جاباما
۹۹۳۱۹۸
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

وجود گیرنده جاذب ویروس کرونا در چشم‌ها

دانشمندان دانشگاه جانز هاپکینز در تازه‌ترین تحقیقات خود دریافتند که وجود برخی گیرنده‌ها در چشم، نقش موثری در جذب ویروس کرونا دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: دانشمندان ادعا کرده‌اند ویروس کرونا می‌تواند به راحتی از طریق چشم وارد بدن شود. این ویروس با اتصال به گیرنده‌های ACE-۲ معروف به دروازه وارد بدن می‌شود. این گیرنده‌ها در دستگاه تنفسی و ریه‌ها یافت می‌شوند، جایی که ویروس ابتدا به آنجا و سپس به سایر اعضای بدن نفوذ می‌کند.

تیمی به سرپرستی دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز به تازگی دریافته‌اند که چشم‌ها ACE-۲ را تولید کرده و آن را به ویروس تبدیل می‌کنند، به این معنی که اگر قطرات ناشی از عطسه یا سرفه یک فرد آلوده روی سطح چشم قرار بگیرد، ویروس می‌تواند سلول‌های نفوذی را در آنجا درگیر کند.

به گفته دانشمندان نه تنها ویروس می‌تواند از طریق چشم وارد بدن شود بلکه اشک نیز می‌تواند به عنوان منشاء شیوع عفونت باشد. آن‌ها چشم ده بیمار بهبودیافته کووید ۱۹ را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند که در جریان این بررسی‌ها ACE-۲ به عنوان نقطه ورود ویروس شناخته شد به این طریق که سطح لکه دار آن به گیرنده‌ها متصل شده و از آنجا سلول را آلوده کرده و همانند سازی می‌کند.

بر همین اساس فردی که دارای گیرنده‌های بیشتری برای ACE-۲ است ممکن است در معرض بار ویروسی بزرگتری قرار بگیرد و اولین دوز عفونی ویروس از این طریق وارد جریان خون او می‌شود.

این تیم همچنین به دنبال آنزیمی به نام TMPRSS۲ بود که به اتصال ویروس به پروتئین سنبله ACE-۲ و ورود آن به بدن کمک می‌کند؛ ACE۲ و TMPRSS۲ باید هر دو در یک سلول موجود باشند تا ویروس به طور مؤثر تکثیر شود.

گیرنده ACE-۲ چیست و عملکرد آن در مواجه با ویروس کرونا چگونه است؟

گیرنده ACE-۲ ساختاری است که در سطح سلول‌های ریه و مجاری هوایی یافت می‌شود که با آنزیمی به نام ACE (آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین) برای تنظیم فشار خون کار می‌کند. عملکرد دقیق آن در ریه‌ها به خوبی درک نشده است، اما مطالعات نشان می‌دهد که از ریه در برابر آسیب محافظت می‌کند و کمبود آن می‌تواند تاثیر عفونت‌های ویروسی را بدتر کند.

بر اساس اظهارات دانشمندان ویروس کرونا از طریق گیرنده ACE-۲ وارد بدن می‌شود، ساختار آن به گونه‌ای است که ویروس می‌تواند به راحتی به آن متصل شود.

به گفته دانشمندان فرم گیرنده‌های ACE-۲ به گونه‌ای است که مطابق با قسمت بیرونی ویروس کروناست و به طور موثری شرایط را برای ورود به جریان خون فراهم می‌کند.

افرادی که معمولا تعداد بیشتری از گیرنده‌های ACE-۲ را دارند مانند افراد مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا بیشتر در معرض خطر هستند زیرا نقص ژنتیکی آن‌ها باعث می‌شود تولید بیشتری از این گیرنده‌ها در بدن آن‌ها انجام شود. شواهد جدید نشان می‌دهد که افراد سیگاری نیز ممکن است با این نقص مواجه باشند.

سطح بالای گیرنده‌های ACE-۲ ممکن است نقش محافظ داشته باشد

این گیرنده‌ها می‌توانند از ریه‌ها هنگام عفونت محافظت کنند؛ یک مطالعه روی موش‌ها در سال ۲۰۰۸ نشان داد موش‌هایی که ACE-۲ را در بدن خود مسدود کرده بودند، هنگام آلوده شدن به SARS، آسیب بیشتری را متحمل شدند که تقریباً با کووید ۱۹ یکسان است.

در گذشته سیگار کشیدن به طور مکرر با سطح پایین‌تر گیرنده‌های ACE-۲ مرتبط بوده که به طور بالقوه خطر آسیب ریه از کووید-۱۹ را افزایش می‌دهد.

تمام نمونه‌های آزمایش شده چشم، وجود ACE-۲ را در بافت نشان دادند که قسمت داخلی پلک‌ها به نام ملتحمه، لایه بیرونی روشن چشم به نام قرنیه و لیمبوس، مرز بین قرنیه و سفیدی چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بر اساس اظهارات دانشمندان این نتایج نشان می‌دهد که سلول‌های سطح چشم از جمله ملتحمه در معرض عفونت توسط ویروس کرونا هستند، بنابراین می‌توانند به عنوان پورتال ورودی و همچنین یک مخزن برای انتقال ویروس به فرد باشند.

این تحقیق بر مبنای گمانه زنی‌های گسترده انجام شده است که نشان می‌دهد سطوح چشم یک محل احتمالی برای ورود ویروس است. اگرچه ویروس در درجه اول از طریق قطرات بزاق یا تخلیه بینی از فرد آلوده بر روی بینی یا دهان شخص دیگر سرایت می‌کند، اما دانشمندان معتقدند این امکان وجود دارد که ویروس کرونا از طریق چشم وارد بدن شود.

محققان همچنین تشریح کردند که این می‌تواند در نتیجه ویروسی باشد که از مجاری تنفسی به چشم منتقل می‌شود، یک عارضه ثانویه که غالباً با ویروس مرتبط است، اما همچنین می‌تواند نتیجه حمله مستقیم ویروس به سلول‌های چشم در وهله اول با اتصال به گیرنده‌های ACE-۲ باشد. از طرفی ذرات ویروسی را می‌توان در اشک ریخت که منجر به انتقال به افراد دیگر می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج