جاباما
۵۹۸۷۷۹
۵۰۲۳
۵۰۲۳
پ

زیدان، ستاره درونگرایی که تبدیل به مربی نابغه شد

کسی تصور نمی کرد که زیدان مربی شود. یک فرد ساکت درون زمین که برای بردن بازی ها بیشتر روی تکنیک خود تمرکز داشت و به همین خاطر کسی تصور نمی کرد که زیدان مربی موفقی شود.

وبسایت نود: کسی تصور نمی کرد که زیدان مربی شود. یک فرد ساکت درون زمین که برای بردن بازی ها بیشتر روی تکنیک خود تمرکز داشت و به همین خاطر کسی تصور نمی کرد که زیدان مربی موفقی شود.

زمانی که زیدان در ژانویه ۲۰۱۶ جانشین رافا بنیتز شد، برخی آن را آخرین پرتاب تاس توسط فلورنتینو پرز، مدیر رئال می دانستند و حتی روزنامه کاتالان موندو دپورتیوو لقب "چسب زخم" را برای وی انتخاب کرد. بعد از ۲۰ ماه، زیدان هفت جام شامل دو لیگ قهرمانان به نام خود زده و فقط هفت شکست داشته است.شاید این تصمیم برای زیدان حالا کاملا منطقی به نظر برسد. وی پس از دورانی موفق در رئال مادرید، به عنوان مشاور به رئال مادرید برگشت. او بعد از آن دستیار آنچلوتی شد، مدتی بعد هدایت تیم رزروهای رئال را به عهده گرفت و در نهایت به سرمربیگری تیم اصلی رسید. کریستین کارمبو، بازیکن اسبق رئال مادرید در مصاحبه با گل گفت:

قبل از این که زیدان مربی شود، نقش های مختلقی را در رئال مادرید قبول کرد. او مشاور و سرمربی بود و حتی به دانشگاه رفت تا در حوزه مدیریت ورزشی تحصیل کند. او به آکادمی رئال هم رفت تا توانایی هایش را به عنوان مربی محک بزند. بدین ترتیب او خودش را برای مربیگری اماده کرد و با توجه به تجربیات دوران بازی خود توانست مسیرش را به جلو سوق بدهد. زیدان خیلی موفق بوده و بعضی ها شگفت زده شدند اما زمانی که در مورد کارنامه اش صحبت می کنیم، می بینیم که حضور در آکادمی تصمیم خوبی برای او بوده است. او بسیار متواضع است و کلید موفقیتش هم همین است.

زیدان، ستاره درونگرایی که تبدیل به مربی نابغه شد

در مورد فعالیت های زیدان تردیدهایی وجود داشت. حتی بعد از قهرمانی اروپا در تابستان گذشته، برخی مسیر آسان و تقابل با رم، ولفسبورگ و منچستر سیتی و شکست دادن اتلتیکو در فینال میلان را دلیل قهرمانی دانستند اما قهرمانی اروپا در سال ۲۰۱۷ تحسین برانگیزتر بود چرا که رئال در دو بازی رفت و برگشت توانست بایرن و اتلتیکو را حذف کند و در فینال کاردیف، یوونتوس را در هم کوبید. زیدان پیش از فینال لیگ قهرمانان به رسانه ها گفت که چطور از مربیگری در رئال لذت می برد و هر روز سعی می کند بهتر شود. کارمبو در این باره هم صحبت کرد:

فوتبال برای زیدان مثل یک عشق است. زیدان خودش را وقف فوتبال کرده است. او خودش را وقف کارش کرده است. به نظر من برای فوتبال بازی کردن یا مربیگری باید ویروس خاصی در وجودت باشد و زیدان این ویروس را دارد. می دانیم که باختن را دوست ندارد. او همیشه می خواهد برنده باشد و برای ان جاه طلبی دارد. زیزو تلاش می کند تیمش را بهتر و سرحال تر کند. او می داند که چه کار می کند.

زیدان در دوران بازی در رئال مادرید بخشی از یک پروژه هیجان انگیز بود و در کنار برخی از گرانقیمت ترین بازیکنان فوتبال دنیا و نسلی از ستارگان لقب "کهکشانی ها" را از آن خود کرده بود. در آن زمان رئال تصمیم گرفته بود که بهترین بازیکنان دنیا را در کنار استعدادهای جوان آکادمی تشکیل بدهد و پروژه "زیدان ها و پاوون ها" همان موقع کلید خورد. پاوون که بخش دوم این شعار را تشکیل می دهد در مصاحبه با گل گفت:

در آن زمان فقط می خواستیم فوتبال بازی کنیم و به این فکر نمی کردیم که چه کسی از ما بعدا فوتبالیست می شود. اما او بهترین بازیکن تیم بود و حالا موفق ترین مربی است. او همیشه یک بازیکن موفق بود و حالا به عنوان مربی این روند برایش ادامه داد.

زیدان، ستاره درونگرایی که تبدیل به مربی نابغه شد

پاوون بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ در کنار زیدان بازی کرد و حالا در سن ۳۷ سالگی اعتقاد دارد که دوران حضور زیزو در یوونتوس به او کمک کرده تا از نظر تاکتیکی برای مربیگری در رئال مادرید آماده شود. زیدان جدا از مسائل تاکتیکی توانسته بازیکنانش را در رختکن به خوبی مدیریت کند.

پاوون در ادامه گفت:

زیدان به جز دوران حضورش در اسپانیا با توجه به دوران بازی در ایتالیا از نظر تاکتیکی و دفاعی آماده شده است. به عنوان بازیکن او فراتر از تاکتیک ها آن قدر خوب بود که قوانین را می شکست. او می توانست در هر جایی از زمین حریفان را مغلوب سازد. دو نکته برای او در زمینه مربیگری مهم است: یکی این که بداند بازیکنانش از نظر تاکتیکی در زمین چه جایگاهی داشته باشند و این که بازیکنانی مثل خودش را درون زمین داشته باشد که بتواند قفل دفاع حریف را باز کنند. مدیریت یک رختکن خیلی مشکل است اما صرفا با مدیریت رختکن نمی توان جام هایی که زیدان تا کنون برده را کسب کرد. همه چیز در این موفقیت تاثیر داشته است: کار تاکتیکی، مدیریت رختکن، کار تاکتیکی روی بازیکنان و داشتن گروهی از بازیکنان مثل بازیکنانی که او در اختیار دارد. بازیکنانی با استعداد که می توانند در بالاترین سطح بازی کنند.

ژولین اسکوده، بازیکن اسبق تیم ملی فرانسه هم مثل زیدان فوتبالش را در کن آغاز کرد و در دوران بازیگری با پیراهن سویا مقابل مربی فعلی رئال مادرید قرار گرفت. وی در مورد شرایط زیدان گفت:

توقعات از زیدان زیاد بود و برای او خیلی مهم است که در فعالیت های مقدماتی خود از بهترین ها آموزش بگیرد. او زمان خود را به یادگیری سپری کرد و همین نکته باعث شد که رختکن تیم مهمی نظیر رئال مادرید را مدیریت کند. اما نکات مختلفی تاثیرگذار هستند. برای این که مربی شوی باید باهوش باشی و با بازیکنان تعامل داشته باشی. در کنار این ها باید سبک مشخصی را داشته باشی چرا که آسان نیست که همه مسائل در رختکن را مدیریت کنی. او البته در دوران بازی خود در رختکن تیمهای مختلف کار کرده است. مسائل مهمی تاثیرگذاار بوده است و از نظر تاکتیکی به بهترین شکل با بازیکنان ارتباط برقرار می کند. موفقیت ها هم حاصل کار فردی هستند و هم حاصل کار تیمی. از مدیر تیم یعنی فلورنتینو پرز گرفته تا بازیکنان و کادر فنی روی آن نقش دارند. تمام این مسائل روی موفقیت زیدان نقش داشته است.

زیدان ۴۵ ساله از ۹ جام ممکن در رئال مادرید هفت تا را برده است و فعلا این تئوری که بازیکنان بزرگ مربی بزرگی نمی شوند را به هم زده است. پاوون در این باره گفت:

مسلما یوهان کرویف هم در این زمینه یک استثنا بوده است. درست است که معمولا برای بازیکنان بزرگ سخت بوده تا به عنوان مربی هم جام ببرند اما زیدان چند ماه پیش این تئوری را از بین برده است. او عالی کار کرده است، رختکن را عالی مدیریت کرده و از نظر تاکتیکی و بدنی تیمش را سرحال نگه داشته است. هواداران رئال مادرید از کار وی کاملا راضی هستند. او ترکیب فوق العاده ای دارد اما باشگاه های دیگر هم بازیکنان بزرگی دارند و مهم است که هر بازیکن بهترین عملکردش را ارائه بدهد. این شایستگی های مربی را نشان می دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج