جاباما
۲۶۵۲۲۰
۲۱ نظر
۷۴۱۸۴
۲۱ نظر
۷۴۱۸۴
پ

طریقه دم‌کردن قهوه به شکل حرفه‌ای

برای تهیه نوشیدنی قهوه، آن را می‌توان به روش‌های مختلف دم کرد. در این مطلب چند نوع دم‌کردن قهوه را آموزش داده‌ایم.

برترین‌ها: وقتی اسم قهوه می‌آید معمولا یاد شب‌بیداری‌های امتحان و یا بیدارماندن برای اتمام پروژه‌های کاری میفتیم. قهوه به دلیل وجود کافئین باعث هوشیاری بیش‌تر و کاهش خستگی می‌شود. همچنین آزمایش‌های کنترل شده‌ی بسیار روی انسان‌ها، نشان می‌دهد قهوه، جنبه‌های مختلفی از عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد، برای نمونه: حافظه، خلق و خو، هشیاری، انرژی، زمان واکنش و عملکرد شناختی.

ترکیبات موجود در قهوه ازجمله منیزیم و پتاسیم به سوخت و ساز قند در بدن کمک می‌کند. برای قهوه خواص زیادی ازجمله ضدافسردگی، ضد سردرد، ضدپوسیدگی دندان و… عنوان می‌کنند و این‌ها موجب شد تا به تعداد طرفداران قهوه و قهوه ساز هر روز افزوده شود و ابتکارات زیادی در این خصوص صورت بگیرد.

گاهی قهوه برای کاهش وزن هم استفاده می‌شود زیرا مطالعات نشان داده است که کافئین موجود در قهوه می‌تواند میزان سوخت‌و‌ساز و چربی‌سوزی را به اندازه‌ی ۱۰ درصد در افراد چاق و ۲۹ درصد در افراد لاغر، افزایش دهد.

برای تهیه نوشیدنی قهوه، آن را می‌توان به صورت‌های مختلف دم کرد. تمام این روش‌ها را به چهار دسته کلی تقسیم بندی کرده اند که تفاوت این روش‌ها تنها به این نکته بستگی دارد که چگونه آب را به قهوه اضافه می‌کنند.

روش نگهداری قهوه

در مورد نگهداری، توجه به این موضوع است. قهوه‌ی شما باید در برابر حرارت، رطوبت و نور، محافظت شود. عدم تازگی قهوه، به نوشیدنی ما طعم‌های تلخ و ماندگی اضافه می‌کند و مولکول‌ها و پیوندهای شیمیایی حاوی عطر و طعم‌های دیگر، که مورد علاقه‌ی ما هستند را از بین می‌برد. به شدت توصیه می‌کنیم که قهوه اسپشیالتی را در مدت یک ماه در بسته‌بندی‌‌ای که هوا داخلش نباشد، مصرف کنید. این تاریخ تا سه ماه هم نوشته شده. و همین‌طور، قهوه را بلافاصله قبل از دم کردن قهوه، آسیاب کنید. قهوه‌های آسیاب شده‌، به مدت کوتاهی عطر و طعم خود را از دست خواهند داد. حالا، می‌توانید بسته‌بندی‌های آسیاب شده‌ی قهوه را در نظر بیاورید. حالا شما می‌دانید که قهوه‌ی خوب چه ویژگی‌هایی دارد.

برای خرید قهوه در کمترین زمان و به راحت‌ترین روش می‌توانید به‌صورت آنلاین خرید کنید:

طریقه دم‌کردن قهوه به شکل حرفه‌ای

روش ترکی

یکی ازروش‌های قدیمی دم کردن قهوه که هنوز در خاورمیانه، آفریقای شمالی، ترکیه و یونان به کار می‌رود این است که قهوه را به همراه آب، داخل قوری می‌ریزند و اجازه می‌دهند که آرام به جوش آید. روش تهیه دقیق این نوع قهوه در ادامه آمده است.

طریقه دم‌کردن قهوه به شکل حرفه‌ای

طریقه دم‌کردن قهوه به شکل حرفه‌ای

روش تهیه:

۱. دانه‌های قهوه باید به ریزترین اندازه آسیاب شده باشند.

۲. ابتدا آب سرد را درون قهوه جوش بریزید. به ازای هر فنجان قهوه معادل سه‌چهارم فنجان را با آب سرد پر کرده و داخل قهوه‌جوش بریزید. سطح آب باید تا ابتدای گردنه یا تنگی قهوه‌جوش برسد و از آن بالاتر نرود وگرنه سرریز می‌شود.

۳. اکنون پودر قهوه را به آب اضافه کنید. به‌ازای هر فنجان قهوه‌خوری آب، دو قاشق چای‌خوری قهوه.

۴. می‌توانید در صورت تمایل به ازای هر دو قاشق چای‌خوری پودر قهوه، یک قاشق چای‌خوری شکر هم به قهوه اضافه کنید.

۵. وقتی شکر کاملا در آب حل شد، اجاق گاز را روشن کنید؛ با شعله‌ای متوسط رو به کم. اگر شعله زیاد باشد قهوه‌تان می‌سوزد. در این مرحله قهوه را هم نزنید.

۶. پس از گذشت زمان اندکی -حدود دو دقیقه- یعنی زمانی که حرارت به حدود ۷۰ درجه می‌رسد، قهوه شروع به حباب زدن از کناره‌ها می‌کند. جمع شدن حباب‌ها حالتی روی سطح قهوه به وجود می‌آورد که آن را اصطلاحا «خامه قهوه» می‌نامند. در این مرحله قهوه را از روی حرارت بردارید تا حرارت و خامه کمی فروکش کنند. هرگز اجازه ندهید حرارت به بالاتر از ۷۵ درجه برسد، چون مزه قهوه بیش از حد استخراج خواهد شد.

۷. قهوه‌جوش را مجددا به آرامی و دقت روی شعله کم قرار دهید و سه بار این عمل را تکرار کنید تا خامه قهوه قوام بیاید.

۸. قهوه را به آرامی در فنجان بریزید.

این نوع قهوه را گاهی شیرین مصرف می‌کنند. برای این کار چند حبه قند داخل قوری می‌ریزند و می‌گذارند تا همراه قهوه به جوش آید. گاهی به این قهوه هل هم اضافه می‌کنند. قهوه ترک، به این روش تهیه می‌شود. قهوه به دست آمده، نوشیدنی غلیظی است که رویش کف دارد و پودر قهوه هم در ته فنجان، ته نشین شده است. قهوه اسپرسو، با تحت فشارقراردادن آب داغ تهیه می‌شود. این روش برای تهیه انواع نوشیدنی‌های قهوه به کار می‌رود. قهوه اسپرسو طعم متمایزی داشته و به علاوه رویش ماده خامه مانندی جمع می‌شود.

قهوه جوش موکا

در این روش از نوعی قوری به نام موکا که سه بخش دارد، استفاده می‌کنند.

طریقه دم‌کردن قهوه به شکل حرفه‌ای

طریقه دم‌کردن قهوه به شکل حرفه‌ای

طرز تهیه قهوه اسپرسو با قهوه جوش موکا

۱. ابتدا مخزن آب دستگاه موکاپات را تا زیر شیر فشار از آب پر کنید و مراقب باشید سطح آب از شیر فشار بالاتر نرود، چون در غیر اینصورت بخار لازم در دستگاه تولید نشده و قهوه طعم مطلوبی نخواهد داشت.

طریقه دم‌کردن قهوه به شکل حرفه‌ای

۲. سبد را روی مخزن آب قرار دهید.

طریقه دم‌کردن قهوه به شکل حرفه‌ای

۳. دانه‌های قهوه را به صورتی آسیاب کنید که پودر آن زیاد نرم نشود. اگر دانه‌های قهوه بیش از اندازه آسیاب شود، طعم قهوه به تلخی می‌زند، همچنین پودر قهوه از سوراخ‌های سبد عبور کرده و وارد مخزن آب پایینی می‌شود. سپس پودر قهوه را درون سبد بریزید.

طریقه دم‌کردن قهوه به شکل حرفه‌ای

۴. با دست، قهوه اضافه روی لبه سبد را پاک کنید تا سطح قهوه درون سبد صاف شود. ولی قهوه را به هیج وجه درون سبد نفشارید، زیرا فشردن قهوه‌ی درون سبد باعث بالا رفتن فشار آب درون محفظه می‌شود.

طریقه دم‌کردن قهوه به شکل حرفه‌ای

۵. قسمت بالای موکاپات را روی قسمت پایینی بپیچانید تا کاملا سفت شود.

طریقه دم‌کردن قهوه به شکل حرفه‌ای

۶. موکاپات را روی حرارت ملایم و شعله‌ای قرار دهید که فقط کف آن را در برگیرد. طوری که همه حرارت در زیر دستگاه متمرکز باشد و کناره‌های آن به صورت مستقیم حرارت نبینند. حرارت را ملایم کنید تا قهوه نسوزد.

طریقه دم‌کردن قهوه به شکل حرفه‌ای

۷. زمانی که قهوه آماده شود، از ستون عمودی وسط دستگاه با صدای سوت مانندی خارج می‌شود. قهوه باید به آرامی خارج شود، بنابراین اگر شعله زیاد بود آن را کمتر کنید.

طریقه دم‌کردن قهوه به شکل حرفه‌ای

۸. پس از اینکه قهوه آماده شد، سر نازل شروع به کف کردن می‌کند، در این زمان بلافاصله حرارت را خاموش کنید تا قهوه نسوزد.

طریقه دم‌کردن قهوه به شکل حرفه‌ای

۹. قهوه اسپرسو آماده است، آن را در فنجان بریزید و از خوردن اسپرسوی خانگی لذت ببرید.

طریقه دم‌کردن قهوه به شکل حرفه‌ای

۱۰. پس از اتمام کار، دستگاه موکاپات را با آب ولرم و دست شسته و خشک کنید.

قهوه جوش‌های خانگی مخصوص تهیه قهوه فرانسه

قهوه‌ای که با فرنچ‌پرس دم می‌کشد، بسیار قوی و غلیظ است. این قهوه تنها در کمتر از ۵ دقیقه آماده نوشیدن می‌شود. همچنین بهتر است بلافاصله پس از دم کشیدن، آن را میل کنید تا بیش از اندازه نیاز دم نکشد؛ چون خیلی تلخ می‌شود.

طریقه دم‌کردن قهوه به شکل حرفه‌ای

طریقه دم‌کردن قهوه به شکل حرفه‌ای

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس

۱. به مقدار ظرفیت دستگاه فرنچ‌پرس‌تان آب بجوشانید.

۲. هنگامی که آب در حال جوشیدن است، دانه‌های قهوه را بسابید. چنانچه قهوه سابیده می‌خرید، توجه داشته باشید که دانه‌ها نباید خیلی ریز سابیده شده باشند؛ وگرنه هم از توری دستگاه عبور می‌کنند و هم قهوه‌تان تلخ می‌شود.

۳. بهتر است نسبت قهوه به آبی که درون فرنچ‌پرس می‌ریزید، ۱ به ۱۰ باشد. یعنی در ازای ۳۰۰ میلی‌لیتر آب از ۳۰ گرم قهوه سابیده شده استفاده کنید.

طریقه دم‌کردن قهوه به شکل حرفه‌ای

۴. قهوه سابیده شده را درون فرنچ‌پرس بریزید.

۵. سپس دو برابر مقدار قهوه آب داغ به آن اضافه کنید. یعنی اگر ۳۰ گرم قهوه دارید، ابتدا ۶۰ میلی‌لیتر آب به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که آب نباید در نقطه جوش باشد؛ داغ باشد، کافی است.

۶. آنگاه با قاشقی ترجیحاً چوبی به‌آرامی هم بزنید و حدود ۳۰ ثانیه صبر کنید تا قهوه خود را باز کند.

۷. سپس ادامه آب را اضافه کنید و در فرنچ‌پرس را بگذارید. اما صافی فرنچ‌پرس را تا زمانی که قهوه کاملاً دم نکشیده است، به پایین فشار ندهید.

۸. بعد از ۴ دقیقه قهوه فرانسه شما آماده است. فیلتر را خیلی آهسته به پایین فشار دهید. به این کار پرس کردن می‌گویند. اگر فیلتر خیلی راحت و با سرعت به پایین رفت، یعنی آسیاب دانه قهوه شما خیلی درشت است. اگر پیستون خیلی سفت بود، بدانید که به آسیاب درشت‌تری نیاز دارید.

۹. حواستان باشد که بلافاصله پس از پرس کردن، قهوه را درون فنجان بریزید. اگر قهوه به همان حالت باقی بماند، بیشتر دم می‌کشد و عطر و طعم دلپذیر خود را از دست می‌دهد.

از این نوع قهوه جوش برای تهیه چایی هم می‌توان استفاده کرد. استفاده از این نوع قهوه جوش و یا قهوه ساز موکا تقریبا کیفیت یکسانی دارد و اکثرا این مدل موردتوجه قرار می‌گیرد. خرید این قهوه جوش به دوستانی که به تازگی مایل به خرید قهوه ساز هستند توصیه می‌شود.

قهوه جوش‌های خانگی اسپرسو مجهز به شیر بخار

به این گونه قهوه ساز‌ها که اسپرسو هم درست می‌کنند قهوه ساز اسپرسو می‌گویند. درحقیقت این مدل، مدل پیشرفته و کاراتر قهوه جوش ویکیوم است. اگر به کیفیت قهوه‌ای که درست می‌کنید اهمیت می‌دهید، استفاده از قهوه ساز اسپرسو به شما توصیه می‌شود.

طریقه دم‌کردن قهوه به شکل حرفه‌ای

طریقه دم‌کردن قهوه به شکل حرفه‌ای

۱. بهتر است که دانه قهوه را خودتان آسیاب کنید، اما نه توسط آسیاب‌های برقی ارزان قیمت نامرغوب. چون بد آسیاب کردن قهوه آن را خراب می‌کند! در هرصورت بهتر است که یا چرخ آسیاب خوب بخرید و یا اینکه از جای مناسبی قهوه روست و آسیاب شده مرغوب تهیه کنید.

۲. از آب تصفیه شده استفاده کنید بدون مواد معدنی و یا آلاینده‌ها و تا ۹۰ درجه سانتیگراد گرم کنید. هرگز آب جوش استفاده نکنید. آب جوش روند تهیه قهوه خوب را متوقف می‌کند.

۳. از مقدار مناسب قهوه استفاده کنید. ۷ گرم برای تک شات و ۱۴ گرم برای دبل شات اسپرسو.

۴. همه اجزا را هم تمیز کنید و هم دقت کنید که مرطوب نباشند. رطوبت ممکن است باعث خروج زودهنگام اسپرسو شود.

۵. سبد قهوه را سرپرکنید و تا سه چهارم آن فشرده نمایید. دوباره پودر قهوه را بریزید و باز توسط تمپر بفشارید. در نهایت باید به اندازه چهار پنجم سبد، پودر فشرده داشته باشید. اگر بیش از حد بفشارید ممکن است اسپرسوی شما طعم گل آلود بدهد همچنین به دستگاهتان فشاد وارد شود.

۶. حالا می‌توانید دستگاه را راه اندازی کنید و از اسپرسو لذت ببرید.

بدون تردید افراط در مصرف هر ماده غذایی اثر خوشایندی به دنبال نخواهد داشت؛ بنابراین با مصرف به اندازه قهوه در طول روز از زیان‌های مصرف بیش از اندازه آن ازجمله بی خوابی، سوء هاضمه و بالارفتن فشار خون پیشگیری کنید.

نکته: مادران باردار برای اطمینان از به دنیا آوردن یک نوزاد سالم بیش از ۳ فنجان قهوه (۳۰۰ میلی گرم کافئین) در روز مصرف نکنند.

خرید اینترنتی قهوه مزایای بسیار زیادی را با خود به همراه دارد که می‌تواند سبب گردد که از خواص قهوه بهره‌مند شوید. برای آشنایی با این خواص می‌توانید به مطلب خواص قهوه مراجعه نمایید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • زهرا

      عالی بود ممنون

      پاسخ ها

      • رضا

        عالی

    • بدون نام

      چرا کامنتمو تایید نمی کنی بی شعور

      پاسخ ها

      • بدون نام

        معلوم شد چرا تاییدت نکرده بودن

      • شایان

        آدمهای بی ادب تایید نمیشن

      • مائده

        واقعا که بی ادب

      • مائده

        بی ادب

      • ککرویتدت

        واقعا که بی ادبی

      • علی

        خیلی خیلی بی ادبی :)))))

    • آسوده

      سلام ،عاشق قهوم ولی نمیتونم استفاده کنم :-( _ لطفا آموزش تهچین بروشی ساده بزارین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عطر وبوش عالیه حیف شد نمیتونی بخوری

    • گلدن

      سلام.به روش اول و در قهوه جوش مسی طبق دستور قهوه رو تهیه و دم میکنم ولی کف یا همون فوم وخامه درست نمیشه! چیکار کنم؟ دلمم میخواد مثل کافه ها غلیظ و سفت باشه نه ابکی

    • فرااااا

      بریز تو قوری بزار کمی بجوشه بعدش میل کن

    • علی حمزه پور

      سلام.ببخشید بع همون روشی که شما نوشتی درس میکنیم ولی ک نمیکنه.میشه بیشتر توضیح بدین

      پاسخ ها

      • شیلا

        شاید مشکل از قهوه هس...قهوه اسیاب شده از بازار بخر،،،ابو بزار رو اجاق واسه هر فنجون یه قاشق قهوه و دو قاشق شکر بریز و اصلا هم نزن تا خودش قاطی شه،،کممممم بودن اجاق خیلی مهمه،،خیلی کم ،،،بعد ارووووم هم بزن تا دونه های شکر حل شه،،،بعد کم کم روی قهوه سفت تر میشه حالت خامه میگیره اونو با قاشق بریز تو فنجونا بعد باز بزار رو اجاق بعد بقیشم بریز تو فنجونا

    • سحر

      من هلاک قهوه ام اما حیف که نوشیدنی گرونیه و متاسفانه تو خونه مثل بیرونیا نمیشه اخه چرا قهوه باید گرونتر از نوشیدنی های پراز شکر و به درد نخور باشه

    • زینب رضایی

      سلام عزیزان من تا حالا درست نکردم با این روش میخواستم بدونم اگر بجای اب شیر بریزم بد میشه

    • علی

      من با قهوه فوری اسپرسور درست میکنم از دستگاه بهتر

      پاسخ ها

      • محمد

        سلام. خواهشن توضیح بده... ممنونم تا آموزشی برای همه بشود...

    • پروین

      عالی بود

    • پ_ق

      سلام،در رابطه با دم کردن قهوه ،ممنون کامل ،جامع ومفید بود، همیشه سلامت باشید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج