اخير اين انجمن از نوعي لنز چشمي رونمايي شد كه مخصوص كار با دستگاه‌هاي ديجيتال و مانيتورهاست. افرادي كه مي‌خواهند چند ساعت به مانيتور خيره شوند، اين لنزها را داخل چشمان خود مي‌گذارند و پس از پايان كارشان آنها را خارج مي‌كنند اما مشخص است كه استفاده از چنين لنزهايي كار ساده‌اي نيست.

اين آسيب به چشم شما طبيعي نيست

نتايج بررسي اخير روي ۷ هزار و ۱۶۰ نوجوان و جوان و ميانسال نشان داد كه حدود ۶۰درصد از اين افراد روزانه حداقل ۶ ساعت به صفحه‌هاي ديجيتالي نگاه مي‌كنند. ۲۸درصد از افراد مورد بررسي هم روزانه بيشتر از ۱۰ ساعت به صفحه‌هاي ديجيتالي مانيتورها، تلفن‌هاي همراه و تلويزيون‌ها نگاه مي‌كنند. در كل بيشتر از ۷۰درصد افراد مورد بررسي اظهار كردند كه دچار مشكلات چشمي و ناراحتي‌هاي چشمي هستند. دكتر جاستين بازان، متخصص چشم‌پزشكي در بروكلين كه در اين پژوهش از پزشكان ارشد بود، مي‌گويد: «آنچه ناراحت‌كننده است اين است كه همه افرادي كه دچار مشكل چشمي مي‌شوند فكر مي‌كنند كه چنين حالتي نتيجه طبيعي كار كردن با دستگاه‌هاي ديجيتال است و هيچ كدام آنها نمي‌دانستند كه مي‌توانند اقداماتي انجام دهند تا از بروز اين مشكلات پيشگيري كنند.»

توصيه‌هايي براي چشمان شما

از اقدامات ديگري كه مي‌توانيد براي جلوگيري از اين حالت انجام دهيد اين است كه صفحات ديجيتال را به گونه‌اي قرار دهيد كه در فاصله حداكثر يك بازو با صورت شما فاصله داشته باشد و در حالتي به آن نگاه كنيد كه گردن‌تان به سمت پايين يا بالا خم نشود (بهترين حالت اين است كه صفحه مانيتور كمي پايين‌تر از چشمان شما در حالي كه مستقيم به روبه‌رو نگاه مي‌كنيد باشد) در ضمن هر ۲۰ دقيقه يك بار به چشمان‌تان استراحت بدهيد يعني آنها را از صفحه مانيتور برداريد و به يك نقطه دور براي چند دقيقه نگاه كنيد. البته قطعا مي‌دانيد كه بهترين كار اين است كه از روي صندلي بلند شويد و راه برويد و حين راه رفتن به نقطه‌اي دور نگاه كنيد. مطالعات درازمدت نشان داده است كه در معرض طولاني نورهاي موسوم به طيف آبي قرار گرفتن هم مي‌تواند مشكلات جدي چشمي مثل آب مرواريد و تخريب بافت ماكولاي چشم را باعث شود كه در درازمدت حتي مي‌تواند باعث نابينايي يك يا هر دو چشم شود. البته برخي چشم‌پزشكان معتقدند كه هنوز يافته‌ها براي اثبات اين موضوع كافي نيست. دكتر بازان در اين مورد مي‌گويد: «مطالعات ۲۰ تا ۳۰ ساله‌اي كه روي چشم ماهي‌گيران و اسكي‌بازها انجام گرفته نشان داده در طولاني‌مدت اگر در معرض انعكاس نور قرار بگيريد به چشم‌تان آسيب‌هاي جدي وارد مي‌شود. اما در مورد نور مانيتورها و صفحه‌هاي ديجيتال هنوز اين بررسي‌هاي طولاني‌مدت انجام نگرفته است تا بتوان حكم كلي در اين مورد ارائه داد اما در نهايت مي‌توان گفت براي پيشگيري از خطرات احتمالي بد نيست چشمان‌تان را با نورهاي صفحه‌هاي ديجيتال از بين نبريد.

شما بايد اين عينك‌هاي آفتابي را بخريد

دكتر دونايف مي‌گويد: «صفحه‌هاي ايمني در بازار وجود دارند كه مي‌توانند نور آبي صفحه‌هاي مانيتور را فيلتر كنند. كساني كه مدت‌هاي طولاني از اين مانيتورها استفاده مي‌كنند بد نيست اين صفحه‌ها را به كار ببرند. يك توصيه ديگر من هم اين است كه نور صفحات را تا جايي كه مي‌توانيد كم كنيد البته كم كردن نور نبايد به حدي باشد كه در ديدن مانيتور يا صفحه تلويزيون دچار مشكل شويد، بايد كم كردن نور به حدي باشد كه راحت بتوانيد مطالب را ببينيد. در ضمن آخرين توصيه دكتر دونايف هم در نوع خود جالب است: افرادي كه ساعت‌هاي طولاني به مانيتور يا تلويزيون نگاه مي‌كنند بايد در استفاده از عينك‌هاي آفتابي بيشتر از ديگران دقت كنند. حساسيت چشمي اين افراد بيشتر از سايرين است و آنها بايد در تمام مواقعي كه در معرض نور خورشيد هستند از عينك‌هاي آفتابي استاندارد كه لنزهایي با سايه خاكستري يا قهوه‌اي دارند، استفاده كنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج