۹۷۷۶۸
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

چه بيماري‌هايي در نوروز ۹۳ گريبان شما را می گيرند؟

در ايام نوروز انواع خوراكي‌ها را مصرف مي‌كنيم و غافليم كه ممكن است چه بلايي بر سر سلامت جسم‌مان بياوريم. اگر براي شما هم مهم است كه علاوه بر حفظ سلامت روح و جان‌تان در نوروز سلامت جسم‌تان را نيز حفظ كنيد و حتي آن را ارتقا دهيد، با ما همراه باشيد.

چه بيماري‌هايي در نوروز 93 گريبان شما را می گيرند؟
مجله زندگی ایده آل: با گذشت ۵۶۳ روز كار و تلاش و فعاليت رسيدن نوروز بهترين فرصت براي فراغت و استراحت كردن است. همه ما با نزديك شدن نوروز مجالي پيدا مي‌كنيم تا با خستگي‌ها و روزمرگي‌هاي‌مان خداحافظي كنيم. نوروز ساعت‌ها و اوقاتي را به ما هديه مي‌كند كه زندگي‌مان را دستخوش تغيير مي‌كند. در اين ايام بيشتر اوقات‌مان را در كنار خانواده و دوستان مي‌گذرانيم، به سفر مي‌رويم، دوره‌هاي فاميلي برگزار مي‌كنيم و بي هيچ محدوديتي خوش مي‌گذرانيم. انواع و اقسام خوراكي‌ها را مصرف مي‌كنيم و اغلب از اين موضوع غافليم كه ممكن است چه بلايي بر سر سلامت جسم‌مان بياوريم. اگر براي شما هم مهم است كه علاوه بر حفظ سلامت روح و جان‌تان در روزهاي نوروز سلامت جسم‌تان را نيز حفظ كنيد و حتي آن را ارتقا دهيد، با ما همراه باشيد تا شما را با بيماري‌ها و اختلال‌هايي كه ممكن است در طول نوروز حين سفر يا مصرف خوراكي‌ها و مواد غذايي مختلف احتمالا تجربه كنيد، آشنا كنيم.

مسموميت،‌ شايع‌ترين بيماري نوروزي

مسموميت و ابتلا به بيماري‌هاي روده‌اي يكي از رايج‌ترين بيماري‌هايي است كه در روزهاي نوروز سراغ خانواده‌ها مي‌آيد. سفرهاي نوروزي و گشت و گذارهاي اين روزها ممكن است پاي هر فرد يا خانواده‌اي را به رستوران‌ها و سفره‌خانه‌هاي مختلف بكشاند يا شما را وادار كند كه از هر مغازه يا دكه‌اي محصول يا خوراكي تهيه كنيد تا با آن اوقات‌مان را بگذرانيم يا وعده‌هاي غذايي از فلان رستوران يا سفره‌خانه كه چندان با آن آشنايي نداريم، تهيه كنيم يا غفلت كنيم و ميوه‌اي نشسته بخوريم. همه اينها مي‌تواند عاملي براي ابتلا به مسوميت‌ها و بيماري‌هاي روده‌اي باشد كه بزرگ‌ترين علامت آن دردهاي شكمي، اسهال و در موارد شديدتر تب و استفراغ است. روند درمان اين نوع مسموميت‌ها ۴،۵ روز به طول مي‌انجامد بنابراين ابتلا به آن مي‌تواند يك سوم تعطيلات نوروزتان را به باد دهد. براي پيشگيري از مسموميت بايد مراقب باشيد كه در طول سفر حتما از فروشگاه‌هاي مواد غذايي معتبر خريد كنيد، به تاريخ مصرف مواد غذايي دقت كنيد و مهم‌تر از همه از ميوه‌‌هايي پوست‌دار مانند پرتقال يا موز استفاده كنيد و ميوه‌ها را به خوبي بشوييد. براي نوشيدن آب، آب معدني مصرف كنيد. اما براي درمان مسموميت بايد به پزشك مراجعه كنيد تا با تجويز آنتي‌بيوتيك‌ به درمان شما كمك كند. مصرف محلول ors نيز در شرايطي كه فرد دچار اسهال شده و آب زيادي از بدنش خارج شده بسيار موثر است اما بهتر است مصرف اين داروها با تجويز پزشك باشد.

چه بيماري‌هايي در نوروز 93 گريبان شما را می گيرند؟

دردسري براي عاشقان سبزي‌پلو با ماهي

يكي ديگر از مشكلاتي كه در ايام نوروز ممكن است خانواده‌ها را به دردسر و گاهي خطر بيندازد مصرف سبزي‌پلو با ماهي است كه گاهي مي‌تواند شادي و نشاط شب‌هاي عيد را به كام اعضاي خانواده تلخ كند چرا كه احتمال خفگي با تيغ ماهي يكي از خطرهايي است كه در روزهاي نوروز مي‌تواند كودكان و خردسالان را تهديد كند. اگر هنگام خوردن ماهي مراقب تيغ‌هاي ريز و درشت نباشيم ممكن است دردسر بزرگي را تجربه كنيم. بلعيدن تيغ ماهي مي‌تواند مشكلات زيادي را به وجود آورد. تيغ مي‌تواند در لوزه، مخاط حلق، سينوس، لوزه يا چين‌هاي اطراف آن فرو رود و علاوه بر درد مشكلات زيادي را براي كودك به وجود بياورد. اصلي‌ترين راه پيشگيري از اين شرايط دقت براي جدا كردن تيغ‌ از ماهي است. در شرايطي كه خدايي ناكرده اين اتفاق افتاد بهتر است فورا كودك‌تان را به پزشك برسانيد يا از اورژانس كمك بگيريد. دقت داشته باشيد كه اين اتفاق تنها كودكان را به خطر نمي‌اندازد و ممكن است كوچك‌ترين بي‌دقتي بزرگسالان را نيز دچار دردسر كند.

آجيل و عفونت‌هاي ريوي

شايد فكر كنيد مصرف آجيل چگونه مي‌تواند منجر به ابتلا به عفونت ريوي در كودكان شود اما يك سهل‌انگاري كوچك مي‌تواند سبب‌ساز عفونت ريوي و حتي خفگي كودكي خردسال شود. از آنجا كه احتمال درست جويدن آجيل و تنقلاتي همچون آبنبات براي خردسالان فراهم نيست و آنها ممكن است اين دست از تنقلات را نجويده فرو دهند و ببلعند احتمال ورود خرده‌هاي آجيل يا آبنبات به ناي و نايژه‌هاي آنها وجود دارد. نفوذ اين مواد به سيستم ريوي خردسالان با توجه به اينكه در خردسالي هنوز سيستم ايمني و محافظتي ريه به تكامل نرسيده مي‌تواند خطر بزرگي همچون ابتلا به عفونت‌هاي ريوي و خفگي را براي آنها به همراه داشته باشد. بنابراين بايد مصرف اين خوراكي‌ها كه در ايام نوروز در تمام ديد و بازديدها براي پذيرايي از مهمانان استفاده مي‌شود براي اين گروه سني به صورت محدود استفاده شود. بهترين راه اين است كه آجيل و تنقلات به صورت له‌شده به خردسالان داده شود تا آنها راحت‌تر بتوانند آن را بجوند.

فشارخون و تنقلات

افزايش فشار خون هم از شايع‌ترين اختلالاتي است كه در ايام نوروز با مصرف بيش از اندازه تنقلات و پرخوري ممكن است سراغ‌تان بيايد. احتمال بروز اين اختلال بين ميانسالان بسيار بيشتر از جوان‌هاست. بهترين راه براي پيشگيري از بروز اين مشكل مديريت و برنامه‌ريزي براي خوردن تنقلات و خوراكي‌هاي نوروزي است. ضرورتي ندارد در تمام ديد و بازديدها سراغ ظرف آجيل برويد. پيش از هر چيز توصيه ما رعايت اعتدال در خوردن است اما توصيه مي‌كنيم در كنار رعايت رژيم غذايي مي‌توانيد با نوشيدن يك تا دو فنجان چاي ترش يا چاي سبز در ميان‌وعده عصرگاهي به كنترل ميزان فشار خون خود توجه كنيد. فراموش نكنيد كه شما نمي‌توانيد هر چه مي‌خواهيد آجيل و تنقلات بخوريد و انتظار داشته باشيد با نوشيدن يك فنجان چاي ترش يا چاي سبز با مشكلي روبه‌رو نشويد. بنابراين بهتر است در طول روز ۱۰ تا ۱۲ مغز يا آجيل را مصرف كنيد و يك فنجان دمنوش گياهي هم بنوشيد.

اين نكات را آويزه گوش كنيد

كمتر كسي را مي‌توان يافت كه در ايام تعطيلات به رژيم غذايي سلامتش پايبند باشد و بتواند در برابر انواع و اقسام خوراكي‌ها و تنقلات مقاومت كند. با اين وجود اگر سلامت، تندرستي و حفظ تناسب اندام‌ براي‌تان مهم است اين نكات را آويزه گوش‌تان كنيد.

- از آنجا كه در روزهاي نوروز مصرف شيريني، آجيل و شكلات زيادتر از حد معمول است تا مي‌توانيد در وعده صبحانه يا ميان‌وعده‌ها از خوردن شكر و قند به همراه نوشيدني‌ها پرهيز كنيد.

- در كنار وعده‌هاي غذايي به جاي نوشيدن هر روزه نوشابه‌هاي گازدار دوغ طبيعي يا شربت‌هاي گياهي را جايگزين كنيد.

- از سالاد به عنوان پيش غذا در وعده‌هاي ناهار و شام استفاده كنيد و مصرف سبزيجات و مواد فيبردار را هرگز فراموش نكنيد.

- مراقب باشيد كه دير بيدار شدن‌هاي روزهاي تعطيل باعث نشود مهم‌ترين وعده غذايي را از دست بدهيد و بدن‌تان را از مصرف لبنيات و شير و كربوهيدرات‌ها محروم كنيد.

- براي كنترل چربي خون خود مراقب خوردن انواع تخمه و دانه‌هاي روغني باشيد چرا كه ميزان چربي موجود در اين دانه‌ها بسيار زياد است.

چاقي و چربي خون را مهار كنيد

از آنجا كه با فرارسيدن نوروز فعاليت‌ روزانه متوقف مي‌شود و مردم بيشتر از زمان‌شان براي استراحت، مسافرت و ديد و بازديد استفاده مي‌كنند و بيشتر در حال خوردن خوراكي‌ها، تنقلات و شيريني‌جات هستند، با خطر بزرگي به نام اضافه وزن روبه‌رو مي‌شوند كه مي‌تواند زمينه‌ساز افزايش وزن و ابتلا به چاقي در روزها و ماه‌هاي بعدي سال باشد. مسافرت، دوري از كار و تنش‌هاي ناشي از آن و حضور در جمع دوستان و فاميل به تنهايي مي‌تواند ميل به خوردن را تقويت و اشتهاي‌تان را بيشتر كند. بنابراين بايد مراقب باشيد كه در وعده‌هاي غذايي زياده‌روي نكنيد چرا كه با ابتلا به اضافه وزن به مرور با خطر بالارفتن چربي و كلسترول رو به رو مي‌شويد كه مي‌تواند به مرور سلامت شما را به خطر بيندازد. درمانگران طب سنتي مصرف خرفه تازه، جعفري، نارنج، ليموترش و كريپ‌فروت به همراه وعده‌هاي غذايي را براي پيشگيري از ابتلا به چربي خون موثر مي‌دانند. البته آنها اعتدال در مصرف غذاها و جايگزين كردن غذاهاي كم‌چرب و رژيمي به جاي انواع فست‌فود و غذاي آماده را بهترين روش براي كنترل اضافه وزن‌هاي نوروزي مي‌دانند.

تسكيني براي دل‌دردهاي نوروزي

مصرف انواع خوراكي‌ها، غذاها، ميوها و سبزيجات در روزهاي نوروزي پشت سر هم مي‌تواند موجب دردهاي شكمي و ابتلا به نفخ شود. اگر روزي از روزهاي نوروزي مديريت رژيم غذايي از دست‌تان خارج شد و با خوردن انواع و اقسام خوراكي‌ها روي هم، كم تحركي و به هم خوردن زمان صبحانه و ديگر وعده‌هاي غذايي به نفخ و دردهاي شكمي دچار شديد مي‌توانيد اين دردها را بدون مصرف مسكن و داروهاي شيميايي با نوشيدن عرق گياهي يا دمنوش‌هاي گياهي تسكين دهيد. يكي از بهترين عرقيات گياهي براي كنترل نفخ عرق نعناع است. مي‌توانيد اين عرق را همزمان با خوردن غذا يا بعد از وعده‌هاي غذايي ميل كنيد تا احتمال بروز نفخ و دردهاي شكمي را به صفر برسانيد.

شايد در اين ۱۵ روز يبوست بگيريد

كندي عملكرد روده‌ها و ابتلا به يبوست يكي ديگر از عوارضي است كه در ايام نوروز ممكن است سراغ‌تان بيايد. از آنجا كه الگوي تغذيه خانواده در روزهاي نوروز دچار تغيير مي‌شود و اكثر خانواده‌ها در ساعت‌‌هايي كه بايد وعده‌هاي غذايي را ميل كنند، سراغ صبحانه و شام و ناهار نمي‌روند و ريتم زندگي دستخوش تغيير مي‌شود، كندي عملكرد روده‌ها سراغ‌شان مي‌آيد. براي پيشگيري از ابتلا به اين عارضه خانواده‌ها بايد مصرف ميوه‌، سبزي، نان سبوس‌دار و غلات را حتما در سبدغذايي خانواده بگنجانند. يكي ديگر از شيوه‌هاي پيشگيري از يبوست در اين ايام مصرف يك فنجان آلوي خيس شده است كه مي‌تواند به پيشگيري از ابتلا به يبوست در روزهاي نوروز كمك كند.

چه بيماري‌هايي در نوروز 93 گريبان شما را می گيرند؟

دندان دردهاي نوروزي را دست كم نگيريد

دندان‌دردهاي نوروزي از ديگر عوارض شب‌نشيني‌ها و ديد و بازديدهاي نوروزي است. در اين ايام چون خانواده‌ها اوقات خود را بيشتر در مهماني‌ها مي‌گذرانند و بيشتر از هميشه سراغ انواع تنقلات، آجيل و شيريني مي‌روند احتمال ابتلا به پوسيدگي‌هاي دنداني يا پيشرفت پوسيدگي‌ها را بالا مي‌برند و بيشتر در معرض دندان‌دردهاي شبانه قرار مي‌گيرند. دندان‌دردهايي كه لذت همصحبتي و مراوده با دوست و آشنا را تلخ مي‌كند. مخصوصا كه با به هم خوردن روند طبيعي زندگي احتمال مراقبت‌هاي بهداشتي و مسواك‌زدن‌هاي ۳ گانه روزانه دستخوش تغيير قرار مي‌گيرد و افراد كمتر به اين موضوع توجه مي‌كنند. علاوه بر اين به گفته دندانپزشكان شكستگي دندان‌ها نيز از ديگر عارضه‌هايي است كه در نوروز مشاهده مي‌شود چرا كه افراد بيشتر در معرض شكستن تنقلات و آجيل با دندان‌شان هستند و كمتر ملاحظه به خرج مي‌دهند.

هشداري براي بيماران قلبي - عروقي

اگر در تعطيلات نوروز قصد سفر داريد و در جمع خانواده شما فردي مبتلا به بيماري قلبي و عروقي وجود دارد بايد مراقب باشيد و پيش از سفر نكاتي را لحاظ كنيد كه مي‌توانيد علاوه بر سلامت جسمي و روحي همراه‌تان سفر خوب و شادتان را تضمين كنيد. در روزهاي باقي مانده تا نوروز تا دير نشده با پزشك معالج مشورت كنيد و حتما داروهايي كه بايد در طول سفر همراه داشته باشيد را همراه خود ببريد چون امكان دسترسي به داروها و داروخانه و نسخه در سفر و آن هم در شرايطي كه امكان دسترسي به داروخانه ممكن است سخت باشد، ريسك خطر را بالا مي‌برد. بنابراين حتما داروهاي زيرزباني اين افراد مانند نيتروگليسيرين و آسپرين و ديگر داروهاي لازم را همراه داشته باشيد. دقت داشته باشيد كه مهم‌ترين مسئله براي اين بيماران قرار گرفتن در وضعيت سكون بيش از اندازه است. بنابراين اگر با ماشين شخصي، اتوبوس يا قطار سفر مي‌كنيد بايد در وفواصل زماني از اين بيماران بخواهيد چند قدمي پياده روي كنند و به پاهاي‌شان نرمش دهند تا احيانا در مسير حركت به دليل نشستن و آويزان بودن پاهاي‌شان لخته خون در پاهاي‌شان ايجاد نشود. رعايت رژيم غذايي مناسب كم چرب و مصرف به اندازه سبزيجات و غذاهاي رژيمي نيز براي حفظ سلامت اين گروه بسيار موثر است.

اگر ديابت داريد در اين شرايط سفر كنيد

همه مي‌دانيم كه با شروع تعطيلات ميزان تحرك و فعاليت‌هاي روزانه ما به نصف و حتي كمتر مي‌رسد، رژيم غذايي‌مان بهم مي‌خورد، گرفتار پرخوري و زياده‌روي در مصرف غذاها و خوراكي‌ها مي‌شويم، با دوستان و آشنايان و فاميل ملاقات مي‌كنيم و روز به روز به اشتهاي‌مان افزوده مي‌شود و اين مي‌تواند براي بيماران مبتلا به ديابت بسيار خطرناك باشد چرا كه زياده‌روي در مصرف خوراكي‌ها و بي‌توجهي به اين موضوع مي‌تواند به راحتي ميزان قند خون اين افراد را از حد مجاز و طبيعي بالا ببرد و سلامت و جان آنها را به خطر بيندازد. در عين حال سفر كردن اين افراد نيز بايد با رعايت نكاتي نظير به همراه بردن دستگاه سنجش قند خون، باتري اضافه براي دستگاه، لانست نمونه‌گيري خون، سرنگ، نوار تست قند خون و ادرار و داروهايي نظير انسولين و گلوكاگون باشد تا در شرايط لزوم از آن استفاده كرد. مشاوره با پزشك و متخصص بيمار قبل از سفر و دريافت داروهايي كه او براي بيمار تجويز مي‌كند نيز شرط مهم براي حفظ سلامت بيمارتان است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج