۵۹۳۷۰۵
۷ نظر
۵۴۴۴
۷ نظر
۵۴۴۴
پ

مسمومیت با الکل؛ از تشخیص تا درمان

مسمومیت با الکل متانول از جمله اورژانس‌هایی است که می‌تواند طی چند ساعت مصرف‌کننده را با عوارض متعددی از جمله ناتوانی‌های جسمی، نابینایی و مرگ مواجه کند.

برترین‌ها: مسمومیت با الکل متانول از جمله اورژانس‌هایی است که می‌تواند طی چند ساعت مصرف‌کننده را با عوارض متعددی از جمله ناتوانی‌های جسمی، نابینایی و مرگ مواجه کند.

متانول همان الکل چوب است که به‌عنوان حلال در بسیاری از محصولات از جمله چسب‌ها و رنگ‌ها استفاده می‌شود. این ماده در روند تولید الکل‌های غیراستاندارد از جمله مشروبات زیرزمینی نیز ایجاد می‌شود و افراد را با مصرف مقادیر بسیار کم دچار مسمومیت‌های شدید می‌کند. البته مصرف الکل اتانول نیز می‌تواند در مقادیر بالا با علائم مسمومیت همراه باشد، اما عوارض مسمومیت با این ماده که در کشور‌های غربی تحت‌عنوان الکل شرب شناخته می‌شود، بیشتر در دوز‌های غیرمتعارف اتفاق می‌افتد.

اگرچه تعداد مصرف‌کنندگان الکل در ایران نسبت به کشور‌های غربی بسیار کمتر است، اما همه‌گیری‌های مسمومیت با الکل هر از چند گاهی در شهرستان‌های مختلف دیده می‌شود. متاسفانه با شیوع ویروس کرونا عده‌ای از مردم اهواز به دنبال شایعه موثر بودن خوردن الکل برای درمان ویروس کرونا بر اثر مسمومیت الکلی به بیمارستان مراجعه کردند و ۱۶ نفر جان خود را از دست داده اند به گونه‌ای که آمار مسمومیت‌ها از مبتلایان به کرونا پیشی گرفته است.

به همین بهانه در این مطلب نکاتی درباره‌ی مسمومیت با الکل را با هم می‌خوانیم.

مسمومیت با الکل؛ از تشخیص تا درمان

الکل‌ها فراورده‌هایی هستند که تحت‌عنوان هیدروکربن شناخته می‌شوند. الکل شرب برخلاف بسیاری از مواد محرک و توهم‌زا، از دیرباز در زندگی بشر وجود داشته و برای سرخوشی و همچنین ایجاد رخوت قبل از انجام اعمال جراحی استفاده می‌شد.

اگرچه از زمان انقلاب اسلامی، استفاده از الکل شرب در ایران ممنوع شد، اما با گذشت زمان مثل هر ماده غیرقانونی دیگر، مصرف آن در گروهی از افراد ادامه پیدا کرد و به‌تدریج زیادتر شد. در حال حاضر آمار‌ها نشان می‌دهند که حدود ۱ میلیون نفر سوءمصرف‌کننده الکل در ایران وجود دارد و حدود ۲۰۰ هزار نفر به این ماده وابسته هستند. افراد وابسته به الکل اگر این ماده را از رژیم غذایی روزانه خود حذف کنند، دچار علائم نشانگان محرومیت از جمله بی‌قراری، تشنج، اختلال حافظه، اختلال سطح هوشیاری و بعضا مرگ خواهند شد. این افراد باید حتما الکل را تحت‌نظر متخصص ترک کنند.

مصرف الکل و بیماری‌ها

امروزه بسیاری از بیماری‌های انسان با مصرف الکل مرتبط هستند که در راس آن‌ها «سیروز الکلی کبد» قرار دارد. این ماده همچنین می‌تواند باعث ایجاد واریس معده و مری، خونریزی‌های گوارشی و مشکلات روانی از جمله وابستگی شود.

افراد وابسته به الکل معمولا رفتار‌های تهاجمی و پرخاشگرانه دارند و می‌توانند برای خود و دیگران دردسرساز شوند. اگرچه در بسیاری از کشور‌های غربی مصرف الکل آزاد است، رانندگی در حالت مستی ممنوع است و مجازات سنگینی دارد. این موضوع توسط پلیس و با استفاده از دستگاه‌های الکل‌سنج مشخص می‌شود. در ایران نیز پلیس در بعضی از بزرگراه‌ها به این دستگاه مجهز است و رانندگان پرخطر را از لحاظ مصرف الکل و موادمخدر تحت‌بررسی قرار می‌دهد.

مسمومیت با الکل چگونه اتفاق می‌افتد؟

الکل انواع مختلفی دارد که نوع شرب آن معمولا جز عوارض مستی و عوارض طولانی‌مدت، مشکل حادی از لحاظ مسمومیت ایجاد نمی‌کند. یکی از مسائل مطرح در این روز‌ها استفاده از الکل‌های تقلبی است. تولید مشروبات الکلی در کشور‌های غربی روند خاصی دارد. در نهایت نیز الکل تولیدشده توسط کارخانه مورد نظر آزمایش می‌شود تا کیفیت آن تایید شود. از آنجایی که این فعالیت‌ها در ایران ممنوع هستند، الکل به‌صورت غیرقانونی از منابع غیرقابل‌اطمینان تهیه می‌شود و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. آلودگی‌های احتمالی در روند تهیه این مشروبات ممکن است باعث تولید الکلی غیر از الکل اتیلیک (الکل شرب) در مشروب شود.

سردسته این الکل‌های ناخواسته، الکل متیلیک یا الکل چوب است که از مواد سلولزی موجود در مواد اولیه مشروبات الکلی مثل چوب متصل به انگور و کشمش یا هسته آن‌ها ایجاد می‌شود. متاسفانه الکل متیلیک را نمی‌توان از روی طعم و مزه نسبت به الکل شرب تشخیص داد.

این الکل بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به نابینایی و مرگ شود. خیلی از الکل‌های شربی که در بازار غیرقانونی ایران به شکل پلمپ‌شده عرضه می‌شوند، تقلبی هستند. این مشروبات در کارگاه‌های زیرزمینی تولید می‌شوند و به اسم الکل‌های برند به فروش می‌رسند. درواقع، به همین دلیل است که خرید و فروش شیشه‌های الکلی در ایران بسیار رواج دارد. متاسفانه در کشور، به‌خصوص سمت جنوب، فسا و استهبان هر از چند گاهی شاهد همه‌گیری‌های ناشی از مسمومیت با الکل‌های سمی و تقلبی هستیم.

عوارض مصرف الکل‌های تقلبی

مصرف الکل متیلیک باعث ایجاد علائم شکمی، تهوع، استفراغ، اختلال بینایی و اغما می‌شود. متاسفانه خیلی از مصرف‌کنندگان این الکل‌ها دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و دچار نابینایی و حتی مرگ می‌شوند. باتوجه به اینکه مصرف‌کنندگان الکل را اغلب جوانان تشکیل می‌دهند، این عوارض می‌توانند برای یک عمر، فرد و جامعه را درگیر مشکلات خود کنند.

انتظار می‌رود علائم ناشی از این مسمومیت طی ۶ تا ۲۴ ساعت بعد خود را نشان دهند. درواقع، علائم ناشی از الکل متیلیک با چند ساعت تاخیر بروز پیدا می‌کنند، برخلاف علائم ناشی از الکل شرب که بعد از ۶ ساعت برطرف می‌شوند.

مسمومیت با الکل؛ از تشخیص تا درمان

در صورت مسموم شدن با الکل چه کار باید کرد؟

اگرچه مصرف الکل منع شده، اما مانند سایر مواد غیرقانونی مثل موادمخدر و محرک، بعضی از افراد آن را استفاده می‌کنند. در صورت بروز مسمومیت به دنبال مصرف الکل باید هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کرد یا با اورژانس تماس گرفت.

متاسفانه خیلی از افراد به‌دلیل ترس از بازداشت یا بازخواست شدن توسط پلیس خیلی دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و جان خود را در معرض خطر قرار می‌دهند، در حالی که باید بدانند هدف کادر پزشکی فقط کمک به بیمار و نجات جان او است.

این افراد در مراکز درمانی به چشم بیمار دیده می‌شوند، نه یک مجرم. هرچقدر فرد زودتر به مرکز درمانی مراجعه کند، احتمال بروز عوارض نیز کمتر می‌شود. نکته مهم دیگر در مواجهه با مسمومیت‌های الکلی، شناسایی منبع آلودگی و حذف آن برای جلوگیری از مسمومیت سایر افراد است.

در غیراین صورت تعداد زیادی از افراد طی مدت کوتاهی مسموم می‌شوند و به بیمارستان مراجعه می‌کنند. در این وضعیت با توجه به کمبود‌های احتمالی بعضی از امکانات از جمله پادزهر‌های لازم، ممکن است رسیدگی به همه بیماران مشکل باشد.

فردی که دچار مسمومیت با الکل می‌شود، معمولا مقدار زیادی استفراغ می‌کند. یکی از نکات مهم، جلوگیری از ورود استفراغ به راه‌های هوایی است. برای این منظور باید محتویات استفراغ را تا حد امکان از دهان فرد خارج کرد.

همچنین باید بدن او را طوری قرار داد که سمت راست قفسه‌سینه بالاتر از سمت چپ آن باشد، زیرا ریه راست مسیر مستقیم‌تری دارد و استفراغ خیلی راحت‌تر وارد آن می‌شود. دندان‌های مصنوعی و متحرک نیز باید از دهان خارج شوند. دادن مایعات در این زمان به فرد مسموم ممکن است به ضرر او تمام شود، زیرا افراد در این حالت معمولا دچار اختلال هوشیاری هستند و ممکن است با مصرف مایعات در معرض خطر خفگی قرار بگیرند.

مصرف الکل غیراستاندارد با خطر مرگ همراه است

متانول یا همان الکل چوب، ماده‌ای است که در اثر تولید غیراستاندارد الکل‌ها ایجاد می‌شود. این الکل در حلال‌ها، ضدیخ اتومبیل، شیشه‌شوها، مایعات فتوکپی، کاغذ دیواری و حتی سوخت جامد به کار برده می‌شود و رنگ‌بر است. مصرف این الکل در شرب بسیار خطرناک است و تاحدودی حس مستی یا سکر در فرد ایجاد می‌کند، اما مستی حاصل از آن خیلی کمتر از الکل شرب است. تقریبا می‌توان گفت بیشتر الکل‌های صنعتی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند از نوع متانول هستند.

مسمومیت با این الکل با علائم دل‌درد، تهوع، استفراغ، کمردرد، بی‌قراری، رخوت، اختلال در دید و در نهایت اختلال در سطح هوشیاری، تشنج و مرگ اتفاق می‌افتد. هنگام روبرو شدن با این علائم باید مثل تمام بیمارانی که به احیا نیاز دارند، راه تنفس را برای فرد باز کرد و به او اکسیژن رساند. بعد از رسیدن به بیمارستان نیز معمولا پادزهر‌هایی به تناسب وضعیت مسمومیت برای بیمار استفاده می‌شود.

حتی ممکن است فرد به دیالیز یا پالایش خون نیاز پیدا کند. این بیماران را باید به بیمارستان‌هایی منتقل کنید که دارای بخش مسمومان هستند. مسمومیت با الکل شرب نیز در صورتی اتفاق می‌افتد که فرد تا سر حد مرگ الکل نوشیده باشد. البته این حالت کمتر دیده می‌شود، زیرا بدن با گذشت زمان، الکل شرب را متابولیزه می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حتماً چیز بدی بوده که خداوند حرومش کرده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به جهنم نخورند

      • بدون نام

        .اگه تو ایران حروم نمیشد پاستوریزه و بهداشتی تولید میشد هیچ کسم اسیب نمیدید.خدا حروم نکرده.بنده ها حروم کردن

    • Don Vito

      به این متن برترین ها میگن مث کبک سر رو تو برف کردن..
      ملت ایران کمتر از غرب مشروب میخورن؟
      ملت برا درمان کرونا الکل خوردن؟
      جل‌الخالق

    • مردجنوبی

      در آخر باز هم یک دروغ شاخدار، اتفاقا بیشتر الکل های داروخانه ها اتانول هست که بی رنگ هست

    • بدون نام

      من سوپریدارم.قبل ازاینکه تفاوت الکلا را بدونم با الکل صنعتی ضد عفونی کردم و به دستامم زدم.بعد چند روز دستام خارش گرفت و تمام پوستم جوش زد و بعضی جاها تاول زد.خواهشا ضد عفونیا بزارید کنار کرونا بگیریم بهتره تا این دردا.تو ایام عید هم که متخصص هیچ جا نیست برم پیشش.کاش کبد و کلیه اسیب ندیده باشه.کسی میتونه راهنماییم کنه چکار کنم؟

    • رضا

      وقتی یک میلیون سوء مصرف الکل درکشورداریم
      خودتان بفهمید چندتا سوء مصرف موادمخدر در کشور هست
      چندتا؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج